Henk Stoorvogel deelt vurige boodschap voor ongelukkige christenen

Preekverslag 1 juni 2025 6 minuten Jeffrey Schipper
Henk Stoorvogel

Na jaren van slavernij in Egypte stijgt het hulpgeroep van de Israëlieten op tot God. Hij hoort, Hij ziet, Hij herinnert zich Zijn verbond en Hij komt in beweging. Tegelijkertijd leeft Mozes veertig jaar in de luwte van Midjan – tot het moment dat hij Gods vuur ontmoet in een brandende struik. Henk Stoorvogel sprak zondagochtend tijdens de Pinksterconferentie Opwekking over het thema ‘Iedereen wil vuur, maar niemand wil zich branden’. Waar ons eigen vuur ons kan verwonden, beheerst God het Zijne met precisie. En juist dát vuur nodigt uit tot overgave.

Exodus 2:23 vormt een keerpunt in het verhaal van Israël in Egypte. De Israëlieten moesten zware arbeid verrichten en werden wreed behandeld. Men lijdt hevig onder de onderdrukking. Hun roep om bevrijding is niet zomaar een klacht, maar een intens gebed vanuit diepe nood. In de verzen voorafgaand aan 2:23 lezen we hoe Mozes, een Hebreeuwse jongen die opgegroeid is aan het hof van farao, vlucht naar Midjan na het doden van een Egyptenaar. Daar bouwt hij een nieuw leven op. God hoort hun geroep, houdt Zich aan zijn verbond Abraham, Isaak en Jakob herinnert, en gaat ze genadig bevrijden. Exodus 2 is een aankondiging van de uittocht uit Egypte onder leiding van Mozes.

Stoorvogel: “We leren Mozes kennen als een man van een ontwakend vuur. Op zijn veertigste gaat er een vlam in hem branden. Hij wil verschil maken. In zijn vuur doodt hij een Egyptenaar. De volgende dag ziet hij dat landgenoten ruzie met elkaar maakten. Dan komt hij tot een ontdekking. Hij beseft dat hij in zijn vuur dingen heeft gedaan en op het punt stond om zichzelf daaraan te branden. Mozes vlucht de woestijn in. Veertig jaar heeft hij door de woestijn gewandeld, omdat hij zich eens brandde aan zijn eigen vuur.

"Zelden wordt de naam van een mens twee keer achter elkaar genoemd. Als God dat doet, zit er urgentie in."

Na veertig jaar dolen door de woestijn is hij gekomen aan het einde van de woestijn. Daar ziet hij een braamstruik branden. Zelden wordt de naam van een mens twee keer achter elkaar genoemd. Als God dat doet, zit er urgentie in het hier en nu: “Mozes, Mozes.” Het is de roep van een God die het hart van mensen zoekt. En Mozes antwoordt: hier ben ik. Veertig jaar nadat hij zich brandde aan zijn eigen vuur."

Het graf van ‘de ongelukkigste’
“De Deense filosoof en theoloog Kierkegaard schreef het boek Of of. Tegenwoordig is alles en en, maar hij wilde zaken onderscheiden. Hij schrijft een parabel die gaat over een genootschap dat zich verzamelt op een begraafplaats. Lopend over de begraafplaats zien zij op het graf ‘de ongelukkigste’ staan. Wie zou die ongelukkigste aller mensen zijn? Ze besluiten het graf te openen, en tot hun ontsteltenis is het graf leeg. Is de gelukkige opgewekt uit de dood? Of is het graf voor een levende die daar later in kan rusten? Er wordt een onderzoek ingesteld. Wie is de ongelukkige die in de loop van het leven zijn of haar vuur verloren is?”

Vier groepen
“Hun onderzoek bestaat uit in totaal vier groepen. De eerste groep mijmert alleen maar over het verleden. Vroeger, toen ik vuur had. Zoals Mozes kon mijmeren, veertig jaar later, aan het einde van zijn woestijn. Of ze verlangden naar een verre toekomst waarin ooit iets van een vlammetje zou gaan branden. Maar het bleef bij dagdromerij. Ken je dat? Dat je terug kunt denken aan de dagen van vroeger, omdat je een vuur had dat helder brandde? Toen je nog bereid was om risico’s te nemen? Of dat je hoopt dat het ooit nog een keer gaat gebeuren? Maar het is dagdromerij. Het genootschap beslist: die eerste categorie is niet de ongelukkigste.

"Drukte verstikt hun vuur. Zoals Mozes kon zeggen: ik ben druk met de schapen van mijn schoonvader."

De tweede groep is zeer druk. Zo druk dat ze door het leven jagen. En omdat ze door het leven jagen, hebben ze geen tijd om brandstof te verzamelen om het vuur brandende te houden. Hun vuur burnt out. Drukte verstikt hun vuur. Zoals Mozes kon zeggen: ik ben druk met de schapen van mijn schoonvader. Te druk om terug te gaan naar zijn volk en daar wat te gaan doen. Dit is het ongeluk dat maakt dat je vuur dovend is, omdat je veel te snel leeft en jezelf te weinig tijd gunt om brandstof te zoeken. Je raakt de zuurstof kwijt. Het genootschap zegt: dit zijn niet de ongelukkigsten.

De derde categorie: teleurgestelde mensen die een vernislaagje van cynisme hebben aangenomen om afstand te houden. Vanbinnen is het verkild. Mensen die het meest hopen, kunnen het diepst worden teleurgesteld. Zij stonden in de frontlinie en zijn getroffen in de rug. Om jezelf te redden en je hart te beschermen, heb je een vernislaagje van cynisme aangemeten. Mensen hebben gestreden voor hun huwelijk, kinderen, verlangd met de moed van de hoop. Maar je bent teleurgesteld geraakt. Je kunt verlangen naar vuur, maar bang zijn om je weer te branden. Het genootschap: deze mensen zijn niet de ongelukkigsten.

De flakkerende lampjes vormen de vierde groep. Ze doemden op en werden weer mist. Als je ze probeerde vast te pakken, waren ze ongrijpbaar. Zij konden zich niet hechten. Je zoekt het in amusement, wat letterlijk betekent: niet meer denken. Als ons leven ontregeld raakt en het denken stopt, kun je zeggen: ik vermaak me prima. Je wordt er niet beter van, omdat je bent onthecht en gefragmenteerd.

Als het einde van onze woestijn samenvalt met het geduld van God, is dat het begin van iets nieuws. Als de zonsopgang van God onze zonsondergang ontmoet, is dat de belofte van iets nieuws. Dan gaat er iets gebeuren. Als Gods vuur begint te vlammen, als dat van ons dooft - zet je hart dan maar open.”

"Als het einde van onze woestijn samenvalt met het geduld van God, is dat het begin van iets nieuws."

God beheerst het vuur
“In onze tekst duikt God op na 400 jaar geduld. God hoort, Hij herinnert zich, Hij ziet, Hij kent. Het is een basisprincipe: God wil ons bevrijden van onze pijn, door ons in te zetten in het bevrijden van de pijn van anderen. Hij wil ons gebruiken om anderen te begeleiden door hun woestijn. Er is geen ander die vuur beheerst zoals Hij. God is een verterend vuur, maar je hoeft niet bang te zijn om je aan Hem te branden. De vuurkolom brandde ’s nachts, en overdag koelde Hij af — dat is beheersing. Kijk naar de struik die vlamt maar niet verteert: dat is ultieme beheersing van vuur. Kijk naar het Pinksterfeest, waarin iedereen een vlammetje van vuur krijgt: de ultieme beheersing van vuur.

Zwolle heeft het enige restaurant met drie Michelinsterren van wijlen chef-kok Jonnie en gastvrouw Thérèse Boer. Na het overlijden van Jonnie verscheen de documentaire ‘De Opvolging’. Daarin zie je de absolute top chef-koks aan het werk. Een van de belangrijkste hulpmiddelen is het pincet. Daarmee draperen ze de kleinste gerechtjes. Dit is precisiewerk.

Pinksteren is het precisiewerk van Gods Geest. Hij stortte niet een emmer met Heilige Geest-vuur uit over de zaal, om mensen te overweldigen. Met een gouden pincet nam Hij vlammetjes Heilige Geest. Dit is precisiewerk: deze vlam is voor jou, deze vlam is voor jou. Want God beheerst het vuur als geen ander. Je kunt je gebrand hebben aan je eigen vuur, maar je hoeft niet bang te zijn dat je je brandt aan Zijn vuur.”

"God stortte niet een emmer met Heilige Geest-vuur uit over de zaal, om mensen te overweldigen. Met een gouden pincet nam Hij vlammetjes Heilige Geest."

Gods cirkel van vuur
“God nodigt je uit in Zijn cirkel van vuur. In die cirkel van vuur, in de veiligheid van het vuur van God, mag je komen zoals je hier bent. Misschien ken je het vuur nog van het verre verleden, het dagdromen van de toekomst, en is het Woord van God voor jou vandaag. Het is mooi wat er in het verleden is gebeurd, maar vandaag wil Hij je zegenen met vuur. Een precieze uitstorting van Heilige Geest-vuur, voor jou. Misschien ben je hier vanuit al jouw drukte, zo druk dat je vuur bijna is gedoofd. God zegt: kom in de rust. Hij wil zeggen: verlaat de kudde van je schoonvader en ruil die in voor de kudde van je hemelse Vader.

Sommigen zijn hier ook met het vernislaagje cynisme. Je lacht meewarig, omdat je het allemaal al hebt gezien en meegemaakt. Je kent de teleurstelling. Maar in de cirkel van vuur nodigt God je uit om weer te gaan durven verlangen met de moed van hoop. Dat vernislaagje mag smelten. Misschien ben je als een wakkere vlam die zich aan niets zal hechten. Vandaag zegt God: je mag je hechten aan Mij, en vandaaruit ook weer aan andere mensen.”

Praatmee

Beluister onze podcast

#366 Jeffrey & Martin Koornstra over een zieke kerk, herleving in de kerk en opwekking
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Murad Bero
Opinie

Israël is een agressor: christenen mogen niet langer zwijgen

Er zijn momenten waarop de wereld even stil lijkt te staan. Niet omdat we verbluft zijn van bewondering, maar omdat het ondraaglijke zich zo openlijk voltrekt dat zwijgen geen optie meer is. Wat de Israëlische staat momenteel doet in Gaza en op de We

Maurice Uwaoma/House of Praise
Interview

Maurice zag zijn uitzetting als beproeving van God: "Het gaat op Gods manier, niet de mijne"

Op een wonderlijke manier kwam Maurice Uwaoma in Nederland terecht. De Nigeriaanse christen werd het land uitgezet, maar leerde via een datingsite een Nederlandse vrouw kennen. “Als gelovige geloof ik dat het op Gods manier gaat, niet op die van mij.

Ds. D. M. Heikoop
Boekfragment

Hoe kun je als christen gelukkig zijn terwijl je gesmaad wordt?

Je mag juist verheugd zijn dat dit lijden op je weg komt. Het verbindt je met Christus. Hoe zwaarder het lijden dat je meemaakt je valt, des te sterker kun je die verbinding ervaren. Petrus heeft deze blijdschap ook ervaren. Toen hij samen met andere apos

Jeffrey
Getuigenis

Ik hield God altijd een beetje op afstand (maar nu niet meer)

Jeffrey (47) groeide op met het geloof, maar raakte door jeugdtrauma’s, agressie en verslaving steeds verder van God verwijderd. Eenzaamheid, verlies en onmacht stapelden zich op, tot hij brak onder het gewicht van zijn leven. Maar juist in die diept

PKN - rode lijn
Nieuws

Tientallen pro-Palestijnse christenen trekken rode lijn voor PKN-gebouw

Op dinsdag 8 juli trekken tientallen predikanten, kerkelijk werkers en gemeenteleden van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) een rode lijn voor het landelijk dienstencentrum van de kerk in Utrecht. Met deze symbolische actie roepen zij hun eigen

Noord-Korea
Getuigenis

Noord-Koreaan sloeg Bijbel open: "Ik wist niet wat ik moest doen"

De Noord-Koreaanse Lee Young-sil groeide op in een land waar de overheid alles controleert en waar kinderen leren hun dankbaarheid uit te spreken aan "Grote Leider Kim Il Sung". In dat land kan zelfs het bezit van een Bijbel levensgevaarlijk zijn. Ma

Nathan Rostampour
Nieuws

Kerkplanter hoopvol ondanks oorlog: "Iraniërs willen vriendschap met Israël"

"Het Iraanse volk is niet in conflict met Israël, maar het regime van de Islamitische Republiek." Dit stelt Nathan Rostampour (foto), kerkplanter en directeur van het Midden-Oostenwerk bij The Summit Church in North Carolina. “Het is belangrijk dat c

Opperrabbijn
Column

Ik hoop en bid dat er sjalom zal zijn (en niet alleen voor Israël)

In zijn nieuwe dagboek neemt opperrabbijn Jacobs ons opnieuw mee in zijn drukke leven. Hij vertelt hoe hij bij verschillende bijeenkomsten aanwezig was die hem hoop gaven na de 'onwaardige anti-Israël bijeenkomst' van GroenLinks/PvdA. Ook legt hij ui

Meerartikelen

Ds. C. H. Oechies
Nieuws

Nieuwe dominee voor protestantse gemeente Leiderdorp: ds. C. H. Oechies

De protestantse gemeente te Leiderdorp mag binnenkort een nieuwe dominee verwelkomen. Ds. C. H. Oechies uit Bilthoven heeft het op hem uitgebrachte beroep aanvaard. In Leiderdorp volgt Oechies ds. P. H. van Wijk op die vorig jaar mei met emeritaat gi

Notre Dame
Nieuws

Drie op de vier Franse protestantse jongeren zien Bijbel als belangrijkste bron van geloof

Voor drie op de vier protestantse jongeren in Frankrijk vormt de Bijbel de belangrijkste bron van hun geloof. Dat blijkt uit een landelijke enquête van de Protestantse Federatie van Frankrijk (FPF) en haar jeugdcommissie die in maart afgenomen werd.

Ds. P. den Ouden
Video

Ds. Den Ouden: "Hoe zouden wij reageren als een groep moslims de kerk binnenloopt?"

Stel je eens voor dat er tijdens de dienst plots een groep moslims de kerk binnenloopt. Hoe zouden wij reageren? Zouden we blij zijn met deze onverwachte gasten en hen gastvrij en vriendelijk onthalen? Ds. P. den Ouden, hersteld hervormd predikant in

Manuel
Video

Waarom is armoede de wereld nog niet uit? Tearfund legt het je uit in deze explainer 

Waarom is armoede de wereld nog niet uit? Om op die op het oog simpele vraag antwoord te geven, moeten we eerst ontrafelen wat armoede is. Bij armoede wordt vaak gedacht dat mensen een gebrek aan spullen of geld hebben, maar dat is lang niet het hele

pakistan
Nieuws

Pakistaanse christelijke moeder verkracht door man die bekering tot islam eiste

In Pakistan is een 36-jarige christelijke moeder van vijf kinderen op brute wijze verkracht door een moslimman die haar al lange tijd lastigviel. Hij probeerde haar te dwingen zich tot de islam te bekeren en met hem te trouwen. De aanval vond plaats

Philip North
Nieuws

Anglicaanse bisschop zweeg over misbruik: "Ik was bang om relaties te beschadigen"

De Anglicaanse bisschop van Blackburn, Philip North, heeft publiekelijk schuld bekend omdat hij jarenlang zweeg over het misbruik van jonge meisjes door zogenoemde grooming gangs in Engeland. Hij zegt nu dat zijn zwijgen verkeerd was en dat hij meer

Qustodio
Persbericht

Ouderlijk toezicht app Qustodio van Kliksafe nu in het Nederlands

Vanaf deze maand is de ouderlijk toezicht app Qustodio via Kliksafe volledig in het Nederlands beschikbaar. Hiermee is er voor ouders een hulpmiddel om het online gedrag van hun kinderen in te zien en bij te sturen, zonder taalbarrière. Voordelen van

Matthijn
Opinie

De val van christelijke artiesten: we missen nederigheid

Terwijl de schandalen met voorgangers en kerkleiders nog dooretteren, is er nu ook een opening ontstaan om te praten over misstanden met christelijke artiesten, zo schrijft Matthijn Doekes in zijn nieuwe onderstaande column. Hij reflecteert daarin op

Wilkin van de Kamp
Boekfragment

Onze jongste zoon vroeg me: "Gaat mama nu dood?"

De dag dat Aukje me toevertrouwde dat ze een knobbeltje in haar borst had, zal ik nooit vergeten. Na een bezoek aan onze huisarts kregen we te horen dat we een week moesten wachten voordat er onderzoek plaatsvond. Deze week leek oneindig te duren. We

Herman Geertsma
Column

ChatGPT concludeert: Jezus' opstanding is meest logische verklaring

Als christenen en kerken roepen we best wel eens weerstand op in de wereld om ons heen. Niet in de laatste plaats omdat we weleens (onbedoeld) teleurgesteld hebben, pijn hebben gedaan en er zelfs mensen onder ons zijn geweest die in Zijn naam macht h

Martin Koornstra
Interview

Martin Koornstra heeft een droom: “Kerken hebben nieuwe wijnzakken nodig”

Na een zware tropenziekte die hem wekenlang verzwakte, kreeg Martin Koornstra een indringend geestelijk inzicht: de Kerk in Nederland is als een lichaam dat zijn kracht is kwijtgeraakt. Met Royal Mission wil hij kerkteams helpen om los te komen van t

Ds. B. Visser
Nieuws

Hervormde gemeente Nunspeet verwelkomt nieuwe predikant: ds. B. Visser

De hervormde gemeente te Nunspeet (Opstandingskerk) mag in de persoon van ds. B. Visser een nieuwe predikant verwelkomen. De hervormde wijkgemeente was sinds het vertrek van ds. J. D. J. ten Voorde in 2022 vacant. Visser was sinds 2020 verbonden aan