Tot mijn dood krijg ik chemotherapie (maar ik tel mijn zegeningen)

Column 15 mei 2025 8 minuten Jan Pool
Jan Pool

Afgelopen maandag had ik een gesprek met mijn behandelend arts. De laatste keer dat ik haar sprak, was voor de start van het behandeltraject, na alle onderzoeken. De afgelopen twee maanden verliep het contact via een verpleegkundige die mij begeleidt. Ik had een aantal vragen waarop ik nu antwoorden heb gekregen – confronterende antwoorden.

Op de vraag hoelang het behandeltraject in totaal zou duren, antwoordde ze: ā€˜U hebt een ongeneeslijke ziekte. Tot u sterft zult u behandeld worden met chemotherapie en immuuntherapie.’ Ik blijf dus de komende jaren, tot aan mijn dood, in behandeling.
 
Mijn volgende vraag was: ā€˜Betekent dat dat ik me al die tijd niet in grote groepen mag begeven en dus ook niet kan spreken?’ Ze antwoordde dat ik wat haar betreft in grote groepen mag komen, zolang ik me niet door iedereen laat knuffelen. Ze benadrukte dat ik de jaren die mij nog gegeven zijn niet als een kasplantje hoef door te brengen. Ze gunde mij kwalitatief mooie jaren. Dat is dus het goede nieuws. Ze gaf daarbij wel aan dat ik deze ruimte krijg omdat ze tevreden is over mijn bloedwaarden. Ondanks de ziekte van Kahler en de kuren heb ik nog redelijk wat weerstand. Als die waarden verslechteren, heeft dat natuurlijk gevolgen.
 
Je begrijpt dat dit bij mij gemengde gevoelens opriep. Het deed me goed te horen dat ik weer in grote groepen mag komen en dus weer kan spreken. Maar de gedachte dat ik de rest van mijn leven chemotherapie en immuuntherapie zal krijgen, inclusief de bijwerkingen, stemt me natuurlijk niet vrolijk.

Natuurlijk geloof ik dat God een wonder kan doen, en dat blijf ik ook verwachten. Maar dit is wƩl de realiteit van dit moment.

Als ik dit schrijf of zeg, heb soms ik het idee dat mensen daar moeite mee hebben. Er wordt dan al snel gezegd: ā€˜Ja, maar God kan nog een wonder doen!’ Of zelfs: ā€˜Ja, maar God gƔƔt je genezen, hoor!’ Natuurlijk geloof ik dat God een wonder kan doen, en dat blijf ik ook verwachten. Maar dit is wĆ©l de realiteit van dit moment.
 
Ik geloof dat God wil genezen, en wij hebben de opdracht om zieken de handen op te leggen. Tegelijkertijd is het ook de realiteit dat genezing vaak niet plaatsvindt. Die werkelijkheid kunnen we niet ontkennen. We zullen ermee moeten leven, en toch blijven uitreiken naar genezing - zonder in een kramp te schieten. En die kramp heb ik helaas vaak gezien.
 
De afgelopen maanden heb ik meerdere keren het advies gekregen om 'in geloof te gaan staan’ dat ik 2000 jaar geleden al genezen ben, en dat ik dat moet blijven proclameren. Ik moest vooral niet zeggen dat ik ziek ben, want dat zou ongeloof zijn. Nee; ā€˜ik bĆ©n genezen!’
 
In de 45 jaar dat ik nu deel uitmaak van de charismatische beweging heb ik dit vaak meegemaakt bij gemeenteleden, maar ook bij andere gelovigen en leiders die ziek werden. Ze gingen alleen voor genezing. En bleven proclameren en geloven dat ze al genezen waren.

Sommigen weigerden ook medische behandeling, omdat ze geloofden dat God hen bovennatuurlijk zou genezen. En je mocht vooral niet zeggen dat ze ziek waren of enige twijfel uitspreken. Soms wilden ze alleen nog mensen om zich heen die met hen ā€˜mee konden geloven’.

Sommigen weigerden ook medische behandeling, omdat ze geloofden dat God hen bovennatuurlijk zou genezen.

Maar toen Paulus - die zoveel wonderen meemaakte - zijn medewerker Trofimus ziek achter moest laten in Milete, schreef hij niet: ā€˜Ik heb Trofimus genezen achtergelaten. De genezing is al gebeurd bij het kruis, het moet zich alleen nog voltrekken.’ Hij maakt Trofimus ook geen verwijten over een tekort aan geloof. En hij gaf hem ook niet de opdracht om het boek ā€˜50 hindernissen tot genezing’ te lezen. Nee! Paulus is realistisch. In 2 Timotheüs 4:20 schrijft hij simpelweg: ā€˜Trofimus heb ik ziek achtergelaten in Milete.’
 
Hetzelfde geldt voor Timotheüs, die kampte met maagklachten en andere kwalen. Paulus schrijft in 1 Timotheüs 5:23 (HSV): ā€˜Drink niet langer alleen water, maar gebruik een kleine hoeveelheid wijn voor uw maag en uw veelvuldige kwalen.’
 
Paulus had ongetwijfeld voor hem gebeden, maar de genezing was (nog) niet gekomen. Hij zegt niet: ā€˜Je bent al genezen, blijf dat proclameren.’ Hij wijst ook niet op een gebrek aan geloof. Hij geeft gewoon praktisch advies om wijn te drinken. Wijn werd in die tijd vaak als medicijn gebruikt voor allerlei kwalen.
 
Natuurlijk geloofden Paulus, Trofimus en Timotheüs dat God een wonder kón doen. Ook ik geloof dat God mij van de ziekte van Kahler kan genezen. Maar het is vermoeiend om dat steeds opnieuw te ā€˜moeten’ zeggen.
 
Ik heb in al die jaren dat ik christen ben veel mensen zien sterven die zeker wisten dat God hen zou genezen of al had genezen. Ze stonden het niet toe dat iemand iets anders uitsprak. Het leek alsof ze groot geloof hadden, en ze werden er regelmatig om bewonderd, maar ik denk dat het vaak voortkwam uit angst. Angst dat als ze niet genoeg geloof hadden, ze niet zouden genezen. Dan wordt geloof iets dat je ā€˜moet doen’, en dan is het geen geloof meer, maar een ā€˜werk’.

Ik heb in al die jaren dat ik christen ben veel mensen zien sterven die zeker wisten dat God hen zou genezen of al had genezen.

En wat ik daar zo verdrietig aan vind, is dat er geen ruimte meer is voor echte gesprekken van hart tot hart. Geen ruimte voor het delen van gevoelens, twijfels, ongeloof, verdriet of afscheid nemen! Terwijl dat juist zo kostbaar is.
 
Voor alle duidelijkheid, ik geloof nog steeds in een God van wonderen. Marijke legt mij elke avond de handen op voor genezing en elke morgen als ik avondmaal vier, neem ik mijn medicijn in! Ik lees dan Psalm 103: 1-5
 
Prijs de HEER, mijn ziel,
prijs, mijn hart, zijn heilige naam.
Prijs de HEER, mijn ziel,
vergeet niet ƩƩn van zijn weldaden.
 
Hij vergeeft u alle schuld,
hij geneest al uw kwalen,
hij redt uw leven van het graf, hij kroont u met trouw en liefde,
hij overlaadt u met schoonheid en geluk, uw jeugd vernieuwt zich als een adelaar.
 
Lichamelijk lijd ik, maar geestelijk en emotioneel gaat het echt goed met mij! Ik ervaar dagelijks Gods tegenwoordigheid, ik ben hoopvol, vol vertrouwen en bovenal: een dankbaar mens die zijn zegeningen telt!

Ik ervaar dagelijks Gods tegenwoordigheid, ik ben hoopvol, vol vertrouwen en bovenal: een dankbaar mens die zijn zegeningen telt!

Paulus schrijft aan de Thessalonicenzen: ā€˜Verblijd u altijd. Bid zonder ophouden. Dank God in alles. Want dit is de wil van God in Christus Jezus voor u’ (1 Thessalonicenzen 5:16-18).
 
En die Paulus heeft heel wat lijden meegemaakt! In Handelingen 16 lezen we hoe hij, samen met Silas, het evangelie verkondigt in Filippi. Opeens keert de menigte zich tegen hen. Ze worden met stokken afgeranseld en vervolgens in de gevangenis gegooid. De gevangenbewaarder krijgt het bevel hen zorgvuldig te bewaken en werpt hen in de binnenste kerker – de cel die het verst van de uitgang ligt. Daar worden hun voeten in het blok gesloten, zodat ze zich nauwelijks kunnen bewegen. Soms waren er zelfs openingen voor de polsen en hals, zodat elke beweging onmogelijk werd.
 
Stel je dat eens voor. Je hebt net een pak slaag gehad, zit onder de blauwe plekken, misschien wel met gekneusde ribben. Je rug doet pijn, je kunt niet liggen of zitten, en je zit vastgeklemd in blokken. Dat stemt niet bepaald vrolijk, toch?
 
Ik kan me voorstellen dat je dan ontmoedigd bent. Je bent uitgestapt voor God, hebt het evangelie verkondigd, iemand bevrijd van een demon - en als ā€˜beloning’ krijg je een pak slaag en beland je in de gevangenis. Wat staat je nog te wachten? Ze wisten dat Petrus ooit op wonderbaarlijke wijze werd bevrijd. Maar Jakobus werd onthoofd… Wat zou er met hen gebeuren?
 
Hoe zouden Paulus en Silas daar samen gezeten hebben?
ā€˜Gaat het, Paul?’
ā€˜Niet best… mijn ribben doen zo'n pijn, ik kan nauwelijks ademen.’
ā€˜En jij, Sil?’
ā€˜Overal pijn! Ik heb een paar klappen op mijn kaak gehad, ik kan nauwelijks praten. En wat is het koud in deze kerker zonder kleren, hĆØ?’
ā€˜Ja…’
ā€˜Wat gaat er met ons gebeuren, Paul?’
ā€˜Ik weet het niet.’
ā€˜HĆ©, Sil.’
ā€˜Ja?’
ā€˜Laten we ons verblijden.’
ā€˜Ons verblijden?! Wat valt er hier te vieren dan?’

Ze verblijdden zich in God omdat ze vertrouwden op Gods kracht en nabijheid. Ze wisten: God is met ons.

Ik was er natuurlijk niet bij, maar ik stel me voor dat het zo gegaan zou kunnen zijn. Alles in hun situatie schreeuwde: ā€˜Geen reden tot vreugde!’ En toch… rond middernacht begonnen Paulus en Silas lofliederen te zingen. Ondanks hun pijn, ondanks hun ellendige omstandigheden, vonden ze toch iets om te vieren…
 
Ze verblijdden zich in God. Niet omdat ze een wonder hadden gezien, niet omdat ze bevrijd waren, niet omdat hun situatie zo fijn was - maar omdat ze vertrouwden op Gods kracht en nabijheid. Ze wisten: God is met ons.
 
Paulus leert ons een belangrijke les: onze innerlijke houding hoeft geen weerspiegeling te zijn van onze uiterlijke omstandigheden. Hij was vol blijdschap, omdat hij wist dat Christus in hem leefde - wat er ook gebeurde. Daarom schrijft hij in 2 KorintiĆ«rs 12:10: ā€˜Omdat Christus mij kracht schenkt, schep ik vreugde in mijn zwakheid: in beledigingen, nood, vervolgingen en ellende.’
 
Aan het einde van zijn leven zit Paulus opnieuw gevangen, dit keer in Rome. Vanuit die cel schrijft hij een brief aan de gemeente in Filippi. Wat schrijft hij? Niet: ā€˜Wat heb ik het zwaar gehad… en dan nu zo eindigen…' Nee, je vindt geen spoor van ontevredenheid of gemopper bij Paulus. Zijn brief ademt vreugde. Het woord ā€˜blijdschap’ of ā€˜blij zijn’ komt maar liefst zestien keer voor. ā€˜Laat de Heer uw vreugde blijven; ik zeg het u nogmaals: wees altijd verheugd!’ (Filippenzen 4:4).

Vreugde is niet de afwezigheid van moeite, maar de aanwezigheid van Christus.

Iedereen wil gelukkig en vrolijk zijn. Maar geluk en vrolijkheid hangen af van omstandigheden. Ze verdwijnen snel als je relatie stukloopt, je gezondheid achteruitgaat of je in financiƫle problemen raakt. Als het feest voorbij is, blijft vaak slechts stilte over.
 
Vreugde gaat dieper. Vreugde is een stil vertrouwen - een innerlijke zekerheid dat God er zal zijn, wat er ook gebeurt. Geluk hangt af van omstandigheden, vreugde hangt af van Christus. Het leven hoeft niet makkelijk te zijn om vreugdevol te zijn. Vreugde is niet de afwezigheid van moeite, maar de aanwezigheid van Christus.
 
Jaren geleden las ik een interview met Kathleen Ferrier, die jarenlang voor het CDA in de Tweede Kamer zat. Ze vertelde over haar ouders die christen waren en er een levenshouding van hadden gemaakt om hun zegeningen te tellen. Hun levensmotto - en het opschrift op hun grafsteen - luidde: ā€˜Tel ze.’
 
Die woorden raakten me diep. Wat een eenvoudig en krachtig motto. Wat zou de wereld anders zijn als meer mensen zo zouden leven. Het helpt je te focussen op het goede, en dat verandert je hart - zelfs als je omstandigheden hetzelfde blijven: Tel ze!

Ik tel mijn zegeningen en richt me op de mooie dingen waar ik dankbaar voor ben!

Dit is geen nieuw principe. Paulus kende de kracht ervan ook. Daarom schrijft hij: ā€˜Dank God in alles.’ En aan de gemeente te Filippi schrijft hij: ā€˜Ik zeg dit niet omdat ik iets tekortkom, want ik heb geleerd tevreden te zijn, in welke omstandigheden ik ook verkeer... Ik ben in staat alles te doen door Christus, die mij kracht geeft’ (Filippenzen 4:11–13, Het Boek).
 
Paulus kende het geheim van dankbaarheid. Hij leefde het motto ā€˜Tel ze.’
 
En dat is ook mijn levensmotto in deze tijd: Ik tel mijn zegeningen en richt me op de mooie dingen waar ik dankbaar voor ben!

Jan Pool is een veelgevraagd spreker en schrijver. Bovenstaande post verscheen op zijn sociale mediakanalen en is met zijn toestemming overgenomen door Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#367 Jeffrey & Farshid Seyed Mehdi over oorlog Israƫl-Iran en een hoopvolle toekomst
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Donald Trump
Nieuws

Amerikaanse kerkleiders spreken zich fel uit tegen wetsvoorstel Trump: ā€œOnmenselijkā€

Een groep katholieke bisschoppen en evangelische Latino-leiders spreekt zich fel uit tegen het wetsvoorstel van president Donald Trump, bekend als de 'One Big Beautiful Bill'. Zij waarschuwen dat het plan - dat asiel in Amerika flink moet terugdringe

Ds. M. H. Bil
Nieuws

Ds. M. H. Bil aanvaardt beroep uit Veenendaal en verlaat Dodewaard

De hervormde gemeente te Veenendaal mag een nieuwe dominee verwelkomen. Ds. M. H. Bil heeft het op hem uitgebrachte beroep aangenomen. In de Sionskerk volgt Bil ds. P. Hoogendam op die vorig jaar vanwege gezondheidsredenen vervroegd met emeritaat gin

Ds. A. A. Egas
Video

Ds. Egas ontving van de koster een bijzonder verzoek: "Kan het een plekje in de kerk krijgen?"

Onlangs ontving ds. A. A. Egas een bijzonder verzoek van de koster van de gemeente waaraan hij verbonden is. De koster toonde de CGK-predikant uit Damwoude een mooie ingelijste plaat waarop de brede en de smalle weg te zien is. Egas werd gevraagd of

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp over Gods Geest: "Hij wil dat we op Jezus gaan lijken"

Als we Jezus als onze Zaligmaker kennen, mogen we ook weten dat de Geest in ons wil werken. Op het moment dat de Geest in ons werkt, zal Hij ons van binnenuit veranderen zodat we steeds meer op Jezus gaan lijken. Dat vertelde spreker Wilkin van de Ka

Samen Geloven
Interview

Deze kerk in Waddinxveen ziet interculturele contacten als verrijking

Nederland verbubbelt, blijkt uit onderzoek van het CBS. "Dat is ƩƩn van onze redenen om het verkenningstraject van Samen Geloven aan te gaan", vertelt Jeroen van Gent, pastoraal ouderling van wijkgemeente De Rank in Waddinxveen. "We dachten: laten we

kerk
Nieuws

Christelijke gezinnen aangevallen in India: ā€œKeer terug naar het hindoeĆÆsmeā€

Een lunchbijeenkomst van twintig christelijke gezinnen in het oosten van India is op brute wijze verstoord door een gewelddadige aanval van honderden hindoe-nationalisten. De aanval vond plaats op 21 juni in de afgelegen regio Malkangiri, in de deels

Indonesie
Nieuws

Tientallen christelijke jongeren in Indonesiƫ aangevallen door moslims: "Dit is puur christenfobie"

Wat begon als een vredige christelijke jongerenretraite eindigde vrijdag 27 juni in religieus geweld. In het Indonesische dorp Tangkil, in West-Java, werd een groep van 36 christelijke jongeren door een woedende menigte van ongeveer 200 moslims verja

GroenGelovig
Persbericht

GroenGelovig 2025 op zaterdag 18 oktober in De Basiliek in Veenendaal

Op zaterdag 18 oktober vindt in De Basiliek in Veenendaal GroenGelovig 2025 plaats. Het evenement is een initiatief van Tearfund en wil mensen motiveren en handelingsperspectief geven om hun leven en hun omgeving eerlijker en rechtvaardiger te maken.

Meerartikelen

Syrie
Nieuws

Kerkleider haalt uit naar Syrische president tijdens begrafenis slachtoffers bomaanslag

De Grieks-orthodoxe patriarch van Antiochiƫ, Johannes (X) Yazigi, heeft zich fel uitgesproken tegen de Syrische regering na de dodelijke aanslag op een kerk in Damascus. Tijdens een emotionele uitvaartdienst in de Kerk van het Heilig Kruis legde hij

Jacobs
Column

Hoe steeds meer Joodse activiteiten geen doorgang meer vinden in Nederland

Opperrabbijn Jacobs verbaasde zich tijdens zijn bezoek aan Belgrado over de vrijheid voor Joden. De synagoge aldaar hoefde niet beveiligd te worden. Dat is in Nederland weer anders. Sterker nog, hij vertelt in zijn nieuwe dagboek hoe steeds meer Jood

Dr. Steven Paas
Opinie

Theologische verheffing van Israƫl is en blijft riskant

In tegenstelling tot wat Bjorn Lous beweert, bevatten mijn artikelen (zie o.a. mijn eerdere reactie op Bjorn) geen persoonlijke aanvallen, geen verdediging van een superieure ā€˜religie’, geen karikaturale of onredelijke eisen aan Joden en geen uitwerk

Tyler Blevins
Getuigenis

Bekende Amerikaanse gamer: "Mijn band met Jezus wordt steeds sterker"

De bekende Amerikaanse gamer en livestreamer Tyler Blevins, wereldwijd bekend onder zijn online naam Ninja, laat zich steeds openlijker uit over zijn christelijk geloof. Tijdens een recente livestream op Twitch vertelde hij dat hij en zijn vrouw Jess

Babette van Drunen
Interview

Babette verloor haar vader, maar vond de Vader terug: ā€œIk geloof dat ik lang heimwee hadā€

We leerden haar kennen als de vrije geest uit B&B Vol Liefde, een jonge vrouw op zoek naar heling en liefde. Maar achter die ogenschijnlijke vrijheid ging diepe gebrokenheid schuil. Babette van Drunen zocht haar herstel jarenlang in de New Age, tot z

Jurjen ten Brinke
Video

God voelt ver weg: hoe nu verder? Bekende christenen reageren

Het is een vraag die we misschien allemaal wel eens stellen: hoe kom ik dichter bij God als ik mij ver bij Hem vandaan voel? Die vraag legden we onlangs onder meer voor aan SDOK-woordvoerder Richard Groenenboom, ds. Kees van Velzen, EO-presentator Ju

priester
Nieuws

Zorgen in Nicaraguaanse kerk: priester verdwijnt na arrestatie

De Nicaraguaanse priester Pedro Abelardo MƩndez PƩrez is sinds 19 juni spoorloos, nadat hij samen met zijn chauffeur werd gearresteerd door de politie. MƩndez verdween na het leiden van een eucharistieviering in Granada. Dit roept ernstige zorgen op

Noord-Korea
Nieuws

Christenen aangehouden na poging om Bijbels naar Noord-Korea te sturen

Zes Amerikaanse christenen zijn door de Zuid-Koreaanse autoriteiten gearresteerd nadat ze probeerden 1.600 plastic flessen gevuld met Bijbels naar Noord-Korea te sturen via zee. De flessen bevatten miniatuur-Bijbeltjes, USB-sticks, geld en rijst. Dat

Christelijk zomerkamp
Nieuws

Christelijk zomerkamp in Colorado mag blijven bestaan: ā€˜Overheid mag geloof niet straffen’

Het christelijk zomerkamp IdRaHaJe uit Colorado mag blijven bestaan. Vanwege een nieuwe genderwet van de staat riskeerde het zomerkamp namelijk haar deuren te moeten sluiten. Dit werd echter via een rechtszaak voorkomen. Het zomerkamp blijft de ruimt

Ds. V. S. van der Meer
Video

HHK-predikant wijst op grote verschillen tussen rivaliserende voetbalclubs en de kerk

"De kerk is geen clubje, zoals bij het voetbal waar de ƩƩn zegt: 'Ik ben voor Feyenoord' en de ander: 'Ik ben voor Ajax of PSV'. De kerk is het lichaam van Christus", aldus ds. V. S. van der Meer. De hersteld hervormde predikant wees in een recente p

U.S. Customs and Border Protection
Nieuws

Iraanse christenen gearresteerd door immigratiediensten in Los Angeles

Pastor Ara Torosian van Cornerstone Church in West Los Angeles slaat alarm nadat vijf leden van zijn Iraanse gemeente zijn gearresteerd door Amerikaanse immigratiediensten. Onder de arrestanten zijn een gezin met een 3-jarig kind en een echtpaar dat

china
Nieuws

Chinese huiskerk maakt bijzonder statement na veroordeling drie kerkleiders

De Linfen Covenant Home Church, een ongeregistreerde huiskerk in de Chinese provincie Shanxi, heeft een krachtig statement afgegeven na de veroordeling van drie van haar leiders. De autoriteiten arresteerden de voorgangers op 19 augustus 2022. Dit ge