Tot mijn dood krijg ik chemotherapie (maar ik tel mijn zegeningen)

Column 15 mei 2025 8 minuten Jan Pool
Jan Pool

Afgelopen maandag had ik een gesprek met mijn behandelend arts. De laatste keer dat ik haar sprak, was voor de start van het behandeltraject, na alle onderzoeken. De afgelopen twee maanden verliep het contact via een verpleegkundige die mij begeleidt. Ik had een aantal vragen waarop ik nu antwoorden heb gekregen – confronterende antwoorden.

Op de vraag hoelang het behandeltraject in totaal zou duren, antwoordde ze: ‘U hebt een ongeneeslijke ziekte. Tot u sterft zult u behandeld worden met chemotherapie en immuuntherapie.’ Ik blijf dus de komende jaren, tot aan mijn dood, in behandeling.
 
Mijn volgende vraag was: ‘Betekent dat dat ik me al die tijd niet in grote groepen mag begeven en dus ook niet kan spreken?’ Ze antwoordde dat ik wat haar betreft in grote groepen mag komen, zolang ik me niet door iedereen laat knuffelen. Ze benadrukte dat ik de jaren die mij nog gegeven zijn niet als een kasplantje hoef door te brengen. Ze gunde mij kwalitatief mooie jaren. Dat is dus het goede nieuws. Ze gaf daarbij wel aan dat ik deze ruimte krijg omdat ze tevreden is over mijn bloedwaarden. Ondanks de ziekte van Kahler en de kuren heb ik nog redelijk wat weerstand. Als die waarden verslechteren, heeft dat natuurlijk gevolgen.
 
Je begrijpt dat dit bij mij gemengde gevoelens opriep. Het deed me goed te horen dat ik weer in grote groepen mag komen en dus weer kan spreken. Maar de gedachte dat ik de rest van mijn leven chemotherapie en immuuntherapie zal krijgen, inclusief de bijwerkingen, stemt me natuurlijk niet vrolijk.

Natuurlijk geloof ik dat God een wonder kan doen, en dat blijf ik ook verwachten. Maar dit is wél de realiteit van dit moment.

Als ik dit schrijf of zeg, heb soms ik het idee dat mensen daar moeite mee hebben. Er wordt dan al snel gezegd: ‘Ja, maar God kan nog een wonder doen!’ Of zelfs: ‘Ja, maar God gáát je genezen, hoor!’ Natuurlijk geloof ik dat God een wonder kan doen, en dat blijf ik ook verwachten. Maar dit is wél de realiteit van dit moment.
 
Ik geloof dat God wil genezen, en wij hebben de opdracht om zieken de handen op te leggen. Tegelijkertijd is het ook de realiteit dat genezing vaak niet plaatsvindt. Die werkelijkheid kunnen we niet ontkennen. We zullen ermee moeten leven, en toch blijven uitreiken naar genezing - zonder in een kramp te schieten. En die kramp heb ik helaas vaak gezien.
 
De afgelopen maanden heb ik meerdere keren het advies gekregen om 'in geloof te gaan staan’ dat ik 2000 jaar geleden al genezen ben, en dat ik dat moet blijven proclameren. Ik moest vooral niet zeggen dat ik ziek ben, want dat zou ongeloof zijn. Nee; ‘ik bén genezen!’
 
In de 45 jaar dat ik nu deel uitmaak van de charismatische beweging heb ik dit vaak meegemaakt bij gemeenteleden, maar ook bij andere gelovigen en leiders die ziek werden. Ze gingen alleen voor genezing. En bleven proclameren en geloven dat ze al genezen waren.

Sommigen weigerden ook medische behandeling, omdat ze geloofden dat God hen bovennatuurlijk zou genezen. En je mocht vooral niet zeggen dat ze ziek waren of enige twijfel uitspreken. Soms wilden ze alleen nog mensen om zich heen die met hen ‘mee konden geloven’.

Sommigen weigerden ook medische behandeling, omdat ze geloofden dat God hen bovennatuurlijk zou genezen.

Maar toen Paulus - die zoveel wonderen meemaakte - zijn medewerker Trofimus ziek achter moest laten in Milete, schreef hij niet: ‘Ik heb Trofimus genezen achtergelaten. De genezing is al gebeurd bij het kruis, het moet zich alleen nog voltrekken.’ Hij maakt Trofimus ook geen verwijten over een tekort aan geloof. En hij gaf hem ook niet de opdracht om het boek ‘50 hindernissen tot genezing’ te lezen. Nee! Paulus is realistisch. In 2 Timotheüs 4:20 schrijft hij simpelweg: ‘Trofimus heb ik ziek achtergelaten in Milete.’
 
Hetzelfde geldt voor Timotheüs, die kampte met maagklachten en andere kwalen. Paulus schrijft in 1 Timotheüs 5:23 (HSV): ‘Drink niet langer alleen water, maar gebruik een kleine hoeveelheid wijn voor uw maag en uw veelvuldige kwalen.’
 
Paulus had ongetwijfeld voor hem gebeden, maar de genezing was (nog) niet gekomen. Hij zegt niet: ‘Je bent al genezen, blijf dat proclameren.’ Hij wijst ook niet op een gebrek aan geloof. Hij geeft gewoon praktisch advies om wijn te drinken. Wijn werd in die tijd vaak als medicijn gebruikt voor allerlei kwalen.
 
Natuurlijk geloofden Paulus, Trofimus en Timotheüs dat God een wonder kón doen. Ook ik geloof dat God mij van de ziekte van Kahler kan genezen. Maar het is vermoeiend om dat steeds opnieuw te ‘moeten’ zeggen.
 
Ik heb in al die jaren dat ik christen ben veel mensen zien sterven die zeker wisten dat God hen zou genezen of al had genezen. Ze stonden het niet toe dat iemand iets anders uitsprak. Het leek alsof ze groot geloof hadden, en ze werden er regelmatig om bewonderd, maar ik denk dat het vaak voortkwam uit angst. Angst dat als ze niet genoeg geloof hadden, ze niet zouden genezen. Dan wordt geloof iets dat je ‘moet doen’, en dan is het geen geloof meer, maar een ‘werk’.

Ik heb in al die jaren dat ik christen ben veel mensen zien sterven die zeker wisten dat God hen zou genezen of al had genezen.

En wat ik daar zo verdrietig aan vind, is dat er geen ruimte meer is voor echte gesprekken van hart tot hart. Geen ruimte voor het delen van gevoelens, twijfels, ongeloof, verdriet of afscheid nemen! Terwijl dat juist zo kostbaar is.
 
Voor alle duidelijkheid, ik geloof nog steeds in een God van wonderen. Marijke legt mij elke avond de handen op voor genezing en elke morgen als ik avondmaal vier, neem ik mijn medicijn in! Ik lees dan Psalm 103: 1-5
 
Prijs de HEER, mijn ziel,
prijs, mijn hart, zijn heilige naam.
Prijs de HEER, mijn ziel,
vergeet niet één van zijn weldaden.
 
Hij vergeeft u alle schuld,
hij geneest al uw kwalen,
hij redt uw leven van het graf, hij kroont u met trouw en liefde,
hij overlaadt u met schoonheid en geluk, uw jeugd vernieuwt zich als een adelaar.
 
Lichamelijk lijd ik, maar geestelijk en emotioneel gaat het echt goed met mij! Ik ervaar dagelijks Gods tegenwoordigheid, ik ben hoopvol, vol vertrouwen en bovenal: een dankbaar mens die zijn zegeningen telt!

Ik ervaar dagelijks Gods tegenwoordigheid, ik ben hoopvol, vol vertrouwen en bovenal: een dankbaar mens die zijn zegeningen telt!

Paulus schrijft aan de Thessalonicenzen: ‘Verblijd u altijd. Bid zonder ophouden. Dank God in alles. Want dit is de wil van God in Christus Jezus voor u’ (1 Thessalonicenzen 5:16-18).
 
En die Paulus heeft heel wat lijden meegemaakt! In Handelingen 16 lezen we hoe hij, samen met Silas, het evangelie verkondigt in Filippi. Opeens keert de menigte zich tegen hen. Ze worden met stokken afgeranseld en vervolgens in de gevangenis gegooid. De gevangenbewaarder krijgt het bevel hen zorgvuldig te bewaken en werpt hen in de binnenste kerker – de cel die het verst van de uitgang ligt. Daar worden hun voeten in het blok gesloten, zodat ze zich nauwelijks kunnen bewegen. Soms waren er zelfs openingen voor de polsen en hals, zodat elke beweging onmogelijk werd.
 
Stel je dat eens voor. Je hebt net een pak slaag gehad, zit onder de blauwe plekken, misschien wel met gekneusde ribben. Je rug doet pijn, je kunt niet liggen of zitten, en je zit vastgeklemd in blokken. Dat stemt niet bepaald vrolijk, toch?
 
Ik kan me voorstellen dat je dan ontmoedigd bent. Je bent uitgestapt voor God, hebt het evangelie verkondigd, iemand bevrijd van een demon - en als ‘beloning’ krijg je een pak slaag en beland je in de gevangenis. Wat staat je nog te wachten? Ze wisten dat Petrus ooit op wonderbaarlijke wijze werd bevrijd. Maar Jakobus werd onthoofd… Wat zou er met hen gebeuren?
 
Hoe zouden Paulus en Silas daar samen gezeten hebben?
‘Gaat het, Paul?’
‘Niet best… mijn ribben doen zo'n pijn, ik kan nauwelijks ademen.’
‘En jij, Sil?’
‘Overal pijn! Ik heb een paar klappen op mijn kaak gehad, ik kan nauwelijks praten. En wat is het koud in deze kerker zonder kleren, hè?’
‘Ja…’
‘Wat gaat er met ons gebeuren, Paul?’
‘Ik weet het niet.’
‘Hé, Sil.’
‘Ja?’
‘Laten we ons verblijden.’
‘Ons verblijden?! Wat valt er hier te vieren dan?’

Ze verblijdden zich in God omdat ze vertrouwden op Gods kracht en nabijheid. Ze wisten: God is met ons.

Ik was er natuurlijk niet bij, maar ik stel me voor dat het zo gegaan zou kunnen zijn. Alles in hun situatie schreeuwde: ‘Geen reden tot vreugde!’ En toch… rond middernacht begonnen Paulus en Silas lofliederen te zingen. Ondanks hun pijn, ondanks hun ellendige omstandigheden, vonden ze toch iets om te vieren…
 
Ze verblijdden zich in God. Niet omdat ze een wonder hadden gezien, niet omdat ze bevrijd waren, niet omdat hun situatie zo fijn was - maar omdat ze vertrouwden op Gods kracht en nabijheid. Ze wisten: God is met ons.
 
Paulus leert ons een belangrijke les: onze innerlijke houding hoeft geen weerspiegeling te zijn van onze uiterlijke omstandigheden. Hij was vol blijdschap, omdat hij wist dat Christus in hem leefde - wat er ook gebeurde. Daarom schrijft hij in 2 Korintiërs 12:10: ‘Omdat Christus mij kracht schenkt, schep ik vreugde in mijn zwakheid: in beledigingen, nood, vervolgingen en ellende.’
 
Aan het einde van zijn leven zit Paulus opnieuw gevangen, dit keer in Rome. Vanuit die cel schrijft hij een brief aan de gemeente in Filippi. Wat schrijft hij? Niet: ‘Wat heb ik het zwaar gehad… en dan nu zo eindigen…' Nee, je vindt geen spoor van ontevredenheid of gemopper bij Paulus. Zijn brief ademt vreugde. Het woord ‘blijdschap’ of ‘blij zijn’ komt maar liefst zestien keer voor. ‘Laat de Heer uw vreugde blijven; ik zeg het u nogmaals: wees altijd verheugd!’ (Filippenzen 4:4).

Vreugde is niet de afwezigheid van moeite, maar de aanwezigheid van Christus.

Iedereen wil gelukkig en vrolijk zijn. Maar geluk en vrolijkheid hangen af van omstandigheden. Ze verdwijnen snel als je relatie stukloopt, je gezondheid achteruitgaat of je in financiële problemen raakt. Als het feest voorbij is, blijft vaak slechts stilte over.
 
Vreugde gaat dieper. Vreugde is een stil vertrouwen - een innerlijke zekerheid dat God er zal zijn, wat er ook gebeurt. Geluk hangt af van omstandigheden, vreugde hangt af van Christus. Het leven hoeft niet makkelijk te zijn om vreugdevol te zijn. Vreugde is niet de afwezigheid van moeite, maar de aanwezigheid van Christus.
 
Jaren geleden las ik een interview met Kathleen Ferrier, die jarenlang voor het CDA in de Tweede Kamer zat. Ze vertelde over haar ouders die christen waren en er een levenshouding van hadden gemaakt om hun zegeningen te tellen. Hun levensmotto - en het opschrift op hun grafsteen - luidde: ‘Tel ze.’
 
Die woorden raakten me diep. Wat een eenvoudig en krachtig motto. Wat zou de wereld anders zijn als meer mensen zo zouden leven. Het helpt je te focussen op het goede, en dat verandert je hart - zelfs als je omstandigheden hetzelfde blijven: Tel ze!

Ik tel mijn zegeningen en richt me op de mooie dingen waar ik dankbaar voor ben!

Dit is geen nieuw principe. Paulus kende de kracht ervan ook. Daarom schrijft hij: ‘Dank God in alles.’ En aan de gemeente te Filippi schrijft hij: ‘Ik zeg dit niet omdat ik iets tekortkom, want ik heb geleerd tevreden te zijn, in welke omstandigheden ik ook verkeer... Ik ben in staat alles te doen door Christus, die mij kracht geeft’ (Filippenzen 4:11–13, Het Boek).
 
Paulus kende het geheim van dankbaarheid. Hij leefde het motto ‘Tel ze.’
 
En dat is ook mijn levensmotto in deze tijd: Ik tel mijn zegeningen en richt me op de mooie dingen waar ik dankbaar voor ben!

Jan Pool is een veelgevraagd spreker en schrijver. Bovenstaande post verscheen op zijn sociale mediakanalen en is met zijn toestemming overgenomen door Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#379 Jeffrey & Don Ceder over kerkasiel, migratie, Israël en Palestijnse christenen
Of beluister op:

Meerartikelen

china
Nieuws

China pakt prominente voorganger op: ‘Oorlog tegen Gods kerk’

De Chinese autoriteiten hebben in de afgelopen dagen tientallen voorgangers en medewerkers van ongeregistreerde kerken gearresteerd. Onder hen bevindt zich ook de prominente voorganger Ezra Jin, leider van de Zion Church in Beijing. Dat is één van de

Ds. D. J. W. Kok
Nieuws

Hervormde gemeente Papendrecht brengt beroep uit op ds. D. J. W. Kok

De hervormde gemeente te Papendrecht (Wijkgemeente 2) heeft een beroep uitgebracht op ds. D. J. W. Kok (foto). De predikant moet de opvolger worden van de eerder dit jaar naar Katwijk aan Zee vertrokken ds. C. H. Bijl. Kok is sinds 2019 verbonden aan

bangladesh
Nieuws

Angst en wanhoop onder christenen na onlusten in Bangladesh

De recente etnische onlusten in Bangladesh hebben diepe sporen achtergelaten onder de christelijke minderheid. Kerkleiders spreken van groeiende angst en wanhoop, vooral onder jongeren, nu het vertrouwen in staatsbescherming verder afbrokkelt. Dat sc

Bijbel
Nieuws

Dierenrechtenorganisatie wil dat nieuwe aartsbisschop leren Bijbels uit kerk bant 

De organisatie People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) roept de toekomstige aartsbisschop van Canterbury, Dame Sarah Mullally, op om materialen van dierlijke oorsprong uit kerken te weren. Dat schrijft The Christian Post. In een open brief

SGP
Nieuws

SGP komt vlak voor verkiezingen met billboardcampagne over abortus

In aanloop naar de verkiezingen start de SGP met een billboard-campagne waarin de partij aandacht vraagt voor abortus. Men wil daarmee het gesprek openen. “We kunnen dit niet negeren, het gaat om tienduizenden meisjes en jongetjes die geen enkele kan

Eva Simons
Interview

Eva Simons vertelt over haar bekering: “Jezus kwam me redden”

Van wereldwijde hits en rode lopers naar een eenvoudig geloofsleven vol dankbaarheid. Eva Simons heeft het allemaal gekend: de roem, de druk, de eenzaamheid – en uiteindelijk de bevrijding. Samen met haar man Sebastiaan Zwart vertelt ze open over haa

Ds. R. van Kooten
Video

HHK-predikant uit stevige kritiek op boek 'Het einde van de hel' van Reinier Sonneveld

Begin dit jaar verscheen het boek 'Het einde van de hel' van schrijver en theoloog Reinier Sonneveld. In dit boek stelt hij dat de hel niet eeuwig hoeft te zijn, dat er uiteindelijk verzoening en herstel mogelijk is voor alle mensen. Critici stellen

Simon Pearson
Nieuws

Ontslagen christelijke docent slaat alarm: "Vrijheid van meningsuiting in gevaar"

De christelijke leraar Simon Pearson verloor vorig jaar zijn baan aan het Preston College nadat hij zich online uitsprak over het politieoptreden rond een incident in Manchester. Pearsons opmerkingen, die volgens een vakbondsvertegenwoordiger “islamo

Meerartikelen

basiliek
Nieuws

Man plast tegen altaar tijdens misviering in Sint-Pieterbasiliek Vaticaanstad

In het Vaticaan heeft een onbekende man voor onrust gezorgd door in de Sint-Pieterbasiliek zijn broek te laten zakken en tegen het altaar aan te plassen. Dit deed hij tijdens de misviering. Beelden daarvan gaan rond op social media. Ook de paus heeft

Aanbiddingstour
Persbericht

Aanbiddingstour wil christenen verbinden over kerkmuren heen

In november 2025 trekken Christian Verwoerd en Leander Janse samen door Nederland voor een inspirerende tour onder de titel ‘In aanbidding voor de Koning’. Tijdens zes avonden verspreid over het land - van Middelburg tot Urk - willen zij christenen v

Hans Maat
Interview

Hans Maat: "Kerken in Nederland hebben gebedspastoraat en bevrijding nodig"

Honderden christenen komen jaarlijks tijdens de There is More-conferentie samen om ruimte te geven aan het werk van de Heilige Geest. Initiatiefnemer Hans Maat ziet het als zijn roeping om de kerk te helpen ontdekken dat geloof meer is dan kerkbezoek

Christian Stier
Boekfragment

Op zoek naar de verloren stammen van Israël: Gods plan of menselijke speurtocht?

DNA-testen, visioenen en typisch Joodse gebruiken: wereldwijd duiken groepen op die zich identificeren als afstammelingen van de tien ‘verloren’ stammen van Israël. Hoe serieus moeten we deze claims nemen? En moeten zij terugkeren naar Israël voordat

Hoofdkrijgsmachtpredikant
Interview

Hoofdkrijgsmachtpredikant: "De Bijbel geeft militairen houvast"

"Een krijgsmachtpredikant biedt nuldelijnszorg", zegt Gert van der Ende. 22 jaar geleden stapte hij voor het eerst aan boord van een marineschip. Nu is hij eindverantwoordelijk voor alle 45 protestantse krijgsmachtpredikanten. Wat betekent hun werk v

Gijzelaars vrij!
Nieuws

Laatste gijzelaars vrijgelaten: Christelijke politici uiten dankbaarheid

Na twee jaar van angst, verdriet en gebed is het eindelijk zover: de laatste Israëlische gijzelaars zijn vrijgelaten. De hulporganisatie Rode Kruis bevestigde dat dertien mensen in veiligheid zijn gebracht en inmiddels onderweg zijn naar Israël, waar

YouVersion
Nieuws

Mensen lezen Gods Woord massaal via telefoon: YouVersion viert miljardste download

In november 2025 bereikt de populairste Bijbelapp ter wereld, YouVersion, een bijzondere mijlpaal: meer dan één miljard downloads. Wat begon als een eenvoudig idee van een jonge Amerikaan is uitgegroeid tot een wereldwijd platform waarmee miljoenen m

Ollie Sabatelli
Nieuws

Britse straatprediker krijgt verbod op gebruik microfoon

Een christelijke straatprediker in het Verenigd Koninkrijk heeft van de politie te horen gekregen dat hij niet langer een microfoon mag gebruiken. Ook mag hij geen woorden spreken die mensen “van streek brengen” of “irriteren”, zo laat Christian Toda

RTVE
Nieuws

Spaanse publieke omroep biedt excuses aan na negatieve berichtgeving over kerken

De Spaanse publieke omroep RTVE heeft excuses aangeboden nadat in een televisieprogramma de groei van evangelicale kerken werd omschreven als “zorgwekkend” en “gevaarlijk”. Na een golf van klachten van kijkers en protestantse organisaties beloofde de

Syrie
Nieuws

Angst onder Syrische christenen gegroeid sinds verkiezingen

De eerste parlementaire verkiezingen sinds de val van president Bashar al-Assad op 6 oktober hebben in Syrië geleid tot geweld in de stad Aleppo. Dat zegt pater Hugo Alaniz, missionaris in Aleppo, in een interview met Kerk in Nood. Christelijke gemee

Ds. J. Koppelaar
Video

HHK-predikant staat tijdens preek stil bij slachtpartij Hamas op 7 oktober

Begin oktober vond de jaarlijkse Israëlzondag weer plaats. Op deze zondag herdenken christenen de blijvende band tussen de kerk en Israël, maar ook de pijn van het antisemitisme. De Israëlzondag is een initiatief van de PKN en krijgt vooral aandacht

Ron van der Spoel
Video

Ron van der Spoel vertelt waarom Psalm 87 ons anders naar het journaal leert kijken

Predikant Ron van der Spoel noemt in een nieuwe overdenking Psalm 87 een psalm van inclusie. Iedereen hoort erbij in Gods koninkrijk, ongeacht afkomst. De psalm spreekt over volken zoals Babel en Tyrus. Zij worden beschouwd als geboren in Sion, oftew