Christenen kunnen niet teren op het applaus van anderen

Preekverslag 5 maart 2025 6 minuten Jan-Jaap van Peperstraten
Jan-Jaap van Peperstraten

Ga in uw binnenkamer. Dat zijn de woorden die Jezus vandaag spreekt. Bij het begin van Aswoensdag van de Vastentijd. We horen voorbeelden van mensen die naar buiten toe gericht zijn. Mensen die dingen van zichzelf lijken te geven maar eigenlijk met iets anders bezig zijn. Wat ze doen is geen gave ā€“ het is een transactie. Ze moeten er wat voor terug hebben.

Voor ons klinkt dat wat ver weg omdat religieus gedrag meestal niet naar buiten toe gericht is. In Nederland denken we al gauw dat alles privƩ is. Maar in de rest van de wereld en in de tijd van de Bijbel is religieus gedrag niet zomaar los te maken van je sociale positie. En je moet steeds laten zien hoe goed je bent.

Dat laatste herkennen we natuurlijk wĆØl. Laten zien hoe goed je bent. Want we zijn niet anders dan de mensen in de Bijbel.

Maar wat gaat er dan specifiek mis? Waar is Jezus zo scherp op? Hij zal toch niet boos zijn omdat mensen zijn wie ze zijn? Laten we nog eens even goed kijken. De drie dingen. Die hij noemt.

Als ze een aalmoes geven, dan moet dat gezien worden. Om de waardering van anderen.

Als ze bidden, moet dat gezien worden ā€“ om de waardering van anderen.

Als ze vasten, moet dat gezien worden ā€“ om de waardering van anderen.

U hoort het ritme al, wat het probleem is met mensen die dat doen.

Als je iets geeft, maar je moet er meer voor terug. Dan ben je niet aan het geven.

Als je iets geeft, maar je moet er meer voor terug. Dan ben je niet aan het geven. Je bent een soort liefdadigheidswoekeraar. Wat je doet komt niet Ć©cht uit jezelf. Het is geen Ć©chte gave. Het is niet authentiek.

Als je bidt, maar er moet er van alles voor terugkrijgen. Dan ben je niet aan het bidden. Je spreekt misschien mooie woorden uit, zoals een acteur op het toneel, maar het is geen echt gebed. Het komt niet uit jezelf. Het is niet authentiek.

Als je vast, maar je moet er wat voor terugkrijgen. Dan ben je niet aan het vasten. Je bent hooguit een tijdje niet aan het eten, en daar heb je dan een verhaaltje bij over God of zo. Je bent een hongerkunstenaar, maar je bent niet echt aan het vasten. Je gaat niet echt de strijd met jezelf aan. Het is niet authentiek.

Het probleem is dus niet eens zozeer dat anderen het kunnen zien, maar dat je niet vrij bent in wat je doet ā€“ je hebt telkens in het geven, in het bidden, in het vasten ā€“ de drie dingen waarmee je je relatie met God en jezelf onderhoudt ā€“ goedkeuring van anderen nodig. Je bent behoeftig.

Mensen die leeg zijn van binnen zien het valse vaak aan voor het echte, en denken dat het echte het valse is. Dat is een grote vloek.

Je bent niet meer jezelf. Je bent je rol geworden. En onder die rol zit langzaamaan niemand meer. Je wordt een hol vat, een leegte. En ook je kostuum, je rol, gaat steeds slechter zitten. Dat zie je soms om je heen, met vervreemde mensen. Hoe wanhopig ze ook proberen om op iets Echts te lijken, het lukt niet. Het wordt vals. En mensen die leeg zijn van binnen zien het valse vaak aan voor het echte, en denken dat het echte het valse is. Dat is een grote vloek. Zo straft het kwaad zichzelf.

Hoe hard je ook schreeuwt, of misschien wel veel drinkt en vecht op zaterdagavond, of vrouwen slecht behandelt, zo word je geen echte man.

Daar moet je namelijk voor werken, om een echte man te zijn.

Hoeveel Machiavelli je ook leest, hoe doortrapt en manipulatief je ook bent. Hoe zeer je ook anderen probeert te vernederen. Of laat merken dat je geen zelfbeheersing hebt, zo word je geen echte leider.

Voorbeelden te over in deze dagen.

Want daar moet je voor werken, om een echte leider te zijn. Dat is geen kwestie van je eigen duisternis maar uitbraken voor een verdwaald publiek.

Daar moet je voor werken, om een echte leider te zijn. Dat is geen kwestie van je eigen duisternis maar uitbraken voor een verdwaald publiek.

Hoeveel je ook praat met zalvende stem, anderen de maat neemt, hoeveel je ook laat merken dat je vast, het steeds hebt over hoe lang je wel niet bidt. Hoeveel je je misschien ook bezig houdt met kerkpolitiek. Je kent alle kardinalen uit je hoofd en weet of ze wel of niet deugen (volgens jou). Hoe graag je ook praat over jouw Ć©ne bijzondere parochie, waar alles wel precies gaat zoals jij vindt dat het hoort, en dat moet je iedereen laten blijkenā€¦ Dat alles maakt je nog geen echte gelovige. Dat is buitenkant, oppervlakte. En blijf je aan de oppervlakte dan word je geen Ć©cht gelovige. Daar moet je het diepe voor in.

Daar moet je voor werken, om dat echt te worden. Elk jaar opnieuw.

En waar verrichten we dat werk? In de Binnenkamer. In contact met God. Zonder dat er steeds van alles bijkomt. Als we zeggen: minder afleiding in de Vastentijd, dan bedoelen we dat. Meer jezelf leren zijn, authentieker kunnen zijn. Zonder dat we steeds letten op wat anderen zeggen wat ze er van vinden. Maar ook zonder onze eigen fantasie over hoe het 'eigenlijk' moet zijn. We weten dat niet, hoe het 'eigenlijk' moet zijn, anders dan vanuit het licht van de binnenkamer, waar het ons getoond wordt.

Dus elk jaar opnieuw moeten we daarheen, veertig dagen lang naar die Binnenkamer.

Elk jaar opnieuw moet je te rade bij jezelf, de strijd aan met je eigen zwakheid, de leegte in jezelf, je afhankelijkheid van de goedkope roes van de goedkeuring van anderen.

Elk jaar opnieuw! Elke Vasten. Niemand uitgezonderd! Want je bent nooit klaar met worden wie je bent. Of dat een echte man, een echte vrouw, een echte leider (of wat het ook is wat de taak in je leven is), of een echte gelovige.

Elk jaar opnieuw moet je te rade bij jezelf, de strijd aan met je eigen zwakheid, de leegte in jezelf, je afhankelijkheid van de goedkope roes van de goedkeuring van anderen. En wat je moet worden is niet iets dat buiten jou ligt. Het is geen set verordeningen of regels die je jezelf op onpersoonlijke manier eigen moet maken. Het gaat er ook niet om meer te gaan lijken op die persoon of op die persoon. Het gaat er om dat je jezelf leert zijn, in relatie ā€“ een echte relatie ā€“ tussen jouzelf, God en de naaste.  

Waarom moet dat? Over veertig dagen vieren we namelijk Pasen. Jezus verschijnt dan aan ons. Hij is de overwinnaar van de Dood. Hij is de man die door het Kruis de scheiding tussen hemel en aarde opheft. Dan is er ruimte om een nieuwe relatie aan te gaan met God. Werkelijk tot God te komen. Hij blijft ons niet eindeloos ver weg, een wensdroom voorbij het Dodenrijk. Na Pasen is de poort open.

God wil een relatie met ieder van ons, maar dan kunnen we geen rollenspel blijven doen.

Maar je kan alleen als jezelf door die poort heen. Niet als iemand anders. Alleen als jezelf kun je antwoord geven op wat God voor ons bedoeld heeft. God wil een relatie met ieder van ons, maar dan kunnen we geen rollenspel blijven doen. We kunnen niet teren op het applaus van anderen. Bij God is er geen theater er zijn geen acteurs en er worden geen Gouden Kalveren uitgereikt. Bij God kun je alleen maar genoemd zijn met je eigen naam.

Wij kunnen bij God niemand anders zijn dan onszelf. Laten we dan onszelf leren zijn. In deze veertig dagen in de binnenkamer. Ons confronteren met onszelf. En zo weer groeien. Relaties vernieuwen. Onszelf leren zijn. Minder aan de oppervlakte leven, onze wortels elke keer opnieuw steeds dieper in de grond te laten gaan. Totdat wij opbloeien in een licht dat niet meer ondergaat.

Amen.

Bovenstaande boodschap is afkomstig van priester Jan-Jaap van Peperstraten en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. Klik hier om de website van Jan-Jaap van Peperstraten te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#357 Harmen Niemeijer en Steef Post discussiƫren over kerkasiel in Kampen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Keni
Nieuws

Evangelist Rodgers liep in Kenia dagelijks urenlang om het evangelie te delen

In de afgelegen dorpen van de Keniaanse kuststreek zet evangelist Rodgers zich met hart en ziel in om het Evangelie te verspreiden. Jarenlang trotseerde hij de hitte en moeilijke wegen, gewapend met slechts zijn Bijbel en een onwankelbare roeping. Da

Jesse en Wytske Borst
Video

Zondag in Hour of Power zijn Jesse en Wytske Borst te gast

Financiƫle rust en vrijheid zouden toch geweldig zijn als je dat hebt in je leven? Jesse en Wytske Borst leggen aanstaande zondag in Hour of Power uit hoe je dat kunt bereiken. En dat niet alleen, ook familierijkdom komt ter sprake. Wat is nu echte r

Ds. H. Ottema
Video

HHK-predikant stelt dat de duivel pijlen op het Woord afvuurt: 'Daarom is de kerk zo versplinterd"

Onder de prediking van Gods Woord komt God in je hart. Je wordt vervuld met de Heilige Geest. Maar wat nu als de duivel zijn pijlen op dat Woord van God afvuurt? Ds. H. Ottema merkte in een recente preek op dat de duivel als geen ander weet dat aanva

Tabitha van Krimpen & Jort van Slooten
Video

Tabitha van Krimpen en Jort van Slooten over het allereerste christelijke filmfestival van Nederland

Op 4 en 5 april vindt in de PathĆ©-bioscoop in Ede het allereerste christelijke filmfestival van Nederland plaats: Reflect. Bezoekers kunnen genieten van exclusieve filmvertoningen, premiĆØres, panelgesprekken en workshops. De organisatie wil een platf

Johan Schep
Video

Johan Schep over de tweede ontmoeting tussen onderkoning Jozef en zijn broers

In de serie 'Jozef' van Growing Faith Nederland behandelt Johan Schep het levensverhaal van Jozef. Zijn broers verkochten Jozef op jonge leeftijd als slaaf. Uiteindelijk zou Jozef terechtkomen in Egypte, waar hij zou dienen onder Potifar. Ondanks zij

ADEM Project
Persbericht

ADEM Project brengt zomerse nieuwe single 'Hallelujah' uit

ADEM Project bracht op vrijdag 28 februari de sprankelende nieuwe single 'Hallelujah' uit. Dit vrolijke, midtempo nummer met een frisse zomerse vibe is sinds die dag te beluisteren op Apple Music, Spotify en andere streamingdiensten.   Een moderne ps

Willem Ouweneel
Video

Hoe moeten Joden en christenen zich tot elkaar verhouden? Willem Ouweneel antwoordt

Al eeuwenlang wordt het Joodse volk vervolgd. Christenen hebben zich hier ook massaal aan schuldig gemaakt. Waarom heeft de kerk zich zo vaak tegen Joden gekeerd? Hoe is die Jodenhaat ontstaan? Hoe verhouden wij ons als christenen tot Joden en wat ze

Gebed voor Trump
Nieuws

Christelijke leiders bidden met Donald Trump in Witte Huis: ā€œGod heeft zijn leven gespaardā€

Een groep christelijke leiders heeft deze week in het Witte Huis samen gebeden met president Donald Trump. Volgens een van hen heeft de moordaanslag die Trump afgelopen zomer overleefde zijn band met het geloof verdiept. De bijeenkomst vond plaats in

Meerartikelen

Iran
Nieuws

Zware gevangenisstraffen voor drie Iraanse christenen

Drie Iraanse christenen zijn op 8 maart veroordeeld. In totaal kregen zij veertig jaar gevangenisstraf. De reden: het belijden van hun geloof. Het gaat om Narges Nasri, die zwanger is, Mehran Shamloui en Abbas Soori. Ze werden in november 2024 gearre

Annelijn de Gier
Opinie

PKN verlaat X: in strijd met de christelijke opdracht?

Aan het eind van februari kondigde de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) aan het platform X te verlaten. Dat leidde tot verschillende reacties binnen de christelijke wereld. Ikzelf maakte de vergelijking met Paulus op de agora's, marktpleinen die h

Henk en Marianne ter Maaten
Interview

Henk ter Maaten evangeliseert in Limburg: "Maria staat soms boven Jezus"

Hoe evangeliseer je in een omgeving waar negen van de tien mensen rooms-katholiek zijn, maar Jezus Christus niet echt kennen? Het is de dagelijkse praktijk voor Henk en Marianne ter Maaten, die sinds 2023 uitgezonden zijn naar het Limburgse Horst. Te

Adriaan Lenglet
Nieuws

Abt van Vaals treedt terug na onderzoek naar seksueel misbruik binnen abdij

De abt van de benedictijnerabdij Sint-Benedictusberg in Vaals, Adriaan Lenglet, heeft zijn functie neergelegd. Dat schrijven verschillende media. Officieel wordt zijn vertrek toegeschreven aan zijn leeftijd en gezondheidsproblemen, maar het ontslag v

Arnold Huijgen
Nieuws

Prof. dr. Huijgen tijdens 'Jansdebat': "Het kwaad uitroeien is Gods werk"

ā€œOns onderscheidingsvermogen schiet tekort om het kwaad definitief uit te roeien. Dat is uiteindelijk Gods werkā€, zo vertelde prof. dr. Arnold Huijgen afgelopen dinsdag. Tijdens het 'Jansdebat' in Gouda gingen theoloog Arnold Huijgen en schrijver Arn

Syriƫ
Nieuws

Syrische overgangsgrondwet gebaseerd op islamitische wetgeving

Na een kort opstellingsproces van minder dan twee weken heeft Syriƫ een overgangsgrondwet aangekondigd die het land de komende vijf jaar zal leiden. De nieuwe grondwet legt de basis voor de periode tot aan de geplande verkiezingen in 2030 en is het r

kerkasiel
Nieuws

NGK-synodevoorzitter vindt kerkasiel een daad van barmhartigheid

Kerkasiel is niet alleen een daad van barmhartigheid, maar ook een oproep tot rechtvaardigere wetgeving, zo stelt dominee Peter Sinia, synodevoorzitter van de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK). Zondagavond namen vertegenwoordigers van NGK, onder

Rusland
Nieuws

Russische rechtbank verbiedt ā€˜extremistischeā€™ Bijbelvertaling

De Moskouse stadsrechtbank heeft eerder deze maand een populaire Bijbelvertaling verboden en bestempeld als ā€œextremistisch.ā€ De uitspraak maakt het illegaal om het Nieuwe Testament: The Restoration Translation te verspreiden, een vertaling van de Chi

kerk
Nieuws

Satanische boodschap achtergelaten bij vernielde katholieke kerk in Amerikaanse stad

De politie en federale autoriteiten onderzoeken een mogelijk haatmisdrijf nadat een katholieke kerk in Wichita, Kansas, werd vernield en er een satanische boodschap werd achtergelaten. Dat meldt International Christian Concern.  Op zaterdagochtend on

Trump
Nieuws

Christelijke leiders roepen Trump op om 24 gevangengenomen christenen in Azerbeidzjan te redden

Een brede coalitie van christelijke leiders roept president Donald Trump op om zich in te zetten voor de vrijlating van 24 christelijke gevangenen in Azerbeidzjan. Deze groep bestaat uit 23 Armeense christenen en Ć©Ć©n Azerbeidzjaanse christen die volg

Tim Kuijsten
Opinie

Scheiding kerk en staat wordt wapen tegen christenen in Amsterdam

De ā€˜scheiding tussen kerk en staatā€™ is failliet. En dat komt niet door de kerk. In Amsterdam wordt steeds duidelijker welke risicoā€™s geloofsgemeenschappen, en dus ook christenen, lopen wanneer zij in een seculier land een overheid treffen die religie

Indonesie
Nieuws

Indonesische autoriteiten blokkeren opnieuw christelijke school in Parepare

De Indonesische autoriteiten hebben opnieuw een stokje gestoken voor de bouw van de christelijke school Gamaliel in Parepare, Zuid-Sulawesi. Hoewel de bouwvergunning officieel is goedgekeurd, heeft de lokale overheid aanbevolen om de bouw stop te zet