Geen juridische stappen na verbod reclameposters op scholen tijdens Week van het Leven
Zoals ieder jaar kwam er in de weken na de Week van het Leven een reeks klachten binnen bij de Reclame Code Commissie (RCC). Eerder al, tijdens de campagne, werd bekend dat billboards van de Week van het Leven werden geweerd van alle 23 gehuurde locaties op scholen en universiteiten. Het Platform Zorg voor Leven laat via een statement weten dat men afziet van juridische stappen.
De Reclame Code Commissie (RCC) heeft besloten om twee van de binnengekomen klachten in behandeling te nemen. Die klachten gaan over de video- en radioboodschap tijdens de Week van het Leven. Platform Zorg voor Leven geeft aan het goed te vinden dat de RCC streng toezicht houdt op reclame-uitingen en zich ook te willen onderwerpen aan de strenge regels die gelden. "De (fatsoens)normen die in de Nederlandse Reclame Code staan, lijken wat dat betreft erg op die van ons", aldus dr. Bert-Jan Heusinkveld, de voorzitter van het Platform Zorg voor Leven.
Toch vond een aantal mensen dat de reclamecampagne in het kader van de Week van het Leven misleidend was. Zo zou de campagne vrouwen manipuleren richting een andere keuze dan abortus. Ook was er het verwijt dat de organisaties waaruit het Platform Zorg voor Leven bestaat nog nooit in gesprek waren geweest met onbedoeld zwangere vrouwen.
Het Platform betwist beide klachten in haar verweerschriften richting de Commissie. Het is nog niet bekend of en wanneer een hoorzitting wordt verwacht. Zorg voor Leven ziet de afwikkeling van de klachten in ieder geval met vertrouwen tegemoet, zo laat men weten.
Billboardcampagne gecanceld
En dan was daar nog een flinke rel rondom de billboardcampagne die tijdens de Week van het Leven plaatsvond op universiteiten en scholen. Al na één dag besloot de exploitant om de stekker uit de campagne te trekken. Nadat er klachten binnenkwamen over de billboards, werden deze van alle 23 locaties op scholen en universiteiten verwijderd.
Volgens Heusinkveld drongen vrijwel alle scholen zelf aan op het verwijderen van de billboards. "Het Platform houdt altijd rekening met kritische reacties op onze campagne maar deze actie zagen we niet aankomen, vooral omdat het voortraject en de afspraken zo goed verliepen. De campagne werd op voorhand goedgekeurd door de exploitant, maar na de kritiek van de scholen koos deze eieren voor z’n geld. De boodschap zelf is bovendien mild te noemen. Blijkbaar is zelfs de uitspraak dat ieder ongeboren kind er mag zijn, voor veel universiteits- en schoolbesturen te veel van het goede."
Het Platform geeft aan haar uiterste best te hebben gedaan om te achterhalen wat de precieze inhoud en frequentie van de klachten was. De exploitant wilde echter niet meewerken aan het verstrekken van die informatie en weigerde zelfs een gesprek aan te gaan over hun besluit.
Geen juridische stappen
Zorg voor leven overwoog juridische stappen te ondernemen, maar zag daar uiteindelijk vanaf. "Je doet dit werk uiteindelijk met donatiegeld", legt Heusinkveld uit. "Met hard verdiende euro’s die mensen geven om een positief geluid te laten klinken over het ongeboren leven. Dan moet je goed afwegen of je dat geld ook wilt inzetten voor een ingewikkelde en mogelijk langslepende juridische strijd. We zetten dit geld daarom liever in voor een nóg grotere campagne volgend jaar."
Desondanks kijkt de voorzitter van het platform terug op een geslaagde campagne. "Miljoenen mensen hebben kennisgenomen van onze kijk op het ongeboren leven. Met name jongeren zijn dit jaar de doelgroep geweest en we denken dat we ze (online) hebben ontmoet. Nu op naar volgend jaar, met hopelijk weer een duidelijke en liefdevolle boodschap!"
Praatmee