Reclameposters Week van het Leven verbannen van scholen en universiteiten na negatieve reacties
In de Week van het Leven wordt jaarlijks aandacht gevraagd voor de waarde van het ongeboren leven. De campagne rondom deze week, die nu plaatsvindt, wordt breed ingezet. De reclame-uitingen waren sinds 9 november onder meer te zien op 23 hogescholen en universiteiten. De exploitant heeft inmiddels echter besloten de campagne daar stop te zetten. De organisatie van Week van het Leven reageert verbaasd en overweegt vervolgstappen. Dat laat NPV Zorg weten.
De exploitant van de campagne heeft alle uitingen van de Week van het Leven op hogescholen en universiteiten verwijderd. Het gaat daarbij om een reclameposter (zie afbeelding boven artikel). De reden is dat scholen en universiteiten veel negatief commentaar kregen op de campagne. Dr. Bert-Jan Heusinkveld, voorzitter van Platform Zorg voor het Leven, betreurt ten zeerste wat er gebeurd is: "Dat hogescholen en universiteiten deze liefdevolle campagne monddood maken, is ongekend! Temeer omdat in meerdere hogescholen en universiteiten wél ruimte wordt gegeven aan allerlei controversiële maatschappelijke boodschappen."
"Dat zegt iets over waar Nederland staat als het gaat om vrijheid van meningsuiting", vervolgt Heusinkveld. "Het is een vorm van ongerechtvaardigd onderscheid. Waarom wordt er met twee maten gemeten? Hebben we nog de vrijheid om een positieve, inclusieve boodschap vóór het ongeboren leven uit te zenden?"
Het besluit om de campagne stop te zetten, steekt temeer omdat de campagneboodschap vooraf was voorgelegd aan de exploitant, zo laat NPV Zorg weten. 'De boodschap is getoetst aan de regels van de Nederlandse Reclame Code en werd op basis daarvan akkoord bevonden.'
Daarom kan de projectleiding van de Week van het Leven geen begrip opbrengen voor het stopzetten van de digitale campagne. Het Platform Zorg voor Leven, organisator van de Week van het Leven, beraadt zich op te nemen vervolgstappen. De eerste stap daarvan heeft het Platform inmiddels gezet, door er bij de exploitant op aan te dringen om de gemaakte afspraken voor het tonen van de campagneboodschap in hogescholen en universiteiten alsnog na te komen.
Praatmee