Reclame Code Commissie wijst alle klachten over Week van het Leven campagne af
Ieder jaar voert het Platform Zorg voor Leven campagne tijdens de Week van het Leven. In die week wordt aandacht gevraagd voor abortus en mogelijke alternatieven voor deze ingreep. Veel jaren stonden in het teken van een videoboodschap die via STER-Reclame werd uitgezonden. Ieder jaar kwamen er ook klachten binnen over deze videoboodschap, door mensen die toegang tot abortus een groot goed vinden.
De Reclame Code Commissie besloot voor 2024 twee van de ontvangen klachten in behandeling te nemen. Het Platform Zorg voor Leven kreeg de gelegenheid om een verweer op te stellen, waarna de Commissie de klachten schriftelijk afhandelde. Recentelijk ontving het Platform de beslissingen voor beide klachten en die waren, zoals ieder jaar, glashelder: afgewezen.
Eén van de klagers vond dat de Week van het Leven-campagne van 2024 suggereerde dat mensen die abortus ondergaan nieuw leven minder belangrijk vinden. De tweede klager vond dat het Platform kwetsbare mensen probeerde te manipuleren met een boodschap over het houden van een kind dat ontstond door een onbedoelde zwangerschap.
Het Platform heeft de mogelijkheid tot schriftelijk verweer aangegrepen om onder meer te benadrukken dat er in Nederland sprake is van vrijheid van meningsuiting en dat de uitingen tijdens de Week van het Leven op geen enkele manier afbreuk doen aan de (fatsoens)normen van de Nederlandse Reclame Code. Ook onderstreepte het Platform nog eens dat het ongeboren leven bescherming verdient en dat het helpen van vrouwen om te kiezen voor het leven van hun kind geen kwestie is van manipulatie maar van het aanbieden van hulp en het pleiten tegen het beëindigen van een mensenleven in de baarmoeder.
De voorzitter van het Platform Zorg voor Leven, dr. Bert-Jan Heusinkveld, is blij met het oordeel van de Reclame Code Commissie: ‘De Commissie heeft op een eerlijke manier gekeken naar de rechten en plichten van burgers en organisaties met betrekking tot het uiten van hun standpunten. We gingen er niet vanuit dat alle Commissieleden onze standpunten zouden onderschrijven, maar wel dat ze objectief zouden kijken naar de vraag of onze boodschap over de schreef ging. Dat hebben ze gedaan en daaruit bleek dat onze boodschap, zoals ik het lees, ruim binnen de kaders is gebleven.’
Over de boodschap van volgend jaar is nog niet veel bekend: ‘Het Platform zal over niet al te lange tijd alweer starten met het voorbereiden van de Week van het Leven-campagne 2025. Ook dan willen we een boodschap uitdragen die zich houdt aan de regels maar tegelijkertijd opkomt voor het ongeboren leven.’
Praatmee