HHK-predikant: 'Diakenen zijn geen quasi-hulpouderlingen'
'Wanneer ik de geschiedenis van Stefanus beschouw, ligt de opvatting over en de praktische invulling van het diakenambt van de kerk van Rome dan niet dichter bij de Bijbel dan die van de protestantse kerken? En ligt er een lijn naar de opvatting van diaken als quasi hulpouderling in reformatorische kerken?', aldus een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl.
'Wat vooral bepalend is geweest voor de reformatorische ambtsvisie, is dat de Woordverkondiging hersteld wordt in de kerk', maakt ds. A. J. Schalkoort duidelijk in zijn antwoord. 'Vandaar de belangrijke plaats van de dienaar van het Woord. Daarna de ouderling die opzicht houdt over leer en leven van de dienaren en de diakenen die de taak hebben in het beheren van de diaconale goederen en de verzorging van de armen. Zij mogen niet worden beschouwd als quasi hulpouderlingen.
Ik heb al eerder op Refoweb iets geschreven over de ambten, namelijk het volgende: 'De ambten zijn gelijkwaardig, hoewel ze ook onderscheiden zijn. Een diaken heeft een beherende taak, de ouderling heeft een regerende taak, en de predikant heeft een lerende taak. Je zou kunnen zeggen: het gaat om de profetische, priesterlijke en de koninklijke bediening in de ambten. Helaas wordt in onze kerken het diakenambt als minderwaardig gezien. Vandaar dat het gemakkelijker is om aan diakenen te komen.
Maar dat geeft een vertekend beeld, want alle ambtsdragers moeten weten dat zij door God geroepen zijn. En die roeping geschiedt in de middellijke weg. De ouderling en diaken worden door de gemeente geroepen in de weg van de verkiezingen. Zij worden geroepen voor een bepaalde ambtstermijn. Een predikant daarentegen wordt geroepen voor zijn hele leven'', aldus de emerituspredikant.
Praatmee