Dr. M. Klaassen propageert slachtofferschap en ontloopt verantwoordelijkheid
Dr. M. Klaassen en zijn platform Bijbels Beraad M/V waarschuwen de wereld voor de gendergekte en regenbooghysterie. Dat ze alles kunnen zeggen over LHBTI is een groot goed, maar tegelijkertijd ontlopen hij en andere orthodoxe christenen hun verantwoordelijkheid. Ik verwacht van dominee Klaassen en zijn broeders van Bijbel Beraad M/V wat meer manhaftigheid en minder slachtofferschap.
In zijn recente artikel 'Niet haat, maar realisme keert het gendertij' reageert dr. M. Klaassen, die als lector verbonden is aan het interkerkelijk platform Bijbels Beraad M/V, op een boekrecensie van emeritus hoogleraar genderstudies prof. dr. Maaike Meijer. Deze recensie (onder de titel 'Waarom homo's en transgenders de heksen zijn van deze tijd') slaat op het nieuwe boek van filosoof Judith Butler Wie is er bang voor gender? Voor Meijer komt dit boek als geroepen, 'nu haat tegen LHBTI'ers als een stoomwals over de wereld rolt'.
Klaassen verwijt in zijn reflectie op de recensie Butler ook een over de wereld uitgerolde stoomwals, namelijk een 'nieuwe, revolutionaire manier van denken', waarbij 'gender niet meer bepaald' wordt 'door het biologische geslacht, maar door de subjectieve genderbeleving'. Dit alles omdat Butler in haar eerdere boek Gendertrouble betoogde dat gender 'vloeiend en flexibel' is en dat onze genderetiketten (man/vrouw) tekort doen aan die fluĆÆditeit. Nu kritische geluiden, vanuit wetenschap en maatschappij, de nodige kanttekeningen plaatsen bij Butlers betoog en argwaan ten aanzien van genderbehandelingen lijkt toe te nemen, was het voor Butler tijd om te komen met haar jongste pennenvrucht. Volgens haar is er, zo vat Klaassen haar pleidooi samen, sprake van 'angst die gevoed wordt door politiek-rechts en religieuzen'.
Dit schiet Klaassen in het verkeerde keelgat. Volgens hem doet Butler (en in haar kielzog Meijer) hetzelfde als wat ze hun tegenstanders verwijten: het aanwijzen van een zondebok. 'Zoals rechts in LHBTI een zondebok zoekt, zoeken zij dat in rechts en religieus. Maar daarmee maken ze zich schuldig aan blame-shifting.' Klaassen erkent dat er veel haat en negativiteit jegens LHBTI'ers bestaat, maar dat het gevaarlijke framing is als Butler en Meijer dit ten laste leggen aan 'religieuzen'.
Praatmee