De evangelische beweging is geen dwaling

Opinie Ds. M. Klaassen
Ds. M. Klaassen

Mijn artikel over Opwekking in het Reformatorische Dagblad deed de nodige stof opwaaien. De keuze van Cvandaag.nl om mijn artikel als ā€˜aanval’ te betitelen droeg daar mogelijk aan bij. In het oorspronkelijke artikel in het RD ging het echter om ā€˜evenwicht’. Naast bijval kreeg ik nogal wat afwijzende reacties vanuit Opwekkingsminnend Nederland. Daarom, bij wijze van afsluiting, een paar (hopelijk) verhelderende opmerkingen, in de hoop dat dit het ā€˜evenwicht’ weer wat herstelt.

Ik kreeg de vraag nogal eens gesteld of ik ook contact had opgenomen met de organisatie van Opwekking. Nee, dat heb ik niet. Mijn artikel was niet gericht tot de organisatie, maar tot de achterban die ik vertegenwoordig: het reformatorische gedeelte van de kerk in Nederland. Vandaar de plaatsing in het Reformatorisch Dagblad. Het artikel was een samenvatting van een stuk dat ik schreef voor de kerkbode van de Hervormde gemeente Arnemuiden. Ik schreef dit als achtergrond en toelichting bij een aantal opmerkingen die ik in een preek gedaan had en waarin ik wat kritische kanttekeningen plaatste bij Opwekking. Mijn doelgroep was dus niet zozeer de evangelische beweging (wat dat dan ook mag zijn), maar de reformatorische gezindte (waarvan, zoals ik schrijf, een deel ook Opwekking bezoek). Hen wilde ik aan het denken zetten.

Al jaren luister ik mee, heb goede dingen en minder goede dingen gehoord, maar dit keer vond ik, met name bij de genezingsdienst, dat er bijbelse grenzen overtreden werden. Dat noopte me ertoe dit te schrijven. Het is mijn bijbelse roeping alle dingen te onderzoeken, te beoordelen, het goede te behouden en (soms) ook het verkeerde te veroordelen. Dat is niet in tegenspraak met het ā€˜oordeelt niet’ – zoals sommige mensen mij tegenwierpen. Waar Jezus voor waarschuwt is een ondoordacht oordeel. Het kan echter niet betekenen dat je nooit zou mogen/moeten oordelen. Waarom zou Paulus anders zo vaak dwaalleer en misvattingen bestrijden/weerleggen? En kijk eens wat Jezus zegt over de Farizeeen en Schriftgeleerden! In mijn hoedanigheid van dienaar van het Woord en theoloog is het soms mijn roeping dingen aan de orde te stellen. Uiteraard moet dat in liefde gebeuren.

Ik heb niet beweerd dat de evangelische beweging een dwaling is, wel dat zij dwalingen bevat. Overigens even goed als bepaalde gereformeerde stromingen!

Geen dwaling
Ik heb niet beweerd dat de evangelische beweging een dwaling is, wel dat zij dwalingen bevat. Overigens even goed als bepaalde gereformeerde stromingen! Maar dat laat onverlet dat ik mijn hand er voor in het vuur durf te steken dat de gereformeerde traditie de rijkste verwoording van het bijbelse geloof bevat, in de lijn van Paulus, Augustinus en andere groten in Gods Koninkrijk. De gereformeerde theologie doet het meest recht aan het genade alleen, geloof alleen, Christus alleen, de Schrift alleen.

Ik ben er van overtuigd dat er een en ander niet deugt in de evangelische beweging. Wie rustig Johannes 3 en Romeinen 9-11 leest, zal moeten constateren dat thema’s als verkiezing, de eenzijdige genade van God, de noodzaak van wedergeboorte, de beleving van ellende, verlossing en dankbaarheid niet of onvoldoende aan de orde komen. Als dat onkunde is, is het tot daar aan toe. Als dat bewust is, is het veel erger. Overigens betekent dit niet dat mensen geen oprecht christen kunnen zijn. Mensen kunnen in onwetendheid dwalen, terwijl ze de Heere vrezen en liefhebben. Daarom ben ik er ook van overtuigd dat God Zijn kinderen heeft onder mensen uit de evangelische beweging. We kunnen leren van hun openheid, hun vrijmoedig getuigenis etc.

ā€˜Gereformeerd’ en ā€˜opwekking’ bijt elkaar niet. Integendeel! De grootste opwekkingspredikers uit de geschiedenis waren calvinisten. Edwards, Whitefield en Spurgeon waren allen gereformeerd in hun overtuigingen en zagen hun bediening rijk gezegend met een grote oogst. Ik heb geen moeite met opwekking (integendeel, daar zie ik naar uit), maar laat het dan wel een opwekking zijn die voldoet aan bijbelse maatstaven. De opwekkingen uit de tijd van de genoemde predikers gingen gepaard met een diep besef van Gods heiligheid en majesteit, een daaraan gepaard oprecht berouw en schuld belijden. Wie een voorbeeld daarvan wil lezen, kan te rade bij het pas verschenen boek over de opwekking in Korea uit 1907 toen de Heilige Geest met kracht neerdaalde en de gebeurtenissen van Pinksteren zich leken te herhalen: ā€˜Op maandag tussen de middag kwamen we als zendelingen bij elkaar en riepen ernstig tot God. Geestelijk waren we een en we weigerden God te laten gaan tenzij Hij ons zegende. Deze avond was geheel anders. Iedereen die de kerk binnenkwam, voelde dat de ruimte vol was van Gods aanwezigheid (…). Na een korte preek leidde Lee de samenkomst en riep op tot gebed. Er begonnen zoveel mensent tegelijk te bidden, dat Lee zei: ā€˜Als jullie graag zo willen bidden, laat dan iedereen bidden’. Het effect was onbeschrijfelijk. Het was geen verwarring. Er lag een sterke harmonie in het geluid en in de geest. Zielen voegden zich samen, in beweging gebracht door een onweerstaanbare drang om te bidden. Het gebed klonk als het geluid van vele wateren, een oceaan van gebed beukte op de troon van God. Het waren niet vele gebeden, maar het was ƩƩn gebed, geboren uit ƩƩn Geest, gericht tot ƩƩn Vader in de hemel. (…) Toen het gebed verderging, kwam er een zware geest van berouw over de zonde over de aanwezigen. Aan ƩƩn kant begon iemand te huilen en een moment later huilde de hele menigte (…) De ene na de andere man stond op, belijd zijn zonden, brak en huilde. Hij gooide zichzelf dan op de vloer, sloeg met zijn vuisten op de grond in grote zielsangst vanwege de overtuiging. (…) Het effect van honderden mannen die samen hardop baden, is onbeschrijfbaar. Steeds na een volgende belijdenis, begonnen ze oncontroleerbaar te huilen. We huilden allemaal,we konden het niet inhouden. Zo ging de bijeenkomst door tot twee uur in de morgen, met belijdenis, geween en gebed’ (W. Blair en B. Hunt, De opwekking in Korea en het lijden dat volgde, Apeldoorn 2016, 80-81).

Wie bekend is met de geschiedenis van opwekkingen, weet dat er veel kaf onder het koren bleek te zijn

Kaf onder het koren
Wie bekend is met de geschiedenis van opwekkingen, weet dat er veel kaf onder het koren bleek te zijn. Indrukwekkende belijdenissen, tranen, emoties en enthousiasme bleek later van voorbijgaande aard. Reden dat grote opwekkingspredikers als Jonathan Edwards zich zorgvuldig bezonnen op de aard van religieuze gevoelens. Ja, er is geen geloof zonder gevoel, maar niet alle gevoel is geloof. Niet alle werk van de Geest is zaligmakend (iets wat Jezus in de gelijkenis van zaaier overigens ook leerde). Dat kan ons leren voorzichtig en behoedzaam te zijn en niet teveel waarde te hechten aan indrukwekkende woorden, diepe emoties e.d. Een wijs advies vroeger was om het nog eens te laten ā€˜overzomeren’ en ā€˜overwinteren’. Aan de vruchten zul je uiteindelijk de boom kennen.

De Bijbel laat duidelijk zien dat het mogelijk is God ook op een verkeerde wijze te dienen en te aanbidden. De geschiedenis van Nadab en Abihu, de zonen van AƤron die met ā€˜vreemd vuur’ voor Gods aangezicht verschijnen, is daar een duidelijk voorbeeld van (Lev. 10). Zij roepen daarmee Gods toorn over zich uit. Ook vandaag is het zeer wel mogelijk om God op een verkeerde manier te dienen. Om die reden heeft John MacArthur in zijn boek ā€˜Strange Fire’ recent allerlei excessen in de charmatische beweging aan de orde gesteld (waaronder ā€˜fake healings’).

Gebedsgenezing is een moeilijk onderwerp. Ik geloof dat God bij machte is te genezen. Ik geloof ook dat genezing iets is wat in je eigen gemeente plaats kan vinden. Dat is de plek waar God je geplaatst heeft en waar mensen voor je kunnen bidden. Worden er mensen genezen in genezingsdiensten? Het is niet aan mij om dat te ontkennen. Maar is alle genezing ook echt genezing? Wat is de rol van je psyche op zo’n moment? Kan het zijn dat mensen door de emotie van het moment, de geweldige (psychische druk) ineens uit een kramp schieten die hen lange tijd bezet heeft gehouden? Als een arts een genezing medisch kan bevestigen, geloof ik dat er sprake is van een genezing. Ook bij een genezingsdienst. Maar dan is het nog de vraag of het de bedoeling is. Deden Paulus en Petrus het zo? Of is gebed iets wat eerst en vooral in de eigen gemeente hoort plaats te vinden? Ik denk het laatste.

Spijt
Tot slot: Als ik onverhoopt mensen bezeerd heb met mijn opmerkingen, dan spijt me dat. Ik heb het verlangen de waarheid te delen in liefde. Maar ā€˜liefde’ betekent niet een klakkeloos aanvaarden van alle dingen en ook niet dat we elkaar niet mogen corrigeren of soms ook waarschuwen. Dat was de bedoeling van mijn artikel. Eenheid is belangrijk, maar niet ten koste van de waarheid. Ik heb ieder lief die de waarheid liefheeft en ik verlang naar een toekomst waarin allen die Christus’ verschijning lief hebben gekregen, ongeacht hun kerkelijke achtergrond, Hem zullen aanbidden: de grote Zaligmaker van grote zondaren.

Ds. M. Klaassen is predikant van de hervormde gemeente in Arnemuiden. Lees hier het oorspronkelijke artikel van ds. M. Klaassen op de site van het Reformatorisch Dagblad.

Praatmee

Beluister onze podcast

#373 Jeffrey & Petra van de Weetering over Israƫl, de kerk en geloven vanuit de schuilkelder
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Reinhardt Schink
Nieuws

Duitse kerkleider ziet politieke invloed evangelicals toenemen en wijst op gevaar

Evangelicals hebben de laatste jaren meer politieke invloed gekregen, vooral in de Verenigde Staten. Volgens Reinhardt Schink, leider van de Evangelische Alliantie in Duitsland, het grootste protestantse kerkverband van Duitsland, is dat zowel een ka

Ds. J. J. Mulder
Video

Ds. Mulder vertelt wat hem trof toen hij de rouwbrief van Peter R. de Vries las

Op 15 juli 2021 overleed de bekende misdaadverslaggever Peter R. de Vries. De Vries overleed aan zijn verwondingen in het ziekenhuis, nadat hij anderhalve week eerder op klaarlichte dag in Amsterdam werd neergeschoten. Voor de moord werden tot dusver

Kerk in New York
Nieuws

Amerikaanse voorgangers leggen massaal ambt neer vanwege burn-out en conflicten

Ongeveer een derde van de voorgangers die hun ambt neerleggen, doet dat vanwege burn-out of conflicten binnen de kerkelijke gemeente. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Lifeway Research. Het onderzoek richtte zich op voorgangers uit de Verenigde

ds. J.A. van den Berg
Nieuws

Heeft oorlog in Israƫl te maken met Jeremia 31? Hervormde predikant antwoordt

Heeft de huidige oorlog in Israƫl iets te maken met de vervulling van Bijbelse profetieƫn? Die vraag wordt vaker gesteld, zeker nu de spanningen rond Israƫl wereldwijd oplopen. Via de christelijke vraagbaak Refoweb reageert ds. J.A. van den Berg (fot

Kirsten van der Ham
Video

Met de Bijbel in gesprek over racisme: Marcus 7

In de Bijbelstudie 'Marcus 7:24-30: Blinde vlekken en een nieuwe blik' bespreekt Kirsten van der Ham hoe we kunnen openstaan voor andere meningen als het gaat om racisme, en hoe we uit onze eigen bubbels kunnen stappen. Dat doet zij aan de hand van h

Heilige Grond
Podcast

Waarom we massaal verlangen naar stilte: theoloog en psycholoog in gesprek

Stilte en rust zijn populairder dan ooit - van mindfulness tot kloosterweekenden. Maar wat zegt de theologie over deze trend? In deze aflevering van Heilige Grond, de podcast van de PThU en de Theologische Universiteit Utrecht, gaan theoloog Bert de

Kloosterfestival
Persbericht

Nieuw Sion organiseert deze zomer twee Kloosterfestivals

Nieuw Sion in Diepenveen organiseert deze zomer opnieuw twee festivals in de bijzondere setting van het klooster. Verstilling en ontmoeting, gebed en muziek, rust en inspiratie komen bij elkaar rondom het thema ā€˜Lichtvoetig’. Het Kloosterfestival van

Kees van Helden
Opinie

Hoe er in Nederland gemeten wordt met twee maten

Een vrouw uit Rijsbergen wordt verdacht van doodslag en mishandeling omdat ze tijdens haar zwangerschap drugs en alcohol zou hebben gebruikt. Dat meldde onder meer de NOS een jaar geleden. Een opmerkelijke vervolging voor mogelijke schade bij het ong

Meerartikelen

Alexander Veerman
Interview

Ds. Alexander Veerman keek de dood in de ogen: ā€œArtsen begrijpen niet dat ik nog leefā€

ā€œHet is een wonder dat ik nog leef en mijn werk als predikant weer heb opgepakt. Tegelijkertijd vraag ik me af: waarom ik wel en vele anderen niet?ā€, vraagt dominee Alexander Veerman zich af. De predikant keek in het najaar van 2022 de dood in de oge

Immaculee
Video

Immaculee: "Als de kerk er niet was, was ik krankzinnig geworden"

Wat als de kerk je pijn heeft gedaan? Immaculee uit Rwanda keerde, na jaren van afstand en verdriet, terug naar een kerk die haar pijn erkende Ʃn hielp helen. Een kerk die expert werd in het zien wat haar omgeving nodig had. "Als de kerk er niet was,

Hans Reinders
Opinie

Is het erkennen van een Palestijnse staat dƩ oplossing?

Tientallen Nederlandse kerken roepen de regering op zich krachtiger in te zetten voor het verlichten van het humanitaire leed in Gaza. Zij vragen om erkenning van een Palestijnse staat. Ook pleiten ze voor een onmiddellijk staakt-het-vuren en onbeper

klaslokaal
Nieuws

De Tien Geboden hangen binnenkort in duizenden klaslokalen in Texas

In de Amerikaanse staat Texas krijgen duizenden schoolklassen binnenkort een opvallende toevoeging aan de muur: de Tien Geboden. Een nieuwe wet verplicht scholen om de geboden zichtbaar op te hangen. Niet iedereen is echter blij met deze ontwikkeling

Hamas
Nieuws

Meer dan 200 religieuze organisaties roepen VN op: 'Stop met faciliteren van Hamas'

Een brede coalitie van meer dan 200 joodse, christelijke, islamitische en seculiere organisaties uit ruim vijftien landen roept de Verenigde Naties op om haar beleid rond humanitaire hulp in Gaza drastisch te veranderen. In een gezamenlijke brief dri

india
Nieuws

Nonnen en jonge vrouwen slachtoffer van hindoenationalisten in India

In de Indiase deelstaat Chhattisgarh zijn twee katholieke nonnen en een christelijke man gearresteerd na valse beschuldigingen van mensenhandel en gedwongen bekering. De aanklacht kwam uit de hoek van de hindoenationalistische beweging Bajrang Dal, d

Ds. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen legt uit waarom het huwelijk van Jacob zo moeizaam verliep

In een preek over het huwelijk van Jacob en Rachel trok ds. M. Klaassen een duidelijke les voor vandaag: laat je niet alleen leiden door uiterlijke aantrekkingskracht en betrek God bij je relatie. De predikant wees op de ironie in het Bijbelverhaal:

Chris Verhagen
Video

Waarom is New Age antichristelijk? Christelijke apologeet legt uit

Steeds meer mensen lijken vanuit New Age hun weg naar het christelijk geloof te vinden. Maar wat zijn eigenlijk de verschillen tussen deze ā€˜nieuwe spiritualiteit’ en de Bijbelse leer? In deze videopodcast van 'Christelijke apologeet' legt Chris Verha

Bram Hofland
Interview

Wat te lezen deze zomer? De boekenplank van ds. Bram Hofland

De zomervakantie is een heerlijk moment om te lezen. Maar er zijn zo gigantisch veel boeken, dat het soms lastig kiezen is. In de zomerse rubriek 'De boekenplank van..' legt Cvandaag predikanten, voorgangers en andere bekende christenen vier vragen v

ds. J.A. van den Berg
Video

Is de Bijbel onduidelijk over vergeving van zonden? Hervormde predikant antwoordt

In deze video op Refoweb gaat ds. J.A. van den Berg in op een fundamentele geloofsvraag: is de Bijbel wel helder over de weg tot zaligheid en de vergeving van zonden? Zijn antwoord is pastoraal Ʃn bijbels doordacht, met oog voor de nood van zoekende

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp: ā€œJezus neemt jou mee in Zijn overwinningā€

ā€œPaulus vergelijkt jouw eenheid in Christus met de overwinning van een Romeinse veldheerā€, zegt Wilkin van de Kamp in een nieuwe videoboodschap. ā€œIn zo’n triomftocht werd de overwinnaar gezalfd met geurige olie, en zijn vrouw reed naast hem mee in de

Jacob Keegstra
Video

Waarom is zoveel geestelijke strijd rondom Israƫl? Jacob Keegstra antwoordt

Waarom is er zoveel geestelijke strijd rondom Israƫl? In deze video legt Bijbelleraar Jacob Keegstra uit wat er geestelijk speelt achter de zichtbare gebeurtenissen. Israƫl is volgens hem door God geroepen om een zegen te zijn voor de volken, maar er