Dit artikel is nu opgeslagen in je
dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.
Thijs Amersfoort gelooft in tegenstelling tot ikzelf dat mensen die Jezus verwerpen toch voor eeuwig zijn gered. In dit vervolgartikel gaat hij uitgebreid op mijn reactie in. Dat is fijn en kan in de verduidelijking van elkaars standpunten helpen. Graag reageer ik in een laatste reactie.
Heleen M. Keizer biedt een overzicht in het gebruik van de term in buitenbijbelse bronnen van Homerus tot de vroege tijd van het Hellenisme. In haar proefschrift geeft ze aan dat haar onderzoek een aanzet kan geven om na te gaan hoe het Nieuwe Testament en de kerkvaders αἰώνιος/aiōnios gebruiken (p.251). Beiden krijgen in haar verdiepingen namelijk weinig tot geen aandacht. In haar artikel vermeldt ze dat aan het begin, om duidelijkheid te scheppen in haar opzet (p.53-54). Heleen Keizer concentreert zich dus op het gebruik van αἰών/aiōn in andere contexten (o.a. Aristoteles, Plato, Philo, Septuaginta). Qua lexica is het goed te vermelden dat Apollonius Sophista geen algemeen Grieks woordenboek schreef, maar zich op het taalgebruik van Homerus richtte. Hesychius hield zich in latere tijden eveneens bezig met het gebruik van αἰών/aiōn in dezelfde tijdsperiode die Heleen Keizer onderzoekt.