Dat wij Joden niet in Jezus hoeven te geloven is volgens deze Jood een misleidende en gevaarlijke leer

God 14 augustus 2019 Israël en de Bijbel
Avi Snyder

‘Joden hebben Jezus niet nodig en andere misvattingen’, luidt de titel van zijn boek. We maken een Skype-afspraak met de Joodse schrijver Avi Snyder voor een interview. In Nederland is het vier uur ’s middags. Bij Avi is het negen uur ’s ochtends. Hij is in Amerika op reis, maar heeft in een McDonalds een plekje met wifi gevonden. Te midden van het lawaai vertelt hij vriendelijk, soms vurig, maar onverstoorbaar zijn verhaal.

Ik ben geboren en getogen in een traditioneel Joods gezin in New York. We waren niet echt religieus, maar hielden wel de Joodse traditie, aten koosjer en bezochten de synagoge. Ik was Joods en dat was het belangrijkste voor me. Ik had over Jezus gehoord, maar kende de Evangelieboodschap niet. Wel wist ik wat voor een verschrikkelijke dingen er in de naam van Jezus zijn gedaan met ons volk.

Bij de verkondiging van het Evangelie onder mijn volk stuitte ik vooral ook op weerstand van christenen.

Een Joodse atheïst
Als student van een jaar of twintig beschouwde ik mezelf als een Joodse atheïst en nihilist. Ik had besloten dat God niet bestond, maar eigenlijk was ik diep van binnen boos op Hem. Vanwege de Holocaust, maar ook omdat ik als nihilist geloofde dat het leven volkomen zinloos was. Je kon hooguit proberen nog wat bevrediging te halen uit je werk of je relaties. Maar als je leven toch geen zin heeft, hebben die dingen eigenlijk ook geen betekenis. Dat maakte me zo boos, dat ik op een gegeven moment mijn vuist balde naar het plafond en uitriep: “Hoe durft U mij dit aan te doen!” Meteen werd ik overrompeld door de gedachte: “Als jij een atheïst bent, tegen wie schreeuw je dan nu?” De volgende gedachte kwam zo helder als een stem: “Als je boos op Mij wilt zijn, geef dan eerst maar toe dat Ik besta”.

Ik geloofde dat het God was Die tot mij sprak en besloot op zoek te gaan naar de waarheid. Op dat moment bracht de Heere twee soorten mensen op mijn pad: van Jews for Jesus en een christelijke familie die bereid was om liefdevol de waarheid met me te delen. Ik las boeken van een Joodse gelovige en begon de Tenach (het Oude Testament) te lezen. Uiteindelijk raakte ik ervan overtuigd dat als de Bijbel klopte, Jezus ook echt de Messias moest zijn. Ik had alleen geen zin om hier iets mee te doen, omdat ik simpelweg bang was voor de eventuele gevolgen.

Ommekeer
Drie maanden later, in de auto op weg naar huis, kwam er opnieuw een gedachte in mij op. “Wat ga je doen als je thuis bent, Avi?” “Nou, niet veel”, dacht ik. “Nu je weet dat Jezus werkelijk de Messias is, handel er dan ook naar”, klonk het dringend in mijn hoofd. Dus zei ik na mijn thuiskomst een gebed op. Er gebeurde helemaal niets en dat stelde me een beetje teleur. Ik was heel trots dat ik zo’n nobele daad had gedaan en had minstens het gezang van een engelenkoor verwacht. Toen ik nogmaals probeerde te bidden, werd ik overspoeld door berouw en kon ik niets anders uitbrengen dan: “Het spijt me, het spijt me echt heel erg”. Ik had alle reden om berouw te hebben. Ik was geen moordenaar of dief, maar ik had berouw over de vijandigheid tegen God die ik zo lang in mijn hart had gekoesterd. Terwijl Hij niets anders had gedaan dan mij liefhebben, beschermen, in leven houden en over me waken. Ook toen ik opstandig was. Op dat moment gaf ik me echt aan Hem over en wilde ik de Heere met heel mijn hart volgen en dienen.

Dat wij Joden niet in Jezus hoeven te geloven en dat God voor mijn volk een aparte weg tot behoud heeft, is een misleidende en gevaarlijke leer.

De gevolgen
Wonderlijk genoeg wist ik meteen dat ik het meest Joodse had gedaan wat ik maar kon doen. Dat ik het juiste had gedaan. Dat Jezus de Joodse Messias is en dat ik in Hem moest geloven. Jezus zegt: “Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij”. Die woorden maken overgave aan Hem een zaak van leven en dood, voor iedereen. Jood of niet. Ik besefte ook dat ik de rest van mijn leven misschien niet begrepen en zelfs afgewezen of gevreesd zou worden door de mensen waar ik het meest van hield. Juist wij Joden moeten een ingrijpende keuze maken. Wat is belangrijker: de aanvaarding van ons volk of de aanvaarding van de God van ons volk?

De olifant in de kamer
Mijn moeder was jaren daarvoor al overleden, maar mijn stiefmoeder was een Holocaustoverlevende. En ik wist dat haar reactie op mijn geloof in Jesjoea heftig zou kunnen zijn. Mijn vader was ernstig teleurgesteld. Hij had negatieve ervaringen met christenen en het christendom. Als jongetje was hij vroeger door leeftijdsgenootjes achternagezeten en uitgescholden voor ‘Christusmoordenaar’. Nadat ik tot geloof kwam, was onze relatie tientallen jaren behoorlijk gespannen, maar gelukkig is het contact nooit verbroken. Ken je de uitdrukking ‘de olifant in de kamer’? Dat omschrijft precies hoe het was: bij iedere ontmoeting stond er altijd een groot, zwaar onderwerp tussen ons in dat we zorgvuldig ontweken. Maar laat ik je iets moois vertellen: een paar jaar geleden mocht ik met mijn stiefmoeder bidden en heeft ze haar leven aan de Heere Jezus gegeven. Mijn vader is onlangs honderd jaar geworden. Hij is fragiel, maar nog steeds helder van geest. Hoewel hij altijd zegt dat hij ‘geen zin heeft om met mij over religie te praten’, kapt hij het gesprek niet langer af en luistert hij beleefd. Ik ben begonnen hem te schrijven. Altijd als ik hem zie of bel, vraag ik of hij mijn laatste brief heeft gehad en wat hij ervan vond. “Nou, ik vond het meer een preek dan een brief”, is steevast het antwoord. Maar dat betekent in ieder geval wel dat hij het leest en dat geeft me hoop. Ik blijf voor hem bidden!

Roeping
Ik kreeg hulp van Jews for Jesus; ze hielpen me te groeien in geloof en ik kwam in aanraking met een gemeente. Kort daarna trouwde ik met Ruth, een fijne, gelovige vrouw en in 1980 werden we gevraagd om te gaan werken voor Jews for Jesus. Ruth en ik wisten dat dit voor ons de juiste weg was. We hebben in de afgelopen veertig jaar het voorrecht gehad om in zes landen te wonen en de Heere te dienen. We hebben daarin een pioniersfunctie mogen vervullen. In Amerika, Oekraïne, Rusland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Hongarije hebben we nieuwe teams mogen vestigen om het Evangelie verder onder de Joodse inwoners te verspreiden.

Wees niet bang om afgewezen te worden, maar troost mijn volk door hen te geven wat ze het meest nodig hebben!

Weerstand
Bij de verkondiging van het Evangelie onder mijn volk stuitte ik vooral ook op weerstand van christenen. Soms vanwege theologische opvattingen, maar in een land als Duitsland komt veel van die weerstand voort uit schuldgevoel over de Holocaust. Vanwege het stilzwijgend toekijken van christenen in die tijd en ook omdat de kerk soms openlijk steun heeft verleend aan Hitler. Er is veel schuld en schaamte. Dus willen ze nu op zijn minst neutraal zijn ten opzichte van Joodse mensen of in ieder geval niets zeggen wat hen kwetst of beledigt. Of ze menen Joodse mensen te steunen, door alles goed te keuren wat zij goedkeuren. En helaas is Jezus van ons vandaan houden een van de dingen die de meeste Joodse mensen goedkeuren. Sommige christenen hebben de opvatting dat alleen Joden het Evangelie aan hun volksgenoten mogen vertellen. Maar hoe kunnen Joodse mensen elkaar het Evangelie vertellen als ze het zelf nog niet hebben gehoord?

Hoopvol
Mijn boek is geschreven met de oprechte hoop de harten te winnen van christenen die van mijn volk houden. Ik twijfel niet aan hun liefde, maar die liefde is op veel punten gecorrumpeerd door onderwijzing die leert dat het voldoende is om Joodse mensen alleen lief te hebben en te ondersteunen. Dat het genoeg is om op te staan tegen het antisemitisme, en op te komen voor het bestaansrecht van Israël. Dat wij Joden niet in Jezus hoeven te geloven en dat God voor mijn volk een aparte weg tot behoud heeft. Of dat redding voor Joodse mensen sowieso niet nodig is. Dit is een misleidende en gevaarlijke leer. Het Evangelie onthouden aan mijn Joodse volk is geen daad van liefde. Het is alsof je het geneesmiddel voor kanker bezit, maar het niet aan de kankerpatiënt wil geven. Ik hoop dat ik christenen kan bemoedigen mijn volk net zo lief te hebben als God hen liefheeft. Hij hield genoeg van ons om Zijn Zoon te zenden om voor onze zonden te sterven en Hij houdt genoeg van ons om ons te vertellen dat we Zijn Zoon nodig hebben om gered te worden.

Boodschap voor ons
Christenen uit Nederland, als jullie mijn volk liefhebben, doe dat dan op een Bijbelse manier, zoals de apostel Paulus dat deed. Paulus had ons lief met een gebroken hart. Zijn hart was gebroken, omdat hij wist dat we van God gescheiden waren. Paulus, de apostel van de heidenen, bracht het Evangelie altijd eerst aan het Joodse volk. Zegen hen ook, zoals de apostel Paulus dat deed. Door hen tot jaloersheid te wekken. Niet alleen door een liefdevolle, christelijke levensstijl, maar door hen het Evangelie uit te leggen. Ze moeten de waarheid leren kennen. En ten slotte, bid voor hen zoals Paulus voor hen bad, en dat is voor hun redding. In Romeinen 10 zegt hij: “de oprechte wens van mijn hart en mijn gebed tot God voor Israël is gericht op hun zaligheid”. Wees niet bang om afgewezen te worden, maar troost mijn volk door hen te geven wat ze het meest nodig hebben!

Praatmee

Beluister onze podcast

#361 Jeffrey & Andries Knevel over SGP-vrouwen, de nieuwe paus en het Joodse volk
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

D. J. T. Hoogenboom
Nieuws

CGK Bennekom brengt beroep uit op ds. D. J. T. Hoogenboom

De CGK te Bennekom heeft een beroep uitgebracht op D. J. T. Hoogenboom uit Utrecht-West. In Bennekom moet de predikant ds. G. van Roeke opvolgen die in 2022 naar Heerde vertrok. De christelijk gereformeerde predikant is sinds 2016 actief in de Domsta

Ds. E. van den Noort
Nieuws

Hervormde gemeente Veenendaal hoopt op komst ds. E. van den Noort

De hervormde gemeente te Veenendaal (Julianakerk) heeft een beroep uitgebracht op ds. E. van den Noort. De predikant moet in Veenendaal de opvolger worden van ds. H. Russcher die in 2024 naar Hoevelaken vertrok. Van den Noort is sinds 2019 actief in

Nirky en Jort
Interview

Zeven keer verloor Nirky haar kindje: "Hij kon ze redden, maar Hij deed het niet"

Ze wist dat ze geen kinderen kon krijgen. Dat Nirky Postema zwanger werd, ervaart ze als een gebedsverhoring. Na 24 weken verliest ze echter haar kindje. Vervolgens gebeurt er iets wat nauwelijks is voor te stellen: ze verliest nog zes kinderen. Nirk

Ds. G. van Zanden
Video

Was Jezus te hard voor Maria? Ds. Van Zanden reageert in preekfragment

"Vrouw, wat heb Ik met u te doen?' en 'Waarom zoekt u Mij? Wist u niet dat Ik moet zijn in de dingen van Mijn Vader?', deze uitspraken deed Jezus tegen Zijn moeder Maria. Je zou je - met eerbied - kunnen afvragen waarom Jezus soms zo hard was voor Zi

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp: "Vergeving is het geestelijk dynamiet dat God gebruikt om ons te bevrijden"

"Vergeving schenken is het geestelijk dynamiet dat God gebruikt voor het opblazen van gevangenisdeuren die ons tegenhouden om los te komen van de dader en de pijn van het verleden", aldus Wilkin van de Kamp. In een nieuwe aflevering van de serie 'Beg

Kathedraal Mainz
Nieuws

Grootste Bijbelpagina ter wereld onthuld in kathedraal van Mainz

In de Dom van Mainz is sinds april de grootste Bijbelpagina ter wereld te zien. De pagina, die met de klassieke druktechniek gedrukt is, is liefst 5 bij 7,2 meter en toont de eerste bladzijde van het Johannesevangelie. De presentatie is onderdeel van

Groot Nieuws Radio
Persbericht

Laurens van de Kraats lanceert songfestival-parodie over Opwekking

Gisterenmiddag lanceerde Laurens van de Kraats, presentator bij Groot Nieuws Radio, zijn gloednieuwe parodie op het Nederlandse Songfestival-lied 'C'est la vie' van Claude. Het nummer heet ‘Hemelvaart’ en is een vrolijk eerbetoon aan de Pinksterconfe

Joël, Aron en Deshawn
Video

Jezus' opstanding: christenjongeren zetten argumenten op een rijtje

In deze aflevering van ChristenDOM? gaan Joël, Aron en Deshawn in gesprek over de opstanding van Jezus. Ze hebben het over de hallucinatie-theorie, of het mogelijk is dat het lichaam van Jezus uit het graf is gestolen, het martelaarschap van de apost

Meerartikelen

geven
Podcast

Benaiah spoort christenen aan om werk te maken van rentmeesterschap

Met de Bijbel in de hand en puttend uit eigen lessen en ervaringen van de afgelopen twintig jaar, neemt Benaiah je in dit boek mee langs thema’s als identiteit, relaties, geld, goed en rentmeesterschap. Hij schrijft over onze mooie opdracht om als di

Toer voor het Goede Doel
Persbericht

IZB organiseert Toer voor het Goede Doel in noordelijke provincies

De Toer voor het Goede Doel gaat dit jaar door maar liefst drie provincies. Een route van 150 (of 100) kilometer voert zaterdag 28 juni langs inspirerende missionaire plekken in het noorden. De deelnemers maken kennis met IZB-activiteiten waar brugge

Leenard Kanselaar
Boekfragment

De invloed van porno: 9 tips als tegengif

Voor veel jongeren is het kijken naar porno de eerste kennismaking met seks. Het kan hen een onrealistisch beeld en verwachting van seks geven, dat vervolgens als standaard wordt beschouwd. Zo kan het beeld ontstaan dat je als jongen dominant moet zi

paus
Nieuws

Paus waarschuwt voor oppervlakkige kijk op Jezus: “Verlaag Hem niet tot een superheld”

Tijdens zijn eerste homilie als paus heeft Leo XIV een krachtige oproep gedaan aan christenen wereldwijd: “Verlaag Jezus niet tot een charismatische leider of superman.” De paus benadrukte dat Jezus niet zomaar een inspiratiebron is maar de levende H

Bijbel
Nieuws

Britse gemeente trekt plannen om christelijke straatprediking te verbieden in

De gemeenteraad van het Engelse Rushmoor overwoog om christelijke straatprediking in de binnensteden van Farnborough en Aldershot te verbieden. Na aanhoudende kritiek van lokale kerkleiders, straatpredikers en conservatieve raadsleden ziet men hier n

Euthanasie
Nieuws

Brits wetsvoorstel om euthanasie uit te breiden: christelijke organisaties geschokt

Christelijke organisaties en voorvechters van rechten voor mensen met een beperking hebben felle kritiek geuit op een nieuw rapport van de Britse overheid. Volgens dat rapport zou het legaliseren van euthanasie voor terminaal zieke mensen de Britse g

Ds. J. J. Mulder
Video

Ds. Mulder deelt in preek prachtig gedicht over Jezus dat hem dierbaar is

'Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen', dit bad Jezus voor Zijn vijanden toen Hij aan het kruis hing. Ds. J. J. Mulder uit Dordrecht behandelde in aanloop naar Pasen in een prekenserie alle kruiswoorden van Jezus. De hervormde pre

christenen Iran
Nieuws

Iraanse christenen moeten jarenlang de gevangenis in

Drie christelijke bekeerlingen in Iran moeten zich bij de autoriteiten melden voor een jarenlange gevangenisstraf. Ze kregen vanaf 7 mei vijf dagen de tijd om zich te melden bij de Evin gevangenis in Teheran. Het gaat onder meer om een zwangere vrouw

Elbert Pogosjan en dr. P. de Vries
Video

Kan een christen zijn redding verliezen? Christenen in debat

De vraag of een christen zijn redding kan verliezen, is voor veel gelovigen een principiële kwestie. Ze raakt namelijk aan het karakter van God, de zekerheid van het geloof en de verantwoordelijkheid van de mens. Voorstanders van eeuwige zekerheid ge

patiënt
Dagelijks leven

Refoweb-vragensteller: 'De kerk lijkt wel een ziekenhuis'

'Bidden kan je overal, maar er zijn meer zieke gelovigen dan wij denken. Vaak dacht ik: de kerk lijkt wel een ziekenhuis. Dit is serieus. Er zijn veel ernstige zieke mensen in kerken. Hoe kan dat als daar zoveel voor gebeden wordt?', aldus een vragen

Kerkmuziek
Persbericht

TUA organiseert symposium over muziek tijdens kerkdiensten

Welke plaats mag muziek innemen in het geheel van een eredienst? Een spannende vraag, die heel verschillend wordt beantwoord. Terwijl de ene gemeente kiest voor gedragen psalmgezang met ingetogen orgelbegeleiding, staat in een andere kerk een complet

vijgenboom
Column

Als de vijgenboom niet bloeit

Wie Bijbelvast is, heeft waarschijnlijk meteen een idee waar de titel boven deze blog vandaan komt: uit Habakuk. Daar staat een opvallende tekst, helemaal aan het slot van het boek van deze oudtestamentische profeet. In heel het hoofdstuk klaagt hij