GerGem-predikant over opwekkingsmuziek, Sela en Christian Verwoerd: "Botst met prediking van Wet en Evangelie"
In Gorinchem vond dinsdagavond een lezing plaats over opwekkingsmuziek onder reformatorische christenen. Ds. J. M. D. de Heer, predikant van de gereformeerde gemeente Middelburg-Centrum, was Ć©Ć©n van de sprekers. Hij stelde dat opwekkingsmuziek, muziek van Sela en Christian Verwoerd ābotsen met wet van prediking en evangelie." Dat tekent het Reformatorisch Dagblad op.
āHet leven is best ingewikkeld, mensen voelen zich vaak onbegrepen en eenzaam en zoeken naar troost. Dat biedt opwekkingsmuziek: een warme deken om je heen, een gevoel van eigenwaarde. Ik ben niet tegen gevoel, maar wantrouw het wel. Als de emoties die je bij een lied ervaart weg zijn, wat blijft er dan over? Blijft dan het Woord over?
Wie graag liederen meezingt van Sela of Christian Verwoerd, heeft āeen geloofsbeleving die daar nauw op aansluitā, stelde de predikant. āDie botst echter met de prediking van Wet en Evangelie, van schuld en genade, van Adam en Christus. Hoe meer opwekkingsmuziek je geloofsleven stempelt, hoe meer je moeite krijgt met deze prediking.ā De predikant wil āgeen persoonlijk oordeelā uitspreken over mensen uit de opwekkingsbeweging. āMaar we moeten de muziek wel Bijbels toetsen. Welk godsbeeld komt erin naar voren? Klinkt Zijn heiligheid erin door en wat dat uitwerkt in een schuldige zondaar? Of gaat het om een God Die altijd voor je klaarstaat; Jezus Die zonder meer jouw zonden vergeeft?ā
"Van harte stem ik in met de constatering dat sommige opwekkingsliederen erg eenzijdig zijn," reageert evangelist Arjan Baan via Facebook. "Ook ben ik het ermee eens dat je Godsbeeld erdoor vertroebelt kan worden en dat er teveel - ik-gerichte nummers zijn. Maar verschillende argumenten die gisteravond aan de orde kwamen waren ronduit slecht.
Er wordt gesproken over 'Zijn bloed dat ons schoon wast.' De liederen gaan er vanzelfsprekend van uit dat jij daar ook deel aan hebt.ā Nou dat argument slaat mijns inziens kant noch wal, want dan kunnen we de helft van onze Psalmen ook schrappen. Neem bijvoorbeeld Psalm 27:7, 'zo ik niet had geloofd, dat in dit leven. Mijn ziel Gods gunst en hulp genieten zou, mijn God, waar was mijn hoop, mijn moed, gebleven? Ik was vergaan in al mijn smart en rouw'."
Ook op Twitter is het bericht opgevallen. Zo schrijft Jacob de Jong, predikant van de christelijke gereformeerde kerk in Soest: "Nu ook een avond waar we net zo kritisch naar die mooie psalmen uit 1773 (en onze emoties daarbij) kijken. En daarna gaan we met z'n allen(!) snel achter een voor jongeren begrijpelijke psalmberijming staan. Dan laten we zien dat het ons om de ziel van onze jongeren gaat."
Arjan Baan besluit zijn betoog als volgt: "Zelf waardeer ik enorm een gezonde mix van Psalmen en Bijbelgetrouwe (opwekkings)liederen. Ik waardeer een broeder als Christian Verwoerd die echt verlangt om God te verheerlijken en mensen te bereiken met het Evangelie door middel van liederen. Hij bezingt echt geen goedkope genade. Zijn liederen getuigen van Gods heiligheid en de noodzaak van bekering en Alghele Overgave."
Terwijl ik me voorbereid op de Nationale Synode eind deze maand, wordt ik geconfronteerd met het feit dat eenheid nog heel ver weg is. We vinden van alles van elkaar, maar kennen elkaar nauwelijks. Ik word hier wel echt verdrietig van. https://t.co/PCtfggibpi 1/2
ā Ruben Flach (@rubenflach) May 9, 2019
Praatmee