Bernhard Reitsma over de kracht van gelijkenissen

God 11 januari 2018 Bernhard Reitsma, De Waarheidsvriend
Bernhard Reitsma

De gelijkenissen van de Heere Jezus, wie kent ze niet? Maar om ze goed te begrijpen is kennis van de wereld van het Midden-Oosten aan het begin van onze jaartelling nodig. Prof. dr. Bernhard Reitsma geeft uitleg in De Waarheidsvriend.

Niet lang geleden liep ik in Den Haag. Op weg van het station naar het Binnenhof fietste niemand minder dan premier Rutte mij voorbij. Leuk, maar niet heel bijzonder. Onze minister-president gaat ook in zijn derde termijn wel vaker op de fiets. Altijd met een brede glimlach, vriendelijk zwaaiend naar iedereen. Weinig Nederlanders zullen daar moeite mee hebben. Een sportieve premier straalt iets vitaals uit en dat heeft Nederland nodig. Toch, als ik dat verhaal in het Midden-Oosten aan collega’s en vrienden vertel, dan kijken ze wel even raar op. De leider van het land op de fiets?

‘Maar jullie zijn toch een welvarend land? Hebben jullie dan geen geld om voor de premier een auto te kopen, met chauffeur?’ In veel landen ga je namelijk pas op de fiets als je te arm bent om een auto aan te schaffen. Als de belangrijkste man van het land op de fiets moet, dan zal Nederland wel op de rand van een faillissement staan.

Het probleem van allegorie is dat we bijna alles in een gelijkenis kunnen inlezen wat onze fantasie maar bedenkt.

Associaties
Een simpel beeld roept verschillende associaties op. Dat maakt het voor ons lastig bepaalde geschiedenissen uit het Nieuwe Testament goed te begrijpen. Dat geldt in het bijzonder voor de gelijkenissen van Jezus. Het zijn verhalen uit het leven van elke dag. Over wijngaarden en bruiloften, over relaties tussen heren en slaven, over koren en harde grond. Iedereen wist precies waar het over ging. Men zag het voor zich. Dat is voor ons niet meer het geval. Ons leven in de 21ste eeuw in Europa is totaal anders dan in de tijd van Jezus. Daarom staan veel gelijkenissen ver bij ons vandaan en komen ze soms vreemd over.

Wat wil Jezus er nu precies mee zeggen? Hoe moet je het voor je zien als er tien meisjes naar een bruiloft gaan en er is een probleem met de lampen en de olie (Matt.25:1-13). Hoe kan het nu zo lang duren voor de bruidegom komt? Zo lang, dat de bruidsmeisjes in slaap vallen? Waarom mag een man zijn vader niet begraven als hij Jezus wil volgen (Luk.9:59-60)? God draagt ons toch op onze ouders te eren, geldt dat dan niet voor de ‘laatste eer’? En waarom gaat een heer van een wijngaard naar de markt om personeel? En dat meerdere keren op een dag (Matt.20:1-16)?

Allegorisch
In het verleden zijn de gelijkenissen nog weleens op – wat we noemen – allegorische wijze uitgelegd. Dat betekent dat we achter elk detail van de gelijkenis een diepere betekenis zoeken. Een bekend voorbeeld is de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. De gelijkenis is wel gelezen als de weg van Adam (de mens) van het paradijs (Jeruzalem) naar de sterfelijkheid (Jericho). Adam valt in zonde en wordt door de duivel en zijn engelen van zijn sterfelijkheid beroofd. Als hij geestelijk (half)dood langs de weg ligt, kunnen de wet en de profeten (priester en Leviet) hem niet redden. Alleen Jezus (de Samaritaan) kan dat. Hij redt de mens, bestrijdt de zonde (olie, wijn) en brengt de mens op zijn eigen lichaam (de ezel) naar de kerk (herberg). Bij de wederkomst van Jezus (terugkeer naar de herberg) zal de mens volkomen verlost zijn. Het probleem van allegorie is dat we bijna alles in een gelijkenis kunnen inlezen wat onze fantasie maar bedenkt. Soms is een verhaal echt als allegorie bedoeld. Maar als dat niet zo is, dan moeten we terughoudend zijn. Voor je het weet, halen we de scherpte eruit en zetten we het Evangelie naar onze hand.

Gelijkenissen zijn geen leuke verhaaltjes die we zomaar even lezen. Het vraagt leesvaardigheid.

Indirect
Zo werken verhalen in het Midden-Oosten ook niet. Ze hebben een andere functie. Dat heeft alles te maken met de cultuur. Je zult in een cultuur waar ‘eer’ heel belangrijk is, maar zelden iemand rechtstreeks in het openbaar bekritiseren. Dat doe je alleen in kleine kring en zelfs dan nog sporadisch. Als je iemand ergens op wilt aanspreken, dan doe je dat indirect. Je vertelt bijvoorbeeld een verhaal waarin de ander zich herkent. Als een predikant slecht voor de gemeente zorgt, dan kun je bijvoorbeeld een verhaal vertellen over een schaapskudde en een herder in loondienst, die alleen voor zijn geld de kudde weidt. Of je praat over een wijngaard die beheerd wordt door iemand die snel rijk wil worden en het geld in zijn eigen zak stopt. Degene over wie het gaat, weet precies wat er mis is, maar mag zelf de conclusie trekken. Wie de schoen past, trekke hem aan. Zo werkt dat in het Midden-Oosten. Zo werkt het ook bij de gelijkenissen van Jezus. Hij richt zich vaak indirect tot de Farizeeërs en de schriftgeleerden. Dat hebben ze haarfijn door. Ze voelen zich aangevallen en willen Jezus zo snel mogelijk uit de weg ruimen. Maar omdat de mensen Jezus als profeet zien, durven ze dat eerst nog niet (Matt.21:45,46). Het gaat bij de gelijkenissen dus om het begrijpen van het hele verhaal en niet om de vertaling van elk detail naar een boodschap voor vandaag. Waar is Jezus op uit? Wat is het punt dat Hij wil maken en wie heeft Hij op het oog? Om dat te ontdekken zijn twee dingen belangrijk, namelijk 1. dat we iets gaan begrijpen van de cultuur en het leven in de tijd van Jezus en 2. dat we gaan zien waar het verhaal schuurt en een merkwaardige wending krijgt.

Niet vrijblijvend
Gelijkenissen zijn geen leuke verhaaltjes die we zomaar even lezen. Het vraagt leesvaardigheid. We moeten de tijd nemen om de verhalen echt tot ons door te laten dringen. De gelijkenissen zijn ook niet vrijblijvend. Ze zijn boeiend, soms zelfs vermakelijk, maar uiteindelijk wil Jezus ons een spiegel voorhouden. Gelijkenissen zijn er om ons bij de les te houden. Ze vermanen ons tot geloof en vertrouwen, tot een verandering van houding of tot volharding.

De valkuil bij gelijkenissen is dat we denken dat we ze wel kennen. Er is al zo vaak over gepreekt. We hebben ze al zo vaak gelezen. Daardoor verrassen de verhalen ons niet meer, dringt de boodschap niet meer tot ons door. En we laten ons er al helemaal niet meer door aanspreken of corrigeren. Daarom moeten we af en toe proberen opnieuw te gaan luisteren. Dan zullen we regelmatig weer verrast worden door de gelijkenissen; de boodschap is adembenemend. Over de onvoorstelbare goedheid van God, die telkens weer verrast. En over het adembenemende geduld van God in Jezus Christus. Maar ook over de onvoorstelbare dwaasheid van mensen, die Gods goedheid naast zich neerleggen. Ook dat is adembenemend. Gelijkenissen hebben ons altijd iets te zeggen, in elke levensfase opnieuw.

Prof. dr. Bernhard Reitsma is bijzonder hoogleraar op de leerstoel ‘De kerk in de context van de islam’ aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Zijn volledige verhaal is te lezen in De Waarheidsvriend. Klik hier om De Waarheidsvriend te ontvangen.

Praatmee

Beluister onze podcast

#366 Jeffrey & Martin Koornstra over een zieke kerk, herleving in de kerk en opwekking
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Bond tegen Vloeken
Persbericht

Martijn Schot wordt nieuwe directeur Bond tegen Vloeken

Per D.V. 1 september 2025 is Martijn Schot (46 jaar) de nieuwe directeur van de Bond tegen Vloeken. Hij volgt de huidige directeur, Kees van Dijk (65 jaar), op. Van Dijk die met pensioen gaat, vervulde deze functie sinds begin 2018. Martijn Schot is

Anwar
Nieuws

Pakistaanse christen na 23 jaar dodencel vrijgesproken van blasfemie

Het Hooggerechtshof van Pakistan heeft op dinsdag 25 juni de 72-jarige katholieke christen Anwar Kenneth vrijgesproken van blasfemie, na 23 jaar in de dodencel te hebben gezeten. De rechtbank oordeelde dat iemand met een mentale aandoening niet veran

vlag israel
Nieuws

Wereldraad van Kerken noemt Israëlisch beleid "apartheid" en roept op tot sancties

De Wereldraad van Kerken (WCC) heeft deze week een uitzonderlijk scherpe verklaring afgelegd over de aanhoudende crisis in Israël en de Palestijnse gebieden. Tijdens een bijeenkomst van het Centrale Comité van de raad, gehouden van 18 tot 24 juni in

Ds. Messemaker en Gerdien Lassche
Podcast

Ds. Messemaker moedigt gesprekken over LHBTI aan: “Oefen jezelf hierin”

Hoe kan er ruimte gegeven worden aan LHBTI-leerlingen zonder tekort te doen aan de klassieke opvatting over huwelijk en seksualiteit? Die vraag kwam onlangs aan de orde in een themapodcast van Cvandaag met Gerdien Lassche en dominee M. Messemaker ove

Prof. dr. W.J. op ’t Hof
Nieuws

Voorganger vrije hervormde gemeente Driedorp mag niet langer voorgaan

Prof. dr. W. J. op ’t Hof mag niet langer voorgaan in de vrije hervormde gemeente (vhg) van Driedorp. Dat meldt het Reformatorisch Dagblad. De kerkenraad maakte dit besluit begin deze week bekend aan de gemeente. De predikant moest zijn werkzaamheden

Donald Trump
Nieuws

Meerderheid Amerikaanse christenen wantrouwt Democratische Partij en steunt Trump

Een grote meerderheid van christelijke kiezers in Amerika zegt geen vertrouwen te hebben in de Democratische Partij en wil ook niet op een Democraat stemmen. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van de christelijke organisatie Vote Common Good. De steun

Ds. J. Joppe
Nieuws

Hersteld hervormde gemeente Oldebroek-'t Harde hoopt op komst ds. J. Joppe

De hersteld hervormde gemeente te Oldebroek-'T Harde heeft een beroep uitgebracht op ds. J. Joppe (foto). De predikant - die momenteel woon- en werkzaam is in Barneveld - moet in het Veluwse dorp ds. M. van Reenen opvolgen die in 2022 naar Urk vertro

Ds. A. Simons
Video

Ds. Simons kreeg meer dan 100 mailtjes vanwege uitspraak tijdens reformatorische jongerenavond

"Ik denk dat het meer dan twintig jaar geleden is, maar ik weet het nog als de dag van gisteren. Ik sprak op een zaterdagavond voor 1500 jongeren. Tijdens die avond deed ik een uitspraak waarna ik meer dan 100 mailtjes kreeg", vertelde ds. A. Simons

Meerartikelen

Vlaamse katholieken en protestanten
Persbericht

Vlaamse katholieken en protestanten gaan dezelfde Bijbelvertaling gebruiken

Vanaf de advent 2027 krijgen Vlaamse katholieken in de zondagseucharistie de lezingen te horen uit de nieuwste Bijbelvertaling voor Nederland en Vlaanderen: de NBV21. Dat maakt de Bisschoppenconferentie van België vandaag bekend, samen met het Nederl

VOLG
Persbericht

Christelijke podcast beantwoordt vragen van jongeren over Jezus volgen

Jezus volgen - hoe doe je dat eigenlijk in je dagelijks leven? Met die vraag startte Stichting Streef een nieuwe podcast: VOLG. In korte, eerlijke afleveringen geeft het team van Streef antwoord op ingezonden vragen van jongeren die verlangen om Jezu

Murad Bero
Opinie

Israël is een agressor: christenen mogen niet langer zwijgen

Er zijn momenten waarop de wereld even stil lijkt te staan. Niet omdat we verbluft zijn van bewondering, maar omdat het ondraaglijke zich zo openlijk voltrekt dat zwijgen geen optie meer is. Wat de Israëlische staat momenteel doet in Gaza en op de We

Maurice Uwaoma/House of Praise
Interview

Maurice zag zijn uitzetting als beproeving van God: "Het gaat op Gods manier, niet de mijne"

Op een wonderlijke manier kwam Maurice Uwaoma in Nederland terecht. De Nigeriaanse christen werd het land uitgezet, maar leerde via een datingsite een Nederlandse vrouw kennen. “Als gelovige geloof ik dat het op Gods manier gaat, niet op die van mij.

Ds. D. M. Heikoop
Boekfragment

Hoe kun je als christen gelukkig zijn terwijl je gesmaad wordt?

Je mag juist verheugd zijn dat dit lijden op je weg komt. Het verbindt je met Christus. Hoe zwaarder het lijden dat je meemaakt je valt, des te sterker kun je die verbinding ervaren. Petrus heeft deze blijdschap ook ervaren. Toen hij samen met andere apos

Tweede Kamer
Nieuws

SGP juicht: wet om 'zondagsschoolpolitie' mogelijk te maken opgeschort

Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft woensdag ingestemd met een voorstel van de SGP om de behandeling van de Wet toezicht informeel onderwijs voorlopig op te schorten. De Kamer wil eerst wachten tot er een nieuw kabinet is aangetreden. Het verzoe

Noord-Korea
Getuigenis

Noord-Koreaan sloeg Bijbel open: "Ik wist niet wat ik moest doen"

De Noord-Koreaanse Lee Young-sil groeide op in een land waar de overheid alles controleert en waar kinderen leren hun dankbaarheid uit te spreken aan "Grote Leider Kim Il Sung". In dat land kan zelfs het bezit van een Bijbel levensgevaarlijk zijn. Ma

Nathan Rostampour
Nieuws

Kerkplanter hoopvol ondanks oorlog: "Iraniërs willen vriendschap met Israël"

"Het Iraanse volk is niet in conflict met Israël, maar het regime van de Islamitische Republiek." Dit stelt Nathan Rostampour (foto), kerkplanter en directeur van het Midden-Oostenwerk bij The Summit Church in North Carolina. “Het is belangrijk dat c

Opperrabbijn
Column

Ik hoop en bid dat er sjalom zal zijn (en niet alleen voor Israël)

In zijn nieuwe dagboek neemt opperrabbijn Jacobs ons opnieuw mee in zijn drukke leven. Hij vertelt hoe hij bij verschillende bijeenkomsten aanwezig was die hem hoop gaven na de 'onwaardige anti-Israël bijeenkomst' van GroenLinks/PvdA. Ook legt hij ui

Ds. C. H. Oechies
Nieuws

Nieuwe dominee voor protestantse gemeente Leiderdorp: ds. C. H. Oechies

De protestantse gemeente te Leiderdorp mag binnenkort een nieuwe dominee verwelkomen. Ds. C. H. Oechies uit Bilthoven heeft het op hem uitgebrachte beroep aanvaard. In Leiderdorp volgt Oechies ds. P. H. van Wijk op die vorig jaar mei met emeritaat gi

Notre Dame
Nieuws

Drie op de vier Franse protestantse jongeren zien Bijbel als belangrijkste bron van geloof

Voor drie op de vier protestantse jongeren in Frankrijk vormt de Bijbel de belangrijkste bron van hun geloof. Dat blijkt uit een landelijke enquête van de Protestantse Federatie van Frankrijk (FPF) en haar jeugdcommissie die in maart afgenomen werd.

Ds. P. den Ouden
Video

Ds. Den Ouden: "Hoe zouden wij reageren als een groep moslims de kerk binnenloopt?"

Stel je eens voor dat er tijdens de dienst plots een groep moslims de kerk binnenloopt. Hoe zouden wij reageren? Zouden we blij zijn met deze onverwachte gasten en hen gastvrij en vriendelijk onthalen? Ds. P. den Ouden, hersteld hervormd predikant in