'Reformatorischen niet onder indruk van Wij kiezen voor Eenheid'

Nieuws21 oktober 2012
Onlangs kwamen drieduizend christenen bijeen om eenheid uit te stralen op het Malieveld. Maar is dat niet weinig in een land met ongeveer 2,5 miljoen mensen die zich christelijk noemen? Er waren nauwelijks forse aantallen christenen vertegenwoordigd uit de gevestigde kerken op de Biblebelt. Verder kreeg
de nodige kritiek te verduren. Ook de rooms-katholieken maakten onderdeel uit van dit christelijk eenheidsinitiatief. Is het eigenlijk wel Bijbels verantwoord om ondanks de theologische grote verschillen eenheid uit te stralen? CIP.nl sprak diverse christenen die zaterdag 6 oktober aanwezig waren op het Malieveld.
Het gros van de aanwezige christenen was afkomstig uit evangelische kerken. Nederlands Dagblad-verslaggever Maurice Hoogendoorn maakte
: 2.000 evangelisch/charismatische christenen, 250 reformatorische christenen en 200 katholieken. "We merken dat mensen uit de traditionele richting niet makkelijk de openbare ruimte benutten voor geloofsuitingen," reageert
. De directeur van Stichting Opwekking maakte onderdeel uit van de stuurgroep van
Wij kiezen voor Eenheid
. "Ik denk dat het meer met een zekere mate van schroom te maken heeft dan een bewust kiezen om niet te komen. Dat moet groeien, als we met elkaar beseffen dat er een wereld te winnen is gaat dat vanzelf gebeuren. De liefde die Christus in ons heeft gelegd zou ons en hen moeten dringen juist in die publieke ruimte Jezus zichtbaar te maken."
Waar waren de refo's?
, één van de initiatiefnemers én voorzitter van de stuurgroep, sprak over 'een dag waar we met christenen uit oude en nieuwe kerken en met alle generaties, culturen en rassen inzien dat we geroepen zijn om samen Kerk in Nederland te zijn om Gods liefde in de samenleving zichtbaar te maken.' En dat dus met een schamel aantal reformatorischen. Muzikant
is afkomstig uit de Nederlands Gereformeerde Kerk (NGK) en was ook op het Malieveld. Hij reageert: "Mijn eerste gedachte is dat er veel evangelische mensen zijn uitgenodigd door Wilkin van de Kamp. Veel mensen die naar zijn conferenties komen (met name charismatische christenen, red.) zijn enthousiast gemaakt door Wilkin. Daarnaast is het thema van eenheid voor veel van die mensen relevant. Onder hen zaten velen vroeger in een traditionele kerk en zijn later om verschillende redenen overgestapt naar een evangelische gemeente."
"Denkend aan christenen uit de traditionele kerken is dit vaak toch anders," vervolgt Van der Brugge. "Veel mensen zijn niet gewend om naar andere evenementen te gaan naast hun eigen gemeente. Hierdoor is het ook lastiger om deze mensen te bereiken. Het lijkt mij het meest effectief om fysiek aanwezig te zijn in deze gemeentes om te vertellen over deze dag. Ik vraag me af in hoeverre dit gebeurd is."
, die eveneens het evenement bezocht, beaamt dit: "Schuld belijden naar elkaar, persoonlijk of in grotere zin, is in de evangelische hoek volgens mij een bekender fenomeen, als ik het zo uit mag drukken. Als je zou willen dat mensen uit de traditionele hoek hierbij betrokken raken, zal de plaatselijke kerk hiermee aan de slag moeten. Te beginnen bij de voorganger, de kerkenraad en gevolgd door de rest van de gemeente."
Te vaag
Protestanten en charismatici, katholieken en evangelischen die samen één zijn. Niet iedere christen staat te springen bij deze gedachte. "Het manifest voor eenheid is dermate vaag dat iedereen het zijne erbij kan denken en het daarom wel kan onderschrijven," zei predikant Jan den Admirant
. Hierover zegt Gankema: "De manifestatie heette niet voor niets Wij Kiezen Voor Eenheid. Er was zeker bij alle betrokkenen het bewust zijn van de grote verschillen die er zijn in de geloofsbeleving en dogmatiek. Het was ook niet de bedoeling de verschillen te benoemen of te ontkennen, maar de eenheid die we met elkaar in Christus hebben te benadrukken en dat het startpunt laten zijn, om verder te gaan in het gezamenlijk met elkaar optrekken. We hebben elkaar pijn gedaan en afgeserveerd in het verleden, maar we erkennen meer dan ooit dat we met elkaar dat veelkleurige Lichaam van Christus zijn en elkaar nodig hebben."
De algemene kritiek van protestantse christenen op katholieken is bekend. Jezus Christus als enige Weg tot de Vader zou door de Maria-verering in het geding zijn. "Ik begrijp deze kritiek, maar ik denk dat mensen hier te veel de nadruk leggen op de verschillen in plaats van de overeenkomsten," vindt Freek van der Brugge. "Binnen de protestante kerken is natuurlijk dezelfde kritiek op elkaar geweest over verschillende thema's. Ik geloof dat je ook juist met de katholieken één moet zijn. We geloven in dezelfde God die als mens op aarde kwam voor onze zonden. Er is een verschil in interpretatie wat betreft de rol van Maria. Maar ik vind dat geen reden om te zeggen dat protestanten en katholieken niet één kunnen zijn. Eén zijn betekent ook niet dat je alles met elkaar eens bent. Maar wel dat er een basis is die ons één maakt: de drie-enig God."
'Rome' niet afwijzen
"Alle stromingen hebben eigen en andere theologische opvattingen. We kunnen ons blind staren op de verschillen, maar ik kijk veel liever naar de overeenkomsten," voegt bezoeker
toe. We vroegen PKN-scriba
, ook onderdeel van de stuurgroep, om een reactie: "Jezus heeft ons opgeroepen één te zijn. Als wij op voorhand kerken en christenen uit gaan sluiten, menen we daarmee zelf de waarheid in pacht te hebben en trekken ons zelfgenoegzaam terug in eigen 'parochie'. Volgens de officiële leer van Rome komt Maria niet in plaats van Christus. Ten diepste worden we alleen door het heilswerk van Christus gered. Dat dit in de volksvroomheid nogal eens anders ligt, doet hier in principe niets van af. Kiezen voor eenheid wil overigens niet zeggen dat we lichtvaardig over de verschillen tussen de kerken heen moeten stappen."
Wat is eigenlijk de belangrijkste voorwaarde om met elkaar eensgezind te kunnen zijn? "Eerlijkheid en oprechtheid. Als we beseffen dat we niet zonder elkaar kunnen en dat we elkaar kunnen aanvullen dan ontstaat er ruimte om eensgezind te zijn," antwoordt Benus, betrokken bij de evangelische Bethelkerk in Drachten. "Voorwaarde om deel uit onderdeel uit te maken van het lichaam van Christus is dat we Jezus Christus aannemen als onze persoonlijke Redder. Hij is degene die onze relatie met God hersteld," voegt Oostingh - actief voor de christelijke organisatie Royal Mission - toe. Muzikant Van der Brugge wijst op de drie-enige God. "Methodes mogen we veranderen, methodes kunnen we aanpassen aan elkaar om zo nader tot elkaar te komen. Maar het geloof in de drie-enig God blijft onveranderlijk."
Hoogtepunten
Hieraan moet worden toegevoegd dat alle hier aan het woord gekomen bezoekers positief terugkijken op
Wij kiezen voor Eenheid
. "Eén van de mooiste momenten vond ik de
, waarbij symbolisch de oudere generatie wilde laten zien dat zij de jongere generatie wilde dienen," vindt Gankema. Van der Brugge was geraakt door de openheid en eerlijkheid van de verschillende denominaties naar elkaar toe. "Daarbij werd ook uitgesproken hoe mensen over elkaar dachten." Oostingh is het schuld belijden tussen diverse generaties naar aanleiding van
bijgebleven, maar heeft ook een punt van kritiek: "Wat ik zeker niet sterk vond, was het getuigenis van een man en een vrouw. Van hen is de één katholiek en de ander protestant. Ze vertelden dat ze om en om naar elkaars kerk gaan. Dit is juist géén getuigenis van eenheid: een gemiste kans."
Stuurgroepvoorzitter Wilkin van de Kamp en
(als voorzitter van de Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten vertegenwoordigt in de stuurgroep) waren niet bereikbaar voor commentaar.
het bericht
"We beschouwden de kerk van Rome als de antichrist"
het bericht
"We hebben gevestigde kerken als dode instituten bestempeld"
het artikel
"'Wij kiezen voor eenheid' te breed en te vaag"

Praatmee

Beluister onze podcast

#326 Jeffrey, Herman van Wijngaarden en Joël Boertjens over LHBTI en een vergeten groep
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Ds. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen vertelt over man die uit de homoscene stapte: "Gods Woord was raak"

"Hij is uit de homoscene gestapt en kwam tot geloof in de Heere Jezus. Op scholen vertelt hij nu wat voor grote dingen God in Zijn leven heeft gedaan. Dat is Gods genade, en dat kan ook in uw en jouw leven. Het kan echt voor de slechtsten, omdat God

Ani
Video

Ani's dochter raakte ernstig gewond bij inslag mortiergranaat: "Ik zag een vreselijke hoofdwond"

Tijdens de oorlog in Syrië raakt Maria, de nog jonge dochter van Ani, door een mortiergranaat ernstig gewond aan haar hoofd. Ani gaat samen met haar man en dochter een moeilijke tijd door. Hoewel het beter gaat, komen ze af en toe nog nieuwe probleme

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp legt uit dat eenheid in Christus verschil in leer en beleving overstijgt

"Onze individuele eenheid met Christus vormt de basis van onze gezamenlijke eenheid in Christus, daarom verbindt het avondmaal ons niet alleen met Hem maar ook met elkaar. De band van eenheid die verschil in leer en beleving overstijgt. We zijn broer

Jacques Brunt
Video

Jacques Brunt ziet antisemitisme angstvallig toenemen: "De geschiedenis lijkt zich te herhalen"

"De geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog zijn we misschien niet vergeten, maar de vraag is wel: hebben we onze lessen daaruit getrokken en doen we er vandaag ons voordeel mee? Want ondanks dat heel veel mensen roepen: ‘dat nooit meer’, lijkt de ge

Gods Geest
Verdieping

Vuur van Gods Geest brandt uit: afgoden en zonden gaan in rook op

Met Pasen worden in het oosten en noorden van het land paasvuren ontstoken, een traditie uit de tijd van de Germanen. Het vuur was bij hen een offer aan de god Ostara en een teken van vruchtbaarheid. In de Bijbel komen wij het teken van vuur onder an

Joke Buis
Nieuws

Christelijke zangeres Joke Buis lanceert nieuwe EP: ‘Hoe ik je zie'

Het lijkt een ongeschreven regel: de mooiste (en vaak ook beste) liedjes zijn die waar je iets in herkent. Een gevoel, een beschrijving, een situatie. De christelijke zangeres Joke Buis kent de kracht van wat zo'n lied met je doet maar al te goed. En

Jan-Jaap van Peperstraten
Preekverslag

Hoe herken je de Heilige Geest in je leven?

Het is Pinksteren, we vieren de gave van de Geest aan Maria en de Leerlingen. De Kerk wordt op weg gezet om de wereld in te gaan, om te getuigen van het Evangelie. De Geest maakt ons nieuwe mensen, zet ons op een nieuwe weg. We krijgen een bijzondere

Wycliffe Bijbelvertalers
Nieuws

Wycliffe Bijbelvertalers: "Het verlangen naar een Bijbel is ontzettend groot"

Met Pinksteren hoorden velen in Jeruzalem het Evangelie in hun eigen taal. Duizenden kwamen tot geloof en de eerste kerk werd gesticht. Nu, ruim tweeduizend jaar later, ziet Wycliffe Bijbelvertalers nog steeds hoe Gods Woord in de eigen taal mensen v

Meerartikelen

Marijn Burkunk
Column

Laten we de Heilige Geest weer de allerhoogste autoriteit toekennen

Johannes de Doper was niet zomaar iemand. Hij was Gods heraut om Jezus bij de mensen te introduceren. Hij verkondigde dat Jezus de Zoon van God is, die de zonden van de wereld zou komen wegnemen. Dat hij, Johannes, de mensen doopte met water, maar da

Kees van Helden
Opinie

Wat we kunnen leren van een strafzaak over illegale abortus

Op 18 oktober 2019 werden twee lichamen gevonden in een huis in Diemen. Het waren de Braziliaanse Patricia en het één maand te vroeg geboren kindje van haar en haar vriend Dennis E. Die laatste staat deze week voor de rechter voor een gruwelijk misdr

Anja Haga / Don Ceder
Nieuws

ChristenUnie hamert in Tweede Kamer op komst nieuwe godsdienstgezant

Treuzel niet met benoeming van de nieuwe gezant Godsdienstvrijheid, dat was de oproep afgelopen week van Anja Haga, Europese lijsttrekker voor de ChristenUnie en Don Ceder, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie, tijdens het debat over de staat van de

Jan Pool-Opwekking-ds. Alfred van de Weg
Nieuws

Christenen betreuren dat SGP niet naar Opwekking komt: "Gemiste kans"

"Een gemiste kans", zo reageren verschillende christenen via sociale media op het besluit van de SGP om het bezoek aan de Pinksterconferentie Opwekking te annuleren.  Vanwege ‘veel kritische reacties uit de achterban’ heeft de SGP op de valreep beslo

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden vertelt dat een christen zichzelf niet kan redden: "Alleen Hij maakt zalig"

“Uiteindelijk moet de redding van elders komen. Als christenen zeggen we dan: ‘De redding komt niet van een ander, de redding komt van boven.’ We hebben alles van Hem te verwachten. Als Jezus Zich aan u openbaart als uw Zaligmaker, dan is Hij het die

Sekten
Nieuws

Franse christenen verwelkomen nieuwe wet tegen religieuze sekten

Frankrijk heeft een nieuwe wet om zogeheten schadelijke religieuze sekten te bestrijden. Dat meldt Evangelical Focus. De wet past de eerdere wet uit 2001 aan nieuwe situaties aan waarin groepen proberen de vrijheid van burgers psychologisch of fysiek

Concertgebouw
Nieuws

Joodse muzikanten mogen tóch optreden in Amsterdam; concert via livestream te volgen

Aanstaande zaterdag vindt er in het Amsterdamse Concertgebouw tóch een concert plaats van het Jerusalem Quartet. Eerder besloot het Concertgebouw alle optredens van het strijkkwart te annuleren omdat men de veiligheid niet kon garanderen. Daarop reag

PerspectieF
Nieuws

ChristenUnie-jongeren verafschuwen rechts kabinet: 'Zwarte dag voor Nederlandse democratie'

'Na maanden formeren zijn de partijen die al van begin af aan met elkaar in gesprek zijn eruit. Hoewel het goed is dat er na lange tijd zicht is op een kabinet, betekent dit akkoord wat betreft PerspectieF een zwarte dag voor de Nederlandse democrati

John Robert Hill Jr.
Nieuws

Ex-gevangene komt tot geloof na ontmoeting met God in gevangeniscel

Een voormalige gevangene die op zoek was naar roem, geld, drugs en vrouwen, zegt dat zijn leven radicaal veranderd is na een ontmoeting met de Heilige Geest in zijn gevangeniscel. Dat meldt CBN News.  Het gaat om John Robert Hill Jr., beter bekend al

SGP Opwekking
Nieuws

SGP toch niet naar Opwekking vanwege kritische reacties uit de achterban

De SGP heeft besloten om tijdens het Pinksterfeest geen stand te plaatsen op het drukbezochte evangelische festival Opwekking in Biddinghuizen. Dit besluit volgde na kritische reacties uit de achterban, zo liet een woordvoerder van de partij donderda

Jan van Dooijeweert
Nieuws

Refoweb-vragensteller: 'Als ik bid heb ik nooit echt het gevoel dat God me hoort'

'In 1 Samuel 2:1 zegt Hanna dat ze niet bang hoeft te zijn, want de Heere is bij haar. Ze is sterk, want de Heere helpt haar. Dat zeggen wel meer mensen in de Bijbel. Zelf ben ik sinds een paar maanden serieus met het geloof bezig, met ook momenten d

eenheid
Verdieping

Eensgezindheid: een wonder dat niet door ons te organiseren valt

Rond de uitstorting van de Heilige Geest zien we bij Jezus’ volgelingen een grote eensgezindheid. Kennelijk hoort dat bij de Pinkstergeest. Wat heeft dat ons vandaag te zeggen? Wij leven juist in een tijd vol polarisatie en verdeeldheid, zowel in de