De wereld ligt in het boze: wat betekent dat precies?

Verdieping 7 november 2024 7 minuten Dr. Henk Dijkgraaf
Oostvaardersplassen

De wereld ligt in het boze, zegt de apostel Johannes. Maar wat betekent dat precies? En wat moet de kerk daarmee?

Ergens in de jaren tachtig zag een hervormde predikant een bus voorbij rijden met daarop de slogan ā€˜Met de LOI kom je er welā€™. In de verkeersdrukte las de predikant de slogan van de Leidse Onderwijsinstellingen als ā€˜Met LOL kom je er welā€™. De zondag erop waarschuwde hij zijn gemeente voor een wereld waar lol tot hoogste goed was verheven.

Nu wordt er in de kerk wel vaker gewaarschuwd tegen de ā€˜wereldā€™. Zo horen kerkgangers regelmatig de uitdrukking ā€˜wel in de wereld maar niet van de wereldā€™ voorbijkomen. Wat er dan met die wereld precies mis is, is niet altijd zomaar duidelijk.

Behoren de Oostvaardersplassen, met volop riet, water, moeras, ruige grasvlaktes en wilde dieren, ook tot de wereld? Of de Niagarawatervallen? Moet ik mijn postzegelverzameling opruimen? Zal ik de derde symfonie van Beethoven maar niet opzetten? Enige zorgvuldigheid vanaf de kansel is wel gewenst.

Kosmos
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat in de Bijbel ā€“ en dan met name in het Nieuwe Testament ā€“ het woord ā€˜wereldā€™ ook niet altijd een eenduidige betekenis heeft. In het klassieke Grieks heeft het woord kosmos een positieve klank: een wereld van orde en schoonheid. Ook in het Koine Grieks, de taal waarin het Nieuwe Testament is geschreven, is die positieve connotatie aanwezig.

In de proloog van het Johannesevangelie lezen we dat de wereld is ontstaan door het Woord dat God was (Joh.1:1). Dat suggereert op zā€™n minst dat de wereld als schepping van de Levende positief geduid moet worden. Maar in Ć©Ć©n adem voegt Johannes eraan toe dat diezelfde wereld Hem niet heeft gekend. Dat impliceert dat de wereld iets duisters herbergt. Die ambiguĆÆteit in een en hetzelfde vers laat ons zien dat we bij de interpretatie van het woord kosmos op onze hoede moeten zijn.

Het is zelfs zo dat in het Nieuwe Testament de wereld er in de meeste gevallen negatief van afkomt. Een paar voorbeelden volstaan om dat te illustreren. Paulus schrijft in Romeinen 5 dat ā€˜door Ć©Ć©n mens de zonde in de wereld is gekomen, en door de zonde de dood.ā€™ (vs.12) 1 Johannes 5:19 is niet voor tweeĆ«rlei uitleg vatbaar: ā€˜Wij weten dat wij uit God zijn en dat de hele wereld in het boze ligt.ā€™ In 1 Korinthe 2 zet Paulus de ā€˜wijsheid van deze wereldā€™ af tegen de wijsheid van God. De ā€˜wijsheid van deze wereldā€™ heeft er zelfs toe geleid dat de Heere der heerlijkheid gekruisigd is (vs.8).

Twee liefdes
Deze teksten maken Ć©Ć©n ding wel duidelijk: de wereld zoals wij die kennen, is niet de wereld zoals God die bedoeld heeft. Vandaar dat het Nieuwe Testament vaak spreekt over deze wereld. Maar als we op het spoor willen komen wat het boze van de wereld nu echt behelst, moeten we inzoomen op 1 Johannes 2:15-17:

Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld. En de wereld gaat voorbij met haar begeerte; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.

Liefde tot de wereld en liefde tot de Vader gaan blijkbaar niet samen. Sterker nog: ze sluiten elkaar uit. (De vertaling ā€˜liefde van de Vaderā€™ in vers 15 is taalkundig alleszins te rechtvaardigen, maar verhult de parallellie tussen de twee liefdes tĆ³t; in technische termen: ā€˜de liefde des Vadersā€™ (SV) laat zich beter lezen als een objectieve genitief.) Wat de wereld tot wereld maakt, zijn drie dingen: ā€˜de begeerte van het vleesā€™, ā€˜de begeerte van de ogenā€™, en ā€˜de hoogmoed van het levenā€™, of zoals NBV21 het kort en krachtig vertaald: begeerte, inhaligheid, pronkzucht. De vraag is: wat wordt er met die drie dingen bedoeld?

Twee keer noemt Johannes het woord begeerte (Grieks: epithumia) die zich tegenover de wil (thelēma) van God stelt. Exact dezelfde tegenstelling tussen de begeerten van mensen en de wil van God komen we tegen in 1 Petrus 4:2 waar de apostel zijn lezers vermaant ā€˜om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te levenā€™.

Johannes onderscheidt echter twee begeerten, die van het vlees en die van de ogen. Is er enig verschil tussen die beide? Het laatste woord is hier zeker niet over gezegd maar de ā€˜begeerte van het vleesā€™ wordt in veel commentaren in verband gebracht met onmatigheid, sensualiteit en erotiek. De ā€˜begeerte van de ogenā€™ klinkt in eerste instantie wat mistig maar de Septuaginta kan hier een helpende hand bieden. In deze Griekse vertaling van het Oude Testament leunt het taalgebruik van Spreuken 6:25 heel dicht aan tegen dat van 1 Johannes 2:16:

Laat je verlangen naar schoonheid je niet overmeesteren, laten je ogen geen valstrik voor je zijn en laten haar wimpers je niet betoveren. (vertaling HD)

Als Spreuken 6:25 inderdaad het juiste licht werpt op de ā€˜begeerte van de ogenā€™, dan is het verschil tussen ā€˜vleesā€™ en ā€˜ogenā€™ gering, wat suggereert dat het Johannes vooral te doen is om epithumia in de zin van de lagere begeertes en de dierlijke driften die ons bestaan in het vlees beheersen.

Blijft over de ā€˜hoogmoed van het levenā€™, die wel de lastigste is van de drie. Hoogmoed als vertaling is het probleem niet ā€“ arrogantie of opschepperij zouden ook kunnen ā€“ maar waarom ā€˜hoogmoed van het levenā€™? Het Griekse woord bios betekent vaak zoiets als het leven van alledag maar dat maakt de toevoeging eerder problematisch dan verhelderend. Bios kan echter ook bezit of inkomen betekenen. Dat sluit vrij dicht aan bij de idee van begeerte: we zwoegen wat af om bezit te verwerven. De vertaling ā€˜pronkzuchtā€™ (NBV21) is in dat opzicht gelukkig gekozen.

Augustinus
Rond Pasen van het jaar 415 begint de kerkvader Augustinus aan een prekenserie over de eerste Johannesbrief. Exegetisch rammelen de preken nog wel eens maar tegelijkertijd getuigen ze van Augustinusā€™ talent als prediker om zielen te beroeren. Wat te denken van de volgende passage uit zijn tweede preek over 1 Johannes 2:12-17?

Waarom mag ik niet liefhebben wat God heeft gemaakt? Kies zelf: Ć³f u hebt de tijdelijke dingen lief die met het verstrijken van de tijd voorbijgaan, Ć³f u hebt de wereld niet lief en u leeft voor eeuwig met God. De rivier van de tijd drijft ons voort; maar daar, als een boom die aan de rivier groeit, is onze HEERE Jezus Christus. Hij nam ons vlees aan, stierf, verrees en voer op naar de hemel. Hij wilde zichzelf als het ware planten naast de rivier van de tijdelijke dingen. Als u afdrijft naar waar de stroming versnelt, houd u dan vast aan de boom; als u gevangene bent van de liefde voor de wereld, houd u dan vast aan Christus. Hij is omwille van u de tijd binnengegaan, opdat u de eeuwigheid zou gewinnen. Want door de tijd binnen te gaan, is Hij niet opgehouden eeuwig te zijn. (vertaling HD)

Waar het de drie kenmerken betreft die volgens Johannes de wereld typeren, komt Augustinus met een opmerkelijke uitleg. Hij verbindt de drie begeertes in 1 Johannes 2:16 met de verzoeking van Jezus in de woestijn. Jezus vocht tegen de begeerte van het vlees toen Hij in verleiding werd gebracht om stenen in brood te veranderen, tegen de begeerte van de ogen toen de duivel Hem voorstelde Zich van het hoogste gedeelte van de tempel te werpen en tegen de hoogmoed van het leven toen Hem de koninkrijken van de wereld werden aangeboden.

Tegen deze verleidingen hield Christus, anders dan de eerste Adam, stand. Zijn antwoord was een driemalig ā€˜Er staat geschrevenā€™. De toepassing die Augustinus maakt is deze:

Houd u vast aan de antwoorden van de HEERE en u zult vrij zijn van alle vleselijke begeerten. En u zult ruimte maken voor de naastenliefde, die de liefde van God is. Houd u vast aan de liefde van God, opdat u voor altijd staat zoals God staat; want het wezen van ieder mens wordt bepaald door zijn liefde. (vertaling HD)

De beroemdste uitspraak uit Augustinusā€™ preken over 1 Johannes is waarschijnlijk: ā€˜Heb lief, en doe wat u wil.ā€™ Dat schept ruimte voor de kerk als tegenover van de wereld, als plek waar we ons oefenen in de wil van God die blijft tot in eeuwigheid.

ā€˜Want zo liefā€¦ā€™
De vraag is dan natuurlijk wel hoe dat ā€˜tegenoverā€™ eruitziet. In het licht van 1 Johannes 2:15-17 is de kerk tegencultureel, in de zin dat ze een dam opwerpt tegen onze lagere begeerten en onze neiging tot pronkzucht. Maar de kerk kan in haar verhouding tot de wereld niet alleen maar tegencultureel zijn.

Ook hier wijst Johannes ons de weg. In zijn Evangelie werpt Johannes nog een ander licht op de wereld: ā€˜Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.ā€™ (Joh.3:16)

Dr. Henk Dijkgraaf is hoofdredacteur van De Waarheidsvriend. GeĆÆnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (ā‚¬ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van deze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor ā‚¬ 10,-!

Praatmee

Beluister onze podcast

#347 Jeffrey & Kees van Velzen over anti-Israƫl activisten, Tom de Wal en arrestatiebevel Netanyahu
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Diederik van Dijk
Nieuws

SGP wil dat kabinet game verbiedt waarin 7 oktober nagespeeld kan worden

SGP heeft Kamervragen gesteld over een game waarin de pogrom van 7 oktober na kan worden gespeeld. Kamerlid Diederik van Dijk noemt het spel ā€˜weerzinwekkend en gruwelijk voor nabestaandenā€™ en wil dat de game verboden wordt. GeenStijl berichtte uitgeb

soedan
Nieuws

Bisschop in Soedan ontsnapt aan de dood bij zware mishandeling

In Soedan is bisschop Yunan Tombe Trille Kuku Andali van het bisdom El-Obeid afgelopen weekend zwaar mishandeld door militanten van de paramilitaire Rapid Support Forces (RSF). Kort daarvoor was hij al lastiggevallen en beroofd door soldaten van het

Kees van Velzen
Podcast

Kees van Velzen daagt Christelijk Collectief uit: "Ga het gesprek aan"

Ruim een week nadat christelijke activisten het gebouw van Christenen voor Israƫl (CvI) bekladden, heeft Kees van Velzen een boodschap voor hen: "Ga het gesprek aan." Die oproep deed de dominee in de nieuwspodcast van Cvandaag. Als gastspreker gaat V

ds. D. J. Budding
Video

Terugkijken: ds. Budding heeft een boodschap voor pro-Israƫl christenen

"Joden en christenen geloven niet in dezelfde Messias. Als Joden niet tot bekering komen, gaan ze voor eeuwig verloren. Die ernst mis ik binnen de Israƫl-discussie in de kerkelijke wereld", stelt ds. D. J. Budding. Onlangs was de hervormde emerituspr

Marc GuƩhi
Nieuws

Voetballer krijgt standje vanwege regenboogarmband met tekst 'I love Jesus'

De Engelse topvoetballer Marc GuƩhi heeft een standje gekregen van de Engelse voetbalbond (FA) nadat hij een armband droeg met daarop de tekst 'I Love Jesus'. De aanvoerder van Crystal Palace had deze tekst op een regenboogarmband geschreven die bedo

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp ziet sommige christenen worstelen met een meervoudig godsbeeld

"Er zijn nog steeds christenen die worstelen met een meervoudig godsbeeld. Hij is voor hen de God die zowel een lichtzijde alsook een schaduwzijde heeft", aldus Wilkin van de Kamp. In een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God' vertelt

Ds. A. Simons
Video

Ds. Simons stelt dat er rond rechtvaardigheid veel misstanden in de kerk zijn

"Als het over rechtvaardigheid gaat, zijn er in de kerk heel veel misstanden", merkte ds. A. Simons onlangs tijdens een Reformatiebijeenkomst op. De hervormde predikant uit Valburg-Homoet ziet dat de gedachte dat je door middel van goede werken zalig

Wietse van der Hoek
Verdieping

Een pijnlijke waarheid: God laat toe dat lijden ons overkomt

Jaren geleden heb ik een bezoekje gebracht aan Sagrada Familia in Barcelona, de prachtige kerk van de beroemde architect GaudĆ­. Tijdens de rondleiding was er een mogelijkheid om de torens van deze kathedraal te beklimmen. Het zou een overweldigend ui

Meerartikelen

De Bijbel als de Hoogste Autoriteit VS De Kerkelijke Tradities
Video

Christenen in gesprek over de Bijbel als de hoogste autoriteit en kerkelijke tradities

Naar aanleiding van het debat tussen Elbert Pogosjan en Vartan Manoukian over 'Sola Scriptura vs. Heilige Traditie' bespreken vier christenen de belangrijkste onderwerpen die naar voren kwamen. Tijdens het gesprek proberen ze duidelijkheid te scheppe

Francis naar Assisi
Nieuws

Nieuw KRO-NCRV programma: Francis naar Assisi

In de tweedelige KRO-NCRV-serie Francis naar Assisi maken operazangeres Francis van Broekhuizen en haar broer Dick een roadtrip in kerstsfeer door het Italiaanse Umbriƫ. Zij volgen het spoor van Franciscus, de heilige naar wie de operazangeres vernoe

Leenard Kanselaar
Boekfragment

De invloed van porno: 9 tips als tegengif

Voor veel jongeren is het kijken naar porno de eerste kennismaking met seks. Het kan hen een onrealistisch beeld en verwachting van seks geven, dat vervolgens als standaard wordt beschouwd. Zo kan het beeld ontstaan dat je als jongen dominant moet zi

Waakster gearresteerd
Nieuws

Voor zesde keer waakster van Kies Leven gearresteerd bij abortuskliniek; na uren vast te zitten vrijgelaten

Bij een abortuskliniek in Den Bosch is woensdagmiddag een vrijwilliger van vereniging Kies Leven gearresteerd. Volgens deze vereniging is de waakster tijdens een eenmensprotest aangehouden en door vier handhavers afgevoerd. Waarom de vrouw is aangeho

AndrƩ Flach
Nieuws

SGP komt in actie vanwege hoge instroom van migranten

Nederland heeft te maken met een hoge instroom van migranten, terwijl er steeds minder kinderen geboren worden. Een heel zorgelijke trend, vindt de SGP. Kamerlid AndrƩ Flach (foto) vroeg hier een Kamerdebat over aan en komt daarbij vandaag met een ei

Bijbel met daarachter de Amerikaanse vlag
Nieuws

Bijbelverkoop in Amerika met 22 procent gestegen ten opzichte van 2023

De verkoop van Bijbels in de Verenigde Staten heeft dit jaar een enorme groei doorgemaakt. Dat meldt CBN News. Volgens cijfers van The Wall Street Journal is de verkoop van Bijbels in het land ten opzichte van vorig jaar met 22 procent gestegen. In d

Jonathan Roumie
Nieuws

Hoofdrolspeler populaire hitserie The Chosen wijst op werkelijke betekenis Kerst

Jonathan Roumie, bekend van zijn rol als Jezus in de populaire hitserie The Chosen, roept christenen op om tijdens adventstijd stil te staan bij de echte betekenis van Kerst. In gesprek met The Christian Post stelt Roumie dat het commerciƫle aspect v

Iraanse christenen
Nieuws

Iraanse christenen in onzekerheid: asielaanvragen in Georgiƫ massaal afgewezen

Veel Iraanse christenen die vluchten voor vervolging, zien hun toekomst in duigen vallen omdat Georgiƫ hun asielaanvragen afwijst. Jalal Darzi zocht als Iraanse christen in Georgiƫ een veilig heenkomen. Hij hoort bij de groep wiens asielverzoek is af

Worshipband Jaclyn
Nieuws

Worshipband Jaclyn brengt eerste single uit aan de hand van Psalm 139: 'U bent daar'

De band Jaclyn bracht op 22 november hun debuutsingle ā€˜U bent daarā€™ uit, een lied dat Psalm 139 op een hele nieuwe manier op muziek zet. Richt je in dit lied op Gods onophoudelijke aanwezigheid in ons leven, op ieder moment. Luister naar de single op

Jacques Brunt
Video

Video: Jacques Brunt sprak vorige week tijdens grootschalige manifestatie tegen Jodenhaat

Vorige week donderdag kwamen zo'n 2500 mensen op het plein bij de Amsterdamse Stopera bij elkaar om zich uit te spreken tegen het toenemende antisemitisme en het Joodse volk een hart onder de riem te steken. Tijdens de bijeenkomst - die vanwege veili

Ds. M. Maas
Video

Ds. Maas wijst op Mordechai die alleen maar voor God wilde bukken en buigen

"Waarom is die Mordechai zo onbuigzaam? Waarom wil hij niet bukken voor Haman? Omdat Mordechai alleen maar wil bukken en buigen voor de Betrouwbare", aldus ds. M. Maas. De hervormde predikant uit Rijssen stond onlangs in een preek stil bij Mordechai

Ron van der Spoel
Video

Waarom Ron van der Spoel zich herkent in de mopperende dichter van Psalm 73

"Asaf ziet hoe niet-gelovigen het prima voor elkaar hebben. Hij keek met afgunst naar de dwazen en benijdde het geluk van wie kwaad doen. Dat herken ik zeker", aldus Ron van der Spoel. In een nieuwe video van IZB staat de PKN-predikant stil bij Psalm