Belgische emeritus hoogleraar: "Abortus is een heel brutale, wrede en feitelijk onmenselijke ingreep"

Interview 27 augustus 2024 9 minuten Roan Asselman
abortus
YouTube

Bernard Spitz is emeritus hoogleraar aan de KU Leuven en voormalig verloskundige aan het UZ Leuven, gespecialiseerd in probleemzwangerschappen. Sinds 2023 is hij adviseur van het Custodes Instituut. Roan Asselman, voorzitter van het Instituut, sprak met de professor over het meest recente offensief om de Belgische abortuswet (verder) te versoepelen: "Wanneer ik promotoren van abortus in praatprogramma’s hoor en zie spreken over abortus, heb ik vaak de indruk dat ze wereldvreemd zijn."

Professor, u heeft heel wat ervaring op het terrein van de verloskunde?
"Toch wel, hè (glimlacht). In 1977 begon ik te werken op de dienst verloskunde van het universitair ziekenhuis, op Gasthuisberg (in Leuven, red.). In het begin was dat heel algemeen, maar naarmate de tijd vorderde legde ik me steeds meer toe op de zogenaamde. probleemzwangerschappen. Binnen deze probleemzwangerschappen is zwangerschapsverlies, abortus van de spontane soort, de meest voorkomende problematiek. Het is dus logisch om daar als verloskundige extra aandacht aan te besteden."

Spontane abortus?
"Beter gekend als een ‘miskraam’. Toch iets waar ongeveer één vrouw op vier mee geconfronteerd wordt. Maar natuurlijk bestaan er daarnaast van een vergelijkbare grootorde zwangerschappen die met opzet, om welke reden dan ook, afgebroken worden. Dat is wat wij doorgaans begrijpen onder de term ‘abortus’, al is abortus in feite een synoniem van miskraam en kunnen beide spontaan of geprovoceerd zijn. En dat is ook een materie waarmee wij in het ziekenhuis geconfronteerd werden, al in 1977."

Kon dat toen al? De abortuswet dateert maar van 1990.
"Dat kon in levensbelangrijke gevallen zeker. Sommige politici suggereerden recent nog dat we in de middeleeuwen leefden, maar natuurlijk hebben wij nooit een vrouw laten sterven. En we hebben ook altijd begrip gehad voor zwangerschappen die in extreme omstandigheden plaatsvonden, zoals verkrachting, of bij zeer ernstige afwijkingen bij het kind. Dat was minstens bespreekbaar.

De reden, of toch één van de redenen, waarom we altijd zeer terughoudend zijn geweest met het afbreken van zwangerschappen, is niet omdat wij vrouwen wilden beperken in hun rechten. Dat paternalisme wordt wel eens gesuggereerd. Neen, wat mensen moeten begrijpen, écht zouden moeten inzien, is dat een abortus uitvoeren in de grond een heel brutale, wrede en feitelijk onmenselijke ingreep is. Een wreedheid die ik zelfs moeilijk kan delen met patiënten, en die ik in die weinige gevallen liever op mij nam dan de moeder daarmee te belasten."

Betuttelde u de vrouw niet teveel, professor? Dat is alvast één van de punten van kritiek op de huidige abortuswet.
"Informatie is belangrijk, maar niemand lijkt een consistente lijn te kunnen trekken. Je kan moeders heel veel informatie geven, hè. Dat kan. Maar willen we dat wel? Willen zij dat wel? Toch tekenden patiënten en arts toen al, lang voordat de patiëntenrechtenwet dit verplichtte, een geïnformeerde toestemming. Maar hoever ga je in de details?

In het begin gebeurde een abortus blind, op de tast. Wij zagen niet wat we deden, en de moeders zagen dat ook niet. Maar je voelde dat wel. Nu gebeurt een afbreking onder echografische begeleiding; we zien al te goed wat we doen. En dan rijst de vraag: laat je dat nu alles zien aan de patiënt of doe je dat niet? Misschien is het betuttelend dat we ervan uitgaan dat vrouwen dit niet aankunnen. We willen in eerste instantie de vrouw sparen en het  op emotioneel vlak niet moeilijker maken dan het al is."

Kunt u misschien wat toelichting geven over hoe een abortus plaatsvindt?
"Als we de laatste cijfers bekijken, zien we dat een zwangerschapsafbreking vrij vroeg gebeurt, gemiddeld vijf en halve week volgend op de bevruchting. Dat betekent zeven à acht weken na achterstel, vanaf de laatste regels (vanaf eerste dag laatste menstruatie red.). De meeste vrouwen gaan een week na hun achterstel (overtijd red.) een test doen, en als ze ongewenst zwanger blijken is die zwangerschap een goede week later ook afgebroken.

Zestig procent van de zwangerschapsbrekingen gebeurt chirurgisch door een zuigcurettage. Dat zijn de abortussen die veelal plaatsvinden in abortuscentra. In ongeveer 40 procent gebeurt dit met geneesmiddelen. Dit vooral bij een latere zwangerschapsduur, en de laatste tijd toenemend heel in het begin van de zwangerschap. Ziekenhuizen voeren nu 16 procent van de afbrekingen uit, meestal als er een medische reden is, bijvoorbeeld als er een risico is op een complicatie bij de moeder of bij foetale afwijkingen."

Abortuscentra zijn in België niet gelieerd aan een ziekenhuis?
"Historisch enkel in Brussel. Maar Universitair Medisch Centrum Brussel had al een abortuscultuur, zelfs voor de abortuswet gestemd werd in de jaren ’90. Dat was de groep rond professor Jean-Jacques Amy, een man die heel sterk propageerde voor de legalisatie van abortus. Vandaag hebben in Gent, Aalst en Antwerpen centra samenwerkingsverbanden afgesloten met ziekenhuizen.

Abortuscentra zijn dagcentra; je komt daar ’s ochtends binnen en kan er niet overnachten. De behandeling moet binnen die tijdspanne uitvoerbaar zijn, vanwaar de hoofdzakelijke keuze voor een aspiratiecurettage. Meestal (80 tot 90 procent) onder plaatselijke verdoving, soms onder algemene verdoving, wordt het embryo of de foetus via vaginale weg en na het openrekken van de baarmoederhals uit de baarmoeder gezogen. Technisch kan je het vergelijken met het principe van een vacuumzuiger."

Wanneer men de abortus uitvoert heeft wellicht ook een impact op de moeilijkheidsgraad van de procedure?
"Eens je de tien à elf weken voorbij gaat, wordt een abortus echt wel een stukje complexer en gevaarlijker. Dat kind groeit namelijk verbazend snel. Je moet de baarmoederhals meer uitrekken, je riskeert meer bloedverlies. Toen ik begon mochten wij geen chirurgische afbrekingen doen na die tien à elf weken wegens te risicovol voor de moeder. Tijdens mijn assistentschap hier in Leuven hadden heel wat van onze patiënten een mislukte procedure elders ondergaan. Dat waren dan mislukte procedures, waarbij de zwangerschapsduur vaak verkeerd werd ingeschat, de foetus onvolledig werd verwijderd en bijvoorbeeld het groter hoofdje bleef steken. Dat zijn horror-momenten die je bijblijven.

Wanneer ik promotoren van abortus in praatprogramma’s hoor en zie spreken over abortus, heb ik vaak de indruk dat ze wereldvreemd zijn. Ze doen alsof dat een non-event is, een banale medische handeling, een kwestie van gezondheidszorg. Soms zou ik hen graag eens willen meenemen naar zo’n procedure. Ik kan me moeilijk inbeelden dat je intellectueel eerlijk bent, als je er dan nog zo over denkt." 

Een vrouw hoeft echter niet aan te tonen dat er een medische reden is om haar kind te laten wegnemen.
"Vandaag kom je aan maximaal vijf procent van de afbrekingen die gebeuren om medische redenen. Die vijf procent krijg je trouwens enkel als je zeer liberaal bent in je definitie van “medische” noodzaak. Een strikte interpretatie leunt eerder tegen de één procent, al is het zo dat de extreem toegenomen mogelijkheden in de prenatale diagnostiek de context de laatste tijd wijzigen. Maar goed, die vijfennegentig procent dan heeft vooral te maken met geen of mislukte contraceptie, relatieproblemen en socio-economische bekommernissen.

Sommige voorstanders van abortusversoepelingen halen trouwens graag de extreme situatie aan, bijvoorbeeld de gezondheid van de moeder, om een steeds liberaler kader te scheppen, ook en vooral voor gevallen die in de vele keren grotere niet-medische categorie vallen. We moeten er ons toch voor hoeden niet heel de psycho-socio-economische problematiek te medicaliseren. Het onderscheid tussen (strikt en ernstig)medisch en niet-medisch wordt best behouden."

Is het uitvoeren van een abortus die niet het resultaat is van een medische complicatie ‘geneeskunde’?
"Neen. Dat is een gemakkelijkheidsoplossing, meer niet. Een probleem los je niet op door het weg te moffelen. Robert Badinter zou niet blij zijn als we de doodstraf terug invoeren om de overbevolking van de gevangenissen op te lossen, en ongeboren kinderen zijn nu toch ook niet meteen grotere criminelen dan gevangenen. Moeten wij de socio-economische problemen van de moeder oplossen met de dood van haar kind? Ik vind dit alvast geen teken van een hoogstaande beschaving.

De doelstelling van de verloskundigen van onze dienst was eigenlijk eenvoudig: we gaan ervoor zorgen dat abortus om medische redenen ondenkbaar wordt. Wij gaan onderzoek doen, wij gaan leren uit onze ervaring en we gaan proberen zoveel mogelijk levens te redden. Die vijf procent, dus. Maar naarmate de tijd vorderde groeide ook het bewustzijn dat onze opdracht eigenlijk te eng was, en dat we ook moesten nadenken over die andere vijfennegentig procent. Uit die denkoefening groeide het Centrum voor Relatievorming en Zwangerschapsproblemen (cRZ, nu FARA), waarvan ik ook twintig jaar voorzitter was."

Het nieuwe deskundigenrapport stelt voor om de termijn op te trekken naar minstens achttien weken. Sommigen maken zelfs gewag van tweeëntwintig weken. Visualiseer dit voor ons, professor.
"De politieke termijndiscussie is eigenlijk hoofdzakelijk een praktische discussie. Van een ethische discussie vraagt men zich vooral af ze nog mag bestaan. Dat er nieuw leven is kan moeilijk genegeerd worden, maar vanaf wanneer is het beschermenswaardig? Vanuit christelijk standpunt heb ik evenveel, of nog meer, empathie voor het kleine, het fragiele, het stemloze dan voor degenen die zich al enigszins emotioneel kunnen verdedigen.

De huidige wettelijke termijn in België van 12 weken na de conceptie was vooral ingegeven door wat er binnen een abortuscentrum in een setting van daghospitalisatie mogelijk was. In de actuele discussie is de vraag vooral tot hoever men moet gaan om zo weinig mogelijke (fragiele) vrouwen te verplichten in het buitenland hulp te zoeken. Dan komt men op 22 weken. Maar zelfs dan zal men niet iedereen kunnen helpen. Als je vandaag na 100 dagen nog niet weet of je “bedoeld” zwanger bent, weet je dat vermoedelijk ook niet na 150 dagen. Trouwens, zelfs na de geboorte zijn dramatisch genoeg niet alle kinderen gewenst.

Overigens is op 10 weken het embryo volledig ontwikkeld en zal daarna hoofdzakelijk uitrijpen. Ook deze vroege stadia kunnen met de moderne echografie heel visueel en inlevend in het licht worden gebracht. De eerste hartslag zien en horen, de bewegingen zien en voelen, de ontwikkeling van de organen, het steeds beter herkennen van het gelaat, het tellen van de vingers, zijn voor moeder en toch ook partner veel emotionele mijlpalen."

Maar ze zijn nog niet ‘levensvatbaar’?
"Een belangrijke mijlpaal is natuurlijk de levensvatbaarheid. Vooral praktisch dan, want de ethische logica dat een niet levensvatbaar kind mag gedood worden en een levensvatbaar niet ontgaat me. Vanaf 22 weken beginnen de overlevingskansen exponentieel te stijgen en op 24 weken liggen deze al tussen de 50 en 70 procent. En deze grenzen zullen nog steeds verschuiven.

Een kleine vergissing bij het inschatten van de zwangerschapsduur kan enorme gevolgen hebben. Een foetus met een hoofddiameter van 6 cm kan “een grote” zijn van 19 weken of “een kleine” van 22 weken. Behalve overleven, kunnen ze in dit middelste trimester van de zwangerschap ook vaak levend geboren worden, wat emotioneel heel aangrijpend kan zijn. Daarop anticipeert men dan, door het kind reeds in de baarmoeder te doden om toch maar te vermijden dat het levend geboren wordt. Voor mij toch een moeilijke menselijke bewogenheid.

In de klinische praktijk komt men ook in conflict met ouders die op deze zwangerschapsduren vechten voor het overleven van hun kind, die alles doen om het ook een zekere wettelijke erkenning te geven. Heel praktisch ook, kunnen deze twee groepen ouders op dezelfde dienst behandeld worden? Wat met de aangifte, de begeleiding, het al dan niet laten zien van het kind? Wat met de begrafenis of, heel banaal, de borstspanning?"

En globaal dan, wat vindt u van de voorgestelde aanpassingen in België?
"Behalve de uitbreiding van de zwangerschapstermijn waarbinnen de zwangerschap kan worden afgebroken, vraagt men de afschaffing van de bezinningsperiode van 6 dagen. Goede counseling bij een toch niet banale beslissing, lijkt me niet alleen een plicht binnen de patiëntenrechtenwet, maar vooral een terecht vrouwenrecht. Een goed beslissingsproces is niet noodzakelijkerwijze aan de duur ervan verbonden, maar vergt toch ergens een minimum.

Buiten de klinische context lijkt het me wel belangrijk om rijpere scholieren te informeren en te doen nadenken over abortus als principe. Dat lijkt me vruchtbaarder dan voor het eerst in een noodsituatie.

Wat de duur betreft, lijkt me het huidig wettelijk kader breed genoeg. Is er de laatste 30 jaar op medisch vlak een grote technische vooruitgang geweest, dan zie ik wat gefrustreerd weinig vooruitgang in de niet-medische maatschappelijke redenen die om abortus vragen. Daar zou de politiek zich in eerste instantie om moeten bekommeren. Het is evenwel illusoir en volksbedrog dat je dit realiseert met de abortustermijn enkele weken te verlengen. Zo gemakkelijk is het nu ook niet."

Dit artikel is oorspronkelijk gepuliceerd op de website van het Custodes Instituut en met toestemming overgenomen door Cvandaag. Het Custodes Instituut is een denktank met als statutaire en maatschappelijke opdracht de promotie van het conservatisme in de Lage Landen. Klik hier om naar de website te gaan.

Praatmee

Beluister onze podcast

#338 Jeffrey & Jan-Willem Grievink over bed-bad-brood, onbetrouwbare NOS en bijbelvertalingen
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Echtpaar Hoekman
Nieuws

Ds. A. Hoekman als missionair pastor aan de slag vanuit Midwolda

De christelijke gereformeerde kerk in Midwolda heeft vorige week, in samenwerking met het Interkerkelijk Kenniscentrum (IKC), een beroep uitgebracht op ds. A. Hoekman naar art. 6 van de kerkorde als missionair pastor voor Noordoost Groningen. Ds. Hoe

Pakistaans hooggerechtshof
Nieuws

Pakistaans Hooggerechtshof spreekt zich uit over ontvoerde christelijke meisjes

Het Hooggerechtshof in Pakistan heeft de politie bevolen om twee christelijke zussen te bevrijden. De meiden, van 13 en 18 jaar, werden gedwongen tot de islam bekeerd en zijn getrouwd met hun ontvoerders, aldus de advocaat van de familie, volgens Mor

Ds. M. Maas
Video

Leven we langer als we onze ouders eren? Ds. Maas geeft antwoord in preekfragment

In het vijfde gebod staat: 'Eert uw vader en uw moeder opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de Heere uw God geeft.' Maar in hoeverre klopt het dat je langer zal leven als je je ouders eert? Ds. M. Maas stond onlangs in een preek bij het vij

Harris en Trump
Nieuws

Paus Franciscus kritisch op presidentskandidaten Trump en Harris: "Zijn beiden tegen het leven"

Paus Franciscus uitte vrijdag scherpe kritiek op de Amerikaanse presidentskandidaten Donald Trump (Republikeinen) en Kamala Harris (Democraten). Hij sprak van "anti-leven beleid", verwijzend naar abortus en migratie. Hij adviseerde Amerikaanse kathol

Ds. T. Overbeeke
Nieuws

Nieuwe dominee voor hervormde gemeente Barneveld: ds. T. Overbeeke

De hervormde gemeente (wijk 1) in Barneveld verwelkomt een nieuwe predikant. Ds. T. Overbeeke (foto) heeft het beroep aanvaard en neemt afscheid van Reeuwijk. In de Oude Kerk volgt Overbeeke de naar Sliedrecht verhuisde ds. S. J. Verheij op. Ook de h

Ds. L.G. de Deugd
Nieuws

Bijbels Beraad M/V benoemt opvolgers voor vertrokken dr. M. Klaassen

Bijbels Beraad M/V heeft met ingang van september twee nieuwe medewerkers benoemd. Ds. L.G. de Deugd (foto) is als lector in dienst getreden. Ds. De Deugd is predikant van de hersteld hervormde gemeente te Elst en docent godsdienst aan het Ichthus Co

Jiska Chin-A-Teh
Nieuws

Wereldwijde kerk bijeen in Seoul: hoe staat het ervoor met de grote opdracht?

Van 22 tot 28 september komt de wereldwijde kerk bijeen in Seoul onder leiding van de Lausanne-beweging om Gods wereldwijde missie te versterken en samen te versnellen. Hoe kunnen we in de komende jaren tot 2050 nog beter strategisch samenwerken? Wat

Kolossenzen 3:16
Verdieping

Blijf op koers: laat het Woord van God jou leiden

In onze kerk hadden we een spreekster te gast die jarenlang heeft gewerkt bij het Engelse Bijbelgenootschap en nog steeds spreekster is voor die organisatie. Haar naam is Heather. Het was indrukwekkend om te horen hoeveel er in de wereld gebeurt op h

Meerartikelen

Migration Bible
Nieuws

Migration Bible ingezegend in Amsterdam-Zuid-Oost

"De Migration Bible is een zeer relevante Bijbel, juist in deze tijd.  Migratie is een actueel thema, zowel in ons land als wereldwijd", zegt René de Reuver, scriba van de Protestantse kerk in Nederland. Hij is een van de leiders uit migranten- en ge

Matthijn
Column

Wat is Gods plan? Een verrassende wending in mijn zoektocht

Ik moet de stad uit. Er zijn hier te veel prikkels, er is te veel afleiding en verleidingen liggen op de loer. De rust in, dat zou beter zijn. Gewoon, een rustig, middelgroot dorp dat niet te ver van een stad verwijderd ligt. Het maakt eigenlijk niet

Ouweneel-Lee-Paas
Opinie

Evangelie en extreemrechts gaan niet samen

In de afgelopen jaren is extreemrechts gedachtegoed  door heel Europa sterker geworden. Politieke partijen met dit gedachtegoed hebben verkiezingen gewonnen en nemen deel aan regeringen. Dat geldt voor zowel Nederland als voor andere Europese landen.

Arie van der Veer
Nieuws

Hoe christelijk Nederland reageert op overlijden EO-coryfee Arie van der Veer

'Onder het zingen van het lied ‘Ik zal er zijn’ blies hij zijn laatste adem uit', liet zijn broer vanmiddag weten. Dominee Arie van der Veer (82) is thuisgehaald door zijn hemelse Vader. De EO-coryfee is voor veel christenen in Nederland tot zegen ge

Arie van der Veer
God

20 inspirerende uitspraken van dominee Arie van der Veer (1942-2024)

“Stappen in het geloof. Ik besef dat ik dat ook nu moet gaan doen. Ik reken op Gods hulp”, zei dominee Arie van der Veer onlangs. De predikant, televisiepresentator en voormalig voorzitter van de EO was al jaren ernstig ziek. Vandaag (14 september) o

Ds. Arie van der Veer
Column

Deze overdenking schreef ds. Arie van der Veer vlak voor zijn overlijden

De afgelopen jaren plaatste dominee Arie van der Veer via zijn Facebookpagina wekelijkse meerdere overdenkingen met een christelijke boodschap. Zijn 29.000 volgers kregen zo tijdens het checken van hun Facebook-updates als het ware een 'mini-preek' t

trump
Nieuws

Peiling: christelijke Amerikaanse kiezer steunt Trump

Donald Trump kan op veel steun rekenen van katholieke en protestantse kiezers. Dat blijkt uit een recente peiling van Pew Research Center. Zijn tegenstander Kamala Harris krijgt juist veel steun vanuit andere religieuze groeperingen.  Uit de peiling

Stoffer
Nieuws

SGP kritisch op regeerprogramma: "Ik noem dit geen verrijking"

Vrijdagmiddag presenteerde het kabinet-Schoof het regeerprogramma. Vrijwel alle politieke partijen hebben daar inmiddels op gereageerd. Ook christelijke politici hebben inmiddels laten weten wat ze van de plannen vinden. Zo ziet CU-voorvrouw Mirjam B

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp vertelt dat Gods belofte je ‘nee’ doet zeggen tegen de zonde

Niet enkel Gods liefde, maar ook Gods rijke belofte doet ons ‘nee’ zeggen tegen de zonde. Dat is de boodschap die Wilkin van de Kamp deelt in de 98e aflevering van de serie ‘Begin je dag met God.’ De christelijke schrijver en spreker merkt op dat een

Open Doors
Video

Open Doors lanceert petitie voor miljoenen verdreven christenen

Laat je stem horen en Breek de Stilte! Dat is de oproep van Open Doors. In Sub-Sahara Afrika zijn 16,2 miljoen christenen verdreven. Ze zijn alles kwijtgeraakt – hun huizen, hun inkomen en hun dierbaren. Nu leven ze in geïmproviseerde tentenkampen va

Lineke Blijdorp
Video

Terugkijken: Lineke Blijdorp over mogelijke 'nepbekering' Iraanse christenen

De IND verdenkt een groep Iraanse vluchtelingen, die zich tot het christendom hebben bekeerd, van het vertellen van een nepverhaal over hun bekering. Een Iraanse juridisch adviseur zou hen hebben geholpen en duizenden euro's hebben afhandig gemaakt.

Ron van der Spoel
Video

Ron van der Spoel behandelt een indringende vraag van God: 'Veracht jij Mijn kleine begin?'

Nu veel kerken leeglopen en steeds meer jongeren afhaken, kan het Koninkrijk van God soms heel ver weg voelen. Misschien vraag je je zelfs af wat de kerk eigenlijk nog voorstelt en wat je concreet ziet van Gods Koninkrijk. Deze bijdrage van Ron van d