Jezus openbaart Zichzelf op een verrassende manier
Het is feest in Jeruzalem! Velen zijn op pad om de pelgrimstocht naar de tempel te maken. En in dat gedrom lopen allerlei mensen rond, het is net als de Lange Nieuwstraat op koopzondag ā maar dan met God erbij.
Mensen van allerlei slag lopen naar Jeruzalem, naar de Tempel, en hopen daar iets te vinden. Hoop of wijsheid, verlichting ā nieuw leven.
Ondertussen gonst het in de groep van een leraar die een nieuwe boodschap brengt. Jezus. En de mensen die van ver komen ā het Evangelie noemt die āde Griekenā ā vragen aan de eerste de beste leerling die ze tegenkomen:
āWij willen Jezus zienā, in de Nederlandse vertaling lezen we: āwe willen Hem graag sprekenā, maar dat staat er niet. Er staat in het Grieks: we willen hem zien. En dat is ook waar het om draait deze zondag. Jezus zien.
āWij willen Jezus zienā, dat zijn woorden die ook wij zo mee kunnen nemen. Want dat is ook de reden dat we hier zijn. Wat doen we hier op zondagochtend in de kerk of thuis ingeschakeld via de livestream: we willen Jezus zien, we willen zien wie Hij is, we willen wĆ©ten wie Hij is. We willen Hem beter leren kennen.
Die āGriekenā staan dus helemaal niet zo ver af van ons. Ze zijn ons best dichtbij. Sterker nog: zij zijn wat wij zijn ā mensen uit de hele wereld die opgaan naar God.
De een komt elke week naar de kerk, de ander maar een paar keer per jaar ā zo met Kerst en Pasen ā een derde komt zo af en toe voor de mooie muziek en een vierde is misschien pas katholiek geworden en is super-enthousiast over alles. Zo was dat ook met de Grieken uit de tijd van Jezus (maar dan Joods, en nog niet katholiek)
Daar zaten hele felle bekeerlingen tussen, voor wie het niet streng genoeg kon. Of Griekssprekende Joden die elk weekend meededen en vrijwilliger waren, of Joden die dat van geboorte waren en hoewel iets minder actief ā het geloof toch belangrijk vonden - en tenslotte ook mensen die achter āde muziek aanliepenā: heidenen die dat allemaal wel interessant vonden: ĆĆ©n God met een boodschap voor alle mensen!
Ze werden dan misschien niet officieel Joods maar ze deden wel op hun manier mee. Dat alles waren de Grieken: mensen net als wij.
En hun woorden, hun nieuwsgierigheid, is ook de onze: wij willen Jezus zien.
Maar Jezus loopt niet direct naar ze toe om zich voor te stellen en visitekaartjes uit te delen.
(Dat zou wat zijn, visitekaartjes van Jezus: J. Christus, Leraar en Wonderwerker, en dan een kantooradres in KafarnaĆ¼m en het telefoonnummer van zijn secretaresse ā nee hĆ©, we voelen het al aan, dat is niet hoe Jezus zichzelf laat zien)
Hoe gaat Jezus zichzelf wĆ©l laten zien? Niet op een afstandelijke manier, geen gepoch met een website en een visitekaartje, een Linkedinprofiel met endorsements ā dat mensen bijvoorbeeld vertellen dat je heel goed bent in storytelling en het genezen van melaatsen. Of een account op Strava met een verse prestatie: wereldrecord Over-Water-Lopen.)
Onze vraag blijft: wij willen Jezus zien, maar wat is het antwoord. Wat krijgen we te zien? Wat krijgen we te horen?
We krijgen tekens en symbolen te horen. We horen over Jezus die omhoog geheven wordt met de armen wijd uitgestrekt, en een symbool: het zaad dat in de Aarde valt en sterft. Als het zaad zichzelf blijft, dan wordt het niks. Maar als het zaad sterft ā ophoudt zaad te zijn ā dan is er ruimte voor nieuw leven.
Die twee dingen samen wijzen vooruit. Ze wijzen vooruit naar de Goede Week, naar de Passie van de Heer. Naar zijn dood aan het Kruis.
Waar Hij omhoog geheven zichzelf openbaart als de redder van de wereld. Zo laat hij zichzelf zien.
Niet met interviews in glossyās of bijdehante opmerkingen op sociale media of een gelikt webformulier waarna je ā als je dat hebt ingevuld ā elk jaar op je verjaardag een e-mailtje krijgt met felicitaties en een mooie aanbieding van Jezus. Drie voor de prijs van Ć©Ć©n. Nee.
Hij openbaart zich niet als de succesvolle ā maar als degene die zijn leven geeft, en het op Pasen terugwint omdat hij het verliest.
Op de vraag: laat ons Jezus zien ā is maar Ć©Ć©n antwoord mogelijk, en dat is het kruis. DƔƔr kun je Jezus zien. Dat is wat Hij is. De man aan het kruis die zijn leven geeft voor de hele wereld. Voor pretletters en pechvogels, succesverhalen en mislukkingen, voor wappies en wijzen, voor farizeeĆ«rs en losbollen, voor verloren zoons en oudere broers.
Je moet hem zĆ³ zien, want anders zie je hem niet.
En als je Hem zo ziet, en als je zo in Hem gelooft ā die vreemde boodschap dat Jezus wint door te verliezen ā dan zijn we ook vrij om te dĆ³en.
Letterlijk vrij om te doen. Want dan zijn we ook bevrijd van het idee dat je alleen maar kan slagen als je altijd wint. Die gedachte alleen al zou je verlammen.
Dan kun je geven zonder elk moment iets terug te moeten verwachten. Kun je liefhebben zonder boekhouding.
En als je je niet meer angstig vastklampt aan jezelf zul je zien dat er ruimte is voor nieuw leven, nieuwe groei.
En met alle mensen om ons heen, die we dan met nieuwe ogen mogen leren zien kunnen we dan samen opgaan naar onze woning.
Het nieuwe Jeruzalem.
Amen.
Bovenstaande boodschap is afkomstig van priester Jan-Jaap van Peperstraten en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. Klik hier om de website van Jan-Jaap van Peperpstraten te bezoeken.
Praatmee