Dit artikel is nu opgeslagen in je
dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.
Inmiddels zijn Annemarieke Graveland en dr. Piet van Midden in hun gezamenlijke leesavontuur door de Bijbel aangekomen bij Matteüs 24. Annemarieke schreef eerder deze week het een lastig hoofdstuk te vinden, bijvoorbeeld omdat het over de wederkomst ging. Vandaag reageert dr. Piet van Midden.
Je schreef me dat dit niet een van de betere columns van je is. Ik vind dat nogal meevallen. Laten we de tekst nog eens lezen. Wat mij – en jou – opvalt, is dat wat Jezus vertelt, niet zo bijzonder is. Het lijkt erop dat Jezus niet alleen iets over de toekomst zegt, maar ook over wat er op dat moment speelt. Hij zegt volgens mij: wat je vandaag ziet, zal ook in de toekomst gebeuren. Dat begint met de tempel: die is in 70 na Christus door de Romeinen verwoest. Dus in een tijd dat Matteüs dit allemaal opschreef. We bedenken nauwelijks dat drie of misschien alle vier evangeliën in een tijd zijn geschreven waarin Jeruzalem verwoest was en het land voor Joden onbegaanbaar. De verwoesting was het gevolg van een grote Joodse opstand die in 73 eindigde met de val van de Masada.