Dit artikel is nu opgeslagen in je
dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.
In hun gezamenlijke zoektocht door de Bijbel zijn Annermarieke Graveland en dr. Piet van Midden inmiddels aangekomen bij de Bergrede. Annemarieke schreef afgelopen maandag onder meer dat ze niet goed begrijpt wat er bedoeld wordt met de uitspraak dat Jezus niet gekomen is om de wet af te schaffen maar die te vervullen. Van Midden gaat daar vandaag op in.
De bergrede komt zomaar bij je binnen. Ook bij mij. Maar ik heb de tekst al zo vaak gelezen dat ik moet oppassen dat het alleen maar studiemateriaal wordt in plaats een fundamentele tekst uit het leven van Jezus, ook voor óns leven. Eerst maar iets uit de studieuze hoek. De Joodse theoloog en kunstenaar Marcus van Loopik schreef een dik boek over de Joodse achtergronden van de Bergrede. Hij gaat ervan uit dat het een Joodse tekst is, en die heeft dan ook een Joodse achtergrond. Daar komt nog iets bij: de tekst is door joden en christenen gebruikt in een niet prettig getoonzet debat over de vraag of je bij Jezus een ethische meerwaarde kunt spreken. Dus zoiets als: ‘De Wet van Mozes zegt X maar de gelukkig weten wij dankzij Christus beter en zegt Jezus Y.’ Het heeft ertoe geleid dat het gesprek verzandde of al geëindigd was voor het was begonnen. Ik kom er nog wel op terug. Er zijn nog twee hoofdstukken met de Bergrede te gaan.