Jezus aannemen: een Bijbelse of onbijbelse gedachte?

Verdieping 9 februari 2024 11 minuten Hendrik Jan van der Heiden
Hendrik Jan van der Heiden

Er staan twee mooie teksten over het aannemen van Christus in de bijbel: ‘Maar zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.’ (Johannes 1:12) en ‘Zoals u dan Christus Jezus, de Heere, hebt aangenomen, wandel in Hem, geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, zoals u onderwezen bent; wees daarin overvloedig, met dankzegging.’ (Kolossenzen 2:6-7).

Wie deze tekst bestudeerd ziet dat het aannemen van Christus Jezus een bijbels woord is. Wie Christus aanneemt, ontvangt Hem, met de uitgestoken zondaarshand, kom je tot Christus. En Christus wil jouw Zaligmaker zijn. Christus wil dat niet alleen met jou, Christus doet het ook! Wat doet Christus? Hij wortelt en bouwt je op. Bevestigt jouw geloof, in het onderwijs van Zijn Woord, en die bevestigingen zijn niet karig, maar overvloedig. Je mag met Christus wandelen uit dankbaarheid. Een christen vindt zijn vermaak om naar Gods geboden te leven. Christus aannemen betekent ook een besef van eigen onwaardigheid en schuld, die in de hand van Gods vergevende genade moet worden gelegd.

William Guthrie (1620 – 1665) zegt : ‘Zij die Christus aannemen, nemen God aan in Christus.’

Is het woord ‘aannemen’ wel bijbels? Jazeker. Een punt van discussie is wel geweest of de nadruk ligt op jouw aannemen, jouw vermogen om de keuze voor God te maken, dus de geloofskeuze (de vrije wil) van de mens voor God en Gods reactie vervolgens daarop. Vooral de volgorde (dogmatisch) waren geschilpunten en men vond dat ook natuurlijk wel erg belangrijk. Dat is ook wel te begrijpen. Een mens is dood en moet in en door Christus gaan leven. Theologie gaat over de weg hoe God handelt met mensen. Natuurlijk was men het er over eens, God geeft jou wel zekerheid, maar vooral de manier waarop, dus hoe God dat deed bij mensen, daarover gingen de wegen uiteen.

Er bestaat een idee dat het woord aannemen een slogan is. Je moet dat vooral doen. Je kunt het altijd doen. God heeft alle mensen lief. Wat tob je? Wat twijfel je? God is er voor iedereen. God vindt jou een goed mens. En je kunt het. Jij moet het doen. De keuze is aan jou.

Waar bent u bang voor? Voor God? Dat hoeft niet. Bij God zijn zondaren welkom!

Wacht even, waarin geloof je dan? In Jezus Christus, is het antwoord. En waarom/hoe weet je dat God jouw Zaligmaker is? Zo maar een vraag. Dat is niet een voorwaarde, maar je moet weten waarom Jezus dan jouw Zaligmaker is. Weet je ook waarom God in Jezus Christus jouw Zaligmaker is? Hoe is God jouw Zaligmaker geworden? Weet je al dat God ons niet nodig heeft?

In de reformatorische kring ligt er een ander gevaar op de loer. Aannemen is niet zomaar iets. Je kan niets aannemen. Een mens is dood en tot niets goeds in staat. Je moet ‘krachtdadig’ levend gemaakt worden. God moet het doen. En ja, God doet het ook wel, maar niet zomaar. God doet het heel bijzonder. Je moet wachten op de daad van God, namelijk deze, dat de Heilige Geest ‘het grote werk’ nog in een mens komt te werken. De zondaar heeft niets verdiend. Het is dan ook alles genade. Die komt van Gods kant. Je kan daar vaak niet bij. De Bijbel gaat nog meer ‘open’, op het moment dat ‘het ware geloof’ ervaren wordt. De Bijbel wordt pas echt bijbels als een mens het mag zien. Aannemen komt pas na het ontvangen van genade als gift, het is een soevereine daad en je valt daar helemaal buiten.

U herkent dit misschien. U zit er misschien mee. Zoals ik het ‘ervaar’ kom ik er nooit. Ik voldoe nergens aan. Niet aan de bekering zoals de dominee dat ‘juist’ preekt, maar ook niet aan de ‘kenmerken’ zoals de kinderen van God ‘eruit’ zien of zich gedragen. Eerlijk is dat, wanneer u dat herkent of voor u zelf zo ziet. Erg is dat wanneer u het gevoel heeft dat u ‘niet voldoet’, of wanneer er nooit een woord voor u mag zijn in de preek (ik kom hier straks nog op terug).

Een vraag is deze: Waarom wijst u Christus af? Waarom wijst u het Woord af? Waarom ziet u niet door het Woord heen, in de beloften, maar ook in de Belovende God, die barmhartig is en in Zijn Zoon liefde is? Volmaakte liefde. Waarom ziet u op anderen die u zouden veroordelen in uw kleding, uw gedrag, uw taal, uw functioneren? Waar bent u bang voor? Voor God? Dat hoeft niet. Bij God zijn zondaren welkom! Waarom ziet u teveel op anderen die het ‘zomaar’ en ‘makkelijk’ aannemen. Verschuilt u zich ten diepste onder het mom van ‘onmacht’ niet gewoon achter uw ‘onwil’? Stelt u de roeping in de preek om u te bekeren gewoon niet wat uit? De satan vindt het prima, wanneer u zegt: de dominee preekt goed, hij zegt het goed, hij preekt de zuivere waarheid, en toch leeft u verder uw eigen leven. Kijk ermee uit!

Vergeet niet: satan is als een blaffende hond. Hij blaft, blaft en blijft keffen, maar hij ligt aan de ketting.

U zult in de preken wellicht veel horen: Van eeuwigheid heeft God een volk liefgehad. Denk erom, u bent ‘nu’ verantwoordelijk! Denk aan uw verantwoordelijkheid! Bekering gaat natuurlijk over het hart, een ander hart, maar ook een andere wil en een ander hoofd. Laten we de zaken niet los van elkaar maken. Satan heeft een groot probleem wanneer u vlucht, zoals u bent, tot Christus. Vergeet niet: satan is als een blaffende hond. Hij blaft, blaft en blijft keffen, maar hij ligt aan de ketting.

En toch wij hebben als mensen maar twee mogelijkheden. De Bijbel is heel duidelijk. De Bijbel is helder. De Bijbel is radicaal. Of we zijn voor Christus en we zien iets van Zijn liefde. Of tegen Christus, omdat we geen liefde hebben voor Hem. Die de Zoon heeft, die heeft het leven en die de Zoon niet heeft, die heeft het leven niet. We nemen God aan als Jezus Christus, we nemen het Woord aan (biddend en pleitend), niet in eigen kracht met vallen en opstaan, wie God de Vader heeft aangenomen, laat zich ook door de Heilige Geest leiden. Jouw aannemen berust in Gods aannemen, waarbij jouw lege zondige hand, zich in de Vaderhand mag leggen, die Vader die vol genade en ontferming is. En die hand van de Belofte in het Woord, die zoveel meer te bieden heeft.

Wil je God in Christus blijven afwijzen, dan wacht je een ernstig oordeel. Maar je beseft nog niet half hoe ernstig dat is. Het evangelie is radicaal. God heeft recht op ons leven. Misschien ben je gedoopt. Gedoopt voor het leven, dan mag je pleitend met lege handen tot Christus gaan en komen. Aanhouden en God aanvaarden is God op zijn Woord gehoorzamen en aannemen.

Bij aannemen hoort ook aanvechting. Maar met jouw ervaringen over die aanvechting zal je ook meer gaan leren dat je daarin niet voor God kan bestaan. Je zult met jouw leven tot een complete overgaven moeten komen. Overgave voor wat en waarin? Je overgeven met al je bevindingen en eigen werken. Het zelf willen doen.

Wil je God in Christus blijven afwijzen, dan wacht je een ernstig oordeel.

Christus heeft aan het Kruis voor al jouw zonden voldaan. Je mag dan zien dat Christus het Fundament is. Je zoekt houvast in het feit dat Christus de Rots is waar je altijd kan schuilen. Je ziet een opening in jouw geloof, dat Christus de Deur is, waar je door de poorten van het Evangelie vergezichten mag zien, alleen in Jezus Christus. Hoeveel je zonden ook zijn. Wat je zonden ook zijn. Bij God is vergeving en genade. In Zijn Zoon worden alle zonden bedekt en zelfs weg geworpen zijn, in een eeuwige zee van ‘vergetelheid’.

De Bijbelse weg, het hart van het Evangelie is deze: God biedt Zich aan in Christus Jezus, via Zijn Zoon door de weg van geloof en bekering. God eist en God belooft. God biedt genade aan. Aan wie? Aan iedereen die met zijn zonden vast loopt. Wie met zijn zonden bij Christus komt, mag zijn houvast ervaren in Christus. Dat zien op Christus, is een ervaring, maar ook een zeker weten. De wetenschap dat jouw leven geborgen is in Christus. 

De Schotse predikant Ralph Erskine kan daarom over de tekst “En Ik zal U geven tot een Verbond van het volk” (Jesaja 42:6) schrijven: “God zegt: Ik zal Hem geven, het is Mijn wil om dat te doen. Het geloof zegt: Uw wil geschiede en zo neem ik Hem aan, naar Uw wil; amen, zo zij het. En heel het volk zou amen moeten zeggen. Ieder voor zich zou amen moeten zeggen op wat God aanbiedt, Christus moeten aannemen en op Hem alleen rusten tot zaligheid, zoals Hij wordt aangeboden.

Andrew Fuller schrijft in zijn boek ‘Aller aanneming waardig’: “Christus aannemen veronderstelt een besef van zonde en van ons blootstaan aan het rechtvaardig ongenoegen van God”. Fuller gaat verder: “Het is een grote fout om het gevoel van de zonde voor te stellen als een voorwaarde die recht geeft om de Zaligmaker te ontvangen en zo de nodigingen van het Evangelie voor te stellen alsof ze gericht zijn aan gevoelige zondaren”.

En laten we eerlijk zijn, wanneer we het goed hebben met ons gezin, een mooie baan, een fijne vakantie, een leuke vriendengroep, wanneer het ons financieel voor de wind gaat, waarom hebben we dan Christus nodig? Het evangelie is dan een ‘vreemde leer’. De preek is lastig, altijd hetzelfde liedje. Daarna knikken we tegen onze eigen afgoden. We gaan van maandag tot en met zaterdag gewoon weer verder. Verder met ons eigen ding. Niks aan de hand? Alles aan de hand! De Hand van God van het Woord van de beloften niet voor waar aannemen. Ongehoorzaam zijn. Niet geloven. God niet op zijn Woord geloven. God verdacht houden. God betichten dat Zijn Woord niet waar is. 

Navolgen, zoals Jezus heeft gewandeld. Wat houdt dat volgen in? Meelijden met mensen. Vrede zoeken met de ander. Je kruis dragen. Trouw zijn.

Zou je het gewoon eens niet durven om naar Christus te gaan en Hem aan te nemen op zijn Woord, met je vinger bij het Woord en een andere vinger leggend op jouw voorhoofd? Belijdend: ik ben gedoopt. Lijdend aan jouw zondigheid? Lijdend aan jouw telkens verkeerde verlangen en wil? Is dat geen heilige verplichting? Die Heilige God, Die met Zijn drie Namen en Personen Zich aan jouw leven heeft willen verbinden? Denk daar eens over na!

Nog een citaat van Ralph Erskine: 'Het evangelische geloof neemt Christus aan op de evangelische voorwaarden, zoals Hij in de belofte van het Evangelie wordt aangeboden. Dat geloof zegt: O, ik durf Hem niet te beloven, maar ik neem Hem aan, omdat Hij alles aan mij belooft. Gezegend  zijn de vrije en almachtige genade! Want als er maar iets van mijn goed gedrag of mijn toekomende dienst afhing, dat moet ik vrezen dat alles verloren is. En daarom neem ik Christus en de belofte aan voor alles. O! hoe zalig is dat voor mij , dat Hij mij alles belooft heeft, want ik kan niets beloven. Daarom zal ik mij vasthouden aan de belofte van zaligheid en van heiligmaking.’

Ds. G. Boer zegt het zo in een preek: “Wat is nu de kernbelofte? Ik wil uw God zijn. Ik zal uw God zijn. En gij zult Mijn volk zijn. Dat is de ene kernbelofte van het Evangelie. Ten diepste is dat niet een operatieveld van het verdorven verstand, maar dat is Christus, de Belover: de Christus Gods, van de Vader gezonden in de kracht van de Geest… Alles in die ene belofte! De belofte van het Evangelie geloven is ten diepste: in Christus geloven. Dus zo dikwijls als u onder de prediking van het Evangelie, en daarbuiten, die belofte van het Evangelie met een waar geloof aanneemt, met een waar geloof omhelst, zijn al uw zonden van Godswege vergeven."

De broer van Ralph, Ebenezer Erskine, eveneens predikant, schrijft: “Ik roep u heden toe, om zonder uitstel Gods verbond, dat hier door de regenboog rondom de troon wordt  voorgesteld, in de kleur van de steen smaragd, aan te nemen… Welnu, doe dan hetzelfde met Gods genadeverbond. Neem dit verbond en de trouw door Christus, Die hierin vertoond wordt, aan tot uw verlossing en bevrijding (van de vloed van eeuwige toorn, die u voor eeuwig dreigt te verzwelgen)”.

De Bijbel kent niet een aparte bijlage met een namenlijst van uitverkorenen. Het Evangelie verzekert ons toch dat ieder die in de Zoon gelooft het eeuwige leven heeft

John Owen schrijft over Efeze 1 vers 5-7: “Het was Gods voornemen ons aan te nemen als Zijn kinderen. De aanneming tot kinderen zouden wij verkrijgen door Jezus Christus in de bijzondere weg van de verzoening door Zijn bloed, geheel en al ter meerdere glorie van Zijn heerlijke genade”.

Joel Beeke heeft een mooi boekje, “Jezus navolgen”, geschreven. Wat zijn de kernnoties? Navolgen, zoals Jezus heeft gewandeld. Wat houdt dat volgen in? Meelijden met mensen. Vrede zoeken met de ander. Je kruis dragen. Trouw zijn. Groeien in Christus. En bij aannemen hoort ook aanvechting. Geloven in Christus is ook niet romantisch. Met vallen en opstaan.

“Laat ons dus Christus aannemen, die ons vriendelijk is voorgesteld en die ons tegemoet komt. Hij zal ons tot zijn kudde rekenen en in zijn stal besloten houden” (W. Kolfhaus).

Johannes Calvijn: “Deze vastheid is met de roeping verbonden. Uit het woord en uit de gelovige aanvaarding van dit Woord (Christus) zijn wij verzekerd van onze verkiezing. God neemt ons niet aan vanwege het feit dat onze bekering de grond van de vergeving is. Maar God neemt ons aan op grond van Zijn Barmhartigheid. Omdat God ons ook uit genade vernieuwt en wij deze gave door het geloof aannemen. Het gaat in het geloof om het aannemen van de belofte en dat kan alleen door de wil tot stand worden gebracht. Geloven is ook een daad van de wil. De enige grond van de geloofszekerheid is Jezus Christus, de Gekruisigde Christus. Onze zaligheid ligt niet verankerd in onze bekering, maar in Christus. Onze zaligheid is niet afhankelijk van de gevoelige ervaring en de tranen, maar van de vaste geloofskennis in het Fundament: het Offer van Christus, Zijn Zoon. In Christus is het offer van Jezus een open Evangelie."

Je kunt Christus wel te laat aannemen, maar nooit te vroeg aannemen. Niemand is er te slecht voor.

De Bijbel kent niet een aparte bijlage met een namenlijst van uitverkorenen. Het Evangelie verzekert ons toch dat ieder die in de Zoon gelooft het eeuwige leven heeft (Joh. 3:16) en dat allen die in Hem geloven de vergeving der zonden ontvangen. Ieder die gelooft mag dus, omdat hij gelooft, zich stellen onder dit algemene aanbod en aannemen dat hij de vergeving der zonden heeft ontvangen. Dat dit mogelijk is, is te danken aan de Heilige Geest, die iedere gelovige ontvangt en die met onze geest getuigt, dat wij kinderen Gods zijn (Rom. 8:16). Ja het is mogelijk om zekere wetenschap te hebben dat je geloof vast en waar is. Niet door jouw verdienste, maar door Christus, in jou, gewerkt door de Heilige Geest.

Kijk uit met het onderscheid van het eerst gelovige zien op de beloften en dan pas aannemen. Zien is aannemen. Zien is hebben. Zien is ervaren en weten. Geloven is weten en ontvangen om nog meer te weten over God. Aannemen en God omarmen - aanvaarden -  is het wezen van het geloof.

Je kunt Christus wel te laat aannemen, maar nooit te vroeg aannemen. Niemand is er te slecht voor. Wij zijn er eerder te goed voor. Neem Christus aan in Zijn Belofte van het Evangelie!

Hendrik Jan van der Heiden maakte diverse cd’s voor piano en orgel. Bovenstaand artikel verscheen onlangs op zijn weblog. Klik hier om zijn website te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#360 Gerdien Lassche en ds. M. Messemaker over LHBTI en refoscholen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Jan-Jaap
Interview

Pastoor Jan-Jaap van Peperstraten: "Soms is het gras bij protestantse buren groener"

“Als God niets doet, kan de mens niets.” Aan het woord is pastoor Jan-Jaap van Peperstraten. Hij schreef een boek  over het katholieke geloof in de Lage Landen. Cvandaag sprak met hem over de katholieke kerk in Nederland, zijn pastorale praktijk, de

opperrabbijn
Column

Een lastig dagboek

Dit wordt een lastig dagboek, want sinds mijn vorige dagboek zijn er twaalf dagen verstreken en never a dull moment, dus een scala van onderwerpen, e-mails en telefoontjes hebben de Jacobs-revue gepasseerd. En nu moet ik dus kiezen om te voorkomen da

LHBTI-demonstranten
Nieuws

Hooggerechtshof VS bespreekt recht van ouders om kinderen af te melden voor LHBTI-lessen

Het Amerikaanse Hooggerechtshof buigt zich momenteel over een belangrijke vraag: mogen ouders hun kinderen afmelden voor LHBTI-lessen op basis van hun geloofsovertuiging? Dat vinden een groep christelijke, islamitische en joodse ouders uit Montgomery

Dominee en verdachte
Nieuws

Rechtszaak tegen verdachte van moord op voorganger van start: ‘We willen gerechtigheid’

De rechtszaak tegen Deshawn Longmire (25), die wordt verdacht van het doodschieten van pastor Ronald K. Mouton tijdens een verkeersruzie, is deze week begonnen. Dat meldt The Christian Post. De familie van de voorganger heeft lang moeten wachten op d

Ds. M. Kempeneers
Nieuws

CGK Urk brengt beroep uit op ds. M. A. Kempeneers

Ds. M. A. Kempeneers (foto) denkt de komende weken na over een mogelijk vertrek uit Barendrecht. De christelijke gereformeerde predikant heeft een beroep uit Urk ontvangen. In de Eben Haëzerkerk moet Kempeneers de opvolger worden van ds. A. van Heter

Ton Heemskerk
Interview

Dominee Ton Heemskerk vond zijn vrijheid in Pasen: “Ik was bang voor de dood”

Als kind werd hij badend in het zweet wakker van angst. De boodschap van de kerk – over hel en verdoemenis – maakte hem niet vrij, maar benauwd. Ton Heemskerk, tegenwoordig dominee in Katwijk, is open over zijn verleden en zijn zoektocht naar vrede.

Roelof Ham
Video

In deze video zoomt theoloog Roelof Ham in op het Bijbelboek Joël

Het Bijbelboek Joël is een profetisch boek dat oproept tot bekering en spreekt over zowel oordeel als herstel. Joël beschrijft een verwoestende sprinkhanenplaag als teken van Gods oordeel over Juda en roept het volk op tot vasten en berouw. In de ser

Leander Janse
Video

Volgens Leander Janse kan een christen blij zijn in moeilijke omstandigheden

In deze Bijbelstudie laat Leander Janse zien dat blijdschap en tevredenheid mogelijk zijn, zelfs in moeilijke omstandigheden. Paulus schrijft hierover vanuit de gevangenis en getuigt dat zijn vreugde niet afhankelijk is van zijn situatie, maar gewort

Meerartikelen

Esther Westerkamp
Video

Esther Westerkamp legt uit waarom pauzes tijdens je gebed nodig zijn

In deze nieuwe serie met Esther Westerkamp worden verschillende onderwerpen rondom gebed besproken. Ze doet dit aan de hand van het woord PRAY. Vandaag beginnen we bij de letter P van Pause. "Als ik bij jou met de deur in huis val met een hele lijst

Bram de Blouw
Boekfragment

Ik moet er niet aan denken dat mijn vrouw ongelovig zou zijn

Ik was in mijn eerdere baan gewend leiding te geven en te sturen. In ons leven samen met God blijkt dat mijn vrouw meer dan ik gebruikt wordt om de weg van God helder te maken. In het begin vond ik dat nog wel eens moeilijk, zeker als het een weg was

Dr. A. H. (Bert) van Veluw
Nieuws

Een misverstand: ‘dopen’ is niet hetzelfde als onderdompelen

Velen denken dat het woord ‘dopen’ ‘onderdompelen’ betekent. En dan is dé rituele handeling natuurlijk: kopje onder. Maar dat betekent ‘dopen’ helemaal niet. Het Nederlandse woord ‘dopen‘ betekent volgens de Van Dale ‘indompelen’. Zoals je een beschu

Ds. D. J. Budding
Video

Ds. Budding vroeg niet-kerkelijke vrouw om naar de kerk te komen: "In het begin was ze vaak boos"

In één van de gemeenten waar ds. D. J. Budding als gemeentepredikant diende, vroeg hij een niet-kerkelijke vrouw om een keer naar de kerk te komen. Dat vertelde de hervormde emerituspredikant in een recente preek. De vrouw ging op zijn uitnodiging in

Eva Simons
Positief nieuws

Eva speelde Maria in The Passion, kwam tot geloof en kreeg een miskraam: "Hij draagt mijn pijn"

Ze speelde in The Passion de rol van Maria en kreeg tijdens de repetities daarvan een miskraam. Maar God droeg haar pijn, zo vertelde Eva Simons zondagavond bij de talkshow Humberto. De zangeres getuigde rondom haar rol in The Passion meermaals van h

Ds. C. G. Visser
Nieuws

Hervormde gemeente Putten hoopt op komst ds. C. G. Visser

De hervormde gemeente van Putten (wijk 5) hoopt op de komst van ds. C. G. Visser (foto). De predikant is momenteel verbonden aan de hervormde gemeente van Kootwijk-Kootwijkerbroek. Visser moet in Putten de opvolger worden van ds. C. Mijderwijk die be

Amerikaanse school
Nieuws

Amerikaanse staat wil tien geboden op openbare scholen verplicht stellen

De Amerikaanse staat Alabama zet stappen om de tien geboden weer zichtbaar te maken op openbare scholen. Dat schrijft The Christian Post. Afgelopen donderdag stemde het Huis van Afgevaardigden in met een wetsvoorstel dat scholen verplicht om de Bijbe

Josh Sullivan
Nieuws

Ontvoerde Amerikaanse zendeling spreekt voor het eerst na bevrijding: “God heeft mij gered"

De Amerikaanse zendeling Josh Sullivan (34) heeft voor het eerst van zich laten horen sinds hij vorige week bevrijd werd uit de handen van zijn ontvoerders in Zuid-Afrika. Dat schrijft The Christian Post. Sullivan dankt God dat hij nog leeft én al di

Advertentie
Nieuws

CU-jongeren scharen zich achter linkse partijen: "Israëlische regering overschrijdt grens op grens"

‘Er is wél een rode lijn in Gaza: houd je eraan’. Deze directe oproep aan premier Schoof en zijn kabinet prijkte zaterdag paginagroot in een aantal kranten. Ondertekend door (linkse) oppositiepartijen en hun jongerenafdeling. Ook de naam van de jonge

Ds. G. J. Baan
Video

GerGem-predikant: "Ook bij niet verhoorde gebeden moeten we God aanbidden"

Ook als onze gebeden niet door God verhoord worden, moeten we Hem aanbidden. Dat stelde ds. G. J. Baan in een recente preek. De GerGem-predikant uit Rotterdam merkte op dat het er uiteindelijk om gaat dat Gods wil in ons leven geschiedde. Ook als dat

Ds. A. A. Egas
God

Refoweb-vragensteller over CGK-crisis: 'Is ruimte voor beide standpunten een oplossing?'

'De huidige situatie met betrekking tot vrouwen in het ambt zit in een impasse. Een situatie waar velen het moeilijk mee hebben. Zou de volgende oplossing een mogelijkheid bieden om ruimte te bieden voor beide standpunten? Met elkaar een dag zich ver

paus
Verdieping

Dit was de volledige laatste boodschap van paus Franciscus aan de wereld

Paus Franciscus overleed Tweede Paasdag op 88-jarige leeftijd. Een dag eerder sprak hij op het balkon van de Sint-Pieterbasiliek. Daar sprak de paus de bekende paaszegen uit. Zijn traditionele paasboodschap sprak hij niet meer zelf uit, een kardinaal