Berouw is het resultaat van Gods onvoorwaardelijke liefde
Want de droefheid naar Gods wil brengt onberouwelijke inkeer tot heil, maar de droefheid van de wereld brengt de dood (2 Korinthe 7:10, NBG).
Misschien geloof je dat je geen boete meer hoeft te doen, maar dat je wel berouw moet hebben en je moet bekeren om Gods genade te ontvangen: dĆ”n komt Gods goedheid naar je toe. Dit is wat veel christenen denken. God zij dank hangt Gods liefde voor jou niet af van je berouw of de vraag of jij je wel bekeerd hebt. Door het volbrachte werk van Jezus aan het kruis komt deze waarheid naar je toe: āVeracht u zijn onbegrensde goedheid, geduld en verdraagzaamheid, en weet u niet dat zijn goedheid u tot inkeer [berouw] wil brengen?ā (Romeinen 2:4, NBV).
Het Griekse woord voor inkeer is metanoia en betekent zowel ābekeringā als āberouwā. We mogen de woorden van Paulus dus ook zo vertalen: āWeet u niet dat Zijn goedheid u tot berouw wil brengen?ā De verloren zoon kreeg genade voordat hij berouw kreeg. Voordat hij berouw toonde, kreeg hij een kus die hij niet verdiende. Wie zich door God laat omhelzen met genade en waarheid, krijgt vanzelf berouw over zijn zonden en gaat Hem met hart en ziel aanbidden, omdat hij in de armen van de Vader is thuisgekomen.
God is ons altijd voor. Zijn genade gaat voorop en heeft altijd het laatste woord: āGod heeft ons gered, maar niet omdat we zo goed leefden. We zijn gered omdat we dankzij Gods goedheid geloven in Jezus Christus. De verloren zoon kreeg genade voordat hij berouw kreeg. Dat is Gods geschenk aan onsā (Efeze 2:8-9, BGT). Berouw is het resultaat van Gods onvoorwaardelijke liefde en verbazingwekkende genade voor ons.
Paulus zet droefheid van de wereld (spijt) en droefheid naar Gods wil (berouw) tegenover elkaar: āWant de droefheid naar Gods wil brengt onberouwelijke inkeer tot heil, maar de droefheid van de wereld brengt de doodā (2 Korinthe 7:10, NBG). Spijt is droefheid van de wereld en is gericht op jezelf. Je kunt er spijt van hebben dat je zo stom bent geweest een misstap te begaan, waardoor je nu geconfronteerd wordt met de negatieve gevolgen van je zonden: āWat heb ik allemaal over me heen gehaald door kwaad te doen? Nu zit ik met de brokken!ā
Berouw daarentegen is droefheid naar Gods wil en richt zich op de ander: het goddelijke besef is tot je doorgedrongen wat je God en mensen hebt aangedaan. In deze geest sprak de verloren zoon tot zijn vader toen hij omhelsd werd met genade en waarheid: āVader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u. Ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden.ā De reactie van de vader is indrukwekkend. Hij zegt tegen zijn knechten: āHaal snel mijn mooiste jas voor mijn zoon en trek hem die aan. Doe een ring om zijn vinger en doe schoenen aan zijn voeten. Haal het vetste kalf en slacht het. We gaan eten en feestvieren! Want mijn zoon was dood, maar nu leeft hij weer. Ik was hem kwijt, maar ik heb hem weer gevondenā (Lukas 15:22-24, NBV).
Blijf niet langer in je boetekleed rondlopen en āomkleed je met de Heer Jezus Christusā, dan geeft God je aanzien voor altijd (Romeinen 13:14, NBV).
Wilkin van de Kamp is voorganger, schrijver en richtte stichting Vrij Zijn op. Bovenstaand fragment is afkomstig uit het boek 'Live in love'. Klik hier om het boek te bestellen.
Praatmee