Waarom doodde God Nadab en Abihu?

God22 november 2022 Garrett Kell, Geloofstoerusting
stenen

Het priesterschap leek veelbelovend voor Nadab en Abihu. De Heilige God van Israël had hun persoonlijk apart gezet om te dienen als priesters (Exodus 28:1). Ze hadden een familiestamboom vol van aanzien en een uitgebreide voorbereiding gehad (Leviticus 8-10).

Ze waren gekleed in nieuwe boven- en onderkleden (Leviticus 8:7). De tulband op hun hoofd had een gouden plaat met daarin gegraveerd: ‘DE HEILIGHEID VAN DE HEERE’ (Leviticus 8:9; Exodus 28:36). Bloed van hun aanstelling werd aangebracht op hun oren, duimen en tenen (Leviticus 8:24). Hun harten waren nog steeds vol ontzag vanwege het vuur dat uitging van het aangezicht van de HEERE en het brandoffer verteerde (Leviticus 9:24).

Zij waren apart gezet om God te dienen, maar niet voor lang. De openingsverzen van Leviticus 10 luiden:

De zonen van Aäron, Nadab en Abihu, namen beiden hun wierookschaal, deden vuur daarin, legden reukwerk daarop en brachten vreemd vuur voor het aangezicht van de HEERE, wat Hij hun niet geboden had. Toen ging een vuur uit van het aangezicht van de HEERE, en verteerde hen, zodat zij stierven voor het aangezicht van de HEERE. (Leviticus 10:1-2)

Het proces van hun inzegening duurde waarschijnlijk langer dan hun diensttijd voor God. Hun ongevraagde vuur leverde een alles-verterend vuur op. God doodde hen daar op een dramatische wijze.

Geschiedenissen als deze leren een belangrijke les: er zijn geen kleine zonden tegen een heilige God.

De plotselinge dood van Nadab en Abihu doet veel vragen opborrelen: Wat was dit vreemde vuur precies? Gebruikten zij de verkeerde wierook? Deden ze het op de verkeerde tijd? Kwamen ze in het Heilige der Heilige? Waren ze dronken (Leviticus 10:9)? Offerden ze wierook tot een valse God?

We weten het niet zeker.

We weten alleen wel zeker dat zij wisten van het duidelijke gebod over het altaar: ‘U mag daarop geen ander reukwerk in rook op laten gaan’ (Exodus 30:9). Om de één of andere reden lieten zij de waarschuwing links liggen en daar betaalden ze voor met hun leven.

Verhalen als deze staan in de Bijbel om ons te onderwijzen (Romeinen 15:4). God wil ons stilzetten, laten nadenken. Wat zouden we moeten leren van deze vurige dood? Hier zijn drie lessen.

1. Er zijn geen kleine zonden
Dat God vuur liet regenen op Sodom en Gomorra is logisch, maar het verteren van priesters die nog groentjes zijn omdat ze ‘vreemd vuur’ offerden? Wij schrikken ervan als we lezen dat mensen verteerd worden vanwege zo’n kleine zonde. Het is duidelijk dat de arglistige harten van Nadab en Abihu ook hen verleid hadden tot het denken dat hun ongehoorzaamheid slechts triviaal was.

De bladzijden van de Bijbel zijn gevuld met kleine zonden die enorme gevolgen hebben. Het eten van de verboden vrucht (Genesis 3:6). Het omkijken naar een stad (Genesis 19:26). Slaan op een rots (Numeri 20:11). Het aanraken van de Ark van het Verbond (2 Samuël 6:7). Liegen over de opbrengst van een vastgoeddeal (Handelingen 5:1-11).

Geschiedenissen als deze leren een belangrijke les: er zijn geen kleine zonden tegen een heilige God.

Zonde kan alleen als iets kleins gezien worden, als we Gods heiligheid ook als nietszeggend beschouwen.

Zonde kan alleen als iets kleins gezien worden, als we Gods heiligheid ook als nietszeggend beschouwen. God is een verterend vuur Die een ontoegankelijk licht bewoont (1 Timoteüs 6:16; Hebreeën (12:29). Er is geen onreinheid in Hem Wiens ogen te rein zijn om het kwade te zien (Psalm 92:15; Habakuk 1:13). Engelen zonder zonde die onafgebroken ‘Heilig! Heilig! Heilig!’ zingen terwijl zij hun ogen en voeten bedekken omdat Gods pure heiligheid ondraaglijk is (Jesaja 6:4; Openbaringen 4:8). Toen Jesaja voor God stond zei hij: ‘Wee mij, want ik verga! Ik ben immers een man met onreine lippen’ (Jesaja 6:5). Als we zien hoe heilig God is, zien we dat er geen kleine zonde bestaat.

Dat er geen kleine zonden bestaan betekent niet dat alle zonden hetzelfde zijn. Sommige zonden zijn erger dan andere en dragen grotere gevolgen met zich mee (Mattheüs 10:15; 2 Petrus 2:21). Maar dit onderscheid moet er niet voor zorgen dat we bepaalde zonden laten ‘krimpen’. Het zijn niet onze zonden die klein zijn, maar ons beeld van God. Een juist inzicht in Gods heiligheid laat duidelijk zien dat zelfs de schijnbaar kleinste zonde eeuwig verraad is. De dood van Nadab en Abihu is slechts een voorafschaduwing van het verterende vuur dat zelfs de minst grote zondaar wacht. Zo heilig is God en zo serieus is onze zonde.

Zijn er ‘kleine’ zonden waar jij je comfortabel bij voelt? Trap niet in de val door te denken dat, omdat God jou niet heeft verteerd met vuur, Hij jouw zonde prima vindt. Zijn genade moet jou er niet toe zetten dat je jouw zonde oké vindt. Integendeel, het zou je moeten leiden tot bekering (Romeinen 2:4).

2. Hoe wij aanbidden doet ertoe
De Bijbel is er duidelijk over dat het God uitmaakt hoe wij Hem benaderen in aanbidding. In Leviticus 8-9 deden de priesters precies zoals de HEERE hen geboden had (Leviticus 8:4, 5, 6, 9, 13, enz.). Maar Nadab en Abihu deden wat Hij hun niet geboden had. Dit kan met goede intenties gebeurd zijn, zoals bij Uzzah (2 Samuël 6:6-7), of sluw, zoals bij Saul (1 Samuël 15:1-23). Hoe dan ook, God liet aan iedereen zien dat het uitmaakt hoe wij Hem aanbidden.

at je een leider bent betekent niet dat je gespaard wordt van oordelen. Integendeel, het oordeel wordt alleen maar zwaarder.

Innovatieve aanbidding die creatief en cultureel relevant is, is het kenmerk van moderne trendsetters. Hoewel waarheid-dienende creativiteit belangrijk is, is waarheid-ondermijnende creativiteit een satanisch instrument. ‘Want ik beijver mij voor u… Maar ik vrees dat, zoals de slang met zijn sluwheid Eva verleid heeft, zo misschien ook uw gedachten bedorven worden, weg van de eenvoud die in Christus is’ (2 Korintiërs 11:2-3). Ik heb dezelfde angst voor de kerk in onze tijd.

Het verbijsterende tekort aan theologisch onderscheidingsvermogen en het Bijbelse analfabetisme in de moderne kerk zet hele gemeenten ertoe aan om God te onteren door ‘vreemd vuur’ te offeren als aanbidding. Ik ben bang dat veel aanbidders met goede intenties meer beïnvloed zijn door de tijdsgeest dan door de Heilige Geest. We roepen heel snel de woorden ‘culturele context’ wanneer we overduidelijke Bijbelse geboden aanpassen. Door dit te doen volgen we in de voetsporen van Nadab en Abihu, die God aanbaden volgens hun eigen wil en wijsheid, in plaats van die van Hem.

We moeten ook opmerken dat Abihu en Nadab leiders waren. Dat je een leider bent betekent niet dat je gespaard wordt van oordelen. Integendeel, het oordeel wordt alleen maar zwaarder. Leiders zullen strenger geoordeeld worden (Jakobus 3:1; Lukas 12:48), en Gods volk leiden volgens wereldse wijsheid brengt een brandende straf voort (1 Korintiërs 3:10-15). Het is heel belangrijk dat leiders zich dit realiseren.

3. Wij hebben een betere priester nodig
Nadab en Abihu waren alles wat je niet wilt in een priester. Ze minimaliseerden zonde en maakten hun eigen regels voor aanbidding. Hun fouten en zwakheden zijn bedoeld om ons te herinneren aan onze talloze zonden (zowel kleine als grote) en onze neiging om Gods eisen naar onze eigen smaak te hervormen. Hun oordeel laat ons zien hoe groot onze nood is dat wij een priester hebben die perfect Gods wet houdt en eeuwig leeft om voor ons te pleiten (Hebreeën 7:25). Wij hebben een priester nodig die beter is dan Nadab of Abihu. Wij hebben Jezus nodig.

Wij hebben een priester nodig die beter is dan Nadab of Abihu. Wij hebben Jezus nodig.

Jezus bood weerstand aan zelfs de kleinste zonde, omdat Hij vertrouwde op het Woord van de Vader (Mattheüs 4:3-4, 10). Hij veranderde Gods Woord niet, maar leidde mensen in de juiste aanbidding van God (Mattheüs 5:1-7; 29). Jezus, Die geen zonde kende, werd buiten het kamp gebracht om de zonden van anderen te dragen (Leviticus 10:4; Hebreeën 13:12; 2 Korinthe 5:21). En Hij stond op uit de dood als de eeuwige priester voor ieder die in Hem gelooft (Hebreeën 4:14-46; 7:25).

Op veel manieren hebben wij, net als Nadab en Abihu, Gods geboden genegeerd. Maar Jezus stierf zodat wij kunnen leven. Als we nadenken over Nadab en Abihu, laten we dan troost vinden in het feit dat, hoewel wij het ook verdienen om verteerd te worden vanwege onze zonden, Jezus de vlam van Gods heilige toorn gedragen heeft, zodat wij vergeven konden worden en ons mogen verheugen in de hoop dat wij eens Zijn aangezicht mogen aanschouwen (Openbaringen 22:4).

Kom Heer Jezus, kom!

Garrett Kell is bestuurslid van The Gospel Coalition en voorganger van de Del Ray Baptist Church in Alexandria, Virginia (VS). Bovenstaand artikel verscheen eerder op de site van Geloofstoerusting en is met toestemming overgenomen door Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#323 Patrick & Jeffrey over het CGK-convent, christelijke PVV-stemmers en vergeving
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Marc de Vries
Video

Kersverse SGP-senator getuigt in maidenspeech van zijn geloof

"Wat is de zekerheid die je overhoudt als zelfs de vier muren van je huis niet overeind blijven staan? En uiteraard was zijn antwoord daarop: ‘Gods trouw en liefde'", aldus Marc de Vries. De Vries hield deze week zijn maidenspeech als kersverse SGP-s

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden over kerkelijke verdeeldheid: "Uiteindelijk is er maar één Heiland en één kerk"

"Wat hebben wij dan nog veel te leren met al onze kerkelijke verschillen, meningsverschillen, liggingsverschillen en weet ik wat allemaal nog meer voor verschillen. Er is maar één kerk: de algemene christelijke kerk. Evengoed als dat er maar één Zali

Joe Biden
Nieuws

Amerikaanse president maakt kruisteken tijdens pro-abortusbijeenkomst: 'Godslasterlijk'

Godslasterlijk, verachtelijk en walgelijk: zo wordt het optreden van de Amerikaanse president Joe Biden tijdens een recente pro-abortusbijeenkomst in Florida genoemd. The Christian Post meldt dat de Amerikaanse president namelijk tijdens de bijeenkom

Navalny
Nieuws

Russische priester geschorst vanwege herdenkingsdienst voor Navalny

Een Russische priester is voor drie jaar geschorst. Aanleiding is de door het patriarchaat in Moskou georganiseerde herdenkingsdienst voor de in februari overleden oppositieleider Alexei Navalny. Dat maakt Religion News Service bekend. Priester Dmitr

synode
Nieuws

PKN geeft preekbevoegdheid voor kerkelijk werkers in vacante gemeenten

In haar vergadering van 20 april heeft de synode van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) besloten dat kerkelijk werkers - in een nieuwe categorie - predikantsbevoegdheid kunnen ontvangen, namelijk in vacante gemeenten. Dit betreft een tijdelijke

kerk san francisco
Nieuws

Man (25) steekt kerkganger bij dienst in San Francisco

In San Francisco is een kerkganger neergestoken. Voorafgaand aan het incident zette het slachtoffer de dader uit de kerk, nadat hij de orde verstoorde. De aanval vond plaats terwijl aartsbisschop Salvatore in dezelfde kerk een dienst leidde. Dat meld

aanval bisschop
Nieuws

Australische politie arresteert zeven geradicaliseerde tieners na terreuraanval op bisschop

Naar aanleiding van het strafrechtelijke onderzoek dat is geopend naar de islamitische terroristische aanval op een bisschop, heeft de Australische politie zeven tieners gearresteerd. Ze worden verdacht van het aanhangen van een gewelddadige extremis

Louisa
Video

Video: Louisa vond zichzelf niet knap genoeg en stopte met eten

Louisa (16) kreeg op haar dertiende anorexia. Het begon met minder eten en meer bewegen, maar een paar maanden later lag ze in het ziekenhuis. In een videoserie over verslavingen gaat BasiC in gesprek met jongeren die te maken hebben gehad met versla

Meerartikelen

Gereformeerde Gemeente in Nederland te IJsselmuiden
Nieuws

GGiN IJsselmuiden hoopt voor zeventiende keer op komst ds. J. Roos

Sinds haar oprichting in 1979 is de Gereformeerde Gemeente in Nederland te IJsselmuiden op zoek naar een eigen dominee. Recent heeft de kerkelijke gemeente voor de zeventiende keer een beroep uitgebracht op ds. J. Roos (Barneveld). Roos werd eerder d

Jan van Luik
Video

IZB sluit zich aan bij gebedsinitiatief Thy Kingdom Come

Op initiatief van de Anglicaanse Kerk worden christenen sinds 2016 wereldwijd opgeroepen om tussen Hemelvaart en Pinksteren te bidden om de komst van Gods koninkrijk. Bij dit initiatief, dat 'Thy Kingdom Come' heet, sluiten veel kerken en christelijk

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp stelt dat mensen mede door hel- en vermoedenispreken de kerk verlaten

"Natuurlijk kan een hel- en vermoedenispreek mensen tot God brengen, maar ik ben er niet zeker van dat deze manier van getuigen in de postmoderne wereld nog werkt. De kans is groot dat mede door deze manier van preken veel mensen de kerk de rug hebbe

Han den Dekker
Verdieping

Totaal absurd: Jezus doorkruist het menselijke ego

Leven in, uit en door God, vanuit het Christusbewustzijn is non- duaal. Jezus leefde ons non- dualiteit voor. Het is een leven voorbij de polariteiten. Je ego, je oude mens leeft in polariteiten of tegenstellingen. Je ego is aan het overleven vanuit

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 38

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

dakloze
Column

Een mooie opdracht: Jezus zichtbaar maken in contact met daklozen

In de straat kwamen we meerdere mensen tegen die zichtbaar onder invloed van het een of ander waren. Eenmaal binnen hadden we vol zicht op een continue stroom mannen en vrouwen die een smoezelig pand - binnen bevond zich een bordeel - in gingen en ee

Sieberen Voordewind
Column

In de evangelische beweging worden misstanden met de mantel der liefde bedekt

Het klinkt erg vroom om misstanden in de zo mooie evangelische wereld met 'de mantel der liefde' te bedekken. Maar juist daardoor is de kans groot dat misstanden doorgaan en er nog meer mensen innerlijk (ernstig) beschadigd raken. Ook door het niet e

Ds. Bram Hofland
Opinie

Van een écht gesprek was tijdens het CGK-convent geen sprake

Afgelopen zaterdag waren we met bijna 400 leden van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) bij elkaar. Een familiegesprek. Hoognodig: want zoals het soms in families kan gaan zijn we met een heel aantal niet ‘on speaking terms’. Sommige familiele

Partijkantoor ChristenUnie
Nieuws

Partijkantoor ChristenUnie in een week tijd drie keer beklad, partij doet aangifte

Het partijkantoor van de ChristenUnie is in een week tijd drie keer beklad met pro-Palestijnse leuzen. Dat laat Jacqueline Vandermeer, adjunct-directeur van het partijkantoor, in gesprek met het Nederlands Dagblad weten. Aanvankelijk deed de partij g

Hugo de Jonge
Nieuws

Minister: Gemeente mag vrije meningsuiting waker abortuskliniek inperken en andere plek toewijzen

Het is mogelijk dat een gemeente een waker bij een abortuskliniek naar een andere plaats stuurt, ook als het gaat om een eenmensprotest. Dat stelt minister Hugo de Jonge naar aanleiding van Kamervragen van SGP-Kamerlid Diederik van Dijk. Volgens De J

Ds. D.A. Pater
Video

HHK-predikant deelt bekering van Iraanse moslim: "De kracht van het kruis was onweerstaanbaar"

"Hij zei: 'Voor mij was het aanbod van God in het kruis zo onweerstaanbaar.' Hij riep tot God om hem om Jezus' wil genadig te zijn. Hij vertelde dat vrijwel onmiddellijk de last van zijn vroegere leven van hem afgenomen werd. Die verlichting ging gep

Ds. Peter Sinia en dr. Teun van der Leer
Podcast

Cvandaag podcast: waarom de (kinder)doop opnieuw actueel is

De (kinder)doop kwam eerder dit jaar ter sprake tijdens de synode van de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK). "We proberen als kind gedoopte gelovigen die verlangen naar de geloofsdoop tegemoet te komen, ondanks dat onze belijdenisschriften dat ni