Willen we de wet of de genade als levensprincipe?

Column2 april 2021 Marijn Burkunk
Marijn Burkunk

Jezus voorzag in zijn moeilijkste uur op aarde wat hem te wachten stond. Wat hem lichamelijk zou overkomen was al meer dan genoeg om gillend de benen te nemen. Hetgeen hij zag was nog veel gruwelijker. Hij zou in plaats van de verloren mensheid zelf Godverlaten zijn. Hij werd in onze plaats de ten dode opgeschreven ziel, met alle gevolgen van dien.

Al in het paradijs, toen de mens van God losraakte wist de Zoon, dat hij die breuk zou gaan herstellen. Vol liefde voor dat gedoemde stelletje en hun nageslacht, nam Hij daar al die afschuwelijke klus op zich.

Maar toen dat extreme lijden zich aandiende trok hij het niet meer. Het vooruitzicht van die gifbeker vol met onze collectieve verdorvenheid maakte dat hij van angst en afschuw zelfs bloed transpireerde. De paar woorden die Jezus toen bad, ondanks de dikke horror-achtige duisternis, bepaalden het lot van de mensheid.

Het vraagt wel een keuze van ons. Willen we de wet of de genade als levensprincipe?

Jezus sloot een nieuw verbond tussen God en de mensheid; gebaseerd op zijn vergoten bloed voor vergeving van de zonden van velen.
Vergeving? Maar God kan toch ook zonder offers vergeven? Wij kunnen het ook en het is zelfs een voorwaarde om zelf door God vergeven te kunnen worden. En vergaf Jezus ook niet zomaar de zonde van die overspelige vrouw?

Zonde is niet slechts iemand of jezelf benadelen. Zonde is een totaalpakket van heilloze daden en de schadelijke gevolgen daarvan. Het is een dodelijke neerwaartse spiraal van oorzaak en gevolg. We zien bijvoorbeeld bij Jacob en David, vrienden van God, dat zij regelmatig behoorlijk in de fout gingen. Daar kregen zij vast wel vergeving voor. Maar de gevolgen ondervonden zij gedurende de rest van hun leven, bijvoorbeeld in hun gezinnen, in hun nageslacht en in hun volk. In de Thora wordt dit totaalpakket de vloek genoemd. Talloze geofferde dieren konden daar niets aan veranderen. Het is die vloek, die Jezus over zich liet komen in onze plaats…
Als we dit geloven dan zijn we vrij van de vloek. Dat heet genade.

Leven uit genade is niet een bedelaarsleven. Het is leven in de overvloed van geestelijke zegeningen die voortdurend van God uitgaan. Het is een rusten in het besef van Gods tegenwoordigheid als doorgeefluik van een heerlijke stroom van liefde, zolang we ons aan die genade overgeven.

Zonde is niet slechts iemand of jezelf benadelen. Zonde is een totaalpakket van heilloze daden en de schadelijke gevolgen daarvan.

Het vraagt wel een keuze van ons. Willen we de wet of de genade als levensprincipe? Het is of/of. Willen we middels de wet onszelf rechtvaardigen (wat nooit lukt) of willen we aannemen dat we door het offer van Jezus gerechtvaardigd zijn (wat al volbracht is)?
De keuze lijkt me niet zo moeilijk. Natuurlijk is er alle reden tot mega grote dankbaarheid voor het offer van Jezus. Hoe kunnen we beter onze dankbaarheid tonen dan door die bevrijding van de mensheid met grote blijdschap bekend te maken? Wat maakt meer duidelijk dat we bevrijd zijn van het duistere egocentrisch krachtenveld, dan Jezus van harte na te bidden met de woorden: “Mijn wil onderwerp ik aan Uw wil”?
Geloof het maar, Jezus heeft je voor 100% vrijgemaakt. Geniet ervan, vier het en leef het uit. Daarmee eer je je Bevrijder.

Gezegend Paasfeest!

Dit artikel is afkomstig uit de nieuwsbrief van Oasis Trails. In een Spaans dorpje, aan het pelgrimspad naar Santiago de Compostela, runt de Oasis Trails gemeenschap een kleine herberg. Het is een gemeenschap van gelovigen, die de gasten zowel praktisch als geestelijk met Jezus, het Levende Woord, in contact wil brengen. Heel praktisch en betrokken, op een manier die bij de gasten past. Lees hier meer over de Oasis Trails.

Praatmee

Beluister onze podcast

#325 dr. J. Hoek (hervormd) en dr. R. van Kooten (HHK) over de kerkscheuring en eenheid zoeken
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Paus Franciscus
Nieuws

Paus Franciscus moedigt jonge mensen aan om kinderen te krijgen

Veel landen over de hele wereld hebben te maken met dalende geboortecijfers. Paus Franciscus moedigt jonge mensen aan om "tegen de stroom in" te gaan en kinderen te krijgen. Dit zei hij afgelopen vrijdag tijdens zijn toespraak op een conferentie over

Relatiegeschenken
Column

Er leven veel misverstanden omtrent het Bijbelse thema ‘offeren’

Ik werd een tijdje terug verrast door de ontdekking dat ik van Bijbels ‘offeren’ een heel vertekend beeld had. ‘Offers brengen’ heeft de klank van opofferen, opgeven, je laatste muntjes bij elkaar schrapen. Maar het Hebreeuwse woord voor offer ‘korba

Militanten Nigeria
Nieuws

Aanval radicale moslims op christelijke studenten Nigeria afgewend

Gewapende mannen vielen dinsdagavond een katholieke school aan in een gebied in Nigeria waar Fulani-herders actief zijn. Bij deze aanval raakte een beveiligingsmedewerker gewond tijdens een schijnbare ontvoeringspoging, laat Morning Star News weten.

Kerk Indonesië
Nieuws

Groep moslims valt vijftien biddende christenstudenten aan in Indonesië

Vijftien biddende christenstudenten zijn afgelopen zondag op het Indonesische eiland Java aangevallen door een groep moslims. Twee jonge vrouwen raakten daarbij lichtgewond, meldt Morning Star News. De menigte was woedend omdat de katholieke gebedsgr

Piet Vergunst
Verdieping

PKN-synode sprak onlangs opnieuw over relatie tot Israël en Palestijnse christenen

De aprilsynode van de Protestantse Kerk leverde nieuws op voor de NOS. Nee, niet over de toekomst van de PThU, over het kiezen van een nieuwe preses of over hoe de kerk naar Israël en Gaza kijkt. Wel omdat een ‘Verklaring Omtrent Gedrag’ (VOG) voor a

ds. G. van Zanden
Video

Baby van ds. G. van Zanden werd stil na bijzonder lied over Jezus

"Onze baby huilt 's ochtends, 's middags, 's avonds en 's nachts. Wat moet je daar tegen doen? We hebben van alles geprobeerd, maar het huilen begon vervolgens weer van voren af aan. Maar onlangs kreeg ons dochtertje onze baby stil. Wat deed zij? Ze

The Chosen
Nieuws

The Chosen seizoen 4 te zien in tientallen Nederlandse bioscopen

Wegens succes is de bioscoopactie van The Chosen verlengd. Ook komende week zijn de eerste twee afleveringen van seizoen 4 in meer dan dertig bioscopen door heel Nederland te zien. Meer dan vierduizend tickets zijn reeds verkocht. Deze week is seizoe

Jacco en Nympha
Video

Zamar musiq brengt opnieuw nieuwe single uit: 'Holy'

'Holy' is de nieuwe single van Zamar musiq. Zamar musiq is een christelijke band die bestaat uit Jacco en Nympha Dijs. De twee zijn al jaren actief op het gebied van aanbiddings- en gospelmuziek. 'Holy' kwam afgelopen week uit en is een Nederlandstal

Meerartikelen

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 40

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Martien Timmer
Nieuws

3xM-directeur viert 35-jarig jubileum: "Werkveld is enorm veranderd"

“Er zijn geen moeilijke gebieden in de wereld om het Evangelie te brengen.” Directeur Martien Timmer is ervan overtuigd. “We hebben alleen nog uitgevonden hoe we daar kunnen evangeliseren. Bevlogen directeur Timmer vierde op 1 mei zijn 35-jarig jubil

Willem Lingeman
Column

Kloof tussen protestantisme en katholicisme wordt steeds kleiner

In wat de kerkgeschiedenis genoemd wordt, staat de datum 31 oktober 1517 met hele dikke letters. En terecht! Op die dag spijkerde Maarten Luther de door hem geschreven 95 stellingen op de deur van de slotkapel te Wittenberg (Duitsland). Met deze stel

Ds. J. Koppelaar
Video

Volgens ds. Koppelaar denken christenen te klein van Gods vergevende liefde voor zondaren

"In onze tijd maak je het mee als een predikant een scheve schaats rijdt, dat hij nooit meer op de kansel mag komen. Het wordt hem niet meer vergeven of er wordt gezegd dat er te veel smet aan die man kleeft. Maar wat voor smet kleefde er niet aan Pe

Iraanse vlaggen
Positief nieuws

Groep Iraanse moslims bekeert zich op verrassende wijze tot Jezus

Ondanks de vijandige houding van de Iraanse regering tegenover het christendom en het evangelie, is er onder de Iraanse bevolking een sterke honger naar Jezus' boodschap. Het platform Transform Iran deelt via Mission Network News opnieuw een hoopvoll

Benny Hinn
Nieuws

Tv-evangelist Benny Hinn heeft spijt: "Sommige profetieën waren niet nauwkeurig"

De bekende televisiepredikant Benny Hinn heeft in een recent interview spijt betuigd over twee elementen uit zijn jarenlange bediening. De controversiële Canadees betreurt het bevorderen van profetieën die achteraf gezien "niet van de Heer en niet na

inloophuis Bethesda in Werkendam
Nieuws

Christelijk inloophuis geteisterd door antisemitisch vandalisme

Mensen die betrokken zijn bij inloophuis Bethesda in Werkendam zijn in shock na een verontrustend incident. Zondagochtend ontdekte men dat het pand, bekend om zijn steun aan Israëlische ondernemers en culturele verbondenheid, was beklad met antisemit

Pascalle Laban
Column

Hoe vastlopen mij geholpen heeft

We struikelen allemaal wel eens, al wordt het lastig als we vast gaan lopen in ons leven. Toch hoeft dat niet het ergste te zijn. Wanneer we het anders bekijken is vastlopen een signaal dat er iets anders voorrang moet krijgen op dat moment. Struikel

Nigeriaanse vlag en ontvoerd echtpaar
Nieuws

Ontvoerde Nigeriaanse voorganger en zijn vrouw gezien in YouTube-video

Pastor Paul Musa en zijn vrouw werden ruim een jaar geleden ontvoerd in Nigeria. In een recent verschenen video op YouTube was het echtpaar te zien naast de vlag van de islamitische terreurgroep Boko Haram, wat suggereert dat zij vermoedelijk de ontv

Week van het gezin
Nieuws

Het gezin in de kijker tijdens Week van het gezin

We kunnen de rol en het belang van het gezin niet meer negeren. Dat gebeurt al te lang. Daarom vindt van 11 tot en met 17 mei de tweede Week van het gezin plaats. Om er bij stil te staan wat de betekenis van een stabiel gezin is. Voor elk lid binnen

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp legt uit waarom God ons nooit meer los ziet van Jezus

"Zoals de discipelen Jezus niet los konden zien van de Vader, zo zag de Vader hen vanaf die dag nooit meer los van Jezus. Als je begrijpt wat dit voor jou betekent, dan ben je de rijkste mens ter wereld geworden", stelt Wilkin van de Kamp. De christe

The Bowery brengt nieuwe single uit: 'Jack & Marie'
Nieuws

The Bowery brengt nieuwe single uit: 'Jack & Marie'

Vorige week vrijdag bracht de Nederlandse muziekband The Bowery een nieuwe single uit: ‘Jack & Marie’. De single hoort bij de EP ‘All You Weary’ die op 7 juni zal verschijnen. Op de EP staan de 6 songs die zanger Rokus Maasland vorig jaar in Nashvill