Annelie staat voor de klas: "Voor mij voelt werken bijna als een hobby"
'Later als ik groot ben word ik juf', dat is wat Annelie van Cadsand (23) van kleins af aan zegt. Ze werkt nu drie jaar in het onderwijs. De basisschoolleerkracht staat voor groep 7 op een christelijke basisschool in Middelburg. Ze hoopt dat mensen via En dan ben je leraar hun passie voor het onderwijs zullen ontdekken. "Van kinds af aan heb ik nooit iets anders gewild of aan iets anders gedacht. Het is altijd al mijn passie", aldus de leerkracht. CIP sprak met Van Cadsand over haar mooiste en moeilijkste ervaringen in het onderwijs.
Wat vind je waardevol aan werken in het onderwijs?
"Het was heel leuk en tegelijkertijd ook spannend om voor het eerst voor de klas te staan. Je hebt natuurlijk stages gelopen, maar zelf een klas draaien was nieuw voor mij. Ik had er veel zin in om zelf plannen te maken voor de leerlingen. Ik was dan ook laaiend enthousiast. Het ligt in mijn hart om met kinderen te werken."
"Als leerkracht ben je een belangrijk figuur in het leven van kinderen. Dat kan best wel heel diep gaan. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij het bespreken van Bijbelverhalen. In het gesprek daarna vertellen kinderen vaak persoonlijke dingen over hun leven of hun thuissituatie. Soms vertellen ze hele vertrouwelijke dingen."
Wat is je favoriete vak om te geven?
"Ik geef heel graag de vakken rekenen en muziek. Bij rekenen vind ik het heel leuk om de leerlingen te helpen bij iets wat kinderen in eerste instantie moeilijk denken te vinden. Vaak blijkt dat uiteindelijk niet zo te zijn. Je ziet kinderen bij het horen van een nieuw onderwerp denken: “Waar heeft ze het over?”. Maar je ziet hoe ze groeien en het uiteindelijk zelf oppakken."
"Muziek is een ander vak. Samen muziek maken verbindt. Zo vinden de leerlingen meerstemmig zingen vaak fantastisch. Samen klinkt het mooier dan alleen. Kinderen die minder goed meekomen in andere vakken als taal en rekenen bloeien vaak op bij de meer expressieve vakken. Ze zijn sterk in de praktijk en vaak erg creatief."
"Ik vind het heel leuk om bij kinderen 'het kwartje te zien vallen'. Dat ze begrijpen wat je vertelt. Je ziet de kinderen graag opbloeien en het fijn hebben op school. Als leerkracht ben je hier onderdeel van."
Wat in het onderwijs heeft jou verrast?
"Wat ik belangrijk vind in mijn onderwijs, is dat er veel duidelijkheid is. Ik ben best wel strikt, maar dit biedt kinderen ook veel rust. Het heeft een sterk positief effect op de sfeer. Kinderen hebben hier behoefte aan. In het begin moet je streng inzetten."
"Je werkt veel samen met andere collega's. Met mijn onderwijsassistente werk ik bijvoorbeeld heel nauw samen. Met haar zoek ik naar plannen en manieren waarop we zwakkere leerlingen op sleeptouw kunnen nemen en naar een hoger niveau kunnen helpen. Een goede samenwerking is heel belangrijk. Dit is iets wat op veel vlakken in het onderwijs voorkomt. Je hebt elkaar nodig voor de klas, maar ook persoonlijk. Je staat er niet alleen voor, ook niet als je moeite hebt met een bepaalde situatie."
Welk advies geef je mensen die overwegen in het onderwijs te gaan werken?
"Het onderwijs is iets dat in je moet zitten. Als leerkracht heb je een bepaalde motivatie en enthousiasme nodig. Als je dit in je hebt, zou ik je echt aan willen moedigen het een keer te proberen. Ervaar het eens om voor de klas te staan. Als jouw hart daar sneller van gaat kloppen weet je dat het echt bij je past."
"De werkdruk zou mensen echt niet moeten tegenhouden. Dit heb je zelf in de hand. Het is hoe jij hiermee omgaat en hoe je hier zelf instaat. Als je van doorpakken weet, kan je in het onderwijs goed terecht. Leg jezelf niet te veel druk op. Je kan niet meer uur in je dag stoppen dan er zijn, daar moet je het mee doen en flexibel in zijn."
"Voor mij voelt werken bijna als een hobby. Ik vind het echt fantastisch om te zien hoe kinderen groeien. Natuurlijk gaat het ook in het onderwijs niet altijd allemaal perfect. Soms heb je als leerkracht ook gewoon even je dag niet of lukt het werken met een klas niet zoals je zelf graag zou willen. Wanneer dit zo is, is het goed om het gesprek aan te gaan, ook met de kinderen. Het zijn mensen waarmee je werkt. Je wilt hen hierin betrekken en samen leren. Zo sta je aan de ene kant naast je leerlingen, maar aan de andere kant geef je ook leiding aan je klas. Die combinatie maakt mijn werk in het onderwijs fantastisch."