Ds. M. W. Muilwijk: "Geloofsbelijdenis is geen zaak van kerkelijk relativisme"

Waarom doen we in traditionele kerken niet enkel belijdenis omdat je gelooft? Waarom moet je belijdenis doen en instemmen met een bepaalde leer? Deze vragen zijn afkomstig van een vragensteller via Refoweb.nl. Ds. M. W. Muilwijk geeft antwoord.
De hersteld hervormde predikant gaat ervan uit dat de vragensteller met 'bepaalde leer' doelt op de algemene belijdenisgeschriften (twaalf artikelen, geloofsbelijdenis van Nicea en Athanasius) en de drie formulieren van enigheid (HC, NGB en DL). Muilwijk: "Wanneer belijdenis doen alleen instemmen is met een deze leer, dan ga je de weg van een dode orthodoxie: dan zal de rechte leer (orthodoxie) eenmaal rechtvaardig tegen je getuigen en zul je, ondanks je belijdenis voor eeuwig verloren gaan. Persoonlijk geloof is onmisbaar. Het gaat om een persoonlijk kennen van de Heere Jezus Christus en een persoonlijke wandel met de Drie-enige God.
De hele kerkgeschiedenis door is de geloofsbelijdenis voorafgegaan door een periode van onderwijs. Geloofsbelijdenis is niet belijden dat je gelooft. Het is niet zeggen: 'Ik belijd dat ik geloof', maar zeggen 'ik belijd Jezus Christus als enige Borg en Zaligmaker voor mijn zonden en als enige fundament van mijn leven.' En hoe kun je dit belijden, zonder dat je weet wat dit inhoudt en zonder dat je weet hoe de Heere een zondaar door de Heilige Geest tot Christus brengt, in Christus inlijft en uit Christus doet leven.
Er is dus geen tegenstelling tussen persoonlijke geloofsbelijdenis en het instemmen met de leer die onderwijs geeft over de inhoud van de geloofsbelijdenis. Geloofsbelijdenis is geen zaak van kerkelijk relativisme, van zoveel hoofden zoveel zinnen en daarom gaat het er enkel om dat ik geloof, zonder diep te doorgrond wat ik geloof en vooral in Wie in geloof en waarom Christus en Zijn verdiensten het onderscheid zijn tussen eeuwig met of eeuwig zonder God.
Ik stem wel in dat het niet betekent het instemmen met een bepaalde leer alsof er vele bepaalde leren zijn die allemaal ongeveer wel op hetzelfde neerkomen: er zijn twee wegen: de brede en smalle. Het wandelen op die ene weg is in het kennen van drie stukken: ellende, verlossing en dankbaarheid en het is het volgen van ene Heere en Heiland, onze Heere Jezus Christus, Die van God geschonken is tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligheid en een volkomen verlossing."
Praatmee