Ook Israƫli's lijden: "We zijn oorlogsmoe"

"Veel IsraĆ«li's voelen zich nu, hoe paradoxaal ook, veiliger in IsraĆ«l dan daarbuiten," zeggen medewerkers Abigail en Gabriel van organisatie Israel en de Bijbel. Ze vertellen over ā7 oktoberā, de spagaat van de IsraĆ«liās, hun verdeeldheid, de traumaās en het Evangelie.
Een half jaar geleden waren Abigail en Gabriel ook in Europa, maar nu beleefden ze het toch anders. Enigszins onzeker verlieten ze Israƫl: "Hoe zal men op Israƫliƫrs reageren?" Gelukkig zijn ze nergens echt vijandig behandeld. Wel waren er reacties van verrassing en ongemak. Een voorbeeld hiervan is een Australisch stel in Amsterdam: "Toen ze ontdekten dat wij Israƫlisch waren, stopte het gezellige gesprek en werd het ongemakkelijk." Dit kleine incident illustreert de verandering in hoe men naar Israƫliƫrs kijkt.
Oorlogsmoe
"Direct na 7 oktober,ā zegt Gabriel, āwas er in de hele wereld begrip voor IsraĆ«ls reactie op de wrede aanval. Maar naarmate de dagen maanden werden en de oorlog voortduurde, veranderde de publieke opinie. Steeds meer werden de Palestijnen in Gaza gezien als de enige slachtoffers. De IsraĆ«liĆ«rs verdwenen āuit beeldā. Even was er hoop toen een wapenstilstand tot stand kwam. Deze adempauze gaf velen de hoop op een diplomatieke oplossing, voor de oorlog en voor de gijzelaars. Maar het was van korte duur. De wapenstilstand werd gevolgd door nieuwe gevechten en een zware blokkade van voedsel en hulpgoederen naar Gaza. Vooral dat verhardde de publieke opinie over IsraĆ«l."
Abigail vult aan: āDe Palestijnen in Gaza lijden, maar de IsraĆ«liās ook. We zijn zo oorlogsmoe! Een groot deel van de IsraĆ«liās vreest ook dat de oorspronkelijke redenen voor de oorlog, de bevrijding van de gijzelaars en de uitschakeling van Hamas, inmiddels zijn vervangen door andere doelen. De grote vraag āwaar gaat dit naartoe?ā blijft onbeantwoord, zowel voor de wereld als voor de IsraĆ«liās.ā
Gevolgen en kritiek
Abigail deelt verder hoe de oorlog het leven in IsraĆ«l bijna onbetaalbaar heeft gemaakt. En hoe het geluid van sirenes, dat komt en gaat, zorgt voor een constante staat van alertheid en onrust: "Het is een achtergrondgeluid dat als een zware deken over ons dagelijks leven hangt,ā en deze metafoor vangt precies de psychologische tol die het conflict eist.
Ze benoemt twee belangrijke punten die volgens haar de situatie voor IsraĆ«l alleen maar slechter maken: "Ten eerste: hoe langer de oorlog duurt, hoe slechter het is voor IsraĆ«l. Hamas probeert de strijd te rekken en de wereldopinie uit te putten. Het lijkt erop dat hun tactiek werkt. Nog steeds houdt Hamas onze mensen vast, en slagen wij er niet in om alle gijzelaars terug te halen en hen definitief te verslaan.ā
Het tweede punt dat Abigail aansnijdt, betreft de IsraĆ«lische regering: āMinstens de helft van IsraĆ«l heeft veel moeite met Netanyahu en zijn rechts-religieuze coalitie. Men vindt dat ze IsraĆ«l in een āwurggreepā houden en vaak meer vanuit eigenbelang handelen dan in het belang van het land.ā
Heel specifiek noemt Gabriel de ministers Smotrich en Ben-Gvir. Het lijkt erop dat zij niet IsraĆ«l dienen, maar vooral hun eigen religieus gemotiveerde ideeĆ«n over de Joodse staat willen uitrollen. Abigail voegt toe dat vooral de extreem-religieuzen bijdragen aan beleid dat schadelijk is voor de eenheid in IsraĆ«l en de manier waarop de wereld naar IsraĆ«l kijkt. Mede door hen verspreiden de internationale media een vertekend beeld van IsraĆ«l. En dat heeft weer gevolgen voor de IsraĆ«liās en de Joden wereldwijd, die te maken krijgen met toenemende vijandigheid.
Ook over de persoon Netanyahu heerst in IsraĆ«l grote twijfel. āIs hij bezig met zijn eigen reputatie, of met wat goed is voor het land?ā is de vraag van veel IsraĆ«liās.
Een groot deel van hen gelooft dat Netanyahu de Gaza-oorlog en de gijzelaarskwestie laat voortduren om aan de macht te blijven en om vervolging voor corruptie te voorkomen. Wat Netanyahu wel even krediet heeft gegeven, is volgens Gabriel zijn slimme aanpak van Hezbollah in Libanon.
Volgens Gabriel snakken de IsraĆ«liĆ«rs naar een normaal leven. Zij ervaren de situatie in IsraĆ«l als uitzichtloos en hebben het gevoel vast te zitten tussen de politieke en militaire doelen van de regering. Ook over het nederzettingenbeleid van de regering heerst veel onbegrip. Gabriel: āWe zitten midden in de oorlog in Gaza, de hele wereld kijkt mee, en dan gaat onze regering 22 nieuwe nederzettingen bouwen op de Westbank. Waarom uitgerekend nu?ā
Abigail gelooft ook dat als figuren als Ben-Gvir en Smotrich de volledige macht krijgen, zij zich niet uitsluitend tegen niet-Joden zullen keren. Zij vreest dat ze zich dan ook zullen richten op de seculiere en andersdenkende IsraĆ«liĆ«rs, waaronder de Messiasbelijdende Joden. āDe rechts-religieuzen zien de inname van Gaza en de Westbank, en de uitbreiding van de nederzettingen, als een bijbelse opdracht. Ze geloven dat het ervoor zorgt dat de Messias eerder komt.ā
Hoop en toekomst
Volgens Gabriel is er eigenlijk āniets nieuws onder de zonā. De profeten uit het Oude Testament beschuldigden ook al IsraĆ«ls leiders van eigenbelang en het negeren van Gods wil. āEen zelfde patroon zien we vandaag ook.ā
Daarom vinden Abigail en Gabriel ook dat gelovigen, in en buiten IsraĆ«l, moeten opstaan om het Evangelie te delen met de IsraĆ«liās. Het is van cruciaal belang om hen te helpen om hun eigen Messias en de waarheid van het Evangelie te gaan zien. DĆ”t geeft hoop, troost en toekomst.
Abigail ziet bij veel landgenoten een diepe innerlijke leegte, die nog heviger zal worden naarmate de oorlog voortduurt, en de traumaās en wonden zich verder verdiepen. āAls we nu niet komen met antwoorden om die leegte te vullen met de hoop van het Evangelie, zullen de IsraĆ«liās andere āopvullingā gaan zoeken.ā
Traumahulp voor en door gelovigen
Abigail is nauw betrokken bij de traumazorg voor gelovige IsraĆ«lische vrouwen. āDeze hulp is anders dan de seculiere hulpverlening,ā vertelt ze, āomdat het geloof in Jesjoea centraal staat. We combineren professionele kennis met gebed, bijbelstudie en geestelijke zorg.ā
Veel vrouwen dragen een verborgen trauma met zich mee, ontstaan na ā7 oktoberā en de daaropvolgende oorlog. āJe hoeft namelijk niet op het slagveld te zijn geweest om een trauma te hebben,ā benadrukt Abigail. āDit is een grote misvatting. In onze hulpgroep zitten vrouwen die op 7 oktober, in ƩƩn dag meer dan tien mensen hebben verloren.ā
Abigail zelf is een levend voorbeeld van herstel van trauma en haar eigen weg maakt haar tot een bruikbare gids voor de vrouwen die ze begeleidt. Ook zij heeft in haar diepste moment gedacht: dit gaat nooit over. āVandaag wil ik aan mijn getraumatiseerde zusters doorgeven dat ze niet hoeven te blijven leven met dat constante gevoel van innerlijke chaos. En vooral: dat Ć©chte genezing en rust alleen door Jezus de Messias kunnen komen.ā
Abigail en Gabriel schetsen een beeld van een verwond land, geteisterd door oorlogsmoeheid, verdeeldheid en traumaās. Laten we blijven bidden voor IsraĆ«l en voor de gijzelaars, en vooral dat het Evangelie de leegte in veel IsraĆ«lische en Palestijnse harten mag vullen.
Praatmee