Christelijke hulporganisatie zet sponsorkinderen niet meer "in de etalage"
Bij de christelijke hulporganisatie Red een Kind stopt men met het gebruik van foto’s van kinderen om op die manier meer sponsoren aan te trekken. Dat meldt de NOS. De organisatie stelt dat het gebruik van kinderfoto’s veel ongemak oproepen. Om die reden is besloten daarmee te stoppen.
Het is een veelgebruikte strategie voor goede doelen die kinderen in ontwikkelingslanden helpen: door middel van foto’s van kinderen potentiële donateurs overtuigen. Zeker bij organisaties als Red een Kind, waar je met een maandelijks bedrag een specifiek kind kunt helpen aan voedsel en onderwijs, werkt deze strategie goed. Je kunt in dat geval uit tientallen foto’s een kind kiezen dat je gaat sponsoren.
Maar de christelijke hulporganisatie stopt daarmee, zo laat manager Simone Schoenmaker weten tegenover de NOS. “Is het niet vreemd dat we kinderen die op zoek zijn naar een sponsor ‘in de etalage’ zetten op de website? Wat zouden we er eigenlijk van vinden als onze eigen kinderen zo online zouden staan? En wat vinden de kinderen daar zelf van als ze straks opgroeien?”
De stichting heeft bovendien gemerkt dat sommige type kinderen sneller gekozen en dus gesteund worden dan anderen. Zo kiezen donateurs sneller voor “lief lachende meisjes” in plaats van jongens. Bovendien moeten kinderen met een donkere huidskleur vaak langer op een donateur wachten dan kinderen met een lichtere huidskleur.
Het deed Red een Kind uiteindelijk besluiten te stoppen met deze werkwijze. Alle foto’s van kinderen die een sponsor zoeken, zijn van de website gehaald. Donateurs kunnen zich nu via een formulier aanmelden en krijgen een kind toegewezen. Er kan nog wel voor een kind uit een bepaald land gekozen worden.
Praatmee