Dick Wolters: "Als buurtdominee ben ik voortdurend in gesprek met tijdgenoten"

Interview 20 januari 2025 8 minuten Nels Fahner, IZB
Dick Wolters
IZB

Dick Wolters, als missionair predikant verbonden aan de Noorderkerk in Amsterdam, promoveerde onlangs op het proefschrift ‘De kerk als contrastgemeenschap’. Hij brengt daarin de theologie van Stanley Hauerwas onder anderen in gesprek met vier Nederlandse denkers: Hans Boutellier, Bas Heijne, Willem Jan Otten en Ad Verbrugge. Dat filosofische gesprek levert inzichten op over hoe God de levens van moderne mensen verandert.

‘Huis voor de ziel’ is de naam van een missionair project in de Amsterdamse Jordaan. Dick Wolters werkt hier sinds 2021 als ‘buurtdominee’, zoals hij zichzelf het liefst noemt. "De Noorderkerk is een stadsgemeente waarvan de kerkgangers uit alle wijken van Amsterdam komen. De kerkleden ontmoeten elkaar wel, maar de kerk had minder binding met de meeste mensen uit de wijk zelf. Daarom hebben we hier sinds acht jaar in de Jordaan ook een pioniersplek."

Praktisch betekent dat bijvoorbeeld dat de Noorderkerk elke werkdag open is. "Als er markt is, is de hele kerk open. Er is dan koffie en thee en er zijn vrijwilligers beschikbaar voor een gesprek. Als het geen marktdag is, is de kapel aan de zijkant open. Daar kun je een kaarsje branden, een gebedsintentie opschrijven. Er is ook altijd een vrijwilliger aanwezig. Daarnaast hebben we activiteiten gericht op het vormen van een gemeenschap, zoals maaltijden, een high tea. We hebben ook een bijbelklas en een kennismakingscursus christelijk geloof. Sinds kort is er elke donderdagavond het Noordercafé. We houden ook een maandelijkse lunchdienst. In de kerk staan dan tafels gedekt. We eten met elkaar. En ondertussen zingen we, bidden we en verdiepen we ons in een Bijbelverhaal."

"Als buurtdominee ben ik voortdurend in gesprek met tijdgenoten."

Het is vanuit deze missionaire praktijk dat zijn proefschrift ‘De kerk als contrastgemeenschap’ telkens gevoed werd in de afgelopen negen jaar. "Als buurtdominee ben ik voortdurend in gesprek met tijdgenoten. Hoe voer je dat gesprek? Dat is voor mij een belangrijke vraag. Ik probeer in die gesprekken zicht te krijgen op wat God doet in onze tijd. En ik probeer me te laten verrassen door wat zich aandient."

Het woord ‘contrastgemeenschap’ is een belangrijk begrip in je proefschrift. Kun je iets vertellen over de manier waarop je dat begrip uitwerkt in je boek?
"Ik ben door de theoloog Hauerwas getriggerd om over dat begrip na te denken. Ik ervoer zelf in de afgelopen jaren verlegenheid bij veel rapporten en modellen over missionair gemeente-zijn, die gericht waren op doen wat werkt, zonder veel theologische bezinning. Ik zag in de afgelopen jaren enthousiasme voor missionair werk, maar ook veel overspannen gemeenteleden en vormen van innerlijke secularisatie bij gemeenteleden die het geloof niet meer kunnen verwoorden en vervolgens vastliepen bij de vraag wat ze nu eigenlijk zelf geloven."

Die impasse is ook een kans, ziet Wolters in de praktijk, maar ook bij de theoloog Hauerwas. "Hauerwas ziet de secularisatie niet als gevaar, maar als een kans om terug te keren naar de kern van het christelijk geloof. Hij presenteert geen model, maar laat de kracht zien van een aantal kernpraktijken zoals bidden, zingen, het Avondmaal vieren. Daarin wordt een contrast met de wereld zichtbaar, maar ook de relevantie van een geloof dat een alternatief biedt voor maakbaarheid en consumentisme. Een geloof dat draait om aangesproken worden door God, en dat allerlei elementen van dienstbaarheid, nederigheid en afhankelijkheid in zich verenigt. Dergelijke eigenschappen zitten niet in onze natuur; daarom zit er ook een element van bekering in de christelijke traditie. Het punt van mijn proefschrift is niet dat we ons daarop zouden laten voorstaan, op dat contrast. Dat we lekker knus met elkaar kerk zijn, als een soort sekte. Nee, juist door die bekering centraal te stellen, ontstaat er ruimte voor het Evangelie dat daadwerkelijk ingrijpt in het gewone leven, zowel van tijdgenoten als van onszelf."

"Juist door die bekering centraal te stellen, ontstaat er ruimte voor het Evangelie dat daadwerkelijk ingrijpt in het gewone leven."

In je proefschrift bespreek je verschillende aspecten van het denken van Hauerwas, en vervolgens ga je in gesprek met vier Nederlandse denkers waaronder Willem Jan Otten en Ad Verbrugge. Wat valt op als je hun werk in dialoog brengt met Hauerwas?
"Het hoofdstuk over Otten is een illustratie bij een breder betoog. In het tweede deel van mijn proefschrift denk ik na over het begrip ‘waarheid’. In onze post-truth samenleving claimt iedereen zijn eigen waarheid. Wat zou een gedeeld verhaal kunnen zijn? Dat vraagt iemand als Bas Heijne zich af. Ik bepleit een dialogisch waarheidsbegrip. Dat betekent dat waarheid in het geding komt in gesprek met mensen, als ik word bevraagd op wat mij drijft. Zolang overtuigingen niet bevraagd worden, kun je ze aannemen zonder daar verder over na te denken. Maar voor mij is waarheid meer een ethische categorie waarin je de eigen overtuigingen laat vormen door de ander en waarin die ander wordt gevormd door jouw overtuigingen. Binnen de kerk werkt het zo, nemen we aan, in het gesprek tussen gelovigen. Maar datzelfde probeer ik in het gesprek met die Nederlandse denkers te doen."

Hij denkt even na en komt dan met een voorbeeld. "Met name op het punt van ‘bekering’ heeft Verbrugge de kerk van nu iets te leren, denk ik. ‘Je kruis opnemen’ is niet iets waar een mens zin in heeft. Verbrugge schrijft over de vraag wat iemand beweegt om zich met een ander te verbinden. Hij betrekt daar de klassieke begrippen eros, filia en agapè bij. In een relatie begint het allemaal met eros, betoogt hij. Fysieke aantrekkingskracht, waardoor zich vriendschap ontwikkelt en je een zelfopofferende liefde kunt ervaren. Maar het begint dus met verliefdheid, en die is meer lichamelijk dan cognitief. En dan is Otten een heel interessant voorbeeld. Hij schrijft over zijn bekering dat hij tijdens het lopen van de Kruisweg op een gegeven moment door de knieën ging, dat hij begon te huilen, dat zijn lichaam begon te schokken. Hij schrijft daarover, tot zichzelf, iets als: ‘Toen gaf je lichaam zich over nog voordat je vernuft het doorhad.’ Zijn lichaam ging zijn verstand voor.

"Geloofspraktijken bieden de ruimte om als het ware verliefd te worden op God."

Iets dergelijks beschrijft ook Stephan Sanders in zijn boek Godschaamte. De overgang naar het christendom is dus niet iets verstandelijks, maar het wordt belichaamd, door diverse geloofspraktijken. Voor Otten is dat de mis, waarin het lichaam ook volop meedoet. Geloofspraktijken bieden dus de ruimte om als het ware verliefd te worden op God, in de termen van Verbrugge; ze stellen je in staat om je aan Hem over te geven en dus ook je kruis op je te nemen in de navolging van Christus."

Het christendom heeft ook een morele kant. Je bespreekt in je boek als contrastdenker ook filosoof Hans Boutellier, die betoogt dat voor een goede moraal religie niet noodzakelijk is. "Zonder het geloof zou het een zooitje worden", zei zijn vader tegen hem. Daar is Boutellier het niet mee eens. Op welke manier raken zijn denkbeelden aan die van Hauerwas?
"Hans Boutellier is net als Hauerwas een deugdethicus. Bijzonder is de uitspraak van zijn vader, die aangeeft hoe veel mensen in die tijd dachten: het geloof werd gezien als een waarborg voor de moraal. Het contrast met ‘de wereld’ zou dan betekenen dat christenen een betere moraal zouden hebben. Boutellier ontkracht dat, terecht, denk ik. Het is geen zooitje geworden gedurende de secularisatie, er worden nog steeds gemeenschappen gevormd, mensen proberen op straat fatsoenlijk met elkaar om te gaan. Om de waarheid van het christelijk geloof te onderstrepen hoeven we de wereld niet slechter voor te stellen dan die is. Boutellier heeft net als Hauerwas kritiek op een doorgeslagen verlichtingsdenken, maar hij heeft geen alternatief voor het individualisme.

Boutellier roept alleen op tot ‘wederkerige praktijken’, in de hoop dat uit het individualisme toch een soort ‘meerstemmigheid’ oprijst. Maar het individu gaat vooraf aan het gemeenschappelijke, betoogt hij. Hauerwas stelt echter dat als je bij het individu begint, er nooit een gemeenschap zal ontstaan. Maar als je begint bij de gemeenschap, dan komt ook het individu tot zijn recht. Wat dat betreft denk ik dat de kerk, met Hauerwas, een beter verhaal heeft dan Boutellier: juist in relatie tot de ander leer je ook jezelf beter begrijpen."

"Het gaat erom jezelf te gaan lezen als karakter binnen het verhaal van God. De kerk is de plek waar dat verhaal verteld wordt."

Bas Heijne bespreek je over de notie ‘verhaal’. Waar raakt zijn werk aan dat van Hauerwas?
"Ik denk dat Bas Heijne ergens op zoek is naar een nieuw wezenlijk verhaal voor de seculiere samenleving. Daar zit de veronderstelling onder dat we in tijden van polarisatie een verhaal nodig hebben dat ons samenbindt. Hauerwas doet in verband daarmee twee dingen die heilzaam zijn. Hij herinnert ons eraan dat er nooit één overkoepelend verhaal is geweest waar alle mensen deel van uitmaakten. In Nederland had elke zuil zijn eigen verhaal, in de tijd van de verzuiling. Er waren ook deelverhalen binnen zuilen, verschillende manieren van interpreteren. Dus misschien gaat het niet eens zozeer over wat voor groot verhaal we te vertellen hebben. Hauerwas zegt bovendien: je moet niet een verhaal hebben, maar een verhaal zijn. Het gaat erom jezelf te gaan lezen als karakter binnen het verhaal van God. De kerk is de plek waar dat verhaal verteld wordt, waar je je erin oefent en waar je je kunt verhouden tot alle andere verhalen die verteld worden."

Je bent niet alleen predikant in Amsterdam, voor de IZB begeleid je gemeenten op verschillende plekken in Nederland in toerustingstrajecten. Op de IZB-Toerustingsdag leidde je een workshop over ‘rouw en ruimte bij krimp’. Op welke manier raakt dat onderwerp aan je proefschrift?
"Ik probeer in het proefschrift in gesprek te gaan met de seculiere tijd. Een van de eerste reacties op secularisatie van kerkmensen is een verlieservaring. Het is pijnlijk voor veel mensen om niet meer kerk te kunnen zijn op de manier van vijftig jaar geleden. Als trajectbegeleider voel ik in veel gemeenten die pijn, een soort heimwee naar een manier van kerkzijn van vroeger. Veel mensen maken daarin een rouwproces door, en terecht. Maar ik zeg dan ook: we gaan geen missionair project starten om die kerk weer terug te krijgen. We moeten het doen met hoe het nu is. Maar we geloven in een God die ook na de dood nieuw leven geeft. Welke nieuwe rol kunnen we innemen? Welke nieuwe roeping kunnen we op het spoor komen? Dat is de weg die ik met kerken wil gaan."

Bovenstaand is geschreven door Iris Molenaar en Nels Fahner en verscheen eerder op de website van IZB. Het artikel is met toestemming overgenomen door Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#379 Jeffrey & Don Ceder over kerkasiel, migratie, Israël en Palestijnse christenen
Of beluister op:

Meerartikelen

Mirjam Bikker
Persbericht

ChristenUnie presenteert Deltaplan Kinderdakloosheid: “Ieder kind verdient een thuis”

De ChristenUnie presenteerde gisteren het Deltaplan Kinderdakloosheid; een concreet plan om binnen één jaar een einde te maken aan kinderdakloosheid in Nederland. Want in een rijk en welvarend land als het onze mag geen enkel kind zonder dak boven he

Donald Trump
Nieuws

President Trump over de hemel: “Niet zeker dat ik het haal”

President Donald Trump heeft opnieuw de tongen losgemaakt bij christenen in de VS na uitspraken over zijn eeuwige bestemming. Tijdens een vlucht naar Israël zei hij tegen verslaggevers: "Ik denk niet dat er iets is dat me in de hemel brengt. Ik weet

Pastor Philip Thornton
Nieuws

Predikant richt geweer op kerkgangers om ‘geestelijke strijd’ uit te beelden

Een predikant uit Pennsylvania (Amerika) ligt onder vuur nadat hij tijdens een preek een geweer op zijn gemeenteleden richtte. Dat schrijft The Christian Post. De kerk verdedigt hem en zegt dat het wapen slechts een hulpmiddel was om de “geestelijke

Nicky Gumbel
Positief nieuws

Alpha-oprichter Nicky Gumbel ziet "stille opwekking" in Verenigd Koninkrijk

Alpha-pionier Nicky Gumbel ziet wereldwijd tekenen dat mensen opnieuw openstaan voor het christelijk geloof. In een gesprek met Brian Stiller in een podcastaflevering sprak hij over een “stille opwekking” in het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten, mer

Ds. J. Oosterbroek
Nieuws

Nieuwe predikant voor CGK Hoogeveen: ds. J. Oosterbroek

De christelijke gereformeerde kerk (CGK) te Hoogeveen mag een nieuwe predikant verwelkomen. Ds. J. Oosterbroek (foto) heeft het op hem uitgebrachte beroep aangenomen. In Hoogeveen wordt Oosterbroek de opvolger van de in 2022 naar Zwolle vertrokken ds

Ds. R. van Kooten
Video

Ds. Van Kooten: "Onze tijd lijkt steeds meer op de tijd van Sodom en Gomorra"

"Onze tijd wordt steeds meer gelijk aan de dagen van Sodom en Gomorra", aldus ds. R. van Kooten. De hersteld hervormde emerituspredikant blikte in een recente preek onder meer vooruit op het nieuwe Jeruzalem. Daar zullen de gelovigen aan Christus gel

Django Wagner
Nieuws

Django Wagner ontroert gevangenen met lied van hoop tijdens christelijk event

"Als ik het anders zou doen, wat zou jij dan doen", zingt Django Wagner. Het publiek klapt, fluit en zwaait met de armen. Wát een evenement is dit. Ik ben voor het eerst bij het Exodusconcert, een liveoptreden voor gedetineerden. Deze keer in de geva

Hagia
Nieuws

Turkije wijst steeds meer buitenlandse christenen de deur

Steeds meer buitenlandse christenen mogen Turkije niet meer in. De regering ziet hen als een gevaar voor de nationale veiligheid. Dat zorgt voor grote problemen bij veel kleine kerken in het land, die vaak afhankelijk zijn van buitenlandse voorganger

Meerartikelen

Theologische Universiteit Utrecht
Persbericht

Memoires van Kars Veling verschijnen kort na zijn overlijden

Deze zomer overleed Kars Veling (1948-2025), filosoof, voormalig schoolleider en hoogleraar aan de Theologische Universiteit Kampen, politicus voor GPV en ChristenUnie, en pleitbezorger voor democratie en rechtsstaat. Kort voor zijn dood voltooide hi

Fulani-stam
God

Oogst veel groter dan wij kunnen binnenhalen

“Wanneer u zult gaan door het water, Ik zal bij u zijn, door rivieren, zij zullen u niet overspoelen.” Met die tekst werd Ellenoor* geroepen om in het noorden van Ghana te gaan werken onder de Fulani-stam. En die tekst is vaak door haar en haar man J

Marja Krans
Interview

PowerParent wil gebroken gezinnen hoop brengen: “Gods hart klopt voor alleenstaande ouders"

Toen Marja Krans zeventien jaar geleden hertrouwde, had ze niet kunnen vermoeden dat haar ervaring als alleenstaande moeder zou gebruikt worden voor een beweging die alleenstaande ouders hoop geeft. “Ik heb geleerd: ik bén niet mijn scheiding. Ik ben

Lourens du Plessis
Boekfragment

Waarom Gods tijd altijd beter is dan ons plan B

Wie dagelijks met Hem wandelt, zal niet zo snel misleid worden door menselijke woorden die in zijn naam worden uitgesproken. Toch moeten we waken voor een gevaar aan de andere kant: laten we niet uit angst voor misbruikafstand nemen van alles wat pro

poster
Nieuws

Hornbach verwijdert posters met vloek na klachten christenen: "Mooist mogelijke oplossing"

De nieuwe reclamecampagne van Hornbach zorgde afgelopen week bij veel christenen voor een nare smaak in de mond. De bouwmarkt maakte in haar reclame-uitingen in bushokjes namelijk gebruik van een vloek. De Bond tegen vloeken tekende samen met meer da

china
Nieuws

China pakt prominente voorganger op: ‘Oorlog tegen Gods kerk’

De Chinese autoriteiten hebben in de afgelopen dagen tientallen voorgangers en medewerkers van ongeregistreerde kerken gearresteerd. Onder hen bevindt zich ook de prominente voorganger Ezra Jin, leider van de Zion Church in Beijing. Dat is één van de

bangladesh
Nieuws

Angst en wanhoop onder christenen na onlusten in Bangladesh

De recente etnische onlusten in Bangladesh hebben diepe sporen achtergelaten onder de christelijke minderheid. Kerkleiders spreken van groeiende angst en wanhoop, vooral onder jongeren, nu het vertrouwen in staatsbescherming verder afbrokkelt. Dat sc

Bijbel
Nieuws

Dierenrechtenorganisatie wil dat nieuwe aartsbisschop leren Bijbels uit kerk bant 

De organisatie People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) roept de toekomstige aartsbisschop van Canterbury, Dame Sarah Mullally, op om materialen van dierlijke oorsprong uit kerken te weren. Dat schrijft The Christian Post. In een open brief

SGP
Nieuws

SGP komt vlak voor verkiezingen met billboardcampagne over abortus

In aanloop naar de verkiezingen start de SGP met een billboard-campagne waarin de partij aandacht vraagt voor abortus. Men wil daarmee het gesprek openen. “We kunnen dit niet negeren, het gaat om tienduizenden meisjes en jongetjes die geen enkele kan

Eva Simons
Interview

Eva Simons vertelt over haar bekering: “Jezus kwam me redden”

Van wereldwijde hits en rode lopers naar een eenvoudig geloofsleven vol dankbaarheid. Eva Simons heeft het allemaal gekend: de roem, de druk, de eenzaamheid – en uiteindelijk de bevrijding. Samen met haar man Sebastiaan Zwart vertelt ze open over haa

Ds. R. van Kooten
Video

HHK-predikant uit stevige kritiek op boek 'Het einde van de hel' van Reinier Sonneveld

Begin dit jaar verscheen het boek 'Het einde van de hel' van schrijver en theoloog Reinier Sonneveld. In dit boek stelt hij dat de hel niet eeuwig hoeft te zijn, dat er uiteindelijk verzoening en herstel mogelijk is voor alle mensen. Critici stellen

Simon Pearson
Nieuws

Ontslagen christelijke docent slaat alarm: "Vrijheid van meningsuiting in gevaar"

De christelijke leraar Simon Pearson verloor vorig jaar zijn baan aan het Preston College nadat hij zich online uitsprak over het politieoptreden rond een incident in Manchester. Pearsons opmerkingen, die volgens een vakbondsvertegenwoordiger “islamo