'Dominee, mogen we met elkaar naar bed?'

Verdieping 12 december 2024 5 minuten Prof. dr. B.A. Zuiddam
Prof. dr. B.A. Zuiddam
YouTube

“De Bijbel heeft toch geen verbod op geslachtsgemeenschap, zolang je maar van plan bent om met elkaar te trouwen?” is een vraag die menig predikant en pastor te horen krijgt.

Echter, wie dat denkt, heeft nooit zijn Bijbel goed gelezen. Ook getuigt de vraag van onvoldoende besef van welke diep ingrijpende gevolgen geslachtsgemeenschap heeft voor betrokkenen: persoonlijk, sociaal en maatschappelijk. Volgens de belijdenis van de Kerk kun je Gods wil weten via de natuur en de Schriftuur (vgl. NGB art.2). Dat blijkt ook bij dit gevoelige onderwerp.

Toch is die vraag of “het mag”, zolang we het maar goed bedoelen, wel begrijpelijk in onze tijd. Ook in de kerk. In de wetenschappelijke theologie wordt de Bijbel immers niet meer gezien als gezaghebbend Woord van God. Nederlandse universiteiten spreken tegenwoordig liever van religiewetenschap. De Bijbel ziet men dan als een feilbaar product van godsdienstige mensen. Daarmee kun je iets doen als het je inspireert. Religiewetenschappers zijn dan ook vooral een spreekbuis voor de eigen cultuur en zeden. Voor zover de Bijbel daarbij past, mag hij meedoen.

Niet meer wat de Bijbel zegt in context is normatief, maar of we er iets mee willen in onze situatie, geeft de doorslag.

Dat is een nieuwe manier van Bijbellezen, die soms “nieuwe hermeneutiek” genoemd wordt. Niet meer wat de Bijbel zegt in context is normatief, maar of we er iets mee willen in onze situatie, geeft daarbij de doorslag. Wat ons niet uitkomt, wordt letterlijk wegverklaard. De Bijbel is als zodanig niet meer normatief. Ten diepste doet men niet aan uitleg van de primaire bron, maar aan betekenistoekenning vanuit de eigen tijd.

Spreekbuis voor de wereld
Wie wetenschappelijke artikelen raadpleegt, ziet dan ook dat theologische vaktijdschriften hun lezers een vrije seksuele moraal voorhouden. Overspel blijft natuurlijk niet netjes, je hebt het immers anders beloofd en moet om je gezin denken. Maar als je vrijgezel bent en seks wilt hebben met een andere single die dat ook wil, zou de Bijbel niet in de weg staan. Zolang je er geen geld voor vraagt of deelneemt aan een heidens godsdienstig ritueel, moet het allemaal kunnen, zo luidt de ‘consensus’ die zelden een ander geluid duldt.

Bruce Malina bracht deze, voor bijbelvaste lezers wel zeer bevreemdende opvatting, in de jaren zeventig voor het eerst onder woorden.. Deze socioloog en voormalig priester was van mening dat je seksueel kunt doen wat je wilt samen. Voorwaarde is dat je niet getrouwd of verloofd bent met iemand anders. Ook mag je er geen geld voor betalen of vragen en het mag ook geen deel zijn van een heidens ritueel.

Waar psychologen, economen, medici en sociologen de laatste jaren de noodklok luiden over de gevolgen van seks zonder blijvend commitment, lijkt de theologie met oogkleppen op te leven.

Wie terugblikt op deze opvatting, moet constateren dat dit meer zegt over de vrije moraal die vanaf de jaren zeventig zijn intrede deed, dan over de inhoud van de Bijbel.  Geen onbevangen Joods of christelijke bijbellezer vóór de twintigste eeuw zou ooit tot die conclusie gekomen zijn bij het lezen van Mozes of Paulus. Toch kwam het niet onverwacht. In de maatschappij heerste het existentialisme en in de theologie heerste de Schriftkritiek. Met andere woorden, onze eigen inzichten werden uitgangspunt en de Bijbel mocht meedoen voor zover het ons paste.

Sinds Malina zijn de opvattingen zelfs geradicaliseerd. Latere theologen (zoals Kyle Harper) vinden dat je in de Bijbel ook als prostituee eerlijk je brood kon verdienen. Ook zou het volgens de Schrift prima zijn om met je slavinnen naar bed te gaan (Jennifer Glancy). Waar psychologen, economen, medici en sociologen de laatste jaren de noodklok luiden over de gevolgen van seks zonder blijvend commitment, lijkt de theologie met oogkleppen op te leven.

Wat zegt de traditie?
Dat religiewetenschappers tegenwoordig zulke vrije opvattingen huldigen, komt niet door de inhoud van de Bijbel als zodanig. Zeker niet zoals die tot ons komt in de Joodse en christelijke traditie. Twee voorbeelden laten geen twijfel over de verwerpelijkheid van geslachtsgemeenschap zonder getrouwd te zijn. Wat de Joodse leer betreft, Rabbi Maimonides was van mening dat verloofden die geslachtsgemeenschap hadden, gegeseld moesten worden. Bepaald geen onschuldig vergrijp dus. Dat is een duidelijk antwoord van de Joodse traditie op de vraag aan het begin van dit artikel.

De promiscuïteit waardoor haar maagdelijkheid verloren ging, was de reden voor de doodstraf, ongeacht of dat voor of na de verloving had plaatsgevonden.

Dan viel het in de kerk nog mee. Daar werd je niet gegeseld, maar moest je wel in het openbaar schuld belijden. Tot in de twintigste eeuw was voor het begaan van geslachtsgemeenschap zonder gehuwd te zijn openbare schuldbelijdenis in de kerk verplicht. Meestal was dit omdat het meisje zwanger geraakt was. De schuldbelijdenis was echter niet vanwege de baby, maar vanwege de onwettige seks die volgens de Kerk alleen in een wettig huwelijk thuishoorde.

Vanuit het kompas van de kerkgeschiedenis weten we dus eigenlijk best wat we zouden moeten vinden van buitenechtelijke geslachtsgemeenschap. De Bijbel was voor onze voorouders op dit punt duidelijk. Wie nader bestudeert wat de Schrift zegt, ziet dat de opvatting van onze gelovige voorouders niet uit de lucht kwam vallen.

Wat zegt de Bijbel werkelijk?
Malina baseerde zich voor zijn vrije moraal op de uitleg van één woordje in het Oude Testament. Als iets geen “hoererij” was in strikte zin, zou het zogenaamd mogen. Die redenering klopt niet, want er zijn in de Bijbel meer dingen die niet mogen dan alleen hoererij. Bovendien negeerden Malina en zijn volgelingen dat het Nieuwe Testament het woord “hoererij” ook in de zeer brede zin van “seksuele ontucht” gebruikt. Wie meent dat de apostel Paulus het prima vond om met een hoer naar bed te gaan, zolang ze er maar geen geld voor vroeg, heeft behalve van het Nieuwe Testament ook zeer weinig van de moraal van het vroege christendom begrepen.

“Ga heen en zondig niet meer” laat zien dat zonde altijd verkeerd blijft en nooit goed gepraat kan worden. Ook niet door nieuwe hermeneutiek.

Echter ook het Oude Testament is niet voor misverstand vatbaar. De duidelijkste tekst over de zondigheid van vrijwillige geslachtsgemeenschap zonder huwelijk is Deuteronomium 22:13-21. Als een meisje bij haar trouwen geen maagd bleek te zijn, moest de plaatselijke gemeenschap haar stenigen. De Thora noemt dat “hoererij in het huis van haar vader”. Of de seksuele gemeenschap plaatsvond voor of nadat ze verloofd was aan de man waarmee ze uiteindelijk trouwde, is daarbij niet van belang. De promiscuïteit waardoor haar maagdelijkheid verloren ging, was de reden voor de doodstraf, ongeacht of dat voor of na de verloving had plaatsgevonden.

Hoewel uit de Bijbel duidelijk is dat doodstraffen voor seksuele overtredingen dikwijls niet uitgevoerd werden (denk aan koning Davids overspel), is er geen misverstand over de zondigheid ervan. Dat blijkt ook in de passage over de zondige vrouw in Johannes 8, waarin de situatie van Deuteronomium resoneert. “Ga heen en zondig niet meer” (Johannes 8:11) laat zien dat zonde altijd verkeerd blijft en nooit goed gepraat kan worden. Ook niet door nieuwe hermeneutiek.

Wel is onze God een God van genade en van tweede kansen. Dat geeft niet alleen hoop voor zondaren, maar het geeft ook motivatie voor een rein leven, juist in onze geseksualiseerde tijd.

Prof. dr. B. A. Zuiddam is hoogleraar Nieuwe Testament, Grieks en kerkhistorie aan de North West University in het Zuid-Afrikaanse Potchefstroom en is daarnaast een vrije presbyteriaanse predikant. Bovenstaand verhaal verscheen onlangs op de website van Bijbels Beraad M/V en is met toestemming overgenomen door Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#357 Harmen Niemeijer en Steef Post discussiëren over kerkasiel in Kampen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

ds. H. J. Reinders
Nieuws

Hervormd Woerden verwelkomt nieuwe predikant: ds. H. J. Reinders

De hervormde gemeente (PKN) in Woerden maakt binnenkort kennis met ds. H. J. Reinders (foto). Hij wordt in de Maranathakerk de directe collega van ds. J. W. Stam. Reinders neemt binnenkort afscheid van Driebergen (wijkgemeente Immanuël). Ook de prote

Hind Kabawat
Nieuws

Christelijke vrouw aangesteld als minister in nieuwe Syrische regering

In Syrië is een nieuwe regering beëdigd, met als doel het land te leiden in een periode van wederopbouw en hervorming. De nieuwe president Ahmad al-Sharaa sprak zaterdag over zijn plannen en ambities voor Syrië. De christenen zijn met één minister ve

GGiN Krimpen
Nieuws

Eerste gemeentepredikant voor GGiN Krimpen aan den IJssel sinds 1988

De gereformeerde gemeente in Nederland (GGiN) in Krimpen aan den IJssel verwelkomt een gemeentepredikant. Ds. D. E. van de Kieft uit Urk heeft het beroep aanvaard. Sinds de oprichting in 1988 had de gemeente nog nooit een eigen predikant. Van de Kief

India vlag
Nieuws

Indiase evangelist onder verdachte omstandigheden overleden

De bekende Indiase evangelist en apologeet Praveen Pagadala is op 46-jarige leeftijd overleden onder verdachte omstandigheden. Zijn dood komt enkele weken nadat hij zijn zorgen had geuit over bedreigingen vanwege zijn geloofsovertuiging en zijn kriti

Enoch Burke
Nieuws

Christendocent moet tienduizenden euro's betalen na verzet tegen transgenderbeleid

De christelijke leraar Enoch Burke werd eerder geschorst vanwege zijn verzet tegen het transgenderbeleid op zijn school. Op last van de rechter moet de Ier 40.000 euro betalen. Dat heeft het Hooggerechtshof in Ierland bepaald volgens Christian Today.

Nick Shakoour
Positief nieuws

Chosen-acteur deelt indrukwekkend bekeringsverhaal: "Ik ging voor God op mijn knieën"

Nick Shakoour vertolkte als acteur in de populaire serie The Chosen de vrolijke vader Zebedeüs. In een interview maakt hij duidelijk hoe deze rol zijn leven heeft veranderd. Niet alleen als acteur, maar vooral als mens, zo maakt hij duidelijk in gesp

drie-eenheid
Nieuws

Kleine minderheid Amerikaanse christenen gelooft in drie-eenheid

Uit een recent onderzoek van het Cultural Research Center (CRC) van de Arizona Christian University blijkt dat de meeste Amerikaanse christenen niet langer geloven in de drie-eenheid. Slechts 11 procent van de ondervraagde volwassenen gelooft dat God

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden opent deurtje preekstoel om te laten zien hoe dichtbij de zonde is

"De afstand tussen mij en de zonde is een deurtje breed", aldus ds. G. van Zanden in een recente preek. Om zijn woorden kracht bij te zetten, opende de hervormde predikant het deurtje van de kansel achter zich. In onderstaande beelden van Evangelie H

Meerartikelen

Pasen
Persbericht

Evangelie & Moslims moedigt aan om paaskaarten naar moslims te sturen

Pasen draait niet om paaseieren, maar om het sterven én de opstanding van Jezus Christus. Voor christenen draait alles om Pasen. Zonder Pasen is het geloof zinloos, lezen we in 1 Korinthe 15. Om het hart van Pasen te delen met vrienden, buren of coll

ds. M. A. Kempeneers
Boekfragment

Ds. Kempeneers bespreekt stellingen over prediking, jongeren en kerkelijk leven

Het boek ‘Preken is een liefdedienst’ (deel 2) is een kijkje in de ‘keuken’ van de predikant. Dominees uit bevindelijk-gereformeerde kring bespreken diverse aspecten van de prediking. Daarnaast reageren de geïnterviewden op stellingen die betrekking

Hendrik Jan van der Heiden
Column

Als wedergeboorte een excuus wordt om niets te doen

In een schilderachtig kerkje aan de rand van het dorp ergens op de Biblebelt, waar het ochtendlicht vroom door de glas-in-loodramen viel, zaten de kinderen van God netjes op een rij. Ze glimlachten devoot en wisselden instemmende knikjes uit. Ach, wa

Orlando Bottenbley en Janneke van den Brink
Interview

Steeds meer mensen zeggen New Age vaarwel en volgen Jezus: hoe kan dit?

De afgelopen jaren voltrekt zich een opmerkelijke trend: steeds meer mensen uit de New Age-beweging bekeren zich tot het christendom. Orlando Bottenbley, voorganger van baptistengemeente New Life in Amsterdam, ziet het met eigen ogen gebeuren. “Steed

CGK-synode
Nieuws

CGB spreekt van laatste poging CGK-synode om kerkscheuring te voorkomen

'De synode doet een laatste beroep op hen die afwijken om een breuk te voorkomen. Het is een oproep om door hartelijke bekering terug te keren naar de besluiten die op grond van de Schrift zijn genomen', constateert het Christelijk Gereformeerd Beraa

somalie
Nieuws

Somalische vrouw verliest gezin vanwege geloof in Jezus: “Maar Issa is met mij”

Een jonge moeder in Somalië heeft haar hele familie verloren omdat ze haar leven aan Jezus Christus gaf. Fatuma Hussein (30) uit het dorp Tabta in de regio Lower Juba, werd verstoten door zowel haar man als haar ouders. Haar ‘misdaad’? Ze deelde haar

oeganda
Nieuws

Moslimvrouw in Oeganda vermoordt christelijk echtpaar én eigen dochter na bekering

In het oosten van Oeganda is een christelijk echtpaar om het leven gekomen nadat hun moslimbuurvrouw vergiftigd eten had gegeven. De vrouw van het echtpaar was zes maanden zwanger. Ook de 18-jarige dochter van de dader at van het voedsel en stierf. D

Ds. B. van Leeuwen
Video

Ds. B. van Leeuwen: "Bekeerde christenen roepen juist het hardst om vergeving"

"Eens bekeerd is toch altijd bekeerd? Ik denk dat de praktijk anders is. Dat juist zij die door God bekeerd zijn, het hardst om vergeving roepen", aldus ds. B. van Leeuwen. De hervormde predikant stond in een recente preek stil bij Psalm 51, de boetp

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp legt uit waarom hij de wet een impotente partner vindt

"De wet was een impotente echtgenoot. Hij bracht geen leven in jou voort en liet je diep gefrustreerd achter. Maar God gaf je aan Jezus. Hij is jouw Bruidegom is en brengt Zijn leven in je voort", aldus Wilkin van de Kamp. In een nieuwe aflevering va

somber
God

Refoweb-vragensteller: 'Ik voel me de hele zondag somber en ellendig'

'Ik merk dat ik in de kerk veel last krijg van sombere gedachten. Ik denk veel na over de onbereikbaarheid van God, mijn deels ongelovige familie, de uitverkiezing, de hel, noem maar op. Eigenlijk voel ik me de hele zondag somber en ellendig. Eigenli

Gert van der Vijver
Video

Terugkijken: Gert van der Vijver over de nieuwe paastour 'Fathers Love'

Hoe laat je mensen iets ervaren van die onbeschrijfelijke liefde van God voor Zijn kinderen? Dat is een uitdaging die Gert van der Vijver al jaren aan gaat op zijn eigen unieke manier: als zandtovenaar. Dit jaar doet hij dat met de paastour ‘Fathers

ChristenDOM?
Video

Is de Bijbel 1700 jaar geleden aangepast in Nicea? Christenjongeren in gesprek

In deze aflevering van ChristenDOM? gaan Elias en Bagtowar in gesprek over wat er 1700 jaar geleden werkelijk in Nicea gebeurde en of Jezus' Godheid ook echt achteraf bepaald werd. Dit en nog veel meer kun je in deze aflevering, onderdeel van de podc