'Dominee, mogen we met elkaar naar bed?'

Verdieping 12 december 2024 5 minuten Prof. dr. B.A. Zuiddam
Prof. dr. B.A. Zuiddam
YouTube

“De Bijbel heeft toch geen verbod op geslachtsgemeenschap, zolang je maar van plan bent om met elkaar te trouwen?” is een vraag die menig predikant en pastor te horen krijgt.

Echter, wie dat denkt, heeft nooit zijn Bijbel goed gelezen. Ook getuigt de vraag van onvoldoende besef van welke diep ingrijpende gevolgen geslachtsgemeenschap heeft voor betrokkenen: persoonlijk, sociaal en maatschappelijk. Volgens de belijdenis van de Kerk kun je Gods wil weten via de natuur en de Schriftuur (vgl. NGB art.2). Dat blijkt ook bij dit gevoelige onderwerp.

Toch is die vraag of “het mag”, zolang we het maar goed bedoelen, wel begrijpelijk in onze tijd. Ook in de kerk. In de wetenschappelijke theologie wordt de Bijbel immers niet meer gezien als gezaghebbend Woord van God. Nederlandse universiteiten spreken tegenwoordig liever van religiewetenschap. De Bijbel ziet men dan als een feilbaar product van godsdienstige mensen. Daarmee kun je iets doen als het je inspireert. Religiewetenschappers zijn dan ook vooral een spreekbuis voor de eigen cultuur en zeden. Voor zover de Bijbel daarbij past, mag hij meedoen.

Niet meer wat de Bijbel zegt in context is normatief, maar of we er iets mee willen in onze situatie, geeft de doorslag.

Dat is een nieuwe manier van Bijbellezen, die soms “nieuwe hermeneutiek” genoemd wordt. Niet meer wat de Bijbel zegt in context is normatief, maar of we er iets mee willen in onze situatie, geeft daarbij de doorslag. Wat ons niet uitkomt, wordt letterlijk wegverklaard. De Bijbel is als zodanig niet meer normatief. Ten diepste doet men niet aan uitleg van de primaire bron, maar aan betekenistoekenning vanuit de eigen tijd.

Spreekbuis voor de wereld
Wie wetenschappelijke artikelen raadpleegt, ziet dan ook dat theologische vaktijdschriften hun lezers een vrije seksuele moraal voorhouden. Overspel blijft natuurlijk niet netjes, je hebt het immers anders beloofd en moet om je gezin denken. Maar als je vrijgezel bent en seks wilt hebben met een andere single die dat ook wil, zou de Bijbel niet in de weg staan. Zolang je er geen geld voor vraagt of deelneemt aan een heidens godsdienstig ritueel, moet het allemaal kunnen, zo luidt de ‘consensus’ die zelden een ander geluid duldt.

Bruce Malina bracht deze, voor bijbelvaste lezers wel zeer bevreemdende opvatting, in de jaren zeventig voor het eerst onder woorden.. Deze socioloog en voormalig priester was van mening dat je seksueel kunt doen wat je wilt samen. Voorwaarde is dat je niet getrouwd of verloofd bent met iemand anders. Ook mag je er geen geld voor betalen of vragen en het mag ook geen deel zijn van een heidens ritueel.

Waar psychologen, economen, medici en sociologen de laatste jaren de noodklok luiden over de gevolgen van seks zonder blijvend commitment, lijkt de theologie met oogkleppen op te leven.

Wie terugblikt op deze opvatting, moet constateren dat dit meer zegt over de vrije moraal die vanaf de jaren zeventig zijn intrede deed, dan over de inhoud van de Bijbel.  Geen onbevangen Joods of christelijke bijbellezer vóór de twintigste eeuw zou ooit tot die conclusie gekomen zijn bij het lezen van Mozes of Paulus. Toch kwam het niet onverwacht. In de maatschappij heerste het existentialisme en in de theologie heerste de Schriftkritiek. Met andere woorden, onze eigen inzichten werden uitgangspunt en de Bijbel mocht meedoen voor zover het ons paste.

Sinds Malina zijn de opvattingen zelfs geradicaliseerd. Latere theologen (zoals Kyle Harper) vinden dat je in de Bijbel ook als prostituee eerlijk je brood kon verdienen. Ook zou het volgens de Schrift prima zijn om met je slavinnen naar bed te gaan (Jennifer Glancy). Waar psychologen, economen, medici en sociologen de laatste jaren de noodklok luiden over de gevolgen van seks zonder blijvend commitment, lijkt de theologie met oogkleppen op te leven.

Wat zegt de traditie?
Dat religiewetenschappers tegenwoordig zulke vrije opvattingen huldigen, komt niet door de inhoud van de Bijbel als zodanig. Zeker niet zoals die tot ons komt in de Joodse en christelijke traditie. Twee voorbeelden laten geen twijfel over de verwerpelijkheid van geslachtsgemeenschap zonder getrouwd te zijn. Wat de Joodse leer betreft, Rabbi Maimonides was van mening dat verloofden die geslachtsgemeenschap hadden, gegeseld moesten worden. Bepaald geen onschuldig vergrijp dus. Dat is een duidelijk antwoord van de Joodse traditie op de vraag aan het begin van dit artikel.

De promiscuïteit waardoor haar maagdelijkheid verloren ging, was de reden voor de doodstraf, ongeacht of dat voor of na de verloving had plaatsgevonden.

Dan viel het in de kerk nog mee. Daar werd je niet gegeseld, maar moest je wel in het openbaar schuld belijden. Tot in de twintigste eeuw was voor het begaan van geslachtsgemeenschap zonder gehuwd te zijn openbare schuldbelijdenis in de kerk verplicht. Meestal was dit omdat het meisje zwanger geraakt was. De schuldbelijdenis was echter niet vanwege de baby, maar vanwege de onwettige seks die volgens de Kerk alleen in een wettig huwelijk thuishoorde.

Vanuit het kompas van de kerkgeschiedenis weten we dus eigenlijk best wat we zouden moeten vinden van buitenechtelijke geslachtsgemeenschap. De Bijbel was voor onze voorouders op dit punt duidelijk. Wie nader bestudeert wat de Schrift zegt, ziet dat de opvatting van onze gelovige voorouders niet uit de lucht kwam vallen.

Wat zegt de Bijbel werkelijk?
Malina baseerde zich voor zijn vrije moraal op de uitleg van één woordje in het Oude Testament. Als iets geen “hoererij” was in strikte zin, zou het zogenaamd mogen. Die redenering klopt niet, want er zijn in de Bijbel meer dingen die niet mogen dan alleen hoererij. Bovendien negeerden Malina en zijn volgelingen dat het Nieuwe Testament het woord “hoererij” ook in de zeer brede zin van “seksuele ontucht” gebruikt. Wie meent dat de apostel Paulus het prima vond om met een hoer naar bed te gaan, zolang ze er maar geen geld voor vroeg, heeft behalve van het Nieuwe Testament ook zeer weinig van de moraal van het vroege christendom begrepen.

“Ga heen en zondig niet meer” laat zien dat zonde altijd verkeerd blijft en nooit goed gepraat kan worden. Ook niet door nieuwe hermeneutiek.

Echter ook het Oude Testament is niet voor misverstand vatbaar. De duidelijkste tekst over de zondigheid van vrijwillige geslachtsgemeenschap zonder huwelijk is Deuteronomium 22:13-21. Als een meisje bij haar trouwen geen maagd bleek te zijn, moest de plaatselijke gemeenschap haar stenigen. De Thora noemt dat “hoererij in het huis van haar vader”. Of de seksuele gemeenschap plaatsvond voor of nadat ze verloofd was aan de man waarmee ze uiteindelijk trouwde, is daarbij niet van belang. De promiscuïteit waardoor haar maagdelijkheid verloren ging, was de reden voor de doodstraf, ongeacht of dat voor of na de verloving had plaatsgevonden.

Hoewel uit de Bijbel duidelijk is dat doodstraffen voor seksuele overtredingen dikwijls niet uitgevoerd werden (denk aan koning Davids overspel), is er geen misverstand over de zondigheid ervan. Dat blijkt ook in de passage over de zondige vrouw in Johannes 8, waarin de situatie van Deuteronomium resoneert. “Ga heen en zondig niet meer” (Johannes 8:11) laat zien dat zonde altijd verkeerd blijft en nooit goed gepraat kan worden. Ook niet door nieuwe hermeneutiek.

Wel is onze God een God van genade en van tweede kansen. Dat geeft niet alleen hoop voor zondaren, maar het geeft ook motivatie voor een rein leven, juist in onze geseksualiseerde tijd.

Prof. dr. B. A. Zuiddam is hoogleraar Nieuwe Testament, Grieks en kerkhistorie aan de North West University in het Zuid-Afrikaanse Potchefstroom en is daarnaast een vrije presbyteriaanse predikant. Bovenstaand verhaal verscheen onlangs op de website van Bijbels Beraad M/V en is met toestemming overgenomen door Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#373 Jeffrey & Petra van de Weetering over Israël, de kerk en geloven vanuit de schuilkelder
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Laos
Nieuws

Laos: bekeerling moet dorp ontvluchten na arrestatie en intimidatie door politie

“In dit dorp staan we geen christenen toe.” De 38-jarige Vanxay* kreeg het begin juli te horen van de lokale politie. Samen met het dorpshoofd, dorpsgenoten en enkele familieleden stonden ze in een kring om de pasbekeerde christen. De cultuur in het

grenzen
Persbericht

Joeke van der Mei nieuwe directeur Zending over Grenzen

Christelijke stichting Zending over Grenzen heeft een nieuwe directeur aangesteld. Joeke van der Mei zal het directeursstokje overnemen van huidig directeur Peter van der Bijl, die binnenkort met pensioen gaat. Joeke is per 1 september 2025 bij Zendi

Grote Kerk Oss
Nieuws

Ramp voorkomen: brand in Grote Kerk Oss net op tijd geblust

Gisteren brak er brand uit in de Grote Kerk van Oss. Dat melden diverse media. Het vuur, dat aan het eind van de ochtend werd ontdekt onder het dak van de kerk, werd als grote brand geclassificeerd. Daarom rukte de brandweer massaal uit en kreeg zij

Jerke
Nieuws

CU-jongeren doen tientallen wijzigingsvoorstellen voor verkiezingsprogramma van partij

PerspectieF, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie, heeft tientallen wijzigingsvoorstellen ingediend voor het conceptverkiezingsprogramma van de partij. Dat maakt men zelf bekend in een persbericht. "Het hoopvolle verhaal van de ChristenUnie kan

Paus Leo XIV
Nieuws

Paus Leo XIV ontvangt priester die zich inzet voor katholieke lhbti-gemeenschap

Paus Leo XIV heeft in het Vaticaan een gesprek gehad met de Amerikaanse priester James Martin. Laatstgenoemde zet zich al jaren in voor katholieke lhbti’ers. Volgens Martin wilde de paus duidelijk maken dat iedereen zich welkom moet weten binnen de R

Annunciation Catholic School
Nieuws

Ruim drie miljoen euro opgehaald voor slachtoffers schietpartij katholieke school

Een week na de schietpartij op Annunciation Catholic School in Minneapolis is er ruim drie miljoen euro ingezameld voor de slachtoffers en hun families. Dat meldt The Christian Post. Tijdens de openingsmis van het schooljaar opende de 23-jarige oud-l

Nigeria
Nieuws

Islamitische terroristen doden acht christenen bij aanvallen in noordoost-Nigeria

In de noordoostelijke Nigeriaanse deelstaat Borno zijn afgelopen weekend acht christenen omgekomen bij twee afzonderlijke aanvallen van terreurbeweging Boko Haram. Daarnaast zijn tientallen huizen in brand gestoken. Dat bevestigen zowel lokale bronne

Ds. H. B. van der Knijff
Nieuws

Hervormde gemeente Hazerswoude brengt beroep uit op ds. H. B. van der Knijff

De hervormde gemeente te Hazerswoude heeft een beroep uitgebracht op ds. H. B. van der Knijff. De predikant uit Wilsum moet in Hazerswoude de opvolger worden van de in 2024 naar Houten vertrokken ds. A. C. van Kampen.  Ook de hervormde gemeente te Ka

Meerartikelen

Kees van Ekris
Interview

PKN-scriba Kees van Ekris: "De Bijbel laat je nooit in de steek"

Kees van Ekris, vorig jaar Theoloog des Vaderlands, begint op 1 juli aan een nieuwe functie: secretaris van de Protestantse Kerk in Nederland. Ik sprak met hem over zijn nieuwste boek, De magie van het geloof. Dat gaat over de ‘mythe’, het verhaal wa

Familie van der Beek (foto EO)
Interview

Gezin Van der Beek vertrok naar Suriname: "Voelde te groot voor eenvoudige jongen van een dorp"

"Al sinds mijn jeugd droomde ik ervan om piloot te worden", zegt David van der Beek. Samen met zijn vrouw Mieke en hun jongste dochter vertrok hij deze zomer naar Suriname om namens MAF (Mission Aviation Fellowship) te werken. Afgelopen weekend ging

 ds. P. D. J. Buijs
God

Zacharia 3 leidt tot verwarring en angst: Refoweb-vragensteller spreekt zich uit

In de vragenrubriek van Refoweb stelde een lezer een indringende vraag over Zacharia 3. Het vierde nachtgezicht, waarin de duivel optreedt als aanklager tegenover de hogepriester Jozua, bracht bij hem verwarring en angst. Vooral de rol van satan als

Mandy
Podcast

Waarom lijkt Gods aanwezigheid niet altijd duidelijk merkbaar?

Als God werkelijk almachtig en vol liefde is, waarom laat Hij zich dan niet overduidelijk zien? Het is een vraag die velen bezighoudt. Sommigen gebruiken het zelfs als argument tegen het bestaan van God. In deze aflevering van ChristenDOM? duiken Man

Prof. dr. Willem Ouweneel
Column

Het David-en-Goliath-principe: God triomfeert door zwakke werktuigen

In alle geestelijke strijd in de Bijbel vind je wat ik het David-en-Goliath-principe noem: de eenvoudige herdersjongen David met zijn slinger wint het van de ervaren krijgsman, de reus Goliath, die met zwaard en speer op hem af komt. Die triomf van D

GNR
Persbericht

Groot Nieuws Radio lanceert eigen nieuwspodcast

Groot Nieuws Radio start op vrijdag 5 september met een nieuwe podcast: Groot Nieuws van de Week. Hierin hoor je de actualiteit op een manier die kenmerkend is voor Groot Nieuws Radio: met ruimte voor kritische vragen, maar altijd met een geluid van

Robin M. Westman
Nieuws

Schutter katholieke kerk Minneapolis worstelde met identiteit

De katholieke gemeenschap van Minneapolis is diep geschokt door de schietpartij van vorige week in de Annunciation Catholic School and Church. Tijdens de openingsmis van het schooljaar opende een oud-leerling het vuur op kinderen en andere gelovigen.

SGP
Verdieping

Verkiezingsprogramma SGP: dit zijn de belangrijkste standpunten

De SGP heeft dinsdag het conceptverkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen gepresenteerd. Opkomen voor kwetsbaar leven en het gezin zijn belangrijke speerpunten van de partij. Ook streeft men naar christelijke waarden in Nederland en is er

Josh Sullivan
Nieuws

Amerikaanse zendeling keert terug naar land waar hij eerder ontvoerd werd

De Amerikaanse zendeling Josh Sullivan (34) is tijdelijk teruggekeerd naar zijn zendingspost in Zuid-Afrika. In april werd hij daar nog door vier gewapende mannen ontvoerd en zes dagen lang vastgehouden. Na een schietpartij werd hij uiteindelijk door

Politie
Nieuws

Tiener aangeklaagd voor moord op petekind van bekende pastor uit Chicago 

In Chicago is een 18-jarige jongen aangeklaagd voor de moord op Christion Tucker (21). Hij was het petekind van Corey Brooks, een bekende Amerikaanse voorganger van de New Beginnings Church en leider van de organisatie Project HOOD. De politie meldt

Júlia Herku
Interview

Is er hoop voor generatie Z? Jonge Theoloog des Vaderlands Júlia Herku geeft antwoord

"Ik kijk ernaar uit om Jezus te ontmoeten", zegt Júlia Herku (21) zonder aarzeling. Haar geloof staat stevig op een fundering die door de jaren heen is gegroeid. Als Jonge Theoloog des Vaderlands reist ze door heel Nederland om haar generatie te vert

Wilkin van de Kamp
Video

Videoboodschap Wilkin van de Kamp over indringende uitnodiging van Jezus

"Drinken is een actief proces", zegt Wilkin van de Kamp. "Je kunt de doop in de Heilige Geest niet vanuit een negatieve of passieve houding ontvangen. Niemand kan drinken met gesloten mond. Zoals in het natuurlijke, zo is het ook in het geestelijke."