Israƫlische minister droomt van synagoge op de Tempelberg
Een synagoge bouwen op de Tempelberg. Dat is de droom van Itamar Ben-Gvir, de Israƫlische minister van nationale veiligheid. Deze uitspraak is zeer gewaagd omdat deze plek, die door moslims Haram al-Sharif wordt genoemd, nu de thuisbasis is van de Al-Aqsa Moskee, de derde heiligste plaats in de islam. Moslims geloven dat de profeet Mohammed vanaf deze locatie naar de hemel is opgestegen.
Ben-Gvir deelde zijn droom afgelopen maandag in gesprek met Israelās Army Radio. Eerder noemde Ben-Gvir de Tempelberg tijdens bezoeken aan deze betwiste plek "de belangrijkste plaats in IsraĆ«l" en maakte hij duidelijk dat het regeringsbeleid erop is gericht om mogelijk te maken dat Joden op de Tempelberg hun gebeden kunnen uitspreken. Het Palestijnse ministerie van Buitenlandse Zaken verklaarde dat het de uitspraken van Ben-Gvir beschouwde als "een expliciete en flagrante oproep om de moskee te slopen".
Ook heeft het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken haar bezorgdheid geuit. Elke poging om een synagoge op de Tempelberg te bouwen "zou een flagrante minachting tonen voor de historische status-quo met betrekking tot de heilige plaatsen in Jeruzalem", aldus Matthew Miller, woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Yoav Gallant, Israƫls minister van Defensie, voegde eraan toe in een post op X: "De status-quo op de Tempelberg uitdagen is een gevaarlijke, onnodige en onverantwoordelijke daad. De acties van Ben-Gvir brengen de nationale veiligheid van de staat Israƫl en zijn internationale status in gevaar."
Waarom is dit een gevoelige kwestie?
Op de berg waar ooit de tempel stond staan nu de voor moslims heilige Rotskoepel en de Al-Aqsa moskee. Toen Israƫl in 1967 de Tempelberg op Jordaniƫ veroverde, lieten de Israƫlische Autoriteiten het beheer over de berg over aan de Jordaanse Waqf. Onder het beheer van de Waqf is het verboden voor niet-moslims om op de berg te bidden. Een bezoek van niet-moslims aan de moskee mag alleen op bepaalde tijden. Deze status quo werd onderdeel van het vredesverdrag tussen Israƫl en Jordaniƫ uit 1994. Critici, zoals de Israƫlische minister van Nationale Veiligheid, willen dat dit beleid wordt aangepast zodat ook Joden op de Tempelberg kunnen bidden.
De spanning rond het Tempelplein loopt regelmatig flink op. Zo leidde een bezoek van de toenmalige Israƫlische premier Ariƫl Sharon in 2000 tot een enorme Palestijnse volksopstand en werd rabbijn Yehuda Glick in 2014 neergeschoten omdat hij vindt dat Joden zouden moeten kunnen bidden op het Tempelplein, zo schreef Isreality eerder. Er zijn trouwens ook rabbijnen die vinden dat Joden helemaal niet op het Tempelplein zouden moeten komen. Omdat het niet zeker is wat de precieze locatie is van het heilige der heiligen (waar de wolk van God intrek nam en alleen ƩƩn keer per jaar bezocht mocht worden door de hogepriester) moeten Joden het risico vermijden om deze plek te betreden, vinden zij.
Geestelijke strijd
Veel christenen zijn van mening dat er achter de politieke ontwikkelingen rondom de Tempelberg een geestelijke strijd schuilgaat. Hierover sprak Cvandaag eerder met Ton en Christian Stier van Stichting IsraĆ«l en de Bijbel. āHoewel Jeruzalem niet in de Koran voorkomt, claimt men opmerkelijk genoeg deze heilige stad als dĆ© plek waar hun verlosser zich zal vestigenā, merkte Ton Stier in 2016 op. āIn de Bijbel lezen we dat de antichrist specifiek het zoonschap van God ontkent (1 Joh. 2:22). Dat aspect zien we daar duidelijk in terug, in de meest letterlijke zin van het woord. Zoals Christian zei spreekt de tekst op de Rotskoepel boekdelen: āGod heeft geen zoon.āā
āOp de Tempelberg zal de climax plaatsvindenā, stelde Christian Stier destijds. āDaar eindigt de strijd tussen God en satan. Het is volgens MattheĆ¼s 23 en 24 wachten op het moment dat het Joodse volk tot bekering komt en Zijn naam zal aanroepen. Dat zal het moment zijn dat God Zijn Zoon opnieuw naar de aarde stuurt. Jezus zal Zijn voeten op de Olijfberg zetten, de berg zal splitsen als vluchtweg voor een gelovig overblijfsel dat in de woestijn wordt verzameld. Van daaruit zullen ze als gelovig volk met Jezus het Beloofde land zullen betreden. De Tempelberg zal het centrum zijn, maar zal er in geografisch opzicht totaal anders uit gaan zien.ā
Praatmee