Tv-programma Kassa legt misstanden bij reformatorisch bedrijf bloot

Het tv-programma Kassa heeft zaterdagavond ernstige misstanden onthuld bij het Goudwisselkantoor, een familiebedrijf uit Klaaswaal dat in reformatorische kring goed bekend is. Uit undercoverbeelden, documenten en gesprekken met oud-medewerkers blijkt dat klanten bij het inleveren van goud soms slechts vijf tot twintig procent van de werkelijke waarde kregen uitbetaald.
Volgens Kassa wordt personeel getraind om in te schatten hoe goed geïnformeerd een klant is, waarna het bod daarop wordt afgestemd. “Wie geen verstand van goud heeft, krijgt een veel te lage prijs aangeboden”, aldus de redactie. Een onafhankelijke expert taxeerde een gouden collier op 1300 euro; het Goudwisselkantoor bood slechts 350 euro. In een ander geval kreeg een terminaal zieke vrouw 1500 euro aangeboden voor een partij goud die bijna 20.000 euro waard bleek.
Strafrechtadvocaat Sylvester Römer noemt de werkwijze in de uitzending “mogelijk oplichting”. Volgens hem presenteert het bedrijf zich als een betrouwbare specialist, maar blijkt het in de praktijk te gaan om een strategie om zoveel mogelijk winst te behalen.
Reformatorische achtergrond van de familie De Ruiter
Het Goudwisselkantoor is eigendom van de vijf broers De Ruiter, zonen van oprichter Jaap de Ruiter, voormalig postzegel- en muntenhandelaar. De onderneming groeide uit tot de grootste inkoper van particulier goud in Nederland met meer dan 175 vestigingen, ook in België en Duitsland.
Kassa besteedde nadrukkelijk aandacht aan de reformatorische achtergrond van de familie. In de uitzending zijn beelden te zien van de Rehobothkerk van de Gereformeerde Gemeente in Klaaswaal, waar de familie deel van uitmaakt. Ook citeert het programma uit een interview dat topman Johan de Ruiter eerder gaf aan zakenblad Quote, waarin hij zei: “Ons werk moet gezegend worden.”
Volgens oud-medewerkers wil het bedrijf nadrukkelijk een imago van betrouwbaarheid en integriteit uitstralen. “De filialen heten niet ‘winkels’ maar ‘kantoren’. Ze ogen eerder als een financieel dienstverlener dan als een goudhandel”, aldus een van hen. Juist daarom wekt de inhoud van de uitzending zoveel verbazing binnen reformatorische kring.
Reactie van Goudwisselkantoor
In een reactie aan het Reformatorisch Dagblad laat het bedrijf weten dat de uitzending “veel indruk” heeft gemaakt. “De toon en woorden die zijn gebruikt, zoals ‘oplichting’ en ‘misleiding’, raken ons diep”, stelt het Goudwisselkantoor.
Volgens de directie is hun werkwijze legitiem en past die binnen de vrije markt, zoals ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die beschrijft. De ACM bevestigde aan Kassa dat er geen specifiek toezicht bestaat op goudinkoop en dat bedrijven vrij zijn om prijzen te bepalen. Het bedrijf benadrukt dat klanten altijd vrij zijn om een bod te weigeren of elders te vergelijken.


































Praatmee