Twintig jaar na de vorming van de PKN: wat is onze identiteit?

Verdieping 24 augustus 2024 7 minuten Piet Vergunst
Piet Vergunst

Het is nu twintig jaar na de vorming van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Dit brengt tot de vraag hoe we onze identiteit als gemeenten in de PKN bewaren en hoe we onze roeping in de kerk verstaan, ook twintig jaar na kerkvereniging en kerkscheuring?

Het was ergens in de eerste helft van de jaren tachtig. De tweedejaars student theologie fietste ontredderd van Leiden naar Katwijk, geëmotioneerd en letterlijk in tranen. Het jonge theologische plantje had geen water gehad uit de bron van de reformatorische theologie, maar was bijna vertrapt in een college van de hervormde kerkelijk hoogleraar Theologie F.O. van Gennep. Prof. Van Gennep had ten overstaan van theologen in opleiding de lichamelijke opstanding van Christus ontkend, al leert Paulus dat ons geloof zinloos is, als Hij niet is opgewekt.

En toen Arnold van Zwet – om hem gaat het, de dominee uit Putten die nu zijn emeritaat nadert, – thuiskwam in Katwijk, sprak in zijn ontreddering de Heere woorden uit Jeremia 1: ‘Ik zal wakker zijn over Mijn woord, om dat te doen.’ Met het beeld van de amandelboom (in het Hebreeuws heet deze boom de wakkere, de wakende) kreeg Jeremia onderwijs. Van 650 voor Christus gaan we naar 2004, want, zo vertelde ds. Van Zwet onlangs in een kerkelijke bijeenkomst: ‘Ik kende bij de afronding van Samen op Weg geen enkele aanvechting om kerk en gemeente te verlaten.’ ‘Ik zal waken over Mijn woord, om dat te doen.’ Dat was houvast, tijdens de omgang met God geleerd, in de kerkelijke praktijk beoefend.

Verbondsbreuk
Het brengt me bij de roeping van de kerk, ook bij de missie van de Gereformeerde Bond. Als God belooft te waken, dan is dat hoopvol en een houvast, maar wij mogen niet denken dat het zomaar goedkomt met de gemeenten. Afvalligheid en verbondsbreuk liggen immers op de loer.

Als God belooft te waken, dan is dat hoopvol en een houvast, maar wij mogen niet denken dat het zomaar goedkomt met de gemeenten.

Jeremia 31 spreekt aan de ene kant over de belofte van een nieuw verbond, over herstel. We lezen daarbij echter ook ‘dat Ik (de Heere) gewaakt heb om weg te rukken en af te breken, om omver te halen en te vernielen, en kwaad aan te doen’. En in Jeremia 44 vinden we dit eveneens: volharding van God in het oordeel als Zijn volk Hem niet trouw is. Lees Jeremia 44:27: ‘Zie, Ik ga over hen waken ten kwade en niet ten goede.’ Mogen we niet zeggen dat de Heere waakt over Zijn eer en over Zijn Naam?

Opheffen gemeenten
Kunnen we zo kijken naar wat er nu in de kerk gaande is? Zien we in allerlei ontwikkelingen dan de hand van God of bezien we secularisatie als een autonoom proces? Het voorbije jaar stelde de classis Delta een commissie in die de kerk niet eerder had, een commissie ‘Opheffen gemeenten’. Ja, net als pastoraat en zending en al het andere werk van de kerk moet ook het opheffen van gemeenten zorgvuldig gebeuren. Tegelijk kan een klein bericht over deze commissie je diep in het hart raken, omdat het een uiting is van de macht van de secularisatie, een macht die oprukt waar de gemeente God verlaat.

Hoe zouden wij het vinden als de classispredikant uit Delta – of zijn collega uit het noorden van het land, waar bijna de helft van de gemeenten zonder herder en leraar is – zich als ooit Jeremia (4:19) tot ons richt: ‘Mijn binnenste, mijn binnenste, ik krimp ineen, wanden van mijn hart! Mijn hart is onrustig in mij.’ En: ‘Was mijn oog een bron van tranen, ik zou dag en nacht wenen.’

Laat er nimmer iets triomfantelijks aanwezig zijn of komen vanwege wie wij zijn. Dan is de missie van onze vereniging tot mislukken gedoemd.

De context van de Protestantse Kerk maakt dat ik mezelf en dat wij elkaar de vraag stellen of we waakzaam geweest zijn, in het geloof onderhandeld hebben met God over Zijn belofte om wakker te zijn over Zijn woord.

Tot mislukken gedoemd
We leven in 2024, twintig jaar na de vorming van de Protestantse Kerk in Nederland. Kerkvereniging betekende ook kerkscheuring, de vorming van de Hersteld Hervormde Kerk. Bij elke afscheiding vloeit er veel gereformeerd bloed uit de kerk, die het lichaam van Christus is. Een deel van het lichaam wordt geamputeerd, gaat zelfstandig verder.

En dan treden de processen in die uit andere kerkelijke breuken herkenbaar zijn. Je kerkelijke identiteit vaststellen in relatie tot de ander, blijvende wonden en littekens bij degenen die tijdens de scheuring verantwoordelijkheid droegen en na twintig jaar een nieuwe generatie (ook van theologen) die weinig kennis van het verleden omdraagt. De een roept om schuldbelijdenis of stelt kanselruil voor, de ander moet daar niet aan denken.

Het lijkt me goed in deze bijdrage – twintig jaar is sowieso geen officieel moment om te gedenken – de Hersteld Hervormde Kerk links te laten liggen. Niet om de pijn van de scheuring weg te drukken, want een wond die niet openligt, gaat zweren. Wel omdat we al onze kerkelijke energie nodig hebben om zelf onze roeping te vervullen in de context waarin we ons geplaatst weten.

Geslagen en geen pijn gevoeld, als ons dat overkomt, merken we de stem van God niet op in wat er onder ons gebeurd is en leren we de lessen van onze eigen geschiedenis niet.

Laten we de gebrokenheid van ons kerkelijke leven maar blijven meedragen, opdat we ook hierin gemeente onder het kruis blijven. Laat er nimmer iets triomfantelijks aanwezig zijn of komen vanwege wie wij zijn. Dan is de missie van onze vereniging tot mislukken gedoemd.

Zonder triomfantelijkheid
In onze nationaal-gereformeerde geschiedschrijving werd, mede vanwege het denken van talloze gereformeerde predikanten, herhaaldelijk een vergelijking gemaakt tussen Israël en Nederland, omdat God met beide volken grote dingen had gedaan. Misschien begrijpelijk, als we zien dat onze natie zijn staatkundige vrijheid en nationale zelfstandigheid middellijk aan de worsteling om de ware religie te danken had. Was de staat niet uit de kerk geboren? Amsterdam stond bekend als het Jeruzalem van het Westen, gezien de vele Joden in haar midden. Begrijpelijk misschien, maar zeker niet goed.

En nu loopt ons land voorop in verkeerde (medisch-)ethische ontwikkelingen. We gaan voorop in de zonde en zoeken die in het kader van ontwikkelingshulp zelfs te exporteren. En het geringe aantal Joden in ons land weet zich niet veilig.

Vertaald naar de situatie van de kerk zeg ik dit: We zijn na 2004 – zonder enige triomfantelijkheid – als hervormde gemeenten binnen de Protestantse Kerk verdergegaan op de weg van het verbond, in gebondenheid aan de belijdenis van de kerk. We konden niet op dezelfde wijze verder, we dragen de pijn om wat gebeurd is mee. Zo alleen immers kunnen we verinnerlijken wat Jeremia opmerkt: ‘HEERE! Zien Uw ogen niet naar betrouwbaarheid? U hebt hen geslagen, maar zij voelden geen pijn. U hebt hen omgebracht, maar zij weigerden vermaning te aanvaarden.’ (Jer.5:3)

Geslagen en geen pijn gevoeld, als ons dat overkomt, merken we de stem van God niet op in wat er onder ons gebeurd is en leren we de lessen van onze eigen geschiedenis niet. Het heeft gemaakt dat twee jaar later, bij ons honderdjarig bestaan in 2006, het bestuur van de Gereformeerde Bond de herdenkingsrede als titel meegaf ‘Vóór de kerk’. Dat typeert de decennia door ons diepste Anliegen (zorg), tot heden toe.

De kerk keert zich tegen elke macht die ons knecht, tegen ideologie of filosofie die Jezus niet erkent als Heere.

Vrienden van Jezus
Letten we op het zelfverstaan van de Protestantse Kerk ten aanzien van kerkelijke breuken uit haar verleden, dan houden we het eerste grondleggende artikel uit de kerkorde goed in het oog. ‘De Protestantse Kerk in Nederland is overeenkomstig haar belijden gestalte van de ene heilige apostolische of algemene christelijke Kerk die zich delend in de aan Israël geschonken verwachting, uitstrekt naar de komst van het Koninkrijk van God’. De kerk is ‘gestalte’, onbepaald; niet ‘de’ gestalte, want dan naderen we de kerkelijke hoogmoed, maar evenmin ‘een’ gestalte, want dan sanctioneren we de zonde van de kerkelijke verscheurdheid.

In het spanningsveld tussen eenheid en waarheid is er naast het ‘Vóór de kerk’ een tweede aandachtspunt in het werk van de Gereformeerde Bond, namelijk voor het gereformeerde belijden. Die horen sterk bijeen, kerk en belijdenis. Wij geloven de kerk, die ene heilige en apostolische kerk, zoals de Twaalf Artikelen ons voorhouden. Tegelijk belijdt de kerk met Guido de Brès en de NGB dat al onze zaligheid in Jezus Christus ligt, om welke reden we als vrienden van de Waarheid, van Jezus, in de kerk Zijn geboden hooghouden.

Tucht hoort erbij
Dat gesprek over Hem mag niet verstommen. Alle vermaningen uit het Nieuwe Testament draaien er immers om dat ‘valse redeneringen en elke hoogte die zich verheft tegen de kennis van God afgebroken wordt en dat elke gedachte gevangengenomen wordt om die te brengen tot de gehoorzaamheid aan Christus’ (2 Kor.10:5). De kerk keert zich tegen elke macht die ons knecht, tegen ideologie of filosofie die Jezus niet erkent als Heere.

Brengt dat de tucht niet in ons blikveld, een onderwerp waarover dit voorjaar een jonge theologe, dr. Tineke Boele, een dissertatie aanreikte? ‘Tucht hoort er helemaal bij in de kerk’, zei ze tijdens de promotie. ‘Ik durf zelfs te zeggen: het is een zegen voor de kerk, ze heeft er iets onmisbaars mee in handen gekregen. Want tucht wil zeggen dat onrecht bestreden wordt en kwaad een halt wordt toegeroepen. Dat de kerk een plaats wil zijn waar iets zichtbaar wordt van Gods goede bedoeling voor en met mensen; waar waarheid en vrede worden nagejaagd.’ Het verschijnen van dit boek is een appèl aan de kerk.

Piet Vergunst is hoofdredacteur van De Waarheidsvriend. Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 53). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van deze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Praatmee

Beluister onze podcast

#339 Jeffrey & Richard Groenenboom over een indrukwekkend getuigenis uit Eritrea
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Martin Bosma
Nieuws

Kamervoorzitter begon Algemene Politieke Beschouwingen met Prediker 1

'Wat een prachtig begin van de Algemene Politieke Beschouwingen. Kamervoorzitter Martin Bosma begint de dag met Prediker 1. Uit de Statenvertaling', merkt Tom de Nooijer, presentator van Ongehoord Nieuws, op via X.  Bosma las het tweede tot en met he

Arie van der Veer
Video

EO deelt laatste video-overdenking dominee Arie van der Veer

De afgelopen maanden publiceerde de EO elke zondag een video-overdenking van ds. Arie van der Veer. De overdenking van deze week was al ingepland voordat hij overleed. Ter nagedachtenis aan de 'EO-dominee' wordt de overdenking gedeeld via Facebook. '

Ds. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen vertelt over het ontstaan van het lied 'Hoe groot zijt Gij?'

"Kent u het lied 'Hoe groot zijt Gij'?", vroeg dominee M. Klaassen recent tijdens een preek. Hij verwijst naar één van de bekendste christelijke liederen. "Het lied is een bewerking van Psalm 8. Ik weet niet of je het verhaal erachter kent? Dat is ee

Menno Bakker
Video

Kapitein Menno Bakker weet zich afhankelijk van God: "Ik kan het niet alleen"

Hij is kapitein bij de Koninklijke Marechaussee, diplomaat en werkzaam aan verschillende universiteiten. Er is weinig dat Menno Bakker niet kan. Bakker diende onder meer in Afghanistan en is nog steeds betrokken bij humanitaire acties. Afgelopen zond

Open Doors
Nieuws

Moeder uitgezet omdat ze weigert haar geloof in Jezus te verloochenen

De christelijke vrouw Aisha* – ex-moslima – en haar vier jonge kinderen zijn eind augustus onder dwang van de andere dorpsbewoners hun dorp in een land in Centraal-Azië uitgezet omdat ze hun geloof niet wilden herroepen. Aisha en haar man Halil* ware

echtscheiding
Nieuws

Refoweb-vragensteller: 'Ik raak de kerk en God steeds meer kwijt'

'Na een korte periode getrouwd te zijn, waar ik van tevoren goed over heb nagedacht, bleek ons huwelijk niet te werken en moest ik voor mijn eigen veiligheid scheiden. Ik kom op dit moment alleen nog maar in de kerk als ik deze functie uit moet oefen

Mirjam Bikker
Nieuws

ChristenUnie presenteert tegenbegroting: "Voor een rechtvaardige overheid"

De ChristenUnie presenteert vandaag haar tegenbegroting. Ook nu het CPB dit jaar de tegenbegrotingen niet doorrekent, een keuze die de ChristenUnie betreurt, zet de partij de traditie van het tegenbegroten voort.  "De ChristenUnie gelooft in construc

hogeschool
Nieuws

Godsdienstdocent promoveert na onderzoek naar christelijke burgerschapsvorming leraren

Peter van Olst promoveert op vrijdag 20 september op zijn onderzoek naar een holistische benadering van de christelijke burgerschapsvorming van leraren in een gefragmentariseerde samenleving. Zijn proefschrift heeft de titel ‘Faithfully Connected. Ho

Meerartikelen

Sahel
Positief nieuws

Gebedsverhoring: duizenden mensen gedoopt in de Sahel

Nog maar enkele decennia geleden was iedere nieuwe gelovige in de Sahel uitzonderlijk nieuws binnen Operatie Mobilisatie. Nu zien we dat er in korte tijd duizenden mensen zich laten dopen! Dat er zoveel mensen in de Sahel hun hart aan Jezus geven is

Nico van der Voet
Opinie

Te vaak wordt abortus gezien als het probleem van de vrouw

Een kind verwachten is een prachtig beeld van het christelijke leven. Iedere christen is namelijk in verwachting. Ontvankelijk voor wat komen gaat. Verlangend naar Wie komen gaat. Het Oude Testament en Nieuwe Testament zijn vol van verlangen naar en

Troonrede
Nieuws

Zo reageren ChristenUnie en SGP op de Troonrede

Het asielsysteem moet sneller, strenger en soberder, zegt koning Willem-Alexander namens de regering in de troonrede. Hij zegt dat migratie een grote druk zet op de voorzieningen in Nederland en dat vooral in de asielketen de problemen "urgent" zijn.

SGP logo
Nieuws

Politieke peiling Ipsos: SGP levert twee zetels in

In de Ipsos I&O-zetelpeiling, in de week van Prinsjesdag, komt de PVV opnieuw naar voren als grootste partij. De partij van Wilders zou nu kunnen rekenen op zo’n 42 zetels. De SGP daalt van vier naar twee zetels, terwijl de ChristenUnie er een zetel

PerspectieF
Nieuws

ChristenUnie-jongeren roepen partij op om te stoppen met sociale medium X

PerspectieF (ChristenUnie-jongeren) roept ChristenUnie op verantwoordelijkheid te nemen voor haar aanwezigheid op sociale media zoals X. Zolang X een bron is van misleidende nieuwsberichten en polarisatie omdat ze zich niet houden aan de Europese ric

Red de giftenaftrek
Nieuws

Giftenaftrek: goed nieuws voor ChristenUnie, kerken en goede doelen

De geplande versobering van de giftenaftrek wordt bijna volledig geschrapt. Voor ondernemers die giften doen, vervalt het fiscale voordeel voorlopig, maar voor particulieren blijft de giftenaftrek volledig in stand, meldt het Nederlands Dagblad. Deze

paus Franciscus
Nieuws

Paus Franciscus: "Alle religies banen een weg tot God"

Tijdens een driedaags bezoek aan Singapore verklaarde paus Franciscus dat "alle religies een weg tot God banen". Deze opmerking leidde tot felle reacties van verschillende religieuze leiders. De uitspraak werd gedaan tijdens een interreligieuze bijee

Gratia Pello
Nieuws

Indonesische christen vrijgelaten na vermeende belediging profeet Mohammed

De christelijke apologeet Gratia Pello is voorwaardelijk vrijgelaten nadat hij meer dan een jaar in een Indonesische gevangenis verbleef. Hij zat vast op beschuldiging van godslastering wegens vermeende belediging van de islamitische profeet Mohammed

Judith
Video

Judith had suïcidale gedachten: "Maar God had een plan met mijn leven"

Al sinds haar jeugd worstelt Judith met depressieve gedachten. "Het dieptepunt was toen ik rond de 20 jaar was. Toen ben ik een tijdje opgenomen geweest in een kliniek vanwege depressies. Ik had toen ook last van suïcidale gedachten. Gelukkig was God

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp vertelt dat God ons niet langer als zondaren ziet als we in Christus zijn

"In eenheid met het Lam van God ziet God jou nu als rein, heilig, rechtvaardig en volmaakt", aldus Wilkin van de Kamp. In de 99e aflevering van de serie 'Begin je dag met God' merkt de spreker en schrijver op dat God ons niet langer als zondaren ziet

Piet Vergunst
Verdieping

Enny de Bruijn probeert de ervaring van een psalm over te brengen

Als we de psalmen kwijtraken, ook in de gemeenten, is dat een verarming, zegt Enny de Bruijn. "Het allermooiste vind ik dat ze eerlijk zijn, dat alle kanten van het geloofsleven aan de orde komen." Zelf publiceert ze nu een bundel met 25 psalmen in h

ds. M. Messemaker
Video

Deze psalm leest ds. Messemaker vaak met depressieve mensen

"Soms ga ik bij mensen op bezoek die last hebben van depressiviteit. Als dominee kun je dan wel honderd keer zeggen dat 'je moet geloven in God' of 'dat je je vertrouwen op Hem moet stellen'. Maar dat helpt op dat moment gewoon niet. Daarvoor is het