Ga je op de stoel van God zitten als je embryo DNA aanpast?

Verdieping 8 juli 2024 NPV
embryokweek
Shutterstock

'Door embryo-DNA aan te passen, ga je op de stoel van God zitten.' Dit is de laatste stelling in het slot van een artikelenreeks van NPV - Zorg voor het leven. In deze artikelenreeks geven vier experts antwoord op verschillende stellingen die aan het thema ingrijpen in embryo-DNA raken. In het landelijk project ā€˜De DNA dialogenā€™ worden hier gesprekken over gevoerd. De NPV mag in deze dialogen christelijke perspectieven naar voren brengen.

Stel: het is 2050 en er is een nieuwe techniek in gebruik genomen waarmee je het DNA van menselijke embryoā€™s kunt aanpassen. Met deze techniek kunnen erfelijke ziekten uitgebannen worden. Genen die ziekten veroorzaken worden uit het DNA verwijderd en vervangen voor genen die een gewenste uitkomst geven. Veelbelovendā€¦ Toch?

De overheid staat aan de vooravond van belangrijke besluiten. Willen we deze techniek toelaten in ons land? En zo ja, onder welke voorwaarden? En willen we als land embryokweek toestaan zodat deze techniek verder ontwikkeld kan worden? Wat doet dit alles met de samenleving en onze kijk op het leven? Belangrijke vragen, waar goede afwegingen en gesprekken voor nodig zijnā€¦

Hieronder reageren vier experts reageren op de stelling: 'Door embryo-DNA aan te passen, ga je op de stoel van God'.

AndrĆ© Poortman, theoloog: ā€œAls je dit antropomorfe beeld van God wilt gebruiken, dan kun je niet anders dan concluderen dat we als mensen per definitie op de stoel van God zitten. Dat is misschien wel onze ultieme tragiek. Geworpen in ons bestaan, tegen wil en dank, staan we er in ethische dilemmaā€™s alleen voor. We kunnen natuurlijk ethische richtlijnen proberen te destilleren uit religieuze bronnen als de Tenach en het Evangelie, de traditie en allerhande andere religieuze bronnen. Maar in ultimo is Gods stoel vacant op deze wereld en kan hij alleen door ons mensen worden bezet. Dat hangt samen met het gegeven van de menselijke vrijheid. De mens is gedoemd vrij te zijn en is daarmee ook tegelijk radicaal verantwoordelijk.

"In ultimo is Gods stoel vacant op deze wereld en kan hij alleen door ons mensen worden bezet."

Jonathan Sacks roept in zijn boek Een gebroken wereld heel maken op om de menselijke vrijheid in te zetten als partners van God in het werk van de schepping. Zo kan de menselijke vrijheid samenvallen met een ethiek van verantwoordelijkheid. De mens kan namelijk alleen verantwoordelijk zijn als hij ook vrij is. Werken als partner van God is een visie die het leven beaamt, aldus Sacks, het is ā€˜de moed om het risico van verantwoordelijkheid te nemen door medeauteurs te worden van een wereld zoals die behoort te zijn.ā€™

Het ongemak bij het zitten op de stoel van God, het ongemak rondom ethische dilemmaā€™s en het onbevredigende van ethische keuzes maken is niet iets dat we zouden moeten ontlopen door ons te verschansen in conservatieve loopgraven of te relativeren met blinde progressiviteit. Het ongemak moeten we koesteren, cultiveren. Ethische besluitvorming en wetgeving zal altijd een kiezelsteen in onze morele schoen blijven.ā€

Henk Jochemsen, ingenieur, filosoof en bijzonder hoogleraar: "Op de stoel van God gaan zitten, vind ik een ongelukkige uitdrukking. Ik vat die nu maar op als het doen van dingen die de mens niet toekomen.

Uit de stelling kun je de suggestie lezen dat het DNA heilig is of dat het embryo heilig is. Voor het embryo als een zich belichamend mens geldt dat; dit mag dus nooit puur als onderzoeksmateriaal gebruikt worden. Voor het DNA geldt dat niet; het is een molecuul met noodzakelijke informatie, maar kan op zich ook in het laboratorium gemaakt worden. De cruciale vraag is niet of het DNA wordt aangepast maar wat die aanpassing doet met de mens die het betreft. DNA aanpassen in lichaamscellen ter behandeling van aandoeningen is in principe prima.

"De cruciale vraag is niet of het DNA wordt aangepast maar wat die aanpassing doet met de mens die het betreft."

De stelling suggereert dat mensen door kiembaan genetische aanpassing met hun eigen lichamelijke bestaan, of met dat van hun kinderen, omgaan als een project. Dit moet leiden tot de optimale expressie van de identiteit waarvoor die mensen kiezen voor zichzelf of hun kinderen.

We zien in de samenleving en de geneeskunde een toenemende tendens tot instrumentalisering van het lichaam voor de wensen en doelen van het individu. Het lichaam moet optimaal functioneren om van het leven te kunnen genieten en als dat onmogelijk is geworden, dan kan het maar beter stoppen. Kweken van embryoā€™s is hiervan een uitdrukking evenals een nog altijd voorkomend behandelfanatisme gecombineerd met euthanasie als we daaraan toe zijn. Dat is ā€“ om dan die term nog te gebruiken- op de stoel van God gaan zitten. Dit is natuurlijk wat scherp gezegd en er is gelukkig veel goede zorg. Maar de genoemde tendens kan deze ondermijnen en dienen we dan ook te weerstaan.

Martina Cornel, arts: ā€œWat wordt er precies bedoeld met ā€œop de stoel van God zittenā€? Sommige mensen zullen daarmee bedoelen dat je je bezighoudt met zaken waar mensen zich niet mee mogen bezighouden. Persoonlijk denk ik dat God mensen nodig heeft. Juist in de gezondheidszorg doen we veel vanuit de motivatie dat omzien naar zwakkeren en zieken is wat God van ons vraagt. Veel artsen zullen God daar niet letterlijk bij noemen, maar spreken bijvoorbeeld over ā€œweldoenā€ en ā€œniet-schadenā€. Wanneer je door embryo DNA aan te passen, veel leed kan voorkomen, vind ik dat we niet bij voorbaat ā€œneeā€ moet zeggen, maar verder moet kijken wat de zorgen zijn (veiligheid, effectiviteit, schadelijke neveneffecten) en wat de maatschappelijke effecten kunnen zijn (gaan we na ernstige medische problemen ook andere eigenschappen in het DNA aanpassen, of hoe kunnen we dat voorkĆ³men). 

"Natuurlijk maakt het doorgeven van DNA aan volgende generaties zorgvuldigheid extra belangrijk. Maar we kunnen mijns inziens God best helpen door foutjes te repareren."

In de geneeskunde hebben we in het algemeen niet zo veel met determinisme. Als God of het noodlot of wat dan ook bepaald heeft dat iemand ziek is, proberen we die persoon beter te maken of minstens goed zorg te verlenen. Een chirurg zal een gebroken been opereren. Een geneticus zal in principe best een gebroken gen willen repareren.
Er zijn wel teksten te vinden over DNA als de ā€œtaal van Godā€. Bijvoorbeeld toen de volgorde van het humane genoom in kaart gebracht was, zei president Bill Clinton ā€œWe are learning the language in which God created lifeā€. Toch denk ik dat er met DNA net zo zorgvuldig moet worden omgegaan als met alle andere bouwstenen van het menselijk lichaam. Natuurlijk maakt het doorgeven van DNA aan volgende generaties zorgvuldigheid extra belangrijk. Maar we kunnen mijns inziens God best helpen door foutjes te repareren.ā€

Bert-Jan Heusinkveld, theoloog en ethicus: ā€œDoor embryo-DNA aan te passen gaan we niet direct op de stoel van God zitten. Hier speelt het onderscheid tussen genezen en verbeteren een belangrijke rol. We zijn geroepen om leven te beschermen, lijden te verlichten, ziekten te voorkomen en te genezen indien mogelijk. Daar is de geneeskunde op gericht: op de liefdevolle zorg voor mensen in een bepaalde vorm van nood.

We zijn niet God, ook geen medescheppers naast God, hooguit bijna goddelijke creatievelingen (Ps. 8). Die creativiteit heeft ons veel en ver gebracht, onder andere door de ontwikkeling van de gentechnologie. De betekenis van genen voor de mens als geheel verzet zich op zichzelf niet tegen een modificatie van DNA-volgorden, als deze op een technisch correcte en volledig veilige manier zou kunnen worden uitgevoerd. Het probleem bij kiembaangenmodificatie is dat we ingrijpen in het allerprilste stadium waar het leven nog zĆ³ geconcentreerd is binnen de cel, dat daar maar moeilijk goed te handelen is. Bovendien gaan we beslissen over Ć”lle toekomende generaties, waarbij we de werking van het genoom in zijn totaliteit niet volledig kennen. Daarbij komt dat er mogelijk in de toekomst allerlei nieuwe behandelmethoden beschikbaar komen die een aandoening beter behandelbaar maken, waardoor het risico van ingrijpen in de kiembaan nĆ³g minder noodzakelijk wordt of met gentherapie voor betreffende persoon goed te behandelen is, zonder risicoā€™s voor latere generaties.

"Wij kunnen enorm veel, ook op het terrein van de geneeskunde en dat stemt dankbaar, ook naar God. Maar we kunnen het leven niet volledig maken of beheersen."

Als het gaat over ā€˜op de stoel van God gaan zittenā€™ wijs ik vooral op de maakbaarheidsgedachte van het leven. Wij kunnen enorm veel, ook op het terrein van de geneeskunde en dat stemt dankbaar, ook naar God. Maar we kunnen het leven niet volledig maken of beheersen en moeten dat ook niet willen. Het vraagt om een vorm van levenskunst om technologie in te zetten voor het goede leven. De technologische ontwikkelingen moeten echter niet bepalen wat we doen en hoever we gaan, dat beslissen we zelf. We zijn niet de Schepper die het leven geeft en moeten geen opscheppers worden die het leven volledig in handen willen hebben. De kiembaan lijkt hier een grens aan te geven waarvan het overschrijden met het oog op modificatie de menselijke maat te boven gaat.ā€

De NPV verzamelt de mening van christenen over dit thema. Wilt u meepraten, eventueel vanuit uw ervaringsdeskundigheid? Klik dan hier of laat een bericht achter in de comments. U vindt op deze websitepagina ook meer over het standpunt van de NPV ten aanzien van kiembaanmodificatie, waarbij de beschermwaardigheid van Ć­eder leven voorop staat.

Lees ook de andere artikelen uit de serie:

Praatmee

Beluister onze podcast

#340 Mariƫt Baaij en Laurens van der Tang over kerkpijn en de reformatorische gezindte
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Roger van Oordt
Video

Roger van Oordt na raketaanval IsraĆ«l: ā€œBescherming is echt een wonderā€

Iran voerde dinsdagavond een grootschalige aanval uit op Israƫl. Toch bleef de schade wonderbaarlijk beperkt. Jeannette Gabay vertelt in deze uitzending van Christenen voor Israƫl vanuit Israƫl over hoe zij de aanval beleefde met haar man en drie kin

Rieke Schilder
Video

Rieke werd op haar negentiende verkracht: "Ik was intens boos op God"

In de tweede aflevering van de serie ā€˜Gedenkstenenā€™ vertelt Rieke Schilder waarvoor zij een gedenksteen wil oprichten. Ze ervoer dat God haar nooit losliet. Ook niet toen het leven donker werd. Heel donker zelfs, want op haar negentiende werd Rieke v

Ds. P. den Ouden
Video

HHK-predikant vertelt over indrukwekkende bekering Engelse schrijver Arthur Pink

"Arthur Pink was - in tegenstelling tot de verloren zoon - geen feestbeest, maar een intelligente jongen die verstrikt was geraakt in de netten van het occultisme", aldus ds. P. den Ouden. De hersteld hervormde predikant stond onlangs in een preek st

RD
Nieuws

Klaas van der Zwaag (1955-2024): een groot man is heengegaan

Met enige heimwee denk ik terug aan de samenwerking met oud-collega Klaas van der Zwaag van het Reformatorisch Dagblad. Voor mij was Klaas een echte wetenschapper met een fenomenaal geheugen en grote kennis van de theologie en filosofie. Klaas had ve

ds. P. Molenaar
God

Hoe beproef je de geesten of ze uit God zijn? Ds. Molenaar antwoordt

'De opdracht om de geesten te beproeven of ze uit God zijn wordt gegeven door de apostel Johannes in 1 Johannes 4:1. Paulus waarschuwt in 1 Korinthe 12-14 voor misbruik van de gaven van de Geest. Juist de bijzondere gave van de Geest kunnen misbruikt

smartphone
Verdieping

Het uitbestede puberbrein: Jonathan Haidt over het drama van de smartphone

De smartphone is ongetwijfeld het meest begeerde object in de geschiedenis van de mensheid. Tegelijkertijd kun je niet zeggen dat hij slechts met accolades omgeven wordt. IPads, gameconsoles en smartphones zijn, in de woorden van de bekende Amerikaan

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 53

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

EO-Jongerendag
Nieuws

EO start fundraisingscampagne voor jongerendag 2025

De fundraisingscampagne ā€˜Volgend jaar weer?ā€™ voor de EO-Jongerendag 2025 is gestart. De dag kan niet bestaan zonder extra financiĆ«le steun en daarom vraagt de EO opnieuw hulp van mensen, kerken en bedrijven. Op hĆ©t christelijke jongerenevent van Nede

Meerartikelen

Johan Vink
Verdieping

Diversiteit hoog op agenda: hoe houden christenen vast aan hun overtuigingen?

Een van de grootste uitdagingen voor ons als christenen is dat in onze wereld diversiteit, inclusie en gelijkheid zo hoog op de agenda staan. Dit dwingt ons om heel omzichtig te manoeuvreren als het gaat om onze overtuigingen. Want wat moet je doen o

Nigeria
Nieuws

Islamitisch geweld in Nigeria eist opnieuw christelijke slachtoffers

Opnieuw zijn christenen het doelwit geworden van gewelddadige aanvallen in het noorden en midden van Nigeria. Afgelopen zondag (29 september) werden in de Nigeriaanse deelstaat Kaduna twee christelijke broers vermoord door Fulani-herders, zo melden l

Samsoon
Nieuws

Pakistaanse moeder smeekt om hulp na gedwongen bekering tienerzoon: "Zie de angst in zijn ogen"

Een 17-jarige christelijke jongen uit Pakistan is door zijn islamitische werkgevers gedwongen om zich te bekeren tot de islam en wordt tegen zijn wil vastgehouden. Dat vertelt zijn moeder Samina Javed tegenover Morning Star News.    De jongen, Samsoo

paus
Nieuws

Belgische premier woedend op paus Franciscus vanwege abortus-uitspraken

De Belgische premier Alexander de Croo heeft de hoogste diplomatieke vertegenwoordiger van het Vaticaan op het matje geroepen. Dit vanwege de uitspraken die paus Franciscus na zijn bezoek aan Belgiƫ deed over abortusartsen. Hij noemde hen huurmoorden

Marieke Foppen en Marieke van Lierop
Video

Komende zondag zijn Marieke Foppen en Marieke van Lierop te gast in Hour of Power

Marieke Foppen en Marieke van Lierop zijn zondag te gast in Hour of Power. Zij verloren hun man aan zelfdoding. Twee aangrijpende verhalen die werden vastgelegd in het boek ā€˜Leven in de rouwerijā€™. Kijk komende zondag om 8 en 9 uur op RTL5 en om 17:00

Ds. A. A. Egas
Video

CGK-predikant waarschuwt ouders voor OnlyFans: "Tweederde van refojongeren kent de app"

"U zegt: 'Ik weet eigenlijk niet wat dat voor app is', maar tweederde van de jongeren uit onze gezindte kent die app wel", aldus ds. A. A. Egas. De CGK-predikant stond onlangs in een preek stil bij 'OnlyFans', dit is een app waar mensen tegen betalin

Bikker
Nieuws

CU-leider haalt hard uit naar asielminister: 'Minister van ophef en chaos'

ChristenUnie-leider Mirjam Bikker heeft op sociale media hard uitgehaald naar Marjolein Faber, de minister van Asiel en Migratie. De CU-voorvrouw noemde haar ā€˜de minister van ophef en chaosā€™.  De PVV-minister is veelvuldig in het nieuws omdat ze stel

Bijbel
Verdieping

Prof. Van den Belt gaat ontspannen om met resultaten van modern bijbelonderzoek

Het gezag van de Bijbel staat vandaag ter discussie. Toch is de toon van het nieuwste boek van prof. dr. Henk van den Belt allerminst somber. 'Geestspraak' is een diepgaande, genuanceerde en constructieve studie die wil helpen de Bijbel vandaag te ve

In de woestijn van de beproeving
Nieuws

Nieuw e-book SDOK geeft kijkje in Eritrese gevangenis

Monica Nieuwenhuijse schreef voor SDOK een aangrijpend e-book over twee Eritrese vriendinnen die voor een onmenselijke keuze stonden. Dagelijks werden zij, net als andere Eritrese christenen, wreed gemarteld en onder druk gezet om Christus te verlooc

'De Wereld Rond'
Podcast

Zendingswerker deelt ervaringen in podcast: Marjolein Coghi

In deze podcastaflevering van 'De Wereld Rond', is Marjolein Coghi-van der Werf te gast. Samen met haar Costa Ricaanse man Giacomo stond zij in Costa Rica aan de basis van de zendingsorganisatie 'Jeugd met een Opdracht'. In deze aflevering hoor je on

Kees van Helden
Podcast

Kees van Helden deelt persoonlijke ervaringen binnen prolifebeweging

In deze aflevering van ā€˜De Podcast van je Leven!ā€™ praat Chris Develing met Kees van Helden, huidig coƶrdinator van de prolife-vereniging KiesLeven en voormalig directeur Stichting Schreeuw om Leven. Chris Develing sprak met hem over de hulpverlening

Naomi Oosterhof
Podcast

'Waar bent U, God?' Beluister deze podcastaflevering

De Geloofwaardige Podcast is dƩ podcast die jongvolwassenen informeert over het christelijk geloof. 'Waar is God? Ik zie hem niet wanneer er zo veel slechts gebeurt in de wereld! Denk jij dit ook wel eens?', vraagt podcastmaker Naomi Oosterhof (foto)