GerGem-predikant ziet dat sommige christenen de Dordtse Leerregels verkeerd benaderen
"We moeten erkennen dat in de groeperingen waarin de verkiezing centraal staat, vaak een dodelijke lijdelijkheid en een grote onzekerheid met betrekking tot het geloof het gevolg zijn. Zal dat nu Gods bedoeling zijn als Hij iets van Zijn eeuwige verkiezende liefde openbaart in de Bijbel? Wat zal de oorzaak van deze ontsporingen zijn? Wel: de grote oorzaak is een verkeerde benadering. Mensen gaan redeneren in plaats van geloven". Aan het woord is ds. C.G. Vreugdenhil. De emeritus-predikant binnen de Gereformeerde Gemeenten preekte onlangs over de Dordtse Leerregels. Volgens de predikant zijn er veel christenen die de Dordtse Leerregels verkeerd benaderen.
“Het gaat in de Dordtse Leerregels in de eerste plaats over het geheim van Gods verkiezing. Niet als een filosofisch leerstuk, maar als een lofzang op de eeuwige liefde van de verkiezende God. Het gaat niet om het noodlot of om een lot uit de loterij. Het is niet bedoeld als een struikelblok, maar het is een pastoraal geschrift tot verwondering in het geloof.
Nu moeten we eerlijk erkennen dat in de groeperingen waarin de verkiezing heel erg centraal staat, vaak een dodelijke lijdelijkheid en een grote onzekerheid met betrekking tot het geloof het gevolg zijn. Wat denkt u? Zal dat nu Gods bedoeling zijn als Hij iets van Zijn eeuwige verkiezende liefde openbaart in de Bijbel? Nee, zegt u", aldus Vreugdenhil.
"Wat zal de oorzaak van deze ontsporingen dan zijn? Wel: de grote oorzaak is een verkeerde benadering. Mensen gaan redeneren in plaats van geloven. Redeneren alsof ze de zaak van Gods kant zouden kunnen bekijken. Maar wij moeten niet achterstevoren denken, alsof wij hoogmoedig over de schouder van God mee zouden kunnen kijken in Zijn boekhouding. Hoe moet het dan wel?
De Dordtse Leerregels beginnen niet bovenaan, maar onderaan. Daar waar wij zitten. Om ons te redden uit het dal van onze verlorenheid en ons te leiden tot de liefdevolle God en Vader Die Zijn Zoon gaf om verloren mensen te redden. Dat was artikel 1. We hebben allen in Adam gezondigd en we liggen onder de vloek en de eeuwige dood.
We hebben nergens recht op dan alleen op het oordeel. Als het we hebben over het wonder: dat er toch nog een schare zal zijn die niemand tellen kan, is dat de eeuwige liefde van God. God heeft Zijn liefde geopenbaard in het zenden van Zijn eniggeboren Zoon. Christus heeft de toorn van God gedragen tegen de zonde van het gehele menselijk geslacht en zo heeft Christus weggenomen wat het onmogelijk maakte voor ons om zalig te worden.
Maar aan dat werk van Christus moeten wij persoonlijk deel krijgen. Daar komt het op aan. Niemand wordt gered vanuit de wetenschap dat er een verkiezing is, maar we worden gered door het geloof in de Heere Jezus Christus. Hoe kom je nu aan dat geloof? Dat zei artikel 3: 'Opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zend God verkondigers van deze zeer blijde boodschap tot wie Hij wil en wanneer Hij wil.'
Wat een opmerkelijk antwoord. Als antwoord op de vraag hoe je tot geloof komt, wordt niet in de eerste plaats verwezen naar de Heilige Geest maar naar de prediking. God realiseert Zijn verkiezing doormiddel van de verkondiging van het evangelie. Daar hebt u tegelijk de menselijke verantwoordelijkheid, zowel voor de prediker als voor de hoorder. God zegt niet: Ik heb jouw uitverkoren en daarom roep ik je nu tot het geloof in Christus.” Nee het is precies andersom. God zegt: 'Geloof in de Heere Jezus Christus.' Dan ben je gered en mag je weten dat je uitverkoren bent. God wil verloren zondaars brengen tot het geloof.”
Beluister in onderstaande video het bewuste preekfragment van ds. C.G. Vreugdenhil terug. De onderstaande geluidsaudio is afkomstig van het YouTube-kanaal Evangelie Herauten. Dit kanaal plaatst dagelijks preekfragmenten van reformatorische dominees uit verschillende kerkverbanden.
Praatmee