Elias haatte Joden, tot hij ontdekte dat hij zelf Joods is

Levensverhaal 13 februari 2024 5 minuten Israël en de Bijbel
Elias
Israël en de Bijbel

Elias groeit niet op als moslim, maar als Palestijns christen. Hij weet niets over zijn ouders, alleen dat hij als tweejarig jongetje door zijn vader naar de Westbank is gebracht. In het weeshuis leert hij dat de kerk nu Israël is en dat de Joden bij God hebben afgedaan. Op school leert hij dat je Joden mag (moet) haten. “Die haat zat heel diep”, vertelt Elias, “een goede Jood was voor mij een dode Jood en ik was zeker een terrorist geworden.”

Het leven in het weeshuis is zwaar: “Naast een streng regime met veel stokslagen, word ik ook seksueel misbruikt. Al snel haat ik ook de christenen.” Voor Elias staat God voor vernedering en een verkeerd soort liefde. Echte liefde voor Jezus ziet hij wel terug bij de priesters uit Latrun die elke week komen zingen. Dus als hij de kans krijgt om daarnaartoe te worden overgeplaatst, grijpt hij die met beide handen aan. 
Alles is anders daar: Christus staat echt centraal. Eén ding is hetzelfde, want ook hier wordt Elias door een priester misbruikt. Het zet een dikke streep door zijn vertrouwen in mensen: “Naar mijn beleving waren Jezus’ volgelingen ronduit slecht. In die tijd haatte ik iedereen, en mezelf nog het meest.” 

Naar Israël
Op zijn dertiende vlucht Elias weg naar het ‘grote boze Israël’. Hij komt terecht in Haifa in het katholieke House of Grace, een opvang voor voornamelijk daklozen en verslaafden. Daar wacht hem een enorme schok, want Joden en Arabieren wonen hier samen! Zijn kamergenoot is een Israëli: “De eerste week heb ik nauwelijks geslapen, omdat ik doodsbang was dat de Jood ’s nachts mijn keel zou doorsnijden.” 

Geleidelijk landt bij Elias het besef: Joden zijn niet alleen maar slecht en moordenaars. En ook: klopt het wel wat mij is verteld over hen en de God van Israël? 

Bekijk het verhaal van Elias:

Ben jij jahoed?
Elias is 16 jaar als hij samen met een vriend als tolk zijn ID-kaart gaat ophalen. Bij controle van de kaart worden de ogen van zijn vriend almaar groter. “Ben jij jahoed (Arabisch voor Joods)?” vraagt hij verbaasd. “Nee, natuurlijk niet, zegt Elias geschrokken, “ik ben Palestijns.” De ambtenaar belooft het uit te zoeken en de fout te corrigeren. “Als we weer komen, draait ze alleen het beeldscherm om en wijst naar mijn moeders naam: Sarah Cohen. Hoe Joods wil je het hebben! Volgens de Israëlische en rabbijnse wet was ik, Elias Maron, de Palestijnse Arabier van de Westbank, Joods!” 

Zijn kamergenoot is een Israëli: “De eerste week heb ik nauwelijks geslapen, omdat ik doodsbang was dat de Jood ’s nachts mijn keel zou doorsnijden.” 

Na de eerste schok, bedenkt Elias dat zijn identiteitskaart niets meer is dan een noodzakelijk papiertje. Diep in zijn hart blijft hij een Palestijn, maar dan nu wel één zonder geloof in God. Want het verlaten zijn door zijn moeder én zijn vader en de ‘liefdevolle’ opvang in het weeshuis hebben hem verhard: “Ik kon niet meer geloven in God als liefhebbende Vader!” 

Een jood in Ramallah?
De jaren verstrijken. Elias ontmoet zijn vrouw, een Arabische christen. En dan is er op een dag post van de IDF: een oproep voor militaire dienst! Elias: “In Ramallah was er geen leuker tijdverdrijf dan stenen gooien naar de Israëlische soldaten. Wie raakte de meeste? En nu moest ik zelf in dienst!”
Elias kocht een ketting met een heel groot kruis eraan. Een Arabier, in Ramallah opgegroeid, alleen Arabischsprekend en ook nog katholiek; dat zou ze wel afschrikken, dacht hij.
Het liep anders. De druzische legerbeambte bekeek Elias’ ID-kaart en zei: “Jij zegt Joods te zijn, alleen Arabisch te spreken en te zijn opgegroeid op de Westbank? Denk jij dat we dom zijn bij de IDF? Wáár in Ramallah kun je overleven als Jood?” De officier gaf Elias de keuze: als deserteur naar de gevangenis of in dienst. 

Een warm bad
Hoewel hij eerst erg bang is, ervaart Elias de IDF als een warm bad. Nog nooit had hij ergens bij gehoord: “Nu had ik een land, een vlag en werd ik met respect behandeld. Ik voelde me sterk; al kwam dat vooral door mijn geweer!” In de IDF leert Elias om te gaan met de Israëli’s. “Soms werd ik zelfs gevraagd voor de minjan (vereiste minimum van tien Joden voor een dienst). Ik werd steeds meer een Israëliër én een Jood.” 

"Midden op straat schreeuwde ik het uit: God, neem mijn leven, of wat dan ook, maar doe iets!" 

Maar in het leger leert hij ook om de Palestijnen te haten. In 1984 tijdens de Eerste Libanonoorlog vecht hij tegen de PLO-terroristen. Elias: “Het was een verschrikkelijk bloedbad. Van de 120 soldaten uit mijn unit overleefden er maar vier.” 

Elias maakt in 1987 van dichtbij de Eerste Intifada mee, met de bomaanslagen en vele doden. “Ik wist dat de bomaanslagen het gevolg waren van leugens”, zegt Elias, “die ik zelf ook jarenlang had geloofd!” 

In Ramallah staat hij tegenover zijn oude schoolmaten: “Vaak maakten ze met de hand een snijbeweging langs hun keel. Voor hen was ik een verrader. Hetzelfde overkwam me in Gaza. Maar het kon me niets schelen: ik was Joods én sterk!” 

Trauma
Na drie jaar zwaait Elias af en beginnen de nachtmerries. “Als je iemand doodt, dan sterft er echt iets in je. Ik had zoveel mensen gedood en zien sterven”, vertelt Elias, “Ik voelde me schuldig en vroeg me af waarom ik nog leefde”. Om te vergeten gaat Elias heroïne gebruiken, en hij stort uiteindelijk helemaal in. Hij wordt gediagnosticeerd met een Posttraumatische Stress Stoornis (PTSS). 

In het afkickcentrum leert hij wie God echt is, en hoort hij over vergeving, genade en de onvoorwaardelijke liefde van de Heere Jezus.

Ondanks zijn ziekte en verslaving trouwt Elias en krijgt hij drie kinderen. “Maar ik was een mislukking als echtgenoot en als vader. Na talloze afkickpogingen gaf mijn vrouw het op en scheidde ze van mij. Ik was niet te helpen.” 

En dan heeft Elias niets meer; alleen nog zijn drugs: “Het leven op straat was verschrikkelijk. Al mijn geld ging op aan heroïne. En op een dag had ik zelfs daarvoor niet meer genoeg. Met heftige afkickverschijnselen wilde ik alleen nog maar dood. Midden op straat schreeuwde ik het uit: God, neem mijn leven, of wat dan ook, maar doe iets!” 

"Volgens de Israëlische en. rabbijnse wet was ik, Elias Maron,. de Palestijnse Arabier van. de Westbank, Joods!". 

Overwinning
De Heere hoort Elias, want al de volgende dag komt hij Freddy, een bekende uit het weeshuis tegen. Van hem hoort hij over House of Victory (Overwinning), een afkickcentrum van Teen Challenge. 

Vandaag kan Elias vol overtuiging zeggen dat hij een liefhebbende Vader heeft, en dat Jesjoea echt alle haat kan wegnemen.

Elias heeft niets meer te verliezen en meldt zich aan bij het centrum. Hier leert hij wie God echt is, en hoort hij over vergeving, genade en de onvoorwaardelijke liefde van de Heere Jezus. En die liefde ziet Elias ook terug in het gedrag van alle medewerkers: “Ze waren oprecht geïnteresseerd in Elias Maron, de Arabische Jood.” 

Vandaag kan Elias vol overtuiging zeggen dat hij een liefhebbende Vader heeft, en dat Jesjoea echt alle haat kan wegnemen. Maar ook dat Hij de Enige is Die vrede kan bewerkstelligen tussen de Palestijnen en Israël. Niet de IDF, niet Hamas en ook niet premier Netanyahu; alleen de Messias. 

Praatmee

Beluister onze podcast

#378 Jeffrey & Elise van Hoek over het reformatorisch onderwijs: dubbele boodschappen en vooroordelen
Of beluister op:

Meerartikelen

YouVersion
Nieuws

Mensen lezen Gods Woord massaal via telefoon: YouVersion viert miljardste download

In november 2025 bereikt de populairste Bijbelapp ter wereld, YouVersion, een bijzondere mijlpaal: meer dan één miljard downloads. Wat begon als een eenvoudig idee van een jonge Amerikaan is uitgegroeid tot een wereldwijd platform waarmee miljoenen m

RTVE
Nieuws

Spaanse publieke omroep biedt excuses aan na negatieve berichtgeving over kerken

De Spaanse publieke omroep RTVE heeft excuses aangeboden nadat in een televisieprogramma de groei van evangelicale kerken werd omschreven als “zorgwekkend” en “gevaarlijk”. Na een golf van klachten van kijkers en protestantse organisaties beloofde de

Syrie
Nieuws

Angst onder Syrische christenen gegroeid sinds verkiezingen

De eerste parlementaire verkiezingen sinds de val van president Bashar al-Assad op 6 oktober hebben in Syrië geleid tot geweld in de stad Aleppo. Dat zegt pater Hugo Alaniz, missionaris in Aleppo, in een interview met Kerk in Nood. De spanningen wekk

Ds. J. Koppelaar
Video

HHK-predikant staat tijdens preek stil bij slachtpartij Hamas op 7 oktober

Begin oktober vond de jaarlijkse Israëlzondag weer plaats. Op deze zondag herdenken christenen de blijvende band tussen de kerk en Israël, maar ook bij de pijn van het antisemitisme. De Israëlzondag is een initiatief van de PKN en krijgt vooral aanda

Ron van der Spoel
Video

Ron van der Spoel vertelt waarom Psalm 87 ons anders naar het journaal leert kijken

Predikant Ron van der Spoel noemt in een nieuwe overdenking Psalm 87 een psalm van inclusie. Iedereen hoort erbij in Gods koninkrijk, ongeacht afkomst. De psalm spreekt over volken zoals Babel en Tyrus. Zij worden beschouwd als geboren in Sion, oftew

Carla Dik-Faber
Podcast

Hoe kerken groener kunnen worden: in gesprek met Carla Dik-Faber

Hoe kan een kerk groener worden? En waarom is dat belangrijk voor ons geloof? In deze videopodcast van LPB Media gaat Derk Jan Poel in gesprek met Carla Dik-Faber, voormalig Kamerlid voor de ChristenUnie en nu projectleider van GroeneKerken. Samen me

Phil Moore
Persbericht

‘De vergeten strategie van Jezus’ centraal op DMM-conferentie in Veenendaal

Wereldwijd groeit de kerk als nooit tevoren. Dit gebeurt niet door grote campagnes of kerken met indrukwekkende gebouwen, maar door eenvoudige discipelen die nieuwe discipelen maken. Tijdens de DMM-conferentie (Disciple Making Movements) in Veenendaa

Diederik van Dijk
Interview

SGP-Kamerlid bezorgd over forse asielinstroom: "We moeten iets doen"

De Bijbel roept op om de vreemdeling lief te hebben, maar tegelijk groeit in Nederland de zorg: hoe ver reikt barmhartigheid als de samenleving onder druk staat? SGP-Kamerlid Diederik van Dijk pleit voor een “asielbeleid met een warm hart én een koel

Meerartikelen

Eline Stam
Interview

Voor jongeren is geloof geen taboe, ziet kinderpsychiater Eline Stam

Geloof en zingeving zijn nauw verbonden met psychische gezondheid. Tijdens haar opleiding merkte kinder- en jeugdpsychiater Eline Stam dat veel collega’s het onderwerp belangrijk vinden, maar tegelijkertijd aarzelen om ernaar te vragen. Daarom deed z

Wandelen in de natuur
Column

Wandelen met God: een levenslange tocht vol bergen en dalen

Mijn man en ik zijn gek op de natuur. Wij hebben samen al eindeloze kilometers gewandeld op de mooiste plekken. De mooiste bossen, hoge duinen, dicht begroeide vlaktes, maar ook kale stukken land. Iedere plek waar we wandelen, toont een eigen schoonh

Josh McDowell
Boekfragment

Jezus in het evangelie van Markus: mens of God?

Tijdens een lezing aan een universiteit werd de spreker onderbroken door een professor die beweerde dat alleen het evangelie van Johannes Jezus als God presenteert. In Markus, zei hij, zou Jezus dat nooit doen. Maar klopt dat wel? Een nadere blik op

Grinwis
Nieuws

Doorrekening verkiezingsprogramma: 'CU-plannen heilzaam voor Nederland'

Traditiegetrouw heeft de ChristenUnie haar verkiezingsprogramma laten doorrekenen door de onafhankelijke rekenmeesters van het Centraal Planbureau (CPB). De resultaten liegen er niet om. In onderstaande blog staat ChristenUnie-Kamerlid Pieter Grinwis

Flach
Nieuws

Doorrekening verkiezingsprogramma: 'SGP legt financieel degelijke plaat neer'

De doorrekening van het SGP-verkiezingsprogramma door het CPB laat zien dat de SGP 3,2 miljard euro investeert in gezinnen en in 2035 de NAVO-norm van 3,5 procent haalt. Door slim te kijken naar andere posten, legt de partij ook nog eens een financie

Azerbeidzjan
Nieuws

Religieuze vrijheid onder druk: Azerbeidzjan blokkeert registratie van kerken

De Azerbeidzjaanse overheid heeft opnieuw een protestantse kerk de officiële registratie geweigerd. Daardoor mag de Peace Church-gemeente niet samenkomen. Mensenrechtenorganisaties spreken van een structurele beperking van de godsdienstvrijheid in he

Soli Deo Gloria
Video

Luister naar deze prachtige samenzang van Psalm 89 in de Grote Kerk van Epe

'Want God is ons ten schild in 't strijdperk van dit leven, en onze Koning is van Isrels God gegeven', deze prachtige woorden uit vers 8 van Psalm 89 klonken tijdens een samenzangsmoment in de Grote Kerk van Epe. Die avond nam het Urkse mannenkoor So

Ds. D. J. Budding
Video

Ds. Budding deelt indrukwekkende getuigenis van gemeentelid dat snel zou sterven

"Ik pakte haar hand en ik vroeg haar: hoe is het met u? En toen zei ze zo heel mooi en diepgevoelend: 'Mijn ziel is immers stil tot God. Hij immers zal mijn Rotssteen wezen'", aldus ds. D. J. Budding. De hervormde emerituspredikant deelde in een rece

Wilkin van de Kamp
Video

De gaven van de Geest zijn volgens Wilkin van de Kamp geen mensenwerk

In deze video staat Wilkin van de Kamp stil bij een diep en vaak verkeerd begrepen principe: het initiatief voor de gaven van de Geest ligt altijd bij God zelf. Aan de hand van Johannes 5:19 laat Wilkin zien hoe zelfs Jezus niets deed uit eigen beweg

Bart Broekman
Video

Hoe kun je écht naast iemand staan? Bart Broekman deelt zijn visie

Hoe kijk je naar mensen om je heen? En hoe kun je er écht voor iemand zijn? In zijn nieuwe boek De coach als metgezel laat Bart Broekman zien hoe een coach vanuit nabijheid en geloof een blijvend verschil kan maken in iemands leven. In het programma

Vrijheid van onderwijs
Opinie

Vrijheid van onderwijs is geen misdaad: neutraliteit is een mythe

Bijbels beraad man/vrouw, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en vermeend ‘onzinnige verhalen’ als de schepping. Met deze onderwerpen poogde Nieuwsuur recentelijk aan te tonen dat er iets fundamenteel mis is met het reformatorisch onderwijs. Alsof botse

Gerrit Vreugdenhil
Podcast

Ds. Gerrit Vreugdenhil wijst op blinde vlek onder christenen: "Geestelijke strijd is reëel"

Theoloog en predikant Gerrit Vreugdenhil prikt door de nuchterheid van veel Nederlandse gelovigen heen. “Wij zijn gewend geraakt om alleen te denken in wat zichtbaar en meetbaar is”, zegt hij in podcast De Stem van SDOK. “Maar de Bijbel spreekt over