Johan Schep: "Wie twijfelt aan betrouwbaarheid Jona, twijfelt aan dood en opstanding Jezus"
"Als je twijfelt aan de geschiedenis van Jona, dan twijfel je ook aan de geschiedenis van de Heere Jezus. Zo duidelijk maakt Hij het", vertelt evangelist en Bijbelleraar Johan Schep in een video van Bijbelcursussen Nederland. In de eerste aflevering van de serie Jona, waarin zijn leven en bediening centraal staat, gaat Schep ook in op de veel gevoerde discussie rondom de betrouwbaarheid van het Bijbelboek.
“Jona betekent ‘vredesduif’. Het is een prachtige naam. Ook zijn vader heeft een hele mooie naam: ‘Amittai’. Dat ‘waarheidsgetrouw’ betekent”, vertelt Schep. “Jona was apart gezet om een mond van God te zijn. Een profeet. In 2 Koningen 14 vers 25 heeft Jona positief geprofeteerd over een stuk land dat Israël kwijtgeraakt was door de oorlog. Daarin profeteert hij dat dat land weer terugkomt naar Israël. Jona was populair en had een positief bericht gekregen en doorgegeven.
Maar de tweede opdracht die Jona ontving, was heel anders van aard. “Eigenlijk een heel bevoorrechte opdracht, want in Jesaja 49 vers 6 staat dat het doel van het Joodse volk is om het licht te verspreiden en het heil te brengen tot de einden der aarde. Maar we weten dat Jona bij die volgende opdracht in zijn hart besloot om van de Heere te vluchten. De Heere had hem de opdracht gegeven naar Nineve te gaan, de hoofdstad van het Assyrische rijk en de grote vijand van Israël
Voordat ik daarmee verder ga, wil ik iets meer vertellen over Jona. Er is geen boek in de Bijbel waar meer over gediscussieerd wordt dan over dat kleine boekje Jona. Het wordt in twijfel gebracht en ik denk mede daarom dat in Mattheüs 12 vers 40 als de Joden vragen om een teken, dat de Heere Jezus zegt: ‘Ik geef jullie nog een teken en dat is het teken van Jona. Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de vis was, zo moet de Zoon des Mensen drie dagen en drie nachten in de aarde zijn.’ Daarmee spreekt hij over Zijn dood, begrafenis en opstanding.
Dus als je twijfelt aan de geschiedenis van Jona, dan twijfel je ook aan de geschiedenis van de Heere Jezus. Zo duidelijk maakt Hij het: ‘Jona is een schaduwbeeld van mij. Jona als de vredesduif, maar voor Joodse mensen ook een beeld van het offer. Want als Jozef en Maria het kleine kindje opdragen in de tempel dan offeren ze een tortelduifje.”
Benieuwd naar de volledige bijdrage van Bijbelleraar en evangelist Johan Schep? Bekijk dan onderstaande video van Bijbelcursussen Nederland terug. Neem voor meer afleveringen een kijkje op het YouTube-kanaal.
Praatmee