Wanneer is iemand een Bijbelgetrouw christen?

God26 juni 2023 Ds. Ernst Leeftink
Ds. Ernst Leeftink

Op 11 juni noemde ik op Twitter Rick Warren ‘een bijbelgetrouwe theoloog’. Dit naar aanleiding van zijn ruiterlijk excuus tegenover alle vrouwen die hij jarenlang heeft uitgesloten om als voorganger het Evangelie van Jezus Christus te verkondigen.

Daarop vroeg collegapredikant Gertjan van Harten mij: “Wanneer ben je een bijbelgetrouw theoloog en wie beslist dat?” Ik antwoordde hem: “Het criterium is voor mij: Jezus als Verlosser en niet alleen als Voorbeeld.”

Hij reageerde daar weer op met: “Het gaat mij erom dat het etiket ‘bijbelgetrouw’ fungeert als een keurmerk. Wie mag zo’n keurmerk geven? En wat zijn de criteria (of wat is het criterium) voor dit keurmerk? Niet flauw bedoeld, maar kun je bijbelgetrouw en hermeneutiek los van elkaar zien? Dus bijvoorbeeld bijbelgetrouw zijn en tegelijk slavernij verdedigen?”

Mijn korte reactie daarop was: “Zolang ons kennen beperkt is, zullen christenen per periode en cultuur bepaalde items verschillend interpreteren. En zullen wie Jezus niet als Verlosser erkennen het op die items soms/vaak beter zien.”

Zelf vind ik het onderscheid tussen Jezus als Verlosser en Jezus als Voorbeeld een goed criterium.

Een dag later, op 12 juni, gaf Willem Ouweneel in het Nederlands Dagblad aan, dat iemand een orthodox christen is wanneer “hij gelooft in de lichamelijke opstanding van Christus. Dat is een simpele toetssteen. Gewoon rechtstreeks: wat de apostelen gepredikt hebben in Handelingen 2 tot 5: Christus is werkelijk opgestaan.” Over andere punten, zoals de plaats van de vrouw of de omgang met homo’s kun je verschillen, vindt Ouweneel, maar ‘de opstanding van Christus ziet hij als breekpunt’, aldus het ND-artikel (dat op papier de kop had: ‘Ouweneel: Bijbel is vaak minder zwart-wit dan wij denken’, maar op internet de wat eenzijdige kop: ‘Willen Ouweneel waarschuwt kerken die duidelijke grenzen stellen’).

Dat leverde het volgende kommentaar op van collegapredikant Evert Overeem: “Wie heeft Ouweneel als toetser-met-categorische-vragen aangesteld?”

Daar reageerde Gertjan van Harten als volgt op: Dit raakt mijn vraag aan ds. Ernst Leeftink. Hij noemde Rick Warren een bijbelgetrouw theoloog. Wanneer ben je bijbelgetrouw? En wie beslist dat?”

Mijn antwoord daarop was: “Ik kan mij wel goed vinden in deze ‘Ouweneel-toetssteen. Wie de lichamelijk opstanding van onze Heer Jezus ontkent, is geen bijbelgetrouw theoloog. En wie dat bepaalt? Ik denk de communis opinio van de gezamenlijke wereldkerk.”

Daarop stelde Gertjan opnieuw zijn prangende vraag: “Je kunt dus iemand die de lichamelijke opstanding van Jezus belijdt, maar tegelijk ook de slavernij verdedigt, bijbelgetrouw noemen? Ik bedoel dit echt niet flauw, maar het woord ‘bijbelgetrouw’ triggert me.”

En, het lijkt op een herhaling van zetten, antwoordde ik hem opnieuw: “Bijbelgetrouw begint met de fysiek opgestane Christus als fundament (1 Kor. 15). Qua ethische standpunten zullen christenen per periode en cultuur bepaalde items verschillend interpreteren. Ook zullen wie Jezus niet als Verlosser erkennen het op dat soort items vaak beter zien.”

Er zijn grenzen. Maar die trek je samen als kerk en niet door persoonlijk elkaar te cancellen als bijbelgetrouw christen.

Tot zover de discussie op Twitter. Maar ik wil het graag nog iets uitwerken, want het is een terecht vraag: wanneer mag je iemand een bijbelgetrouw (mijn woorden) orthodox (Ouweneels typering) noemen?

Op welk fundament sta je?
Ik snap het punt van Gertjan wel: iemand die met de mond belijdt dat Jezus voor onze zonden is gestorven en door God is opgewekt uit de dood, maar er allerlei andere meningen en/of een levensstijl op na houdt die beslist niet christelijk zijn, kun je toch moeilijk een bijbelgetrouw christen noemen?

Toch denk ik, dat je echt een onderscheid moet maken tussen het fundament waarop je staat of zegt te staan als het om je levensovertuiging gaat, en over wat je daarna als consequentie van die overtuiging als standpunten inneemt.

De basale, fundamentele overtuiging van het hele Nieuwe Testament is volgens mij, dat Jezus voor onze zonden is gestorven en na drie dagen weer is opgestaan en zijn Heilige Geest heeft uitgedeeld opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Jezus zegt dat Zelf volgens zijn vier biografen. Het is volgens Lukas de terugkerende boodschap van Petrus, Stefanus en Paulus in het boek Handelingen. Het wordt voortdurend onderstreept in de brieven van Paulus, Petrus en Johannes.

Als dan iemand zegt, of het nu subtiel of choquerend is, dat je die opstanding niet al te letterlijk opvatten, want ik geloof niet in ‘een goocheltruuk met beenderen’, is er geen gezamenlijke basis meer waarop we elkaar kunnen aanspreken. Zo iemand is dan voor mij geen ‘bijbelgetrouwe christen’. Want, zegt Paulus, in 1 Korintiërs 3 en 1 Korintiërs 15: het fundament van uw geloof is Jezus Christus die hoogstpersoonlijk voor onze zonden is gestorven, zoals in de Schriften staat, is begraven en op de derde dag is opgewekt, zoals in de Schriften staat, en is verschenen aan meer dan 500 broeders en zusters tegelijk, daarna aan alle apostelen en op het laatst ook aan mij. En hij zegt er nadrukkelijk bij: Als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden en worden de doden die Christus toebehoren, niet gered. Als wij voor alleen voor dit leven op Christus hopen, zijn wij de beklagenswaardigste mensen die er zijn.

Wie Hem niet als Verlosser ziet, is niet trouw aan de bijbelse boodschap, ook al zijn veel van zijn of haar opvattingen geheel in de stijl van Jezus.

Nu zijn er veel mensen die zich door het voorbeeld van Jezus laten inspireren en zich daarom ook ‘christen’ noemen. En er zijn mensen die alles wat Paulus over Jezus zegt voor waar aannemen, maar er verder niet naar leven. Ook zij noemen zich ‘christen’. Dat maakt het er allemaal natuurlijk niet gemakkelijker op om te bepalen wanneer je iemand een ‘bijbelgetrouwe / orthodoxe christen’ mag noemen.

Bijbelgetrouw: Jezus als Verlosser
Zelf vind ik het onderscheid tussen Jezus als Verlosser en Jezus als Voorbeeld een goed criterium.

Met iemand die Jezus alleen maar als Voorbeeld en Inspiratiebron ziet kan ik op allerlei ethische punten net zo goed samenwerken als met iemand die zich door Mohammed, Mahatma Gandhi of Nelson Mandela of Wubbo Ockels laat inspireren. Maar ik voel daarbij geen geloofsverwantschap. Hooguit snap ik hem of haar beter omdat we dezelfde culturele achtergrond delen.

Omgekeerd: als iemand die Jezus voluit als opgestane Heer en Verlosser erkent, maar bijvoorbeeld een totaal andere visie heeft dan ik op bijvoorbeeld slavernij (het voorbeeld van Gertjan vind ik wat gedateerd; vandaag denk ik eerder aan zeer uiteenlopende standpunten over vrouwen, homo’s, migranten, klimaat, evolutie etc.), dan kunnen we vanuit hetzelfde fundament daarover met elkaar stevig doorspreken. Dan kan het zijn dat onze meningen echt zo ver uit elkaar lopen dat ik mij afvraag of die ander misschien alleen maar in naam belijdt dat Jezus zijn of haar Redder is. Maar zolang iemand zich daar op laat aanspreken, zou ik niet snel tegen hem of haar zeggen: ‘jij bent geen bijbelgetrouwe christen.’ Er zijn grenzen. Maar die trek je samen als kerk (zoals bv. in 1936 over de NSB en in 1986 in Zuid-Afrika over de apartheid) en niet door persoonlijk elkaar te cancellen als bijbelgetrouw christen.

Bij de typering ‘bijbelgetrouw christen’ gaat het dus over de vraag: hoe kijk jij tegen Jezus aan? Wie Hem niet als Verlosser ziet, is niet trouw aan de bijbelse boodschap, ook al zijn veel van zijn of haar opvattingen geheel in de stijl van Jezus.

Wie Hem wel als Verlosser ziet, maar dat verder op geen enkele manier laat blijken, heeft een dood geloof volgens Jakobus, de broer van Jezus.

Daartussenin kom je volgelingen van Jezus tegen die Hem echt als Verlosser én Voorbeeld zien. Bijbelgetrouwe christenen dus, die Hem met vallen en opstaan volgen en het dus vaak met elkaar oneens zijn als het om de christelijke leer of de christelijke levensstijl gaat. Maar waar je wel de diepe verbondenheid en verwondering proeft dat Gods liefde en verlangen om mensen te redden zo ver gaat, dat Hij zijn eigen Zoon daarvoor liet sterven én opstaan.

Ds. Ernst Leeftink is actief als predikant van de Nederlandse gereformeerde kerk in Assen-Peelo. Bezoek hier zijn weblog.

Praatmee

Beluister onze podcast

#326 Jeffrey, Herman van Wijngaarden en Joël Boertjens over LHBTI en een vergeten groep
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Mirjam Bikker
Nieuws

ChristenUnie niet blij met rechts kabinet: "Veel wensdenken en wilde symbolen"

"Een akkoord met een wankel fundament, veel wensdenken en wilde symbolen", zo reageert ChristenUnie-leider Mirjam Bikker op het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe, rechtse kabinet. Zij is met name bezorgd over het volle aanmeldcentrum Ter Apel dat vol

SGP-leider Chris Stoffer
Nieuws

SGP positief gestemd over komst nieuw kabinet: 'Doet recht aan verkiezingsuitslag'

De PVV, VVD, NSC en BBB zijn het gisteren op hoofdlijnen eens geworden over een coalitieakkoord. Dat betekent dat Nederland een nieuw en rechts kabinet tegemoet kan zien. De SGP is positief gestemd over het coalitieakkoord dat door de vier partijen b

Ds. D.J. Diepenbroek
Video

HHK-predikant bindt stelletjes op het hart te wachten met seks voor het huwelijk

"Zoek de verleiding niet op, en denk ook niet dat je sterk genoeg bent om die verleiding wel te kunnen weerstaan. Ga bijvoorbeeld niet samen op vakantie. Zeg niet: 'We zijn zeker van elkaar, maar ik ben ook zeker dat ik sterk genoeg ben om de verleid

Pakistan
Nieuws

Islamitische werkgever in Pakistan duwt christen onder elektrische kafsnijder

De Pakistaanse christen Saima Bibi is onlangs aan de dood ontsnapt. Dat meldt Morning Star News. De 24-jarige Bibi was, samen met haar man, aan het werk op de boerderij van haar twee moslimbazen, toen een van hen arriveerde. De man sleepte de vrouw w

Katholieke priester diep door het stof na zegenen homokoppel als 'heilige echtgenoten'
Nieuws

Katholieke priester door het stof na zegenen homokoppel als 'heilige echtgenoten'

Een katholieke priester heeft zijn excuses aangeboden nadat hij  de term 'heilige echtgenoten' gebruikte bij het zegenen van een homokoppel en zei dat de ringen die ze uitwisselden een 'teken van hun trouw' waren. Dat meldt The Christian Post. Het ga

rouwen
Nieuws

SGP, CDA en ChristenUnie willen betaald rouwverlof invoeren

SGP, CDA en ChristenUnie presenteren donderdag een initiatiefwetsvoorstel om betaald rouwverlof in te voeren. Op dit moment is er in Nederland geen wettelijke verlofregeling voor verliessituaties. De partijen komen met hun voorstel in de Week van het

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp vertelt waarom God ons een onverwoestbare identiteit aanbiedt

"In eenheid met Christus biedt God jou een onverwoestbare identiteit, waar niemand iets van af kan doen en waar niemand iets aan kan toevoegen. Omdat God jou door het wonder van het kruis nooit meer los van Christus ziet, heeft Hij jou goedgekeurd en

Open Doors
Nieuws

Steun voor werk Open Doors blijft groeien

De vervolging van christenen wereldwijd intensiveert, zowel in aantal als in heftigheid. Dat constateert Open Doors in haar jaarverslag over het afgelopen jaar. Hoewel die ontwikkeling impact heeft op het werk ‘op het veld’, zag Open Doors Nederland

Meerartikelen

Ds. J. J. ten Brinke
Nieuws

Nieuwe dominee voor hervormd Capelle aan den IJssel: ds. J. J. ten Brinke

De hervormde gemeente in Capelle aan den IJssel verwelkomt binnenkort een nieuwe predikant. Ds. J. J. ten Brinke (foto) heeft het beroep aanvaard en neemt afscheid van Oud-Beijerland. In de Nieuwe Westerkerk volgt hij ds. J. C. Schuurman (emeritaat)

woestijn van Judea en Ein Gedi
Verdieping

Wat iedere christen zou moeten weten over de woestijn van Judea en Ein Gedi

Veel mensen denken bij een woestijn aan een grote zandbak. Maar weet je dat er heel veel verschillende woestijnen zijn? Zo is de Woestijn van Judea een rotswoestijn. In Israël noemt men zo’n woestijn een ‘midbar’, een ‘wildernis’. Het is een gebied v

Preekwedstrijd
Nieuws

Preekwedstrijd: wie schrijft de beste preek voor jongeren?

Jongeren vinden het soms lastig om de preek goed te volgen tijdens een kerkdienst. Er worden moeilijke woorden gebruikt of de thema’s raken niet aan hun leven. Hoe kan je er als voorganger of spreker op letten dat je preek aantrekkelijk is voor hen?

Bram Rebergen
Nieuws

Directeur Bram Rebergen vertrekt bij Youth for Christ Nederland

Bram Rebergen, directeur van Youth for Christ Nederland, vertrekt bij de missionaire jongerenorganisatie. Per 1 september 2024 legt hij na een periode van ruim negen jaar zijn werkzaamheden neer. Rebergen is bijna twintig jaar werkzaam geweest voor Y

Sebastiaan van Wessem
Column

Wijs als christen elke loyaliteit aan de islam af

Onze moslimvrienden blijven de mantra herhalen: “Als je de islam omarmt, verlies je Jezus niet. Je leert de waarheid over hem.” Dat klinkt redelijk, maar het probleem is dat de Koran fundamentele Bijbelse waarheden over wie Jezus is ontkent. De belan

‘Wat is Pinksteren?’
Nieuws

Pinksterverhaal uitgelegd in EO-programma ‘Wat is Pinksteren?’

EO-presentator Mirjam Bouwman ontvangt voor het programma 'Wat is Pinksteren?' verschillende gasten op natuurcamping De Veenkuil in Bant. Ze bouwen een knisperend kampvuur waar de verschillende gasten hun verhaal doen rondom Pinksteren. Wat houdt dit

kerkenevent House of Hope
Nieuws

House of Hope organiseert kerkenevent over diaconaat en missionair werk

House of Hope organiseert op woensdag 22 mei een bijeenkomst voor kerken. Tijdens dit kerkenevent gaan de aanwezigen zich verdiepen in de balans tussen Woord en daad. Thema is: Diaconaat & missionair: waar rook is, is vuur!”.  Diaconaat en missionair

Expositie 'Gedreven door de Geest'
Nieuws

Expositie 'Gedreven door de Geest' van Anneke Kaai in Museum Sjoel Elburg

Van 18 mei tot en met 31 augustus 2024 presenteert Museum Sjoel Elburg ‘Gedreven door de Geest’ van kunstenares Anneke Kaai. Twee bekende series zijn deze zomer voor het eerst sinds dertig jaar weer te zien in Museum Sjoel Elburg: de Schepping en de

André van Aarle
Column

Kardinaal Eijk heeft geen hekel aan homoseksuele mensen

We zijn inmiddels ruim een maand verder. Naast de oorlog in Gaza met hongersnood met veel doden en de oorlog in de Oekraïne met de permanente dreiging van Rusland en de moeizame kabinetsformatie was er, zo leek het, nog een belangrijkere kwestie waar

Rob van Houwelingen
Interview

Hoe het Nieuwe Testament Rob van Houwelingen blijft verrassen: “Ik ben nog lang niet uitgeleerd”

Je zou misschien denken dat het Nieuwe Testament voor nieuwtestamentici Rob van Houwelingen en Myriam Klinker-De Klerck nog maar weinig geheimen kent. Maar dan vergis je je: de Bijbel blijft de twee dagelijks verrassen. Zodanig dat zij vorig jaar het

David en Chris
Video

David de Vos gaat gesprek aan met criticaster: "Je gaat op de rechterstoel zitten"

Naar aanleiding van zijn boek Rauw, dat de nodige stof deed opwaaien, maakt David de Vos een videoserie waarin hij het gesprek aangaat met andere christenen. In de eerste aflevering is het meteen vuurwerk, aangezien Chris Verhagen te gast is, bij vel

concertgebouw
Nieuws

Christelijke politici onthutst over cancelen Joodse muzikanten in Amsterdam: 'Haat wordt beloond'

Christelijke politici reageren onthutst op de beslissing van het Amsterdamse Concertgebouw om optredens van Jerusalem Quartet te annuleren. Als reden geeft Het Concertgebouw dat men de veiligheid niet kan garanderen rondom de optredens en recente onr