Harry geeft een cursus over Gods plan met Israƫl: "Wie Gods belofte voor Israƫl op zichzelf toepast, komt in de problemen"
āHet is jammer dat sommige christenen die de vervangingsleer hebben afgezworen, niet die logische tweede stap hebben gezet en de profetieĆ«n over IsraĆ«l letterlijk zijn gaan lezenā, zegt Harry Honigh. Hij is Ć©Ć©n van de docenten die zich namens stichting IsraĆ«l en de Bijbel bezig houdt met deze cursus over Gods plan met IsraĆ«l. āWie Gods belofte voor IsraĆ«l op zichzelf toepast, komt in de problemen.ā
Hoe is Gods plan met Israƫl bij jouzelf tot leven gekomen?
āNadat ik vrij jong tot bekering was gekomen, groeide bij mij al vrij snel het besef dat Joodse mensen van vandaag nakomelingen zijn van het volk IsraĆ«l uit Bijbelse tijden. Dat schiep een onzichtbare band, maar riep tegelijk vragen op over het wel en wee van dit zo geplaagde volk. Helaas was het profetische woord nog een gesloten boek voor mij, totdat ik in de jaren zeventig in Hengelo (ov) onder het gehoor kwam van broeder Malgo. Hij sprak regelmatig vurig over de toekomst van het Joodse volk en de staat IsraĆ«l en waar het met deze wereld naartoe gaat. Deze boodschap sloeg bij mij in als een bom. Veel puzzelstukjes vielen op hun plaats. Veel vragen werden beantwoord. De schoonheid en de ernst van Gods heilsplan kwam bij mij tot leven. Er werd een geweldige dimensie aan toegevoegd.ā
Het is toch eigenlijk niet zo gek dat āGods plan met IsraĆ«lā niet bij iedere christen in beeld is? De meeste Joden erkennen Jezus immers niet als de Messias en christenen welā¦
āJuist wij zouden beter moeten weten. Net zoals veel Joden verblind zijn en de Heere Jezus niet herkennen als hun Messias, zijn ook veel christenen blind voor het feit dat het Joodse volk nog een geweldige toekomst heeft. Zij denken dat al die beloften overgegaan zijn op de kerk. Zij lezen dan ook al die beloften symbolisch. Waar de profetieĆ«n spreken over bijvoorbeeld Jakob, IsraĆ«l, Jeruzalem en Sion gaan zij ervan uit dat het over de toekomst van kerk gaat.
Voor mij persoonlijk was een van de mooiste ontdekkingen dat de Heere de vele mooie beloften die Hij in het Oude Testament gedaan heeft, allemaal zal vervullen. Hij bekrachtigt dit ook op meerdere plaatsen met een eed. Zou Hij dat dan ook niet doen?ā
Maar hoe zit dat dan met de noodzaak van geloof? Worden Joodse mensen dan op een andere manier behandeld dan niet-Joden?
āNee, maar ik denk wel dat je daarmee de kern van een groot misverstand aanraakt. Ook ik vroeg mij lang af hoe dat zit met al die mooie beloften voor IsraĆ«l in Gods Woord en de eis van geloof zoals we die op veel plaatsen in de Bijbel verwoord zien. Totdat ik begon te zien dat er een verschil is tussen Gods handelen met IsraĆ«l als volk en zijn handelen met individuele Joodse mensen.ā
Hoe moet ik dat zien?
āHet eerste plan (met het volk) gaat over Gods eeuwige beloften voor IsraĆ«l als volk. De Heere Jezus zal komen om Zijn volk te redden van de vijanden, Hij zal zitten op de troon van David en vanuit Jeruzalem duizend jaar regeren over deze aarde. De zegeningen die aan Abraham en zijn nageslacht beloofd zijn, zullen vervuld worden aan de nakomelingen van Abraham, Izak en Jakob. Dat is niet de gemeente, maar het gelovig overblijfsel van het volk IsraĆ«l. Die vervulling zal vooral plaatsvinden tijdens het duizendjarig vrederijk, op aarde, precies zoals beloofd is. De Heere God verklaart op vele plaatsen: 'Ik zal het doen!' Daar is geen twijfel over mogelijk.
Het tweede plan, met individuele Joodse mensen, gaat over hun behoud. Ten aanzien daarvan worden zij net zo beoordeeld als niet-Joden. Wie gelooft in de Heere Jezus als de Zoon van God, wordt behouden. Daarvoor geldt: āWie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven, maar wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn van God blijft op hemā (Johannes 3:36).ā
Maar, zou het niet kunnen dat de Heere zijn beloften aan Israƫl vervult in de nieuwtestamentische gemeente?
āWie de profetieĆ«n gewoon leest, zoals hij ook de rest van Gods Woord leest, namelijk letterlijk, kan dit onmogelijk volhouden. Dan verliest de tekst volledig zijn betekenis. Wat betekenen bijvoorbeeld de twaalf stammen in Openbaring 7:1-8 anders dan wat er staat: twaalf stammen van IsraĆ«l? Het symbolisch lezen van de profetieĆ«n leidt tot enorme willekeur in de uitleg.
In mijn boek āProfetie tussen Wal en Schipā probeer ik dit aan de hand van een aantal belangrijke profetische gedeelten aan te tonen en mij bij elk gedeelte af te vragen: kan dit gedeelte slaan op de gemeente? Het antwoord is steeds weer: nee. Alle details, het tijdpad, de getallen, de namen, alle omstandigheden wijzen allemaal naar IsraĆ«l. Het is jammer dat zij die indertijd (na 1948) de vervangingsleer af hebben afgezworen, niet die logische tweede stap hebben gezet en de profetieĆ«n over IsraĆ«l letterlijk zijn gaan lezen, zonder de oude āvervangingsbrilā op.
De zegeningen voor de nieuwtestamentische gemeente zijn geestelijk van aard. De beloften voor IsraĆ«l spreken over een aardse toekomst, een aardse koning Jezus op de troon van David in het aardse Jeruzalem, heerschappij over de volkeren, geweldige aardse zegeningen, gezondheid en een lang leven, volkeren die optrekken naar een aards Jeruzalem enz. Christenen die deze beloften voor IsraĆ«l op de gemeente gaan toepassen en vervolgens niet rijk worden, niet gezond blijven, niet heersen, maar vervolgd en opgesloten worden, komen ernstig in de problemen. Er zijn christenen die om die reden afvallen van het geloof.ā
Wat kunnen we als christenen leren van de manier waarop God Zich opstelt ten opzichte van het Joodse volk?
āOnnoemlijk veel. Bijvoorbeeld over Zijn trouw aan Zijn beloften, ook aan ons. Zijn geduld, ook met ons. Zijn grote liefde voor wie verloren zijn. We komen onder de indruk van de nauwkeurigheid van Zijn Woord, tot in de kleinste details. Zo komen veel andere geloofswaarheden via IsraĆ«l naar ons toe. Gods handelen met IsraĆ«l is nog steeds een geweldig voorbeeld voor ons.ā
Stichting Israƫl en de Bijbel organiseert vanaf oktober t/m februari een cursus over Gods plan met Israƫl. In acht zaterdagen wil men de Schrift laten spreken over de grote lijnen van Gods plan met Israƫl, hoe we de Bijbel moeten lezen en wat deze dingen voor ons persoonlijk betekenen. De cursus vindt plaats in Nijkerk.
Praatmee