Een Bijbelboek speciaal voor ultraorthodoxe Joden: “Het Nieuwe Testament is niet zo anti-Joods als ze dachten”

God 22 mei 2019
Pieter Siebesma

De Hebreeënbrief is gericht aan Joodse gelovigen, maar wordt vaak niet geaccepteerd door de ultraorthodoxe groep van Gods volk. Stichting Israël en de Bijbel maakte een speciale uitgave van deze brief in het Hebreeuws en Jiddisch; talen die de behoudende Joden kennen, ook bekend onder de term ‘Charediem’. Het doel is om hen bekend te maken met het door en door Joodse karakter van het evangelie. Hoe verloopt zo’n project en hoe moeilijk is het om deze gesloten groep Joden te bereiken? We vroegen het dr. Pieter Siebesma.

Siebesma: “We hebben bij het vertalingswerk gekozen voor dit Bijbelboek, omdat het speciaal gericht is aan Joodse gelovigen en in het Jiddisch ‘De brief aan de Joden’ heet. Hebreeën gaat over de tempeldienst en de plek van de Messias daarin. Het is onze ervaring dat ultraorthodoxe Joden deze inhoud vaak beter begrijpen dan wij. Zij hebben in hun eigen rabbijnse geschriften altijd de vraag neergelegd: Hoe kan een hogepriester, die zondig is, offers brengen ten behoeve van het volk? Hier geeft de Hebreeënbrief een antwoord op: De Hogepriester is de Messias die het offer heeft gebracht in het hemelse heiligdom. We willen daarnaast ook laten zien dat het Nieuwe Testament, waar zij niets van moeten hebben, niet zo anti-Joods is als ze misschien dachten."

Leerling van Gamaliël
Deze bijna tweeduizend jaar oude brief is gericht aan Joden in de verstrooiing en de schrijver is mogelijk Paulus. Dit is volgens Siebesma een groot voordeel: “Paulus was leerling van Rabbi Gamaliël de Oudere, kleinzoon van Hillel de Oudere; twee rabbijnen die bij orthodoxe Joden heel hoog in het vaandel staan. Het feit dat Paulus aan de voeten van Gamaliël heeft gezeten; dat geeft hem een streepje voor. Wanneer we de boekjes aanbieden en uitdelen zeggen we: “U moet eerst het voorwoord even lezen”. We krijgen dan direct reacties als: “Oh, geschreven door een leerling van Gamaliël; wat interessant!” En ze zien dat het gaat over de tempel en de Messias gaat. Hierdoor nemen ze het boekje sneller aan en wij geloven dat God vervolgens met Zijn Geest werkt, als ze dit deel van de Bijbel gaan lezen. Dat hoeven wij niet te doen.”

Gesloten groep
Makkelijk bereikbaar is deze groep orthodoxe Joden niet: “Je kunt zeggen dat de meerderheid van de Joden wereldwijd wel iets weet van het christelijk geloof en van de Bijbel. In Nederland weten veel seculiere mensen ook wel iets van het geloof af. Maar de groepen waar deze ultraorthodoxe Joden zich in bevinden zijn zeer gesloten. In New York heb je grote groepen in de wijk Brooklyn, maar het is een wereld waar je als buitenstaander, zelfs als Joodse buitenstaander, niet gemakkelijk inkomt. Je ziet ook dat mensen die ‘eruit stappen’, doordat ze niet meer gelovig zijn, hele grote problemen ervaren. Ze hebben nooit een seculier boek gelezen, ze zijn nog nooit naar de bioscoop geweest, ze weten niets over het moderne leven. Ze moeten een hele nieuwe cultuur zich eigen maken. Daarnaast is er ook vaak een verwrongen beeld van christenen. Een jongen die deze achtergrond had, vertelde mij dat hij als klein jongetje met zijn vader wandelde. Als ze een kerk in het vizier kregen, liepen ze er met een zo’n groot mogelijke boog omheen, omdat ze dachten dat ze besprongen zouden worden door demonen die uit de kerk kwamen. Ze worden vaak opgevoed met het idee dat christenen fout zijn; ‘dat zijn de ergste mensen die er zijn’. Zo wordt er dus ook over het Nieuwe Testament gesproken; dat het anti-Joods is, terwijl het nota bene door Joden is geschreven. Je zit wel met de vraag: “Kan evangelisatie onder Joden, als je bijvoorbeeld kijkt naar de holocaust, waarin vreselijke dingen gebeurd zijn?” Maar als het Nieuwe Testament een Joods boek is, waarom zou je hen dan niet een deel ervan mogen geven, zodat ze het zelf kunnen lezen?"

Tot geloof komen
"Naar de mens gesproken kunnen we ze niet bereiken. We kunnen wel voor ze bidden en degenen die openstaan het Woord geven. Je ziet dat God van tevoren al werkt in de harten van mensen. Dat kan gebeuren door ontmoetingen of dromen. Je bereikt maar enkelen. Als er een ultraorthodoxe Jood tot geloof komt, staat hem ook lijden en vervolging te wachten. Het betekent een totale breuk met je familie. Dit kan heel ver gaan door bijvoorbeeld een symbolische begrafenis. Dat is erg moeilijk; niets is erger dan dat je familie niets meer met je te maken wil hebben."

"Een roeping is misschien een groot woord, wel heb ik bewogenheid voor ze. Soms wordt dit op je weg geplaatst. Ik heb in het verleden contact met iemand contact gehad en deed Bijbelstudie in een combinatie van Engels, Hebreeuws en Jiddisch. Het is überhaupt heel indrukwekkend om een boek uit het Nieuwe Testament met iemand te lezen die dat nog nooit gedaan heeft. Daar word ik heel blij van; dat er een wereld voor ze opengaat. Onze getuigenis is wel besmet geraakt door het verleden. Het mooiste is als je iemand kunt bereiken met het Woord van God zelf. Ik heb niet de waarheid, maar het Woord van God is de waarheid. Je ziet het werk van God erin terug. En ze komen tot geloof, niet omdat ik zo welbespraakt ben, maar door God Die in mensen werkt."

Op de komende ontmoetingsdag staat Stichting Israël en de Bijbel stil bij het ultraorthodoxe Jodendom.

Praatmee

Beluister onze podcast

#369 Ds. Bram Hofland & ds. John de Groot over de hel, eeuwige straf en het laatste oordeel
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Anouk Schaap
Video

Terugkijken: Anouk Schaap over gezond leiderschap

In deze aflevering van de podcast In His Company is Anouk Schaap te gast. Zij deelt haar indrukwekkende reis van religie en New Age naar een leven geworteld in het geloof in Jezus Christus. Haar ontmoeting met God markeerde een radicale ommekeer in h

psalmenchallenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 70

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

BijbelBrein
Persbericht

Nieuwe kinderpodcast: ‘BijbelBrein’

‘Wat is bidden eigenlijk? Waarom is de oudste broer in het verhaal over de verloren zoon nou zo boos?’ Zomaar wat vragen die kinderen kunnen stellen bij verhalen uit de Bijbel. Over dit soort vragen praten kinderen met volwassenen, in de nieuwe kinde

prof. dr. W.J. op ’t Hof
Nieuws

Rechter vernietigt ontslag voorganger vrije hervormde gemeente Driedorp

Het ontslag van prof. dr. W. J. op ’t Hof als predikant van de vrije hervormde gemeente in Driedorp is door de rechter ongedaan gemaakt. Volgens de rechtbank in Arnhem is de voorganger ten onrechte per direct op non-actief gesteld. Binnen drie dagen

 Proponent L. Schouten
Nieuws

Preekbevoegdheid verleend aan PKN-proponent door Hersteld Hervormde Kerk

Het breed moderamen van de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) heeft proponent L. Schouten uit Elspeet per dinsdag preekbevoegdheid toegekend. Dat meldt het kerkverband op haar website. Schouten is al zo’n 35 jaar als proponent actief binnen de voormalige

Willem Lingeman
Video

Echtpaar noemt huwelijk "één groot drama": Willem Lingeman reageert

Bijbelleraar Willem Lingeman reageert in een videoboodschap op een pijnlijke huwelijksgeschiedenis van een echtpaar. Volgens het stel was hun huwelijk “zeker niet Gods wil” en noemt men het “één groot drama”. Inmiddels zijn ze gescheiden en beiden he

1000 bezoekers bij doopdienst aan Engelse kust
Positief nieuws

Bijna 100 mensen gedoopt tijdens 'grootste doopdienst ooit' in Engelse kustplaats

In de Zuid-Engelse kustplaats Bournemouth lieten maar liefst 92 mensen zich op 13 juli dopen in zee. Vijf protestantse kerken organiseerden samen een grootschalige doopdienst op het strand. De BBC noemde het “de grootste stranddoop die de stad ooit h

Apollinaris Darmawan
Nieuws

Indonesische christen op leeftijd vrijgelaten na jarenlange gevangenisstraf

Na meer dan vier jaar gevangenschap is de christelijke bekeerling Apollinaris Darmawan vrijgelaten uit de Kebon Waru-gevangenis in Indonesië. De man werd in november 2024 vervroegd vrijgelaten, nadat hij meerdere strafverminderingen kreeg. Darmawan z

Meerartikelen

Indonesische vlag
Nieuws

Honderden moslims protesteren tegen bouw Indonesische kerk

In het Indonesische Kalibaru, een dorp in de stad Depok (West-Java), protesteerden op 5 juli honderden moslims tegen de bouw van een christelijke kerk. Dit gebeurde ondanks dat de kerk alle benodigde vergunningen bezit. Op videobeelden is te zien hoe

Ds. P. den Ouden
Video

Waaraan kun je genade in je hart herkennen? HHK-predikant antwoordt

Waaraan kun je herkennen dat er genade in je hart gekomen is? Op die vraag gaf ds. P. den Ouden in een recente preek antwoord. De HHK-predikant uit Katwijk aan Zee gebruikte in zijn antwoord een citaat van Augustinus. De kerkvader had ooit een briefw

Ann Michelle Lee
Video

Aanbiddingsleidster Ann Michelle Lee aanstaande zondag te zien bij Hour of Power

Aanbiddingsleidster Ann Michelle Lee is aanstaande zondag te gast bij Hour of Power. Ze vertelt daar hoe ze God echt leerde kennen. Ook deelt ze haar droom en boodschap voor de jongere generatie. "Ik wil zoveel mogelijk mensen brengen naar het hart v

Mexico
Nieuws

Mexico: een jaar ontheemd en geen zicht op terugkeer

De maand juli markeert de trieste ‘verjaardag’ van de vlucht van honderden christenen uit hun gemeenschappen in de Mexicaanse deelstaat Chiapas. Ze moesten vrijwel alles achterlaten: hun land, huizen en dieren. Meer dan honderd christenen - van piepj

Arthur Alderliesten
Nieuws

Dolle Mina’s verstoren bijeenkomst Schreeuw om leven: directeur reageert

Afgelopen maandag verstoorden pro-abortus demonstranten een bijeenkomst van Schreeuw om leven in Gouda. De avond was bedoeld om mensen uit de achterban te informeren over het waken bij abortusklinieken. De circa 25 demonstranten - die zich presenteer

Syrie
Interview

Syrische christenen houden stand in vijandige omgeving: "God gebruikt de kerk"

"Voor veel mensen wordt de droom van een islamitische staat in Syrië steeds meer werkelijkheid. En daarin is geen plaats voor ongelovigen, zoals christenen." Aan het woord is Ibrahim Lahdo, tot voor kort woonachtig in Syrië. Cvandaag sprak met hem ov

Wilkin van de Kamp
Boekfragment

De wereld kijkt niet naar je preek, maar naar je daden

Tijdens een zendingsreis in Zuid-Afrika kreeg ik onverwacht de gelegenheid om een van de meest gevaarlijke townships in Kaapstad te bezoeken. Kolonel Bazil Vellai, lid van de kerk waar ik te gast was, had ons persoonlijk uitgenodigd om Manenberg - de

Ds. M. van Reenen
Column

Overvolle huizen: spullen verzamelen of schatten in de hemel?

Een verhuizing levert veel op: stress, chaos, drukte, dozen, helpers, een verhuiswagen die de bocht niet kan halen... Maar ook: bezinning. Al die spullen die je uit het ene huis haalt en in het andere weer neerzet, waar komt het vandaan, waar moet he

Kerk van de Heilige Familie
Nieuws

Drie doden bij aanval op katholieke kerk in Gaza: Israël start onderzoek

Bij een aanval op de Kerk van de Heilige Familie in Gaza-stad zijn donderdag drie mensen omgekomen en raakten er meerdere gewond, onder wie de priester van de parochie. De kerk, waar sinds het uitbreken van de oorlog honderden christenen schuilen, we

Jan Pool
Column

Dankbaarheid is geen luxe; het is een manier van leven

Het leven kent zowel prachtige als pijnlijke momenten. Onlangs kreeg ik de sleutel van een prachtige auto, een cadeau van een dierbare vriend voor wie ik al vijftien jaar een mentor mag zijn. Ik ontving hem met tranen van ontroering in mijn ogen. Wat

Josephat Gwajima
Nieuws

Tanzania sluit grote pinksterkerk na kritiek op mensenrechtenschendingen

De Tanzaniaanse overheid heeft de grote protestantse kerk Glory of Christ Tanzania Church gesloten. Reden: een preek waarin voorganger Josephat Gwajima sprak over mensenrechtenschendingen in het land. Zes weken na de sluiting is de kerk nog altijd di

Ds. D. J. Budding
Video

Hervormde predikant wijst op kerken waar het evangelie niet ten volle klinkt

Als je op het volmaakte offer van de Heere Jezus ziet, dan mag je weten dat je zalig wordt. Toch zijn er, met name aan de rechterflank van de reformatorische gezindte, christenen die zich afvragen of zij wel zalig kunnen worden. Die worsteling leidt