Waarom sommige christelijke organisaties in de problemen terechtkomen

Verdieping 21 juli 2025 9 minuten Sven Leeuwestein
Sven Leeuwestein
Sven Leeuwestein

In veel christelijke organisaties ontstaat er ongemerkt spanning wanneer bestuurders - vaak mensen met een sterke managementachtergrond - aan het roer komen te staan van geestelijk georiƫnteerde initiatieven. Ze zijn trouw, competent en goed georganiseerd, maar missen soms het geestelijk mandaat om richting te geven aan wat uiteindelijk een bovennatuurlijk werk is. De realiteit is dan ook: als bestuurders christelijke organisaties leiden, lijdt het bestuur. Maar belangrijker nog: de missie zelf lijdt.

De geestelijke leiding die nodig is om visie, roeping en timing van God te onderscheiden, wordt dan vermengd met menselijke planning, controle en risicomanagement. Natuurlijk zijn structuur, financiƫn en beleid belangrijk - maar niet als vervanging voor openbaring. Wat ontstaat is bestuurlijke overbelasting: het bestuur neemt onbedoeld geestelijke verantwoordelijkheden op zich waarvoor het niet toegerust is. Het gevolg? Verwarring, frustratie, mislukte initiatieven, vertrek van geroepen mensen en uiteindelijk minder impact.

Bijbelse ordening
De Bijbel geeft een helder model voor geestelijk leiderschap binnen de gemeente van Christus: "God heeft in de gemeente aan allerlei mensen een plaats gegeven: ten eerste aan apostelen, ten tweede aan profeten en ten derde aan leraren. Dan is er het vermogen om ...om bijstand te verlenen, leiding te geven of in klanktaal te spreken" - 1 Korintiƫrs 12:28.

Dit vers toont ons de volgordelijkheid van gezond geestelijk leiderschap. Deze volgorde is niet bedoeld als rigide hiƫrarchie en excuus voor misbruik, maar toont wel de geestelijke stroom, het vermogen, van leiding: openbaring gaat vooraf aan organisatie. Apostelen en profeten ontvangen richting en visie vanuit de hemel; coaches en raadgevers helpen deze funderen; bestuurders en andere kwaliteiten mogen vervolgens telkens weer meebewegen door wat apostelen en profeten ontvangen te ontwikkelen, borgen en bewaken. Als die volgorde omdraait, raken we uit de pas met de hemelse blauwdruk.

In plaats van te bouwen aan vernieuwing, raken bestuurlijke leiders gefixeerd op het behouden van wat er al is.

OkƩ, maar wat gaat er dan mis?

1. Tempelbouwers worden tempelbewakers
In plaats van te bouwen aan vernieuwing, raken bestuurlijke leiders gefixeerd op het behouden van wat er al is.

ā€œWee jullie, schriftgeleerden en farizeeĆ«n, huichelaars! Jullie lijken op witgepleisterde graven […] van binnen echter vol huichelarij en wetteloosheidā€ - Mattheüs 23:27-28.

Jezus spreekt hier religieuze leiders aan die meer bezig waren met het uiterlijk en behoud van structuren dan met geestelijk leven. Ze waren vol van de pracht en praal van de tempel, terwijl God geen moeite had die af te breken om iets beters te brengen. God wil harten vernieuwen en de tempel van de Geest bouwen.

Als bestuurder moet je oppassen dat je niet meer van de wijnzak gaat houden dan van de wijn waarvoor die bedoeld is. Denk aan het Nederlandse netwerk van kanalen - ooit essentieel voor transport, nu grotendeels ongebruikt. Je mag best terugkijken met enige nostalgie, maar laat het verleden niet leidend zijn. Te veel organisaties houden zich bezig met wat was, maar herkennen daarin niet het geestelijk leiderschap en ondernemerschap dat ooit de fundamenten en cultuur vormde. Geestelijk leiders zien en vestigen dat ā€˜van nature’ - dĆ”t is waarom ze gegeven zijn.

Vastgeroeste leiders stoppen met verwachten en gaan ā€˜wonen’ in tijdelijke structuren.

2. Tentenmakers worden tentenbewakers
Wat ooit flexibel en in beweging was, wordt door bestuurlijke leiders vastgezet. De tent wordt niet meer opgeslagen, maar tot woning verklaard.

ā€œDoor het geloof vestigde hij zich in het beloofde land als in een vreemd land, en woonde hij in tenten… want hij verwachtte de stad met fundamentenā€¦ā€ - HebreeĆ«n 11:9-10

Dit is een valkuil voor elke organisatie. Naar binnen gericht raken en vergrijzen gaat vanzelf; naar buiten gericht zijn en verjongen vraagt moed en aanpassing. Abraham bleef in beweging omdat hij een andere stad verwachtte. Vastgeroeste leiders daarentegen stoppen met verwachten en gaan ā€˜wonen’ in tijdelijke structuren.

3. Sleuteldragers worden poortwachters
In plaats van deuren te openen, ontstaat er controle, afgrendeling en beperking van toegang door bestuurlijke leiders.

ā€œIk zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven; wat je op aarde bindt, zal in de hemel gebonden zijn, en wat je op aarde ontbindt, zal in de hemel ontbonden zijnā€ - Mattheüs 16:19.

Bestuurders die poortwachters zijn geworden, vormen een blokkade voor mensen die willen binnengaan in het Koninkrijk.

Christus droeg ons op om de sleutels van het Koninkrijk te gebruiken - als vertegenwoordigers van Zijn autoriteit. Toch zie je regelmatig dat sleuteldragers veranderen in poortwachters:

ā€œWee jullie, wetgeleerden! Jullie hebben de sleutel van de kennis weggenomen; zelf zijn jullie niet binnengegaan, en hen die wilden binnengaan, hebben jullie tegengehoudenā€ - Lukas 11:52.

Bestuurders die poortwachters zijn geworden, vormen een blokkade voor mensen die willen binnengaan in het Koninkrijk en via de organisatie willen bouwen wat God hen laat zien. Zo verliest het bestuur haar geestelijke functie - het ontbreekt aan geestelijk gezag, of het is monddood gemaakt. Van buiten ziet het er misschien solide uit, maar de geestelijke impact en fundamenten lijden.

Misvattingen over geestelijk leiderschap
Er leven een paar hardnekkige ā€˜ja maar’-vragen in de hoofden van bestuurlijke leiders in deze discussie:

ā€œEen christelijke organisatie is toch geen kerk?ā€
Dat klopt. Maar elke christelijke organisatie behoort wƩl geworteld te zijn in het Koninkrijk van God. Ze is misschien geen kerk, maar wel geestelijk van aard. Gods Geest brengt mensen samen rondom een missie en expressie van Zijn Koninkrijk. En eerlijk? Dit zou eigenlijk in elke sector zo mogen werken: geestelijk leiderschap dat voortkomt uit intimiteit met God. Wat ook opvalt is dat de kerkelijk achtergrond van de bestuurders vaak de doorslaggevende bron en onderbouwing vormt. Vaak is die traditioneel, waar over het algemeen geen oog is voor dit inzicht. In dat kerkmodel is geestelijk en praktisch leiderschap gescheiden, wat vaak diep verankerd zit in de mindset van bestuurders. Vaak zijn het mensen die ook in een kerkenraad hebben gezeten. Dit denken kan onbewust dienen als rechtvaardiging om de rol van geestelijk leiderschap ten opzichte van bestuur te wantrouwen en te weren. Dat nemen ze vervolgens mee de organisatie in met alle gevolgen van dien. 'De kerk' heeft dus wel degelijk grote invloed op christelijke organisaties en creƫert een botsing tussen herstel en vernieuwing enerzijds en traditie en religieuze mindsets anderszijds. Het zou verstandig zijn een kerkelijke achtergrond te zoeken waar een gezonde visie op apostolisch leiderschap functioneert en wordt gestimuleerd.

Jammer genoeg denken bestuurders nogal eens van zichzelf dat ze ook geestelijk leiders zijn…

ā€œEen geestelijk leider is toch niet per se beter in management?ā€
Dat hoeft ook niet. Een geestelijk leider is niet geroepen om het bestuur te vervangen. Wat nodig is, is samenwerking: geestelijk leiderschap geeft richting, het bestuur faciliteert, bewaakt en reflecteert. Wanneer de volgorde klopt, komt er zegen op beide. Het doet denken aan een huwelijk: de man neemt initiatief, biedt leiding, voorziet en beschermt; de vrouw ontvangt, adviseert en vermenigvuldigt met wijsheid en zorg. Het is geen competitie, maar complementariteit. Overigens zie je ook wel eens geestelijk leiders die kunnen besturen. Jammer genoeg denken bestuurders nogal eens van zichzelf dat ze ook geestelijk leiders zijn…

ā€œIk ken eigenlijk geen geestelijk leiderā€¦ā€
Dat is pijnlijk, maar eerlijk. Veel geestelijk leiders zijn zich terug gaan trekken uit organisaties vanwege controle of dominantie door bestuurlijke leiders. Sommigen zijn zelfs geminacht, uitgelachen of afgezet. Er is een cultuur van eer nodig waarin zij kunnen genezen, opstaan en herkend worden. Ook is het een feit dat de cultuur van de organisaties geestelijk leiders niet herkent. Men heeft ideeƫn over profielen die niet gebaseerd zijn op Gods plan, maar op menselijke aannames waardoor geestelijk leiders vaak over het hoofd worden gezien.

Wat nu?
Vecht elkaar niet de tent uit. De weg vooruit vraagt om herstel op drie fronten:

1. Hemels herstel: legale gronden opruimen
Veel organisaties zijn geestelijk vastgelopen door onuitgesproken geestelijke verbonden, afzetten van door God gegeven mensen of oud zeer. Het bloed van Jezus en de zalving van de Geest mag daar eerst zijn werk doen. Erken, belijd en verbreek deze zaken als leiders voor Gods troon - en eis doorbraak op basis van Zijn gerechtigheid. Laat dit proces niet achterwege, hoe goedbedoeld of doordacht je veranderplannen als bestuurlijke leider ook zijn.

Angst, afwijzing, hoogmoed en religie in bestuurlijke leiders zijn echte bedreigingen voor een christelijke organisatie.

"Wat moet Ik met je beginnen, EfraĆÆm? Wat moet Ik met je beginnen, Juda? Want jullie liefde is als een ochtendnevel, als dauw die ’s morgens vroeg verdwijnt. Daarom heb Ik jullie gedood met de woorden die Ik sprak, jullie neergehouwen door mijn profeten; zo brak het volle licht van mijn recht door" - Hosea 6:4-5.

Zaken als angst, afwijzing, hoogmoed en religie in bestuurlijke leiders zijn echte bedreigingen voor een christelijke organisatie. Ook de afwezigheid van fundamenten in medewerkers zoals de dopen in water en Geest maken een organisatie kwetsbaar. Zonder echte geestelijke reiniging blijft de tegenstander een ingang houden. Eerlijk gezegd, als je bij het lezen van dit punt je bestuurlijke wenkbrauwen fronst vraag ik me af in hoeverre je toe bent aan geestelijk leiderschap. Dit is een scherp woord, maar misschien wel nodig.

2. Gezonde positionering: de juiste mensen op de juiste plek
Bestuurders mogen besturen. Graag zelfs. Maar zoek en erken ook geestelijk leiders: mensen die wandelen in intimiteit met God, visie ontvangen en geestelijk kunnen navigeren. Laat deze mensen teams vormen waarin deze rollen zich goed tot elkaar verhouden en elkaar goed aanvullen. Stap uit de misvatting dat bestuurders automatisch geroepen zijn om geestelijk leiding te geven - dat is een sociaal construct, geen Bijbels principe.

Stap uit de misvatting dat bestuurders automatisch geroepen zijn om geestelijk leiding te geven.

Petrus nam het woord en zei tegen Jezus: "Heer, het is goed dat wij hier zijn. Als U wilt zal ik hier drie tenten maken, een voor U, een voor Mozes en een voor Elia." Hij was nog niet uitgesproken of een stralende wolk overdekte hen, en uit de wolk klonk een stem: "Dit is mijn geliefde Zoon, in Hem vind Ik vreugde. Luister naar Hem!" - Mattheüs 17:4-5.

Alles wat je doet en bouwt, mag je doen vanuit het besef dat je een burger van het hemelse Koninkrijk bent. Petrus mocht dit gaan zien. Hij wilde vastleggen wat hij ervoer, terwijl het doel openbaring van Gods orde was.

3. Cultuur van eer: investeren in geestelijk leiderschap
Geestelijk leiderschap vraagt niet om een functie, maar om erkenning. Geef ruimte aan apostelen, profeten en meedenkers om te bouwen. Tegelijk: bouw aan een cultuur waarin bestuurders niet domineren, maar dienen. Waar geestelijke leiding wordt geƫerd, komt leven. Geestelijk leiderschap kun je ontwikkelen in de mensen die daarvoor geroepen zijn. Wanneer je dat doet, zullen zij dat vermenigvuldigen in en door de organisatie en achterban.

De les is eenvoudig: een christelijke organisatie wordt niet geleid door strategie alleen, maar door de Geest. Bestuurders zijn onmisbaar, maar niet als geestelijke leiders. Laat visie stromen vanaf Gods troon, en zie hoe bestuur, organisatie en missie samen tot bloei komen.

De les is eenvoudig: een christelijke organisatie wordt niet geleid door strategie alleen, maar door de Geest.

De roem van Salomo, die de naam van de HEER tot eer strekte, was tot de koningin van Seba doorgedrongen. Ze ging naar hem toe om hem met raadsels op de proef te stellen" - 1 Koningen 10:1.

Een goed functionerende christelijke organisatie, die zowel strategisch als geestelijk scherp staat, heeft impact en dat blijft niet onopgemerkt in de geestelijke wereld.

Ik realiseer me dat dit onderwerp gelaagd en gevoelig is. Er zijn uiteenlopende visies, ervaringen en organisatorische realiteiten die meespelen. Organisaties hebben processen, bestaansrecht en disruptieve ervaring die aandacht en evaluatie vragen. Toch is dit artikel bedoeld als een uitnodiging om niet alleen praktisch, maar ook geestelijk leiderschap serieus te herijken.

De vraag die we ons mogen stellen is: bouwen we aan structuren die standhouden in het licht, of geven we ruimte aan wat de missie vertraagt?

Sven Leeuwestein (1975) is reli-ondernemer, mentor en spreker met een passie voor geestelijk leiderschap. Hij richtte Stichting Nations Ablaze op, is actief in kerken en organisaties, en leidt coachingstrajecten, bidstonden en trainingsreizen. Sven woont in Elburg, is getrouwd en vader van vijf kinderen. Bovenstaand artikel verscheen eerder dit jaar op zijn website en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. De inhoud van deze column vertegenwoordigt niet per definitie de mening van de redactie.

Praatmee

Beluister onze podcast

#373 Jeffrey & Petra van de Weetering over Israƫl, de kerk en geloven vanuit de schuilkelder
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Ayla
Video

Hoe Ayla’s hart veranderde aan boord van een ziekenhuisschip

Als kinder-IC-verpleegkundige stapte Ayla aan boord van de Global Mercy om te helpen levens te veranderen. Wat ze niet had verwacht, was dat haar eigen leven diepgaand zou veranderen. Aan boord ontdekte ze Gods liefde, vond ze genezing en kreeg ze ee

Ds. Kot
God

Ds. Kot via Refoweb: ā€œRechtvaardigen leven uit geloof Ć©n doen goede werkenā€

In de vragenrubriek van Refoweb reageerde ds. A. Kot (foto) onlangs op een vraag over Mattheüs 25 en Psalm 146, waarin rechtvaardigen worden beschreven als mensen die anderen dienen. De vraagsteller gaf aan dat hij in zijn omgeving wel gelovigen herk

Paul Visser
Video

Volgens ds. Paul Visser is genade all-inclusive: bekijk de video

In een krachtige videoboodschap neemt ds. Paul Visser ons mee in de diepe waarheid van Romeinen 3 en 6. Paulus windt er geen doekjes om: ā€œAllen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God.ā€ Hoe zwaar we ook wegen in eigen ogen, we worden te li

Naomi Oosterhof
Podcast

Beluister deze podcast over samen geloven in een ongelovige wereld

Hoe leef je als christen in een wereld waar velen je geloof niet begrijpen? In deze aflevering van De Geloofwaardige Podcast hoor je van Naomi Oosterhof (foto) hoe belangrijk het is om elkaar op te zoeken in dat zwoegen. God roept ons niet op tot een

Klaslokaal
Nieuws

Texaanse procureur-generaal wil dat het Onze Vader op openbare scholen gebeden wordt

De Texaanse procureur-generaal Ken Paxton roept openbare scholen op om tijd in te ruimen voor gebed en Bijbellezen. Hij beveelt daarbij vooral het bidden van het Onze Vader aan. Dat meldt The Christian Post. ā€œWe willen dat in schoolklassen Gods Woord

Nigeria
Nieuws

Christelijke jongeren in Nigeria: regering kijkt weg bij genocide op christenen

Na nieuwe aanvallen in de Nigeriaanse deelstaten Plateau en Kaduna hebben christelijke jongeren hun regering beschuldigd van het in stand houden van een patroon van geweld en misleiding. Volgens hen gebruikt de overheid zogenoemde vredesbijeenkomsten

Paul Copan
Boekfragment

Het offer van Izak: moreel schandaal of goddelijke beproeving?

Toen aan Abraham werd opgedragen een onschuldig leven (zijn zoon Izak) te nemen, betekent dit dan dat het zesde gebod, ā€˜Gij zult niet doodslaan’, moet worden herzien? We blijven zitten met de vraag: ā€˜Zou het nemen van een onschuldig leven ooit moreel

Den Hertog
Nieuws

Ds. Ruben den Hertog (40) overleden na kort ziekbed

Ds. R. den Hertog (40) is op 29 augustus na een kort ziekbed overleden. Hij was sinds juli 2024 predikant van de Protestantse Gemeente te Naaldwijk. Den Hertog laat een vrouw en vier kinderen achter. De predikant diende de Protestantse Gemeente te Wi

Meerartikelen

nigeria
Nieuws

Zeker zeven christenen omgekomen bij nieuwe aanvallen in Nigeriaanse deelstaat Benue

In de Nigeriaanse deelstaat Benue zijn opnieuw christenen omgebracht bij aanvallen van gewapende Fulani-herders. Lokale bronnen melden dat bij de aanvallen zeker zeven christenen om het leven zijn gekomen. De regio Guma, waar de slachtoffers vielen,

pakistan
Nieuws

Christelijk meisje (13) in Pakistan gedwongen bekeerd en uitgehuwelijkt

In Pakistan is opnieuw een christelijk meisje het slachtoffer geworden van ontvoering en een gedwongen bekering. De 13-jarige Maria uit Lahore werd meegenomen door een man uit de buurt, die haar vervolgens uithuwelijkte na een islamitische ceremonie.

Online Bijbel
Nieuws

Voor het eerst meer digitale Bijbels dan gedrukte exemplaren verspreid

Voor het eerst in de geschiedenis zijn er wereldwijd meer digitale Bijbels verspreid dan gedrukte. Dat meldt de United Bible Societies Fellowship (UBS) in haar recent verschenen rapport over 2024. Volgens het rapport daalde het aantal gedrukte Bijbel

Oscar Lohuis
Video

Ds. Oscar Lohuis over weglopen Douwe Bob bij Joods voetbaltoernooi

De bekende zanger Douwe Bob haalde in juni de krantenkoppen. Niet vanwege een nieuwe single, maar vanwege een geannuleerd optreden. De zanger zou zingen tijdens het Jom Ha voetbaltoernooi in Amsterdam-Zuid, maar zette op het podium een streep door zi

Istanbul
Nieuws

Alarmerend rapport: haat en discriminatie tegen christenen in Turkije groeit

De situatie van christenen in Turkije verslechtert. Dat blijkt uit het nieuwste mensenrechtenrapport van de Turkse Vereniging van Protestantse Kerken. Volgens het rapport was er in 2024 een toename van zowel geschreven als gesproken haatspraak gerich

Mallorca
Nieuws

Honderden jongeren evangeliseerden twee weken lang in uitgaansgebied Mallorca

Mallorca is een geliefde vakantiebestemming onder jongeren. Toch gebeurde er deze zomer iets heel bijzonders. Twee weken lang evangeliseerden honderden christelijke jongeren op de stranden en rond de uitgaansgebieden van het eiland. Zij baden met fee

Jigdaljahu
Video

Christelijk Koor Jigdaljahu zingt het prachtige 'In My Father's Kingdom'

This bread is My Body, broken for you. This cup is My blood of the cov’nant, poured out for you. Deze woorden van diepe betekenis zijn afkomstig uit het prachtige lied 'In My Father's Kingdom'. Het lied - waarin gezongen wordt over Jezus' volkomen of

Erik
Opinie

Gaza red je niet, je buren wel

Christenen in Nederland maken zich druk. Heel druk. Over Gaza, over Israƫl, over de geopolitiek van het Midden-Oosten. Social media staan vol met gebeden en statements alsof de redding van een eeuwenoud conflict in een woestijn afhangt van onze likes

Ron van der Spoel
Video

Een gebed om opwekking: Ron van der Spoel bespreekt Psalm 85

In deze overdenking van de IZB neemt Ron van der Spoel ons mee in Psalm 85, een psalm die spreekt over het verlangen naar opwekking. Na een moeilijke periode tussen IsraĆ«l en God klinkt de smeekbede: ā€œBreng ons weer tot leven, dan zullen we ons in U

dr. Leo Cheng
Video

Het bijzondere verhaal van een Mercy Ships-chirurg: bekijk de video

Voor MKA-chirurg dr. Leo Cheng is zijn werk aan boord van de Africa Mercy en de Global Mercy meer dan opereren alleen. Hij noemt het ā€œliefde in actieā€ en ervaart dat hij zelf net zo wordt verrijkt als de mensen die hij helpt. In deze video deelt hij

Lineke
Opinie

Mogelijk verbod conversietherapie: We hebben als christenen vaak en veel schade aangericht

Na jarenlang gesteggel lijkt het erop dat het wetsvoorstel Strafbaarstelling Conversiehandelingen (in de volksmond bekend als: Wet Verbod op Conversietherapie) ein-de-lijk door de Tweede Kamer zal kunnen worden aangenomen. Over dat jarenlange proces

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp wijst op verschil tussen gave en vrucht van geloof

In zijn overdenking staat Wilkin van de Kamp stil bij geloof als vrucht van de Geest. Aan de hand van Galaten 5 en Psalm 62 legt hij uit hoe de Heilige Geest ons helpt steeds dieper op God te vertrouwen. Waar geloof als gave direct ontvangen wordt, g