Naweeën Hyperdordt: Van den Brink in gesprek met 'rechterflank' refogezindte
"Als je naar de prediking van deze dominees luistert, krijg je de indruk dat het evangelie een valstrik is. Een landmijn waar je op stapt." Dit was één van de vele ferme uitspraken van dr. G. A. van den Brink die in de zomer van 2022 leidden tot ophef in de rechterflank van de reformatorische gezindte. Hij vindt dat collegapredikanten in hun prediking zoveel nadruk leggen op de wet dat de blijde boodschap van het evangelie ondersneeuwt. Over deze gevoelige kwestie ging Van den Brink afgelopen vrijdag met invloedrijke reformatorische ambtsdragers in gesprek.
Volgens het Reformatorisch Dagblad ging Van den Brink vrijdag in gesprek met ds. G. Clements, ds. J. M. J. Kieviet, Laurens van der Tang, ds. W. Visscher en prof. dr. W. van Vlastuin. Omdat er in vertrouwelijke setting met elkaar werd gesproken, is Van der Tang niet bereid om te vertellen waarover de mannenbroeders inhoudelijk hebben gesproken. "Maar het was een goed gesprek en het krijgt een vervolg. Iedere deelnemer was ook blij het gesprek te voeren; dat is beter dan een pennenstrijd", aldus de aan de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) verbonden ouderling, in gesprek met het RD.
Diverse predikanten en ouderlingen uit de Gereformeerde Gemeenten (GerGem) en GGiN voelden zich aangevallen door de uitspraken van Van den Brink. De discussie werd eind vorig jaar nieuw leven ingeblazen door de verschijning 'Hyperdordt'. In het vervolg van 'Dordt zoals je Dordt niet kende’ lichtte Van den Brink zijn kritiek op prediking binnen de rechterflank van de reformatorische gezindte door duidelijk te maken dat de Dordtse Leerregels (éen van de reformatorische belijdenisgeschriften) hypercalvinisme afwijst. Hypercalvinisme is, kort gezegd, het geloof dat God de uitverkorenen redt door Zijn soevereine wil, en de verantwoordelijkheid van de mens in het verlossingswerk wordt geminimaliseerd.
Ds. Clements, die zich dus vrijdag in één ruimte met Van den Brink bevond, stelde eerder naar aanleiding van de bevindingen van zijn collegapredikant: "Wet en Evangelie zijn in Gods hand als naald en draad. Bij Van den Brink mis ik die naald. Het wordt in zijn geloofsopvatting niet echt duidelijk waarom je zou moeten geloven. De afwezigheid van de spiegel van de wet als tuchtmeester tot Christus is de reden dat hij het geloof zo simpel voorstelt: Geloof en je bent gered." Volgens Van den Brink maken Clements en andere predikanten zich schuldig aan "een misvormde en verkeerde interpretatie van de Dordtse Leerregels, waardoor het onvoorwaardelijke aanbod van genade niet klinkt, de eenheid van evangelie, geloof en levendmaking wordt doorbroken en de geloofszekerheid praktisch geen rol speelt".
Praatmee