Tegenstrijdige visies in het Oude Testament: een probleem?

Verdieping20 november 2023 6 minuten Paul Sanders
Oude Testament

Het Oude Testament is een bont geheel, met tegenstrijdige visies. Je kunt selecteren wat je het meeste aanspreekt en de rest buiten beschouwing laten. Maar zo doe je het Oude Testament geen recht en doe je jezelf tekort. Juist de onverwachte geluiden kunnen je aan het denken zetten.

 

Wie het Oude Testament een beetje kent, weet dat je er van alles en nog wat in kunt aantreffen: heel veel verhalende teksten, maar bijvoorbeeld ook allerlei leefregels, heils- en onheilsprofetieën, spreuken, psalmen en andere soorten poëzie. In het Nieuwe Testament is er zeker ook verscheidenheid, maar in het Oude Testament is de verscheidenheid nog een stuk groter.

Al die variatie is mooi en interessant, maar maakt het Oude Testament soms ook verwarrend. De vraag ‘Wat zegt het Oude Testament over …?’ is meestal niet in een paar zinnen te beantwoorden. Om maar een paar voorbeelden te noemen: Volgens een groot aantal teksten is de offercultus van wezenlijk belang, maar volgens andere teksten juist helemaal niet. En het is duidelijk dat God de God van Israël wil zijn, maar doen de andere volken er voor God net zo goed toe, of toch niet? En dan hebben we het nog niet eens over wat misschien wel de belangrijkste vraag is: Wie is God? In Als de goden zwijgen (1956) noemde de bekende theoloog Heiko Miskotte dat gebrek aan helderheid het ‘tekort’ van het Oude Testament.

Zelfs als het Oude Testament kort en bondig uiteen wil zetten hoe God is, lukt dat niet zonder tegenstrijdige kanten van God te schetsen.

Uiteenlopende stemmen
De Amerikaan Walter Brueggemann neemt in zijn boek Theology of the Old Testament (1997) die verscheidenheid juist als uitgangspunt. Hij wil aantonen dat de verscheidenheid niet alleen betrekking heeft op bijzaken, maar ook op de centrale vraag wie God nu eigenlijk is. Zelfs als het Oude Testament kort en bondig uiteen wil zetten hoe God is, lukt dat niet zonder tegenstrijdige kanten van God te schetsen. Dat zien we terug in Exodus 34 vers 6 en 7, waar God deze beschrijving van zichzelf geeft:

HEER, HEER, een barmhartige en genadige God, geduldig en rijk aan goedheid en trouw, die goedheid bewaart voor duizenden, die ongerechtigheid en overtreding en zonde vergeeft, maar die zeker niet vrijuit laat gaan en de ongerechtigheid van de voorouders vergeldt aan de kinderen en kleinkinderen, tot in het derde en vierde geslacht.

De spanning tussen Gods bereidheid om te vergeven en zijn behoefte om ongerechtigheid niet ongestraft te laten is hier zo groot, dat vertalingen zoals de NBV21 kiezen voor een vrijere weergave die de tegenstelling verdoezelt. Brueggemann keert zich tegen zulke harmonisaties. Het positieve begin en het negatieve einde van de beschrijving staan voor twee belangrijke lijnen, die allebei veel vaker in het Oude Testament voorkomen. Die twee staan steeds op gespannen voet met elkaar en je kunt ze niet met elkaar verzoenen.

‘Claims’ over God
Volgens Brueggemann bevat het Oude Testament heel veel ‘claims’ over hoe God is. Al die ‘claims’ willen serieus genomen worden. Ze worden ook heel bewust naar voren gebracht. Het is niet vreemd dat bepaalde ‘claims’ populairder zijn dan andere. De beschrijving van God in Exodus 34 wordt - geheel of gedeeltelijk - geciteerd in andere delen van het Oude Testament, maar dan in de hoop dat vooral het eerste aspect van toepassing zal zijn, namelijk dat God barmhartig is en vergeeft (Psalm 86:15). Als Mozes pleit voor het volk, wijst hij God ook op de manier waarop Hij zichzelf beschreef. Vervolgens gaat God overstag en besluit Hij het volk te vergeven (Numeri 14:17-20).

Het komt te vaak voor dat het volk ontkent dat het de ellende verdiend heeft. Het protesteert tegen de overheersende theologie, maar vooral tegen God zelf.

Kennelijk benadrukt Exodus 34 vers 6 en 7 bewust ook de andere kant van God. Israël kon gaan denken dat je met de Barmhartige wel een loopje kunt nemen. Profeten als Jeremia waarschuwen daarvoor. Ze verkondigen dat het volk onheil over zichzelf afroept als het doorgaat op de ingeslagen weg. Dat waarschuwen gaat niet zonder slag of stoot: Jeremia komt in botsing met andere profeten. Zijn profetie is een geluid in de marge, maar niet veel later blijkt dat hij gelijk had: Jeruzalem wordt ingenomen door de Babyloniërs.

Protest
De boodschap dat het volk de ondergang van Jeruzalem aan zichzelf te wijten heeft kom je in het Oude Testament vaker tegen, bij de profeten, maar bijvoorbeeld ook in 2 Koningen en 2 Kronieken. En toch kun je ook daar geen dogma uit afleiden. Het komt te vaak voor dat het volk ontkent dat het de ellende verdiend heeft. Het protesteert tegen de overheersende theologie, maar vooral tegen God zelf. Een mooi voorbeeld is Psalm 44. In die psalm ontkent het volk glashard dat het de ellende die God aanricht aan zichzelf te wijten heeft: ‘Dit alles is ons overkomen; toch hebben wij U niet vergeten of uw verbond verloochend’ (44:18). Daarom is de toon in de richting van God ook verwijtend. Het volk ontkent dat het gebruikelijke spreken over God nog opgaat. Het werpt God zelfs voor de voeten dat Hij zit te dutten:

Word wakker, Heer, waarom slaapt U? Ontwaak! Verstoot ons niet voor eeuwig.(Bron: Psalm 44:24)

 Een opmerkelijke uitspraak, zeker als je bedenkt dat volgens een andere psalm God niet sluimert en slaapt, maar juist over Israël waakt (121:4). Je kunt tegenwerpen dat je zo’n radicale uitspraak van het volk niet al te letterlijk moet nemen. Brueggemann vindt juist dat je de Bijbel onrecht doet als je de ene ‘claim’ wel serieus neemt en de andere niet. Als er staat dat God slaapt, moeten we die uitspraak rechtdoen. De bewering dat God niet slaapt maar juist waakt is net zo aanvechtbaar.

Volgens Jeremia wil God Israël niet prijsgeven, omdat Hij nog steeds een hechte band voelt met zijn opstandige volk. Maar Ezechiël spreekt er op een heel andere manier over: God voelt absoluut geen band meer met het volk.

God laat zijn volk niet vallen
Nog een mooi voorbeeld: De profeten Jeremia en Ezechiël kondigen aan dat er na de verwoesting van Jeruzalem een einde zal komen aan alle ellende. God wil weer door met het volk. Toch zijn de theologische lijnen ook hier weer verschillend. Volgens Jeremia wil God Israël niet prijsgeven, omdat Hij nog steeds een hechte band voelt met zijn opstandige volk (zie Jeremia 31). Maar Ezechiël spreekt er op een heel andere manier over: God voelt absoluut geen band meer met het volk. Volgens Ezechiël is de enige reden waarom God een einde wil maken aan de ballingschap dat Hij bezorgd is over zijn eigen reputatie: ‘Niet om jullie doe Ik het, huis van Israël, maar om mijn heilige naam’ (Ezechiël 36:22).

Heen en weer
Al met al zien we dus ongelooflijk veel variatie. En die heeft geen betrekking op wat details in de marge, maar op de kern van het oudtestamentische spreken over God. Hoe moeten we al die verschillende stemmen beoordelen? Als ze zozeer uiteenlopen, kun je dan gewoon selecteren welke het beste bij je past en de overige buiten beschouwing laten? Kun je bepaalde stemmen misschien als onhoudbaar of verouderd terzijde schuiven?

Brueggemann is van mening dat alle ‘claims’ evenveel aandacht verdienen. Natuurlijk zijn er stemmen die je meer aanspreken. Maar het bijzondere is dat je geen van die stemmen los kunt weken uit het gesprek waarvan ze deel uitmaken. De stemmen veronderstellen elkaar. Ze verhouden zich tot elkaar. En ze verdienen het stuk voor stuk om serieus genomen te worden.

Miskotte ziet het als een pluspunt dat het Oude Testament aan scepsis en opstand tegen God zo veel ruimte toekent, juist omdat ze herkenning oproepen bij zoekende mensen die kritisch staan tegenover al te stellige geloofsovertuigingen.

Waardering
Brueggemann legt verhoudingsgewijs veel nadruk op de oudtestamentische proteststemmen en het ongebruikelijke spreken over God. Dat doet hij met een reden. Eeuwenlang is er voor de afwijkende geluiden maar heel weinig aandacht geweest. De kerk had vaak voorkeur voor eenduidige verkondiging. Daardoor suggereerde ze dat de Bijbel met één stem spreekt.

Helaas ontstond zo de indruk dat je pas een ware gelovige bent als je de dominante stemmen napraat, zonder dat je daar kritisch over na mag denken. De proteststemmen laten volgens Brueggemann zien dat authenticiteit niet onder druk mag komen te staan, juist ook niet in het gesprek over God. We mogen zelf deelnemen aan dat gesprek en hoeven daarbij geen blad voor de mond te nemen.

Het doet denken aan wat Miskotte in Als de goden zwijgen aanduidt als het ‘tegoed’ van het Oude Testament. Als onderdelen van dat ‘tegoed’ noemt hij scepsis en opstand. Hij ziet het als een pluspunt dat het Oude Testament aan scepsis en opstand tegen God zo veel ruimte toekent, juist omdat ze herkenning oproepen bij zoekende mensen die kritisch staan tegenover al te stellige geloofsovertuigingen. De verscheidenheid kun je soms ervaren als een ‘tekort’, maar ze biedt juist ook nieuwe mogelijkheden!

Paul Sanders is Universitair docent Oude Testament aan de PThU. Bovenstaand artikel verscheen op de site van de PThU en is met toestemming overgenomen door Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#334 Jeffrey & dr. Wim Dekker over Trump-profetieën, scheppingsorde en de Rooms-Katholieke Kerk
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

myanmar
Nieuws

Kerkleider Myanmar op vrije voeten na zestien maanden gevangenis

Myanmar heeft na aanhoudende internationale druk een kerkleider vrijgelaten die vorig jaar werd veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf. Het gaat om Hkalam Samson, de voormalig president van de Kachin Baptist Convention. Hij zat 16 maanden in de gev

Pakistan
Nieuws

Pakistan trekt verbod op uitgifte paspoorten vluchtelingen in

Pakistaanse christenen die het land zijn ontvlucht vanwege vervolging, kunnen opgelucht ademhalen. De Pakistaanse overheid heeft besloten om opnieuw paspoorten uit te geven aan burgers die asiel zoeken in het buitenland. De regering kondigde deze wee

Ds. J. Koppelaar
Video

Ds. Koppelaar wijst op het nieuwe leven dat Jezus ondanks alle zonden voor ons verwierf

"Christus heeft door Zijn kruisdood en opstanding voor ons een nieuw leven verworven dat nooit meer voorbijgaat, ongeacht wat we gezondigd hebben en ongeacht hoe we nog zullen zondigen", merkte ds. J. Koppelaar onlangs  in een preek op. De hersteld h

Bevelyn Beatty Williams
Nieuws

Amerikaanse vrouw krijgt 41 maanden gevangenisstraf voor blokkeren ingang abortuskliniek

De Amerikaanse Bevelyn Beatty Williams is veroordeeld tot 41 maanden gevangenisstraf, nadat ze in juni 2020 de toegang van een abortuskliniek in New York blokkeerde. Dat melden diverse media. Tijdens de blokkade zou Williams een personeelslid van de

gezin
Nieuws

Refoweb-vragensteller vraagt of het geoorloofd is om kinderwens uit te stellen

'Is het geoorloofd om een zwangerschap, wanneer ons deze opnieuw gegeven zou worden, uit te stellen tot na een verhuizing? Onze jongste is inmiddels 2,5 jaar. Er is ruimte, financieel en qua liefde/rust in het gezin, voor een volgend kindje. We worst

Mexico
Nieuws

Open Doors vertaalt wet voor bescherming religieuze vrijheid in Mexico

Eind juni vond er een uniek moment plaats in het State Center for Indigenous Languages, Arts and Literature (CELALI) in de staat Chiapas, Mexico. De Mexicaanse regering presenteerde de wet op religieuze verenigingen en openbare erediensten, inclusief

Sejun
Video

Sejun groeide op in boeddhistisch klooster (en nu volgt hij Jezus)

Sejun uit Nepal groeit op in een boeddhistisch klooster. Maar de leraren handelen niet naar de vrede waarover ze onderwijzen. Wanneer Sejun 13 jaar is vlucht hij weg. Zijn ouders zijn boos en brengen hem naar een andere school. Daar ontmoet hij een c

Over God, Israël en de Bijbel
Podcast

Terugluisteren: Israëlische man deelt afschuwelijke verhalen over 7 oktober

"Terwijl de baby in de oven lag, lag de vader te sterven en werd de moeder verkracht", vertelt de Israëlische Tal Lev-Ary. De Messiasbelijdende Jood, die woont en werkt in Israël, was onlangs te gast in de IB-podcast van Israël en de Bijbel. In de po

Meerartikelen

ds. M. Krooneman
Video

Sta je in vuur en vlam voor Jezus of is er sprake van een waakvlammetje?

Sta jij in brand voor de Heere Jezus Christus? In vuur en vlam voor het evangelie? Of is jouw uitslaande brand inmiddels een waakvlammetje geworden? Tijdens een recente jongerenavond van Geloofstoerusting in Genemuiden stonden deze vragen centraal ti

'De Wereld Rond'
Podcast

Zendingswerker deelt ervaringen in podcast: Kirsten Wassink

In deze podcastaflevering van 'De Wereld Rond' is Kirsten Wassink te gast. Zij is HR-directeur op de Global Mercy, het nieuwste hospitaalschip van de hulpverleningsorganisatie Mercy Ships. In deze rol draagt ze met haar team zorg voor het personeel.

ELINE
Video

ELINE aanstaande zondag in Hour of Power te zien

Zangeres ELINE is aanstaande zondag in Hour of Power te zien. In de uitzending vertelt ze onder andere over het lied Jezus Overwinnaar dat ze te midden van geloofstwijfel schreef. Een bijzonder aanbiddingslied dat elke zondag in veel kerken wordt gez

Nigeria
Nieuws

Grote zorgen Nigeriaanse christenen: "Er heerst een sfeer van hopeloosheid"

Acht maanden nadat meer dan 300 christenen werden afgeslacht op Kerstavond en drie maanden na nog een reeks aanvallen rond Pasen, faalt de Nigeriaanse regering nog steeds in het beveiligen van haar mensen “Overlevenden van bloedbaden door extremisten

Arie-Jan Mulder
Column

Dreigt Gods oordeel als je op onwaardige wijze avondmaal viert?

Paulus heeft ons al heel wat te denken gegeven over het avondmaal. Aan het eind van zijn betoog lanceert hij nog een paar pittige uitspraken. In 1 Korinthe 11:29-34 zegt hij: 'Want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer

Dr. Wim Dekker
Podcast

Dr. Wim Dekker: “We hebben de Rooms-Katholieke Kerk ten onrechte afgeschreven”

“In de reformatorische traditie is de Rooms-Katholieke Kerk ten onrechte afgeschreven. Op steeds meer plekken is levend geloof te vinden”, stelt dr. Wim Dekker vast in de nieuwspodcast van Cvandaag. De theoloog blikt terug op een recent symposium van

Hamas
Nieuws

Palestijnse activist onthult: Gazanen gehersenspoeld om Joden en christenen te haten

Hamza Howidy, een Palestijnse activist die jarenlang onder het bewind van Hamas leefde, doet in gesprek met The Times of Israël een boekje open over de systematische haatzaaierij in Gaza. "Er waren twee of drie christelijke scholen in Gaza", herinner

Textiel
Nieuws

Archeologen stuiten op 3800 jaar oude textiel in woestijn van Judea

Archeologen hebben een 3800 jaar oud stukje rood textiel ontdekt in de grotten van de Judese Woestijn. Dat meldt All Israel News. Dit stukje stof, gekleurd met verfstof afkomstig van insecten, biedt nieuw bewijs van oude verfmethoden en wijst op een

Elon Musk
Nieuws

Elon Musk noemt zichzelf cultuurchristen en wil 'woke mind virus' bestrijden

Elon Musk, de wereldwijd bekende CEO van SpaceX en Tesla, heeft zichzelf in een recent interview een cultuurchristen genoemd en gaf aan te willen vechten tegen het 'woke mind virus'. Musk stelt misleid te zijn door het 'woke mind virus', waardoor een

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden vertelt dat God ook bij tegenslagen vóór ons is

"Wat voor ons een worsteling is, dat is van Gods kant vaak een omhelzing", aldus ds. G. van Zanden. De hervormde predikant uit Katwijk aan Zee merkte onlangs in een preek op dat we als christenen soms het gevoel kunnen hebben dat ons alles tegenzit e

vlag
Nieuws

Schokkende onthullingen over misbruik in (kerkelijke) zorginstellingen Nieuw-Zeeland

In Nieuw-Zeeland zijn in het verleden meer dan een kwart miljoen kinderen en (kwetsbare) volwassenen misbruikt en mishandeld in zorginstellingen. Het gaat daarbij onder meer om kerkelijke zorginstellingen. Dat blijkt uit de rapportage van een jarenla

Sander en Hester
Video

Sander en Hester verhuisden naar Italië nadat ze door God geroepen werden

Een paar jaar geleden voelen Sander en Hester zich geroepen om naar Arco in Noord-Italië te verhuizen om daar als zendelingen te gaan werken. Maar het vinden van een woonruimte in het toeristische Arco, aan de mond van het Gardameer, blijkt nagenoeg