Israëlzondag stelt verhouding van de kerk tot het jodendom aan de orde

Nieuws 4 oktober 2023 7 minuten Piet Vergunst
Piet Vergunst

Staat het christelijk geloof nu tegenover het jodendom, of niet? Die vraag kon op (Israël)zondag (afgelopen zondag, red.) aan de orde komen, als de voorganger het aangeboden materiaal van de Protestantse Kerk volgt. De verhouding van Jezus tot de Farizeeën is hierbij een leidende gedachte.

Over antisemitisme hebben we het geregeld in de kerk en eveneens in politiek en samenleving, de Jodenhaat die haar dieptepunt vond in de systematische vernietiging van de Joden in de Holocaust. In het christelijke West-Europa leidde een satanisch nazisysteem en een hoogmoedige levenshouding tot niet te beschrijven leed voor het Joodse volk. ‘Uitingen van die hoogmoed zijn geschreven in bloed en tranen voor het Joodse volk,’ zei dr. H. Vreekamp ooit. In ons land sprak de Hervormde Kerk in 1943 in een herderlijke brief uit dat antisemitisme te maken heeft met de heidense hoogmoed waarvoor Paulus ons in Romeinen 11:20 waarschuwt. Auschwitz – in de kerk staat de naam van dit concentratiekamp model voor de demonie van het kwaad, voor onpeilbaar leed.

Een fel dispuut
Antisemitisme komen we in de bijbelse geschiedenissen al tegen. Het was Amalek (Ex.17) dat het volk van Gods verkiezing uitroeien wilde, om welke reden we lezen: ‘De strijd van de HEERE zal tegen Amalek zijn, van generatie op generatie!’ In Esther 4 krijgt de haat tegen de Joden vorm in de persoon van Haman. Ook hij verliest de strijd van God. Ja, ten diepste is antisemitisme haat en strijd tegen de God van Israël.

Het was ds. K.H. Kroon (1904-1983), in Amsterdam lange tijd als hervormd predikant verantwoordelijk voor het gesprek tussen kerk en synagoge, die dit antisemitisme terecht onderscheidde van uitspraken in het Nieuwe Testament tegen de Joden: ‘Het verschrikkelijke begrip antisemitisme wordt heden ten dage door theologen ook toegepast op de apostolische geschriften (het zgn. Nieuwe Testament). Daardoor wordt het zicht verduisterd op de belangrijkste zaak van die geschriften: het felle dispuut binnen het toenmalige veelkleurige jodendom over de messianiteit van Jezus van Nazareth en de betekenis van diens leven en sterven voor de verhouding van Israël en de volkerenwereld.’

Voor ons helpend is het om te zien dat de Messias Zich niet keert tegen de Farizeeën zelf.

‘Hoe spreken we over Joden?’
Dat anti-judaïsme, het anti-Joodse denken en handelen, staat deze weken in de aandacht, onder meer als thema van de afgelopen Israëlzondag. Deze bijzondere zondag is overigens geen vrucht van diepgaande bijbelstudie, maar een gevolg van de stichting van de staat Israël, van de concrete zichtbaarheid van dit volk in de wereld. In 1949 stelde de hervormde synode de Israëlzondag in.

Het thema is dit jaar ‘Hoe spreken wij over Joden?’, waarmee de kerk aansluiten wil bij de op 11 september gehouden jaarlijkse ontmoetingsdag kerk & Israël. Toen was het onderwerp ‘Over anti-judaïsme in de kerk(dienst)’. Een deelaspect dat hier aan de orde kwam, is de beeldvorming over Joden in Nederlandse jeugdverhalen. Vorig jaar publiceerde dr. Ewoud Sanders hierover een studie die aantoonde dat in de voorbije 250 jaar in kinderboeken Joden bestempeld werden als vreemd en vies. ‘Ze maken veel kabaal, praten raar en kunnen vreselijk vloeken. Bij uitzondering zijn ze eerlijk en betrouwbaar, vaker zijn ze dieven en oplichters. Bovendien haten de meeste Joden Jezus.’ Ook voor christelijke of reformatorische uitgevers had Sanders een boodschap.

Politiek
Afgelopen zondag keken we – net even meer dan gewoonlijk – naar de plaats van het Joodse volk. Het is niet de politiek van de regering Netanyahu die dan centraal staat of uitgangspunt in onze liefde voor het volk van Gods verbond is, niet het vlekkeloze leven van de Joden. ‘Ik doe het niet om u, huis van Israël, maar om Mijn heilige Naam, die u ontheiligd hebt onder de heidenvolken waarheen u gegaan bent.’ (Ezech.36) Ook ikzelf ben niet geboren op het erf van het verbond omdat ik me beter gedraag dan onkerkelijke mensen in mijn straat. Verkiezing is genade, en genade is onverdiend.

Hier ligt immers kortsluiting op de loer. ‘Ik heb niets met Israël, omdat de Palestijnen…’ of welk argument ook klinkt. We hebben ‘wat’ met Israël, omdat de roeping van God onberouwelijk is (Rom.11:29).

Het gaat Jezus erom dat de Farizeeën bij de wet van Mozes blijven moesten, het volk geen veelheid aan andere voorschriften moeten opleggen.

Kritiek van de Farizeeën
Boeiend en leerzaam was het thema voor de Israëlzondag, de relatie van christenen tot het jodendom, toegespitst op de omgang van Jezus met de Farizeeën. Voortdurend lezen we in het Nieuwe Testament dat de Heiland kritisch in gesprek is met de Farizeeën, waardoor het beeld zomaar ontstaat dat Hij een andere weg wijst, een andere koers gaat. Tegenover de Joodse leiders die zoveel lasten opleggen, nodigt Hij om tot Hem te komen, Zijn juk te dragen, want ‘Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.’ (Matt.11:30)

In het volgende hoofdstuk kritiseren de Farizeeën het optreden van Jezus: ‘Zie, Uw discipelen doen iets wat niet geoorloofd is te doen op de sabbat.’ Deze en veel andere passages kunnen er zomaar voor zorgen dat we denken dat Hij Zich tegen het onderwijs van de Joodse leiders keert.

Volgelingen van Ezra
Wie waren ze eigenlijk, die Farizeeërs? We mogen hen zien als een Joodse groep vanaf de tweede eeuw voor Christus die zichzelf herkende als volgelingen van Ezra, de man die als enige in het Oude Testament (Ezra 7:6) Schriftgeleerde genoemd wordt. Bedreven was hij in de wet van Mozes. In Nehemia 8 ontmoeten we deze priester opnieuw. Na Mozes zien de Farizeeën Ezra als de stichter van het jodendom.

We mogen niet denken dat Hij kwam om de Wet en de Profeten af te schaffen, maar om die te vervullen, tot de geringste geboden toe.

Onder de Farizeeën was in Jezus’ tijd een diversiteit in denken, waren er strenge en minder strenge groepen. Er zijn leiders die mensen zware lasten op de schouders legden én leiders die uit liefde tot de God van Israël Zijn geboden onderhielden. Maakt dit dat in het Nieuwe Testament de ene evangelist scherper naar hen is dan de andere? In Mattheüs lezen we (hoofdstuk 12) hun mening dat Jezus zonder hulp van Beëlzebul, de aanvoerder van de demonen, geen demonen kan uitdrijven, terwijl hoofdstuk 24 verhaalt dat de Farizeeërs overleggen hoe ze Hem op Zijn woorden konden vangen. In Lukas (7:36) nodigt een Farizeeër Hem echter op de maaltijd.

Bron van ons leven
Voor ons helpend is het om te zien dat de Messias Zich niet keert tegen de Farizeeën zelf. Hij neemt geen afstand van hen, waardoor duidelijk is dat Zijn discussie met hen een intern gesprek binnen het jodendom van die dagen is. Lees Mattheüs 23:2, waar Hij discipelen en menigte zegt: ‘De schriftgeleerden en de Farizeeën zijn gaan zitten op de stoel van Mozes; daarom, al wat zij u zeggen dat u in acht moet nemen, neem dat in acht en doe het; maar doe niet overeenkomstig hun werken, want zij zeggen het, maar doen het zelf niet.’ Het gaat Jezus erom dat de Farizeeën bij de wet van Mozes blijven moesten, het volk geen veelheid aan andere voorschriften moeten opleggen.

Uiteindelijk gaat het Hem om de bron van ons leven - en dat maakt dat we woorden van Hem horen waarmee distantie naar de Farizeeën lijkt, zoals Mattheüs 5: ‘Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.’

In lijn met de rabbijnen
We mogen niet denken dat Hij kwam om de Wet en de Profeten af te schaffen, maar om die te vervullen, tot de geringste geboden toe. Wie op de website van de Protestantse Kerk de toelichting zoekt op het thema van de Israëlzondag, vindt de woorden van ds. C. J. Overeem dat Jezus’ onderwijs niet tegenover de rabbijnen staat, maar juist in lijn met de rabbijnen is. Als Hij op de woorden van de Farizeeën laat volgen ‘Maar Ik zeg u…’, kunnen we dit ook vertalen met ‘En Ik zeg u…’

Jezus gaat naar de kern, naar ons hart, zodat we ons niet slechts formeel aan alle geboden houden, maar de woorden uit Spreuken 4 praktiseren: ‘Bescherm je hart boven alles wat te behoeden is, want daaruit zijn de uitingen van het leven.’ Jezus kijkt niet alleen naar wat we doen, maar ook naar wat we zeggen en zelfs denken. Wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, heeft met haar in zijn hart al overspel gepleegd.

Stenigen
Kortom, met Farizeeër zijn was niets mis. Paulus zegt in Handelingen 23 zelf een Farizeeër te zijn én zoon van een Farizeeër. De Heiland keerde Zich tegen de uitwassen van hun onderwijs, de mondelinge Thora met de vele wetten, terwijl hun en Zijn onderwijs in de kern gelijk was. Hét spannende punt was dat ze niet erkennen dat Hij de Messias is, dat Zijn gezag hoger gaat. Dat gaat zover dat de Joden Hem stenigen willen (Joh.10:32): ‘Wij stenigen U niet vanwege een goed werk, maar vanwege godslastering, namelijk omdat U, Die een Mens bent, Uzelf God maakt.’

Aan één Israëlzondag heeft de gemeente niet genoeg, omdat ze elke week onderwezen mag worden in de eenheid van Oude en Nieuwe Testament, waarbij ze ontdekt hoe waar het opschrift boven het kruis was: Jezus de Nazarener, Koning van de Joden. Na Golgotha, waar Hij de wet van de geboden tenietgedaan heeft, belijden we meer, zien we de wereldwijde betekenis van Christus’ offer. In Hem valt de onoverkomelijke scheiding tussen Israël en de volkeren weg (Ef.2); Hij schept een nieuwe mens. Vrede tussen Jood en heiden – stof te over, voor onderling gesprek, voor de verkondiging van het Evangelie.

Piet Vergunst is hoofdredacteur van De Waarheidsvriend. Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van deze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Praatmee

Beluister onze podcast

#383 Patrick & Jeffrey over de campagnes en zetels van CDA, ChristenUnie en SGP
Of beluister op:

Meerartikelen

CU SGP
Analyse

Kiezersonderzoek toont zeer opvallende verschuivingen ChristenUnie en SGP

Na een enorm spannende nacht is de conclusie dat zowel ChristenUnie als SGP met drie zetels in de Tweede Kamer blijven. Daarbij kreeg CU minder stemmen dan bij de vorige verkiezingen en haalde SGP juist een recordaantal stemmen. Waar kwamen die stemm

Bikker-Stoffer-Bontenbal
Nieuws

Hoe christelijk Nederland reageert op de verkiezingsuitslag

De uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen zorgt voor uiteenlopende reacties binnen christelijk Nederland. Waar het CDA met achttien zetels een opmerkelijke comeback viert, spreekt de ChristenUnie van een “domper” die uiteindelijk toch in dankbaarhei

Ds. M. van Kooten
Video

Ds. Van Kooten vertelt waarom hij verweten wordt niet vriendelijk te zijn voor vreemdelingen

"Mij wordt verweten dat ik niet vriendelijk ben voor vreemdelingen", aldus M. van Kooten. Deze opvallende onthulling deed de hervormde predikant uit Elspeet in een recente preek. Het verwijt heeft van doen met een preekbeurt - waarbij Van Kooten over

Felix Ngole
Nieuws

Christen verliest baan vanwege visie op huwelijk en seksualiteit, zaak in hoger beroep

De christelijke maatschappelijk werker Felix Ngole gaat in hoger beroep tegen een uitspraak die zijn werkgever gelijk gaf in de beëindiging van zijn dienstverband. Ngole zag zijn baan ingetrokken worden nadat zijn toen nog nieuwe werkgever online ber

De Universiteit van Sheffield
Nieuws

Britse universiteit waarschuwt studenten voor 'seksueel geweld' in Bijbel

De Universiteit van Sheffield, een van de meest gerenommeerde universiteiten van het Verenigd Koninkrijk, heeft een inhoudswaarschuwing geplaatst bij de Bijbel. Dit schrijft The Christian Post. Studenten Engels krijgen een melding dat de Bijbel 'graf

Tucker Carlson
Nieuws

Tucker Carlson haalt uit naar pro-Israël christenen: "Christenzionisme is een dwaling"

De Amerikaanse commentator Tucker Carlson, voormalig presentator van Fox News, ligt onder vuur na een interview met de extreemrechtse podcaster Nick Fuentes. In het gesprek uitten beiden scherpe kritiek op Israël en christelijke zionisten, maakt All

Ds. D. J. D. Kroeze 
Nieuws

Nieuwe predikant voor protestantse gemeente Wezep: ds. D. J. D. Kroeze

De protestantse gemeente te Wezep beschikt binnenkort weer over een predikant. Ds. D. J. D. Kroeze (foto) heeft het op hem uitgebrachte beroep aangenomen. De predikant was de voorbije jaren verbonden aan de protestantse gemeente (De Regenboog) in Har

Reformatorische kerkdienst
Interview

Deze christenjongeren herontdekken de boodschap van de Reformatie

Hoe relevant is Hervormingsdag voor jou, als jongere anno 2025? En hoe wil je dit jaar bij deze dag stilstaan? Stichting IRS stelde deze vraag aan enkele jongeren. Gerbrand van Hoef: “Terug naar de kern van het geloof”“Hervormingsdag herinnert mij aa

Meerartikelen

Paulien Vervoorn
Interview

Preeklezen: een noodoplossing of unieke kans? Paulien Vervoorn antwoordt

Binnen veel reformatorische kerken is preeklezen een vertrouwd fenomeen. Wanneer een gemeente geen eigen predikant heeft of de voorganger onverwacht verhinderd is, staat er vaak een ouderling paraat die de preek van een ander ter hand neemt. Preeklez

Hans Reinders
Column

Wat het vuur van de Reformatie deed doven

Elk jaar herdenken wij op 31 oktober het begin van de Reformatie. Dat is een goede zaak, want de Reformatie heeft de kerken veel gebracht. De Reformatie zorgde zelfs voor een opwekking: velen kwamen tot geloofszekerheid en durfden de meedogenloze str

Päivi Räsänen
Nieuws

Finse politica opnieuw voor de rechter om Bijbelse visie op huwelijk en seksualiteit

De Finse politica Päivi Räsänen, bekend om haar uitgesproken christelijke overtuigingen, moet zich opnieuw verantwoorden voor het Hooggerechtshof van Finland. Het hoogste gerechtshof buigt zich donderdag over haar zaak, die al sinds 2019 speelt. Räsä

Goud
Nieuws

Tv-programma Kassa legt misstanden bij reformatorisch bedrijf bloot

Het tv-programma Kassa heeft zaterdagavond ernstige misstanden onthuld bij het Goudwisselkantoor, een familiebedrijf uit Klaaswaal dat in reformatorische kring goed bekend is. Uit undercoverbeelden, documenten en gesprekken met oud-medewerkers blijkt

Kevin Rideout
Nieuws

Amerikaanse zendeling hoogstwaarschijnlijk door jihadisten ontvoerd in Niger

De Amerikaanse zendeling Kevin Rideout is in Niger hoogstwaarschijnlijk door jihadisten ontvoerd. Dat meldt CBN News. Rideout werkt voor de evangelische organisatie Serving in Mission (SIM). Vorige week werd hij midden in de nacht uit zijn huis in Ni

Ds. W. Visscher
Video

GerGem-predikant waarschuwt voor te goedkope genade

Volgens ds. W. Visscher is het woord 'genade' in onze kerkelijke, maar ook maatschappelijke wereld ontzettend uitgehold. Dat stelde de predikant, verbonden aan de Gereformeerde Gemeente te Amersfoort, in een recente preek. Visscher waarschuwde zijn t

Ds. S. P. Roosendaal
Nieuws

Ds. S. P. Roosendaal (CGK) ontvangt in een week tijd drie beroepen

Ds. S. P. Roosendaal (foto) heeft in één week tijd drie beroepen ontvangen. De CGK-predikant mag gaan nadenken over een verhuizing naar Emmen, Zwijndrecht of Kampen. Momenteel is Roosendaal verbonden aan Het Anker in Lelystad. Deze gemeente is een co

Esther van Schie
Opinie

Asielbeleid zonder gezicht: de menselijke maat is zoek

Migratie en asiel, het zijn beladen onderwerpen in Nederland. De materie is complex, nuance in het gesprek vaak ver te zoeken. De menselijke maat ook. Hoe belangrijk is het om niet alleen meningen te verkondigen, maar ook te luisteren naar de mensen

oeganda
Nieuws

Man in Oeganda vernielt kerk en valt gezin aan na bekering tot christendom

In het oosten van Oeganda zijn een vrouw en haar twee kinderen zwaar mishandeld door haar echtgenoot, nadat hij hoorde dat zij een christelijke kerkdienst hadden bezocht. De man, Soicha Zubairi, vernielde bovendien het kerkgebouw waar zijn gezin naar

Calum Miller
Nieuws

Arts roept kerken op om stelling te nemen tegen abortus: "Grootste doodsoorzaak wereldwijd"

De Britse arts en pro-life spreker Calum Miller heeft tijdens de Algemene Vergadering van de Wereld Evangelische Alliantie (WEA) in Seoel kerken opgeroepen om zich krachtig uit te spreken tegen abortus. Dat meldt Christian Daily International. Volgen

Don Ceder
Nieuws

Andries Knevel stemt vandaag op Don Ceder: ‘Meest effectieve Kamerlid van 2025’

Andries Knevel heeft in aanloop naar de verkiezingen publiekelijk zijn steun uitgesproken voor ChristenUnie-Kamerlid Don Ceder. Op X schreef de theoloog en journalist: 'Woensdag stem ik op het meest effectieve Kamerlid van 2025, namelijk Don Ceder, n

egypte
Nieuws

Christenen doelwit van geweld na geruchten in Egyptisch dorp

In het Egyptische dorp Nazlat Jalf, in de provincie Minya, is opnieuw geweld uitgebroken tegen christelijke inwoners. De onrust ontstond nadat online geruchten de ronde deden over een vermeende relatie tussen een jonge koptische man en een islamitisc