Mercy Ships-verpleegkundige Jannietha: "Door die ene hand op de schouder vindt er al genezing plaats"

Gesponsord 2 juni 2023 Mercy Ships
Verpleegkundige Jannietha

Al van kinds af aan droomde Jannietha van een loopbaan bij Mercy Ships maar wist ze zich vooral door God geroepen. Inmiddels is ze al bijna anderhalf jaar werkzaam voor de christelijke hulporganisatie. Waar de verpleegkundige eerst tien maanden dienstdeed op de Africa Mercy, werkt ze nu sinds december op de Global Mercy. Vanuit Dakar, Senegal, vertelt Jannietha in gesprek met Cvandaag over haar bestaan aan boord en over het verschil dat de ziekenhuisschepen in Afrika brengen.

De liefde voor Mercy Ships wordt Jannietha al op vroege leeftijd door haar vader met de paplepel ingegoten. ā€œHij liet me vaak filmpjes en fotoā€™s zien van de schepen. Ik weet nog dat ik een jaar of zeven was en de Anastasis (Ć©Ć©n van de eerste schepen van Mercy Ships) in de havens van Rotterdam lag. We zijn aan boord geweest en dat was dan ook direct mijn eerste, fysieke kennismaking met Mercy Ships.ā€

Voor Jannietha is het haar hele leven al duidelijk dat ze wil volgen waar God haar voor roept. Allereerst was dat het worden van verpleegkundige. Daarnaast werkte God ook de liefde voor Mercy Ships in haar hart. Ze groeide hiermee op. ā€œOp school hield ik er spreekbeurten over. God opende deuren om uiteindelijk ook hier als verpleegkundige te mogen werken. Het leek me altijd al mooi om iets te kunnen betekenen voor de medemens ver weg. Natuurlijk kan dat ook in eigen land, maar in de landen waar Mercy Ships komt ontbreekt het vaak juist aan goede medische hulp. Je kunt daar echt iets brengen."

ā€œGod legde het verlangen in mijn hart om in het buitenland aan het werk te gaan en daar iets te delen van de hoop en de rijkdom die we in Christus hebbenā€

Ze beschouwt het werken aan boord dan ook als Gods roeping. ā€œHij legde het verlangen in mijn hart om in het buitenland aan het werk te gaan en daar iets te delen van de hoop en de rijkdom die we in Christus hebben. Zo zie en ervaar ik dat echt. Als God met mijn leven een andere bestemming had, dan had Hij dat mij duidelijk gemaakt.ā€

Nadat Jannietha de opleiding tot verpleegkundige afrondt en elders twee jaar werkervaring opdoet, stapt ze in februari 2022 aan boord van de Africa Mercy. Dat schip wordt momenteel gerenoveerd, waardoor Jannietha sinds afgelopen december op de Global Mercy verblijft. Jannietha merkt op dat beide schepen weinig van elkaar verschillen. ā€œBehalve dat de Global Mercy moderner is uitgerust, kunnen we met beide schepen in principe hetzelfde doen.ā€

ā€œWe mogen ons werk doen in afhankelijkheid van Godā€

Het geloof in God speelt voor Jannietha en haar collegaā€™s een wezenlijke rol in de uitvoering van het werk aan boord. ā€œWe beginnen de dag als team altijd met gebed. We bidden voor de patiĆ«nten en dan vooral voor hen die die dag een operatie ondergaan of wiens gezondheidssituatie zorgelijk is. Ook werken we met Teams, waarop gebed gevraagd wordt voor patiĆ«nten die het moeilijk hebben. We mogen ons werk doen in afhankelijkheid van God.ā€

ā€œDoor die ene hand op de schouder te leggen en hen echt als mensen te zien, vindt er al genezing plaatsā€

Wat maakt Janniethaā€™s werk aan boord zo mooi? ā€œHet klinkt misschien heel normaal, maar het feit dat je je patiĆ«nten in de ogen mag aankijken en hun hand mag vasthouden, is voor mij de grootste drijfveer. Je moet je voorstellen dat veel mensen uit gebieden komen waar ze vanwege hun aandoening genegeerd worden. Door die ene hand op de schouder te leggen en hen echt als mensen te zien, vindt er al genezing plaats. Nog los van de medische hulp die ze vervolgens daarna nog krijgen. Je mag iets uitdelen van de liefde van Jezus en dat maakt het enorm waardevol.ā€

Tegelijkertijd moet Jannietha na afronding van de behandeling ook weer afscheid nemen van haar patiĆ«nten. ā€œDat is niet altijd makkelijk. Je bouwt een band op met mensen, zeker als ze langere tijd aan boord verzorgd worden. Je weet ook niet hoe het verder zal gaan met een patiĆ«nt wanneer je hem of haar weer laat gaan. Daarom bidden we als team ook altijd aan het einde of God voor hen wil zorgen. Je mag het dan als het ware weer uit handen geven en weer bij God terugleggen.ā€

Jannietha ziet dat de aanwezigheid van Mercy Ships mensenlevens verandert. ā€œNiet alleen van diegene die medische zorg ontvangt, maar ook van de mensen die daar omheen staan. Je opereert Ć©Ć©n patiĆ«nt maar anderen uit de familie of gemeenschap, die hun hoop wellicht al lang hadden opgegeven, zien het wonder van genezing ook gebeuren. Iemand die misschien al jaren ziek was, ontvangt genezing en keert terug naar zijn dorp. Op die manier wordt de hoop verspreid.ā€

ā€œDe hoop die je brengt is tweeledigā€

Daarnaast werken we als Mercy Ships ook met mentorships, waarbij verpleegkundigen vanuit het land aan boord opgeleid worden en zo de gezondheidszorg in het land verbeterd wordtā€, vertelt Jannietha. ā€œOok hebben we een team dat heel gericht educatie geeft aan zorgverleners in het land zelf en nagaat wat ziekenhuizen nodig hebben. De hoop die je brengt is tweeledig.ā€

Jannietha vertelt dat ze God op allerlei manieren in West-Afrika aan het werk ziet. Daarvan noemt ze meerdere voorbeelden. ā€œIk weet nog dat we aan het wachten waren op een containerschip met medische spullen die we op dat moment dringend nodig hadden om onze patiĆ«nten te kunnen opereren. Het schip werd echter tegengehouden door de douane. We hebben er een gebedspunt van gemaakt en dan zie je vervolgens het wonder gebeuren dat God op het juiste moment voorziet en we onze spullen toch op tijd binnen hadden.ā€

ā€œDat je dat vertrouwen en geloof in God met patiĆ«nten mag delen is iets heel waardevolsā€

Daarbij deelt Jannietha andermaal een indrukwekkend verhaal van Gods werking. ā€œTegen de tijd dat ons verblijf met het ziekenhuisschip bijna ten einde kwam, hadden we een patiĆ«nt aan boord wiens wond maar niet wilde genezen. Met de behandeling die we hem op dat moment gaven, konden we hem eigenlijk niet laten gaan of zomaar overdragen aan de zorg in het land. We hebben in die weken zoveel gebeden voor wondgenezing en hoe wonderlijk is het dan dat God daadwerkelijk genezing geeft. 

Je mag dan ook de patiĆ«nt zelf betrekken in het wonderlijke dat God werkt. Ik zei tegen hem: 'ik geloof dat we een God hebben die wilde dat we hier zouden zijn en dat jij op dit schip geopereerd zou worden. Dan geloof ik ook dat God daarna voor je zal zorgenā€™. Dat je dat vertrouwen en geloof in God met patiĆ«nten mag delen is iets heel waardevols.ā€

ā€œAls we over twee ziekenhuisschepen beschikken, kunnen we twee keer zoveel hulp bieden en twee keer zoveel hulp creĆ«renā€

Momenteel wordt het oude ziekenhuisschip waar Jannietha eerst werkte, de Africa Mercy, gerenoveerd. Volgens de verpleegkundige is het van belang dat deze weer snel operationeel is. ā€œEr is zoveel nood en er zijn nog altijd zoveel mensen die medische hulp nodig hebben. Als we over twee ziekenhuisschepen beschikken, kunnen we twee keer zoveel hulp bieden en twee keer zoveel hoop creĆ«ren.ā€

De Africa Mercy van Mercy Ships, is in groot onderhoud in 2023. Om het schip de komende 15 jaar weer volop zijn werk te kunnen laten doen, zorgen we dat het ziekenhuis en de technische faciliteiten weer toekomstbestendig zijn. Zo kunnen we meer dan 10.000 mensen bereiken met medische zorg. Bouw mee! U kunt uw gift hier geven. Deze wordt verdubbeld tot een bedrag van 125.000 euro! 

Beluister onze podcast

#341 Jeffrey & ds. M. Messemaker over '7 oktober', pro-Palestijnse demonstranten en Israƫl-visie PKN
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Kamala Harris
Nieuws

Kamala Harris onder vuur na spottende opmerking op rally: "Ergste nachtmerrie voor christenen"

In de Verenigde Staten is ophef ontstaan nadat de Democratische presidentskandidaat Kamala Harris tegen christelijke demonstranten zei dat ze op de verkeerde rally (verkiezingsbijeenkomst red.) waren. ā€œJezus is Koningā€ en ā€œJezus is Heerā€, riepen ze o

Mirjam Bikker
Nieuws

CU-leider Mirjam Bikker wil niet direct nieuwe verkiezingen bij val kabinet

Mocht het huidige kabinet-Schoof vallen, vindt ChristenUnie-leider Mirjam Bikker dat er niet direct nieuwe verkiezingen moeten komen. Dit stelde Bikker in het NPO-radioprogramma 'Sven op 1'. De CU-voorvrouw pleit liever voor een nieuwe informateur en

Noord-Koreanen
Nieuws

Noord-Koreanen volgen bijbelstudie op de camping

Bij Noord-Koreaanse christenen denken we al snel aan de strafkampen waar ze kunnen belanden als het regime ontdekt dat ze niet Kim Jong-un, maar Jezus als hoogste Heer aanbidden. We hebben misschien een beeld van gelovigen die stiekem hun Bijbel leze

David Tupan
Levensverhaal

Oprichter motorclub Satudarah vertelt over zijn bekering: "Ik wil vissen in de vijver van de Heer"

David Tupan, oprichter van de beruchte motorclub Satudarah, heeft een leven geleid vol strijd, geweld en succes in de motorwereld. Maar nu, op zestigjarige leeftijd, vertelt hij hoe God op een krachtige manier in zijn leven kwam en alles veranderde.

Ds. H. Ottema
Video

HHK-predikant vergelijkt mobiele telefoons met ontplofte Hezbollah-piepers

Vorige maand ontploften in Libanon duizenden mobiele piepers van de terroristische groepering Hezbollah. Daarbij vielen tientallen doden en raakten minstens 2700 mensen gewond. HHK-predikant ds. H. Ottema vergeleek de ontplofte Hezbollah-piepers onla

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp had onreine gedachten: "Ik durfde het niet aan mijn vrouw te vertellen"

"Toen ik net getrouwd was, worstelde ik met onreine gedachten. Ik durfde het niet aan mijn vrouw te vertellen", aldus Wilkin van de Kamp. De christelijke spreker en schrijver vertelt in een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God' dat hi

Australische vlag
Nieuws

Ondanks daling aantal christenen in Australiƫ wil christelijk netwerk 300 nieuwe kerken planten tegen 2030

Uit recente cijfers van het Statista Research Department blijkt dat het aantal Australiƫrs dat zich christen noemt flink afneemt. Toch blijven veel kerken gemotiveerd om het evangelie met de natie te delen. Zo wil het netwerk Reach Australia tegen 20

Marjolein Faber
Nieuws

CU-jongeren verspreiden Fabertjeskrant met uitlatingen PVV-minister

Dinsdag 22 oktober komt PerspectieF (ChristenUnie-jongeren) met de eerste uitgave van de Fabertjeskrant. In deze krant staan de uitlatingen van minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) centraal, die het nieuws de afgelopen maanden hebben gedomine

Meerartikelen

Loofhuttenfeest
Video

Video: Wat iedere christen zou moeten weten over het Loofhuttenfeest

Soekot, het Loofhuttenfeest, is een van de Bijbelse feesten waarover je kunt lezen in Leviticus 23. Soekot is het derde feest op rij na Rosj Hasjana (Joodse Nieuwjaar) en Jom Kipoer (Grote Verzoendag). BlijdschapSoekot is een feest dat maar liefst ze

Herman van Wijngaarden
Dagelijks leven

Bidden voor jeugdwerk mag en moet niet vrijblijvend zijn

Jaren geleden, toen ik leider van de tienerclub in mijn gemeente was, bad ik specifiek voor een van de tieners. Zijn thuissituatie was erg lastig en zelf was hij ook niet de makkelijkste. Op de een of andere manier kreeg ik het op mijn hart om voor h

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 55

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Bidden voor zieken
Nieuws

Tweedaags congres voor christelijke gezondheidsprofessionals

Op donderdag 24 en vrijdag 25 oktober vindt in ā€˜De Basiliekā€™ te Veenendaal een bijzonder congres plaats voor christelijke gezondheidsprofessionals. Het evenement richt zich op zorgverleners die hun geloof willen integreren in hun dagelijkse praktijk.

CGK Kerkendag
Video

CGK Kerkendag 2024 in het teken van verootmoediging en ontmoeting

De Kerkendag van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) wordt binnenkort gehouden op 9 november in Bunschoten. Deze editie zal in het teken staan van verootmoediging en ontmoeting. Het programma is een mooie afwisseling van samen zingen, bidden e

Somalia
Nieuws

Tot Jezus bekeerde moslim voor derde keer aangevallen door eigen familie in Somaliƫ

Een Somalische christen die eerder in mei en juli werd aangevallen, is op 5 oktober opnieuw mishandeld door zijn moslimfamilie. Zijn familieleden verdenken hem ervan christelijke gebedsbijeenkomsten te leiden, zo vertelt Mohammad Abdul.   Abdul, een

Jan en Nellie van Dooijeweert
Opinie

Zeg niet te snel dat een Bijbelvertaling slecht is

Veel mensen begrijpen het niet en vaak willen ze het ook niet begrijpen. Ze willen het bij het oude houden, maar begrijpen niet dat jongeren het moeilijk vinden om de oude taal van de Statenvertaling (SV) te begrijpen. Laten we Gods Woord doorgeven.

Vrouw leest bijbel met man
Verdieping

Een christelijke zorgverzekering: wat houdt dit in?

In de laatste weken van het jaar kun je weer overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Dit kan handig zijn als je wilt besparen op je maandpremie. Of juist als je op zoek bent naar een verzekeraar die goed past bij jouw zorgbehoefte. Wat voor jou

Jeffrey Schipper
Opinie

Bij een eindtijdobsessie ligt geestelijke obesitas op de loer

Vacature: hoofdredacteur ā€˜Eindtijdbodeā€™ gezocht. Als ik dit vijftien jaar geleden voorbij zag komen, zou ik zeker een sollicitatiebrief hebben geschreven. Ik kampte destijds met een eindtijdobsessie. In combinatie met mā€™n opleiding Journalistiek, was

ds. J. Lohuis
Video

Ds. Lohuis wijst in ernstige preek op de realiteit van de hel

"De Bijbel leert dat er tweeƫrlei bestemmingen zijn: de hemel of de hel. Daar zit echt niets tussen. Vaak wordt de Heere Jezus als een doekje voor het bloeden voor geschilderd. Ik spreek bewust over de hel om de ernst van deze werkelijkheid te accent

Ds. J. G. Schenau
Nieuws

Ds. J. G. Schenau keert terug naar CGK Goes

Ds. J. G. Schenau (foto) gaat voor de tweede keer als predikant van de christelijke gereformeerde kerk in Goes aan de slag. De dominee uit Nunspeet heeft het beroep aanvaard. Schenau was eerder van 2007 tot 2018 predikant van de Maranathakerk. De CGK

Otto de Bruijne
Column

Jezus belooft leven en overvloed: wat betekent dit voor jou?

Jezus belooft ĆØn leven ĆØn overvloed. Niet Ć©Ć©n, maar twee zegeningen. Overvloed komt bovenop leven. IsraĆ«l leefde in de woestijn. Kwakkels, manna en water uit de rots was hun overlevingsrantsoen. Genoeg voor elke dag. Maar daarbovenop ontvingen zij he