Dr. Teun van der Leer: "Wie leert dat God niet meer boos is door Jezus' komst bedrijft slechte theologie"

āHet āaanstootgevendeā van de verzoening door voldoening is dat een Ander voor ons moet lijden en sterven. Die gedachte ligt de mens niet en wordt daarom weggewerkt. Zo ontstaat een heel andere verzoeningsleerā, stelde ds. J. M. D. de Heer onlangs. De predikant brak een lans voor de klassieke verzoeningsleer: verzoening door voldoening. Terecht? In de Cvandaag podcast gaat collegapredikant Teun van der Leer hier dieper op in.
Van der Leer: āDe reformatorische predikanten die door het RD werden geĆÆnterviewd, deden alsof de āverzoening door voldoeningā het Ć©Ć©n en het al is. Alsof je tekortdoet aan de āverzoening door voldoeningā als je een ander perspectief op het kruis schetst. Er zijn mensen die moeite hebben met deze verzoeningsleer. Dat heeft te maken met het feit dat er een karikatuur wordt geschetst: wij hebben gezondigd, God is boos op ons, maar Jezus houdt van ons, sterft voor onze zonden en daarom is God niet meer boos. Dit is slechte theologie die zorgt voor een splitsing tussen de boze God en de lieve Zoon.
We moeten āverzoening door voldoeningā en de āChristus victorā-gedachte niet tegenover elkaar uitspelen. Ze zijn allebei waar. De āChristus victorā-gedachte, de leer dat door Jezusā dood en opstanding het kwaad is verslagen, ontwikkelde zich in de vroege kerk met een lijdenstheologie waaraan vervolgde christenen hoop ontleenden. Zij realiseerden zich dat Jezus, net als zij, is vervolgd. Maar in dat lijden heeft Hij overwonnen. Dit geeft hen de kracht om, in de voetsporen van Jezus, te delen in Zijn lijden Ć©n overwinningā, maakt de theoloog duidelijk.
Praatmee