Christelijke docent ontslagen: 'weigerde mee te werken aan transitie van jongere'
Een christelijke vrouw uit Ohio heeft een rechtszaak tegen haar middelbare school, aangespannen omdat ze ontslagen zou zijn toen ze weigerde haar leerlingen bij hun gewenste voornaamwoord te noemen. "Ze werd gedwongen, ondanks het feit dat ze uitlegde dat haar christelijke geloof het haar onmogelijk maakte mee te werken aan de sociale transitie van de student", legt Logan Spena van de Alliance Defending Freedom uit aan CBN News.
De christen, Vivian Geraghty, gaf Engelse les aan de Jackson Memorial Middle School in Massillon, waar jongeren van 11 tot 16 jaar komen. Ze weigerde echter om haar leerlingen aan te spreken die haar volgens haar geloof tegenstond: ze gelooft niet dat je man of vrouw bent op basis van identiteit, maar op basis van biologische feiten. Ze gaf aan dat de sociale transitie die studenten wilden maken haar liet liegen tegen studenten en hen schade berokkende. Toen ze niet akkoord ging met de aanspreekvorm die de studenten vroegen, werd ze ontslagen, claimt Geraghty in de rechtszaak, waarin ze wordt bijgestaan door de Alliance Defending Freedom (ADF).
"Geen schoolambtenaar kan een leraar dwingen om haar religieuze overtuigingen opzij te zetten om haar baan te houden", zegt Spena namens ADF. "De school probeerde Vivian te dwingen om terug te treden. Het Eerste Amendement (waar de vrijheid van godsdienst in de Amerikaanse grondwet is vastgelegd, red.) verbiedt deze misbruik van macht", vindt Spena.
Volgens ADF begon het dispuut toen twee studenten aan Geraghty vroegen om mee te werken aan hun sociale transitie. Ze vroegen Geraghty om nieuwe namen te gebruiken en daarmee een andere genderidentiteit aan te nemen. Ook wilden ze met voornaamwoorden aangesproken worden die niet in overeenstemming waren met hun oorspronkelijke sekse. De school mailde Geraghty en andere leerlingen naar aanleiding van deze vraag meerdere keren met instructies om hieraan tegemoet te komen.
In een reactie benaderde de lerares het hoofd van de school om een oplossing te zoeken, zodat ze kon blijven doen wat ze altijd deed: haar klas lesgeven. Volgens de directeur moest ze echter "haar geloof opzij zetten als een dienaar van de algemene zaak" en het feit dat ze onwillig was om aan de sociale transitie mee te werken als schending van haar geloof droeg bij aan "ondermijning".
Praatmee