Bart Jan Spruyt deelt bezwaren tegen transgenderwet: 'Geslacht wordt een keuze'

Aan het begin van het nieuwe politieke jaar behandelt de Tweede Kamer de nieuwe Transgenderwet. De wet maakt het mogelijk om zonder verplichte raadpleging van medici of psychologen van geslacht te veranderen. Historicus en opiniemaker Bart Jan Spruyt uit zijn kritiek via Wynia’s Week.
'Niet het biologisch gegevene (zoals onze lichaamscellen, chromosomen, hormonen, geslachtsorganen, kleine en grote gameten) bepaalt onze sekse, maar ons gevoel, onze kijk op onszelf en hoe wij onze (seksuele) identiteit (gender) formuleren', merkt Spruyt op. 'Geslacht wordt een keuze. Geslacht zou een construct zijn, en dus veranderbaar. Genderidentiteit is in feite een onhoudbaar postmodern gedachtenspinsel.'
Spruyt: 'Studies hebben aan het licht gebracht dat van de kinderen met genderdysforie 80 procent daar voor of tijdens de puberteit overheen groeit, meestal in de eerste fase van de puberteit wanneer de secundaire geslachtskenmerken zich ontwikkelen. Transgender is dus niet aangeboren of onveranderlijk, en ‘watchful waiting’ (terughoudend en voorzichtig zijn) is daarmee gepaster dan bevestigende zorg (affirmatie) en het in gang zetten van een vroege (sociale) transitie (waar de wijziging van de geslachtsaanduiding – als juridische transitie- een onderdeel van is).
Bij mensen met genderdysforie komt psychische problematiek bovengemiddeld veel voor. Het kan dan ook voorkomen dat kinderen/jongeren op het gebied van de wijziging van de geslachtsregistratie een keuze maken die (mede) wordt bepaald door invloeden waarvan zij zich niet bewust zijn. Van een autonome keuze is in zo’n situatie dan ook geen sprake. Juist daarom is begeleiding door een psychotherapeut van blijvend belang.'
Volgens Spruyt 'biedt de wet een ‘oplossing’ voor een niet bestaand probleem'. 'We lopen het gevaar om te experimenteren met een kwetsbare groep (jonge) mensen die beter verdienen en mensen die lijden rond hun geslacht en gender niet op een zorgvuldige en goede manier helpen.' In zijn analyse verwijst Spruyt ook naar de in christelijke kring populaire schrijver C. S. Lewis (1898-1963). 'Lewis schetste het doembeeld van een wereld waarin de mens zichzelf schept, tegen iedere voorgegeven, goddelijke orde in. Het zou, meende Lewis, de afschaffing van de mens betekenen.'
Eerder uitte Elise van Hoek, socioloog en manager onderzoek & beleid bij NPV-Zorg voor het leven, kritiek op de Transgenderwet. 'Deze wet creëert een nieuwe werkelijkheid die grote gevolgen kan hebben. Er is dan geen definitie meer van wat een man of een vrouw is. Subjectieve genderidentiteit krijgt voorrang boven biologisch geslacht. Terwijl lichamelijkheid, vrouwelijkheid en mannelijkheid positieve ordenende principes zijn die ertoe doen. Als we die zichtbare biologische realiteit inruilen voor postmodern relativisme, verliezen we daarmee een gedeelde visie op de werkelijkheid.'
De SGP zette bij de “klakkeloze doorvoering van deze ideologische agenda” haar vraagtekens en organiseerde een rondetafelgesprek. SGP-Kamerlid Roelof Bisschop zei hierover vorig jaar: “Als je dit voorstel doorvoert, zijn de maatschappelijke gevolgen groot.” Lees ook: SGP bespreekt transgenderwet met deskundigen: "Over gevolgen is nauwelijks nagedacht".
Praatmee