Moeten 'buitenlanders' dankbaar zijn omdat ze hier te gast zijn?

Dagelijks leven 28 mei 2021 Kim ten Berghe
Black Lives Matter

Wereldwijd wordt stilgestaan bij de dood van de Amerikaanse George Floyd, die vorig jaar omkwam onder de knie van een politieagent. Het onrecht en de daaropvolgende protesten leidden bij minderheidsgroepen tot herkenning en solidariteit. Veel weggestopte frustratie kwam naar boven. Mensen gingen massaal de straat op, onder andere in Nederland.

Hoewel er ook veel begrip en support was voor deze beweging, riep het bij een bepaald deel van de bevolking vervreemding en irritatie op. Wat zeuren ze nou? Ze hebben hier alle kansen. In hun ā€˜eigenā€™ land waren ze veel slechter af geweest. Laten ze dankbaar zijn!

Ze horen dankbaar te zijn voor wat ze krijgen, en beleefd tegen de gastheer. Deze metafoor van buitenlanders als gast loopt echter al snel vast.

Ook onder christenen hoor je dit soort geluiden soms. Voor christen-migranten kan dat extra pijnlijk zijn. Juist in de kerk hopen ze gehoord te worden. Daarom lijkt het me zinvol om deze manier van denken eens onder de loep te nemen.

Veel autochtone Nederlanders zien hun land als een huis waarvan zij de eigenaar zijn en waar buitenlanders de gasten zijn. Voor gasten ben je aardig. Je zorgt dat ze te eten krijgen. En gasten horen zich te gedragen. Ze horen dankbaar te zijn voor wat ze krijgen, en beleefd tegen de gastheer. Ze horen in elk geval niet te klagen.

Deze metafoor van buitenlanders als gast loopt echter al snel vast. In de eerste plaats is de claim dat Nederland ā€˜van onsā€™ is, niet zo probleemloos als het lijkt. Wat maakt dat je bij de ā€˜onsā€™ groep hoort? Als het geboorte is, zijn dan kinderen van migranten die op Nederlands grondgebied geboren worden daarmee dan niet Nederlands? Heeft het te maken met je paspoort? Maar veel mensen met een migratie-achtergrond hebben (alleen) een Nederlands paspoort.

Ben je pas echt Nederlander als je ouders en grootouders dat ook zijn? Dan zou onze eigen koning met zijn ā€˜Duitschen bloedā€™ ook maar amper Nederlander zijn, laat staan zijn dochters. Heeft het stiekem toch met je kleur te maken? Dan kun je de Nederlandse adoptiekinderen ook wel afschrijven. En alle Polen bijschrijven.

Wij hebben niets gedaan om ons staatsburgerschap of onze afkomst te verdienen. We kregen het gratis en zonder voorwaarden bij onze geboorte.

Ben je Nederlander als je je identificeert met de joods-christelijke wortels van onze cultuur? Maar zowel het jodendom als het christendom zijn beiden importgodsdiensten uit het Midden-Oosten, net als de islam. Gaat het om je taalniveau en opleiding? Dan vallen er ook veel autochtone Nederlanders af.

Mijn kinderen zijn niet in Nederland geboren of opgegroeid. Nederlands is niet hun hoofdtaal. Toch hebben ze een Nederlands paspoort. Zijn ze dan ā€˜Nederlandserā€™ dan een derde generatie ā€˜Nederturkā€™ die plat Amsterdams praat? Als mijn kinderen naar Nederland zouden verhuizen, wie is dan de gast, hij of zij?

Kortom, de vraag van wie Nederland nu echt is en waarom, laat zich niet heel eenvoudig beantwoorden. En er past autochtone Nederlanders ook een zekere nederigheid. Wij hebben niets gedaan om ons staatsburgerschap of onze afkomst te verdienen. We kregen het gratis en zonder voorwaarden bij onze geboorte. Het is dus niet iets om je beter over te voelen.

Het tweede punt waar de ā€˜immigranten zijn gast in ons huis-metafoorā€™ op vastloopt, is dat gasten weer weg gaan. Heel veel immigranten blijven. Door het staatsburgerschap te geven, zijn ze als het ware door de staat geadopteerd. Kun je van ze verwachten dat ze zich dan altijd als gast blijven gedragen? Of zouden zij altijd zo behandeld moeten worden? Dat zou onhaalbaar zijn. Er moet een punt komen waarop er gelijke rechten en plichten zijn. Die plicht is om naar vermogen bij te dragen aan het welzijn van de groep. En het recht is om behandeld te worden zoals de andere burgers. Dat betekent ook dat zij het recht moeten hebben om te protesteren als er ongelijkheid is, of als ze het met iets oneens zijn. Maken we een tweedeling tussen burgers die wel mogen zeuren en burgers die niet mogen zeuren, dan zijn we feitelijk een apartheidsstaat.

Maken we een tweedeling tussen burgers die wel mogen zeuren en burgers die niet mogen zeuren, dan zijn we feitelijk een apartheidsstaat.

Dit geldt nog veel meer voor de kinderen van migranten die hier geboren zijn. Dit is hun land. Ze kennen geen ander. Ze mogen verwachten dat ze hier niet op grond van hun afkomst benadeeld worden.

Of we dat leuk vinden of niet, Nederland is geen monoculturele staat en het is de vraag of dat ooit zo geweest is. Immigratie is van alle tijden. Ook regionaal zijn er altijd taal- en cultuurverschillen geweest en zijn mensen op grond daarvan benadeeld. Identiteit en superioriteit zoeken in een groep mensen die op je lijkt, ondermijnt de samenleving en is bovendien in strijd met het christendom.

Nee, een schreeuwende minderheid hoeft niet altijd gelijk te hebben. Maar als ze schreeuwen, dan kan dat heel goed komen omdat we eerder niet goed geluisterd hebben. En luisteren, dat zijn we als inwoners van hetzelfde land, ons land, aan elkaar verschuldigd.

Bovenstaand artikel verscheen eerder op Zaut.org, een initiatief om een christelijk, actueel, profetisch en nuchter geluid te laten horen in Nederland. Klik hier om de website te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#357 Harmen Niemeijer en Steef Post discussiƫren over kerkasiel in Kampen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

CGK
Nieuws

CGK verliezen opnieuw leden, maar er is ook goed nieuws

De Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) zijn afgelopen jaar ruim duizend leden verloren. Dat blijkt uit het nieuwe Jaarboek dat deze week verscheen. In totaal telt het kerkverband nu 66.572 leden. Het aantal leden van de kerk daalt al jaren. Er is

Capitool Kansas
Nieuws

Satanisten opgepakt na confrontatie met christenen: "Hopelijk leren ze Jezus kennen"

In de Amerikaanse staat Kansas is vrijdag een protest van satanisten uitgelopen op een gewelddadige confrontatie met christelijke tegenbetogers en de politie. Vier mensen, onder wie de leider van de satanische groep The Satanic Grotto, werden in en r

Indonesie
Nieuws

Indonesische autoriteiten blokkeren kerkbouw ondanks wettelijke goedkeuring

In de Indonesische stad Samarinda, gelegen in de provincie Oost-Kalimantan, wordt de bouw van een christelijke kerk al tien jaar tegengehouden. De Toraja Christelijke Kerk heeft inmiddels aan alle wettelijke eisen voldaan, maar krijgt desondanks geen

pakistan
Nieuws

Doodstraf voor moordenaar van Pakistaanse christen

In Pakistan is op donderdag 27 maart de moordenaar van een jonge christen ter dood veroordeeld. De 20-jarige Farhan Ul Qamar werd vorig jaar november voor de ogen van zijn familie vermoord vanwege zijn geloof. De rechter in Pasrur, in het district Si

Bangladesh
Nieuws

Bangladesh: alfabetiseringsklas van christenen tegengewerkt door moslims

Een alfabetiseringsklas voor volwassenen waar christenen met een moslimachtergrond leren lezen en schrijven in het noorden van Bangladesh, wordt al een paar maanden tegengewerkt. Lokale moslims zetten de deelnemers onder druk om niet aan de les deel

Jakob van Wielink
Interview

Jakob van Wielink vond zichzelf terug in het donker: "Zonder Goede Vrijdag geen Pasen"

Jakob van Wielink weet hoe het is om door diepe dalen te gaan. Niet als theorie, maar als levenswerkelijkheid. De identiteitscoach, transitie-expert en schrijver spreekt open over periodes waarin hij liever niet wakker werd. "Ik heb God expliciet gev

ds. J.A. van den Berg
Video

Hervormde predikant ziet overeenkomst tussen Haman en Elon Musk

"Haman is de meest gemene, brute, redeloze, hardvochtige man die je je kunt voorstellen. En toch wordt hij groot gemaakt door koning Ahasveros. Waarom laat God dit soort dingen gebeuren? Asaf had het er moeilijk mee, zo schrijft hij in Psalm 73. De g

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp: "Je wedergeboorte is geen gedragsverandering"

Wilkin van de Kamp wijst in zijn videoboodschap op een geweldig getuigenis van Petrus, afkomstig uit zijn tweede brief die hij aan de gemeenten heeft geschreven. Hij schrijft: 'De machtige God heeft aan jullie en mij alles gegeven wat nodig is om te

Meerartikelen

dr. Gert van den Brink
Video

Mag je zonder zondekennis tot Christus gaan? Dr. Gert van den Brink antwoordt

In deze vraagbeantwoording bespreekt dr. Gert van den Brink hoe geestelijke blindheid ons verhindert onze eigen zondigheid te zien, zoals een blinde niet kan verlangen naar licht als hij niet weet wat licht is. Toch is deze blindheid geen excuus om b

Chris Stoffer
Persbericht

Bijbels Beraad M/V overhandigt boekje 'Relatievorming' aan SGP-leider

In een tijd waarin de Week van de Lentekriebels op scholen een progressieve, libertijnse visie op relaties en seksualiteit promoot, klinkt er een Bijbels tegengeluid. Afgelopen weekend hebben Bijbels Beraad M/V en KOC hun nieuwe boekje, getiteld Rela

Jan Pool
Column

Jammer dat sommige christenen dictatoriale leiders bewieroken

In deze periode van mijn leven ben ik natuurlijk veel bezig met mijn eigen ziekteproces, maar dat is niet het enige dat mij bezighoudt. Al lange tijd maak ik mij zorgen over het feit dat veel christenen onder de indruk zijn van bepaalde wereldleiders

Christopher Gunderson
Positief nieuws

Christopher leed aan zeldzame aandoening: "God geneest nog steeds"

De Amerikaanse tiener Christopher Gunderson leefde zestien jaar zonder normaal voedsel te kunnen eten. Vanaf zijn geboorte leed hij aan een zeldzame aandoening waardoor zijn maag volledig verlamd was. Maar na jaren van medische zorgen, pijn en onzeke

Tom Wright
Boekfragment

Waarom de kerk zich wƩl met politiek mag bemoeien

Er wordt vaak gezegd dat de kerk zich nooit met politiek moet inlaten. De kerk moet geen politieke ambities hebben, en moet zich niet bemoeien met het debat over burgerrechten, klimaatverandering of volkshuisvesting. Het is niet de taak van de kerk o

ds. H. J. Reinders
Nieuws

Hervormd Woerden verwelkomt nieuwe predikant: ds. H. J. Reinders

De hervormde gemeente (PKN) in Woerden maakt binnenkort kennis met ds. H. J. Reinders (foto). Hij wordt in de Maranathakerk de directe collega van ds. J. W. Stam. Reinders neemt binnenkort afscheid van Driebergen (wijkgemeente Immanuƫl). Ook de prote

Hind Kabawat
Nieuws

Christelijke vrouw aangesteld als minister in nieuwe Syrische regering

In Syriƫ is een nieuwe regering beƫdigd, met als doel het land te leiden in een periode van wederopbouw en hervorming. De nieuwe president Ahmad al-Sharaa sprak zaterdag over zijn plannen en ambities voor Syriƫ. De christenen zijn met ƩƩn minister ve

GGiN Krimpen
Nieuws

Eerste gemeentepredikant voor GGiN Krimpen aan den IJssel sinds 1988

De gereformeerde gemeente in Nederland (GGiN) in Krimpen aan den IJssel verwelkomt een gemeentepredikant. Ds. D. E. van de Kieft uit Urk heeft het beroep aanvaard. Sinds de oprichting in 1988 had de gemeente nog nooit een eigen predikant. Van de Kief

India vlag
Nieuws

Indiase evangelist onder verdachte omstandigheden overleden

De bekende Indiase evangelist en apologeet Praveen Pagadala is op 46-jarige leeftijd overleden onder verdachte omstandigheden. Zijn dood komt enkele weken nadat hij zijn zorgen had geuit over bedreigingen vanwege zijn geloofsovertuiging en zijn kriti

Enoch Burke
Nieuws

Christendocent moet tienduizenden euro's betalen na verzet tegen transgenderbeleid

De christelijke leraar Enoch Burke werd eerder geschorst vanwege zijn verzet tegen het transgenderbeleid op zijn school. Op last van de rechter moet de Ier 40.000 euro betalen. Dat heeft het Hooggerechtshof in Ierland bepaald volgens Christian Today.

Nick Shakoour
Positief nieuws

Chosen-acteur deelt indrukwekkend bekeringsverhaal: "Ik ging voor God op mijn knieƫn"

Nick Shakoour vertolkte als acteur in de populaire serie The Chosen de vrolijke vader ZebedeĆ¼s. In een interview maakt hij duidelijk hoe deze rol zijn leven heeft veranderd. Niet alleen als acteur, maar vooral als mens, zo maakt hij duidelijk in gesp

drie-eenheid
Nieuws

Kleine minderheid Amerikaanse christenen gelooft in drie-eenheid

Uit een recent onderzoek van het Cultural Research Center (CRC) van de Arizona Christian University blijkt dat de meeste Amerikaanse christenen niet langer geloven in de drie-eenheid. Slechts 11 procent van de ondervraagde volwassenen gelooft dat God