Klachten over prolifespotje afgewezen door Reclame Code Commissie

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft de twee klachten over het reclamespotje over de Week van het Leven van tafel geveegd. Het filmpje van Platform Zorg voor Leven is volgens de reclamewaakhond niet misleidend. Diederik van Dijk, voorzitter van het platform, roept op om het nu over de inhoud te gaan hebben.
Het reclamespotje, dat onder dit artikel te zien is, werd eerder al flink bekritiseerd door het Humanistisch Verbond. In de reclame, die op de publieke omroep werd uitgezonden, werd aandacht en geld gevraagd voor vrouwen die onbedoeld zwanger zijn. Het Humanistisch Verbond sprak over een misleidende wervingsactie omdat het woord abortus niet wordt genoemd. āEr wordt in de voice-over gesproken over aandacht vragen voor āvrouwen die zwanger zijn en hun ongeboren kindjeā. Het is echter volstrekt onduidelijk dat je geld geeft aan een organisatie die tegen het recht op abortus isā, stelde men eerder.
Er volgden ook twee officiĆ«le klachten van burgers. Volgens hen was de reclame verhullend omdat er niet werd aangegeven dat het om āeen anti-abortuscampagneā ging. De RCC verwerpt die bewering omdat er in het reclamespotje duidelijk naar de website van Week van het Leven verwezen wordt, waar precies staat welke organisaties bij de campagne betrokken zijn.
Diederik van Dijk reageert op het nieuws met een oproep: āAlle klachten over campagne Week van het Leven van tafel geveegdā, schrijft hij op Twitter. āWij voeren onze strijd met open vizier en met liefde. Laten we het nĆŗ over de inhoud hebben: betere hulp voor onbedoeld zwangere vrouwen Ć©n eerbied voor ht wonder van nieuw leven.ā
Praatmee