De valse beschuldiging van de Farizeeën en de reactie van Jezus

Preekverslag 11 april 2025 7 minuten Jan-Jaap van Peperstraten
Jan-Jaap van Peperstraten

Misschien heeft u wel eens een gesprek gehad dat niet uit was op een dialoog. Hij (of, minder vaak, zij) wil alleen maar het eigen gelijk te berde brengen en als er naar je geluisterd wordt, dan is dat alleen maar om je ergens mee te kunnen vangen.

Dat is al vervelend, maar het gaat ook nog eens van kwaad tot erger. Anderen worden er ook bijgehaald. Niet als mensen om respectvol mee, of over te spreken, maar als een paspop, marionet, boksbal of offerdier.

Dat gebeurt vaker dan je denkt. Online of daarbuiten. Je denkt eerst: oh deze persoon is gewoon wat gepassioneerd over zijn onderwerp, en een kwartier later klotst de haat – tegen wat een beetje anders is, of wie je net te pakken kan krijgen -tegen de plinten.

Het gaat helemaal niet om de waarheid.

We zijn met Jezus in de tempel, waarschijnlijk één van de voorhoven en hij onderwijst de mensen die om hem heen staan, we kunnen ons voorstellen dat dat allerlei mensen uit alle standen zijn, inclusief die mensen waar anderen niks mee te maken willen hebben. Zondaars, tollenaars.

Dan marcheren de farizeeën binnen met een vrouw die ze hebben betrapt op overspel. "Op heterdaad!", zeggen ze er triomfantelijk bij. Dat betekent: er kan geen misverstand zijn, en geen verzachtende omstandigheden, onder de Wet. Het is bewezen! Daarop staat de doodstraf! Nou Jezus, zeg het maar! Wat ga je doen? Stem je in met het oordeel?

Je zou denken dat als je iemand in flagrante in overspel betrapt, je dan twee mensen naar Jezus brengt om te veroordelen. Maar nee.

Nu is dat een beetje het vreemde – de lat ligt nogal hoog in de joodse wet waar het gaat om aanklachten van overspel. Dit om te voorkomen dat vrouwen al te lichtzinnig beschuldigd konden worden. Je hebt er echt op moeten staan kijken om een aanklacht in te dienen. Zo nabij zelfs dat een redelijke vraag zou zijn: wat deed je daar eigenlijk?

Dit Evangelie heeft een beetje een weerklank van het verhaal van Susanna en de ouderlingen. De ouderlingen beschuldigen Susanna van overspel, maar dat kan eigenlijk alleen als ze haar continu in haar privédomein stiekem hebben zitten beloeren.

Nu is deze Susanna misschien niet geheel en al onschuldig, maar het is wel weer tekenend dat de man in dit verhaal volledig ontbreekt. Je zou denken dat als je iemand in flagrante in overspel betrapt, je dan twee mensen naar Jezus brengt om te veroordelen. Maar nee.

Volgens de Joodse Wet ben je allebei schuldig als overspeligen, man én vrouw (Leviticus 20:10). Maar nu? Alleen de vrouw staat daar, met een roedel boze mannen er omheen.

Als je mensen heel hard beschuldigt van de meest verschrikkelijke dingen, word je afgeleid van alle duisternis in je eigen hart.

En de schuldige man? Die valt op door zijn afwezigheid! Dat kan twee dingen betekenen. Hij is helemaal niet aanwezig, omdat de Farizeeën niet in het delict geïnteresseerd zijn anders dan als een handige manier om zwakkere of lastige mensen te pakken te krijgen. Maar er nog een andere optie. Misschien staat hij wel tussen de aanklagers.

Als je mensen heel hard beschuldigt van de meest verschrikkelijke dingen, word je namelijk afgeleid van alle duisternis in je eigen hart. Dan denken mensen niet na over hoe slécht jij zou kunnen zijn. De aanklager plaatst zichzelf altijd boven degene waar naar gewezen wordt! Wanneer jij met je vinger wijst, let niemand op jou!

Tenslotte is het opvallend dat, als ze écht zo geschokt waren door wat er gebeurd was, ze de vrouw (en de man) wel naar de politie hadden gebracht. In plaats daarvan brengen ze (enkel) haar naar Jezus.

Nee. Het is de Farizeeën natuurlijk niet echt te doen om de zonde, of om de heiligheid van het huwelijk, of de theologie van het lichaam. Jezus wordt – denken ze – klem gezet door deze ‘truc’.

We hebben vorige week gehoord wat de klacht tegen Jezus was: Hij praat met zondaars, gaat met ze om, en eet met ze, alsof het mensen zijn. Bah! Daar gaan we eens wat op verzinnen!

Het is de Farizeeën natuurlijk niet echt te doen om de zonde, of om de heiligheid van het huwelijk, of de theologie van het lichaam.

Aha, ik weet het. We beschuldigen haar, jeweetwelwie, (knipoog, knipoog), en brengen haar bij Jezus! Als Jezus haar niet veroordeelt, dan is Hij niet zozeer een vriend van de zondaars, maar een vriend van de zonde! Dan laat Hij zien dat de Wet en de Profeten en alle geboden van het geweten voor hem niks waard zijn! Dan laat iedereen Jezus vallen. Dat is niet erg.

Als Hij haar veroordeelt, nou dan is het ook duidelijk: Jezus is helemaal geen vriend van de zondaars, hij is precies zoals de farizeeërs, en daar hebben ze geen problemen mee! Elke slechterik vindt het maar wat fijn als jij afdaalt naar hun niveau.

Een gemene val! Het gaat ze niet om de vrouw, of om de Wet, of om de moraal. De wet en moraal, dat is hier een wapen geworden om iemand de nek om te draaien. De Wet is nu is geen richtingwijzer van God meer, maar een dik boek met spelregels voor een machtsspel. Degene die de regeltjes best uit zijn hoofd kent en te pas en te onpas kan gebruiken en misbruiken, die wint! Wat een cynisme!

Er komen geen welles-nietes discussies waar Farizeeërs zo gek op zijn. Nee: Jezus schrijft in het zand, en de aanklager druipt af.

En wat doet Jezus? Hij schrijft in het zand. Wat gebeurt daar? Het is het enige moment in alle evangeliën dat we lezen dat Jezus iets schrijft. En wat het ook is, de een na de ander druipt af, nadat Hij tweemaal op de grond geschreven heeft zijn ze verdwenen. Er komen geen welles-nietes discussies waar Farizeeërs zo gek op zijn. Nee, Jezus schrijft in het zand, en de aanklager druipt af.

Eén uitleg is dat Jezus niet hardop zegt wat de farizeeërs op hun geweten hebben maar het ze zichtbaar maakt, in woorden die niet beklijven, woorden die zo door de wind weggevaagd zullen worden.

Hij zegt niet hardop: jij of jij ik weet wat jij de afgelopen zomer gedaan hebt, en ik zal het hier eens hardop zeggen. Hij schrijft in het zand, met verdwijnende woorden. Ook de farizeeën zijn mensen met een recht op omkeer.

Waar jij een ander van beschuldigt, zegt de vinger in het zand -  dat leeft ook in jouw hart – weet je zeker dat je dit wilt doen? Als je een oordeel uitspreekt, veroordeel je ook jezelf.  

Als je een oordeel uitspreekt, veroordeel je ook jezelf.  

Dat is wat de welsprekende vinger zegt. Je kan zelfs zeggen, hier zien we de liefde van Jezus voor alle mensen doorbreken, niet alleen voor de gebroken buitenbeentjes, maar ook voor de opgefokte mannen die met tromgeroffel, slogans, driedelige pakken, statige mantels, wapperende vaandels en stapels zwartboeken en de mond vol laster naar de rechtszaal trekken.

Als de mannen (altijd mannen) zijn afgedropen, hun vaandel troosteloos op de grond achtergebleven, dan spreekt Jezus tot de vrouw. Ben je veroordeeld, nee. Dan doe ik dat ook niet, ga heen, zondig niet meer.

De valse beschuldiging – want zelfs als hij waar is was hij vals - maakt niet goed wat er gebeurd is. Maar de aanklacht ging ook niet om wat er gebeurd is. Die was slechts een middel tot een ander doel. Het bevredigen van machtswellust, of andere lage driften.

Jezus koppelt de mogelijkheid om te oordelen aan de gesteldheid van de persoon. Zoals Hij elders zegt, met de maat waarmee je oordeelt zal je geoordeeld worden, zo ook hier, wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Dat is een uitgebreide manier om te zeggen dat alleen God het definitieve oordeel toekomt, niet de mensen. Zeker niet mensen die zelf zo beperkt en beschadigd zijn. En zich belachelijk, met hun woorden en hun manteltjes.

Hij veroordeelt zelfs de farizeeërs niet. Nu ze met hun fouten geconfronteerd zijn mogen ze verder.

Enfin, wanneer we klaar zijn met het hebben van grote woorden, mogen we kijken naar onze eigen tekortkomingen, onze fouten en die uittekenen in het zand.

Daarna waaien die beelden en woorden ook weer weg. Ze definiëren ons niet, maken ons niet tot wie we zijn. Ze worden niet op ons voorhoofd getatoeëerd.

Jezus veroordeelt de vrouw niet. Hij veroordeelt zelfs de farizeeërs niet. Nu ze met hun fouten geconfronteerd zijn mogen ze verder. De toekomst is in hun eigen hand. Mensen mogen hun eigen keuzes maken, en met vallen en opstaan verder gaan op hun weg. Jezus Christus maakt ons vrij van wat er achter ons ligt en opent de deur naar de toekomst. We mogen andere wegen en nieuwe paden gaan. Deze ontmoeting maakt ons vrij, en verandert ons in getuigen. We proberen Zijn wil te doen.

Jezus Christus maakt ons vrij van wat er achter ons ligt en opent de deur naar de toekomst.

Elke ervaring van vergeving, elke ervaring van vernieuwing mag dan ook een ervaring van bekering worden: een oproep om ons leven te veranderen, ons geloof te verdiepen en geen kwaad te doen.

Om het in de woorden van Paulus uit de Filippenzenbrief te zeggen:  

ik vergeet wat achter me ligt
ik reik naar wat voor me ligt
ik storm af op het doel:
de prijs van Gods heerlijke roeping.

Bovenstaande boodschap is afkomstig van priester Jan-Jaap van Peperstraten en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. Klik hier om de website van Jan-Jaap van Peperstraten te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#363 Jeffrey & Gerdien Lassche over smartphonegebruik en het gezinsleven
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Lourens du Plessis
Preekverslag

God maakt het onmogelijke mogelijk: "Juist daar verschijnt God"

In een rauwe, eerlijke preek op Opwekking liet Lourens du Plessis zien wat er gebeurt als Gods belofte kruist met ons ongeloof. De onlangs aangestelde directeur deed dat aan de hand van het verhaal van Abraham en Sara. “De dingen die bij mensen onmog

Anne-Ruth op bezoek
Dagelijks leven

Iemand helpen in je studententijd: Anne-Ruth doet het gewoon

Je studententijd de mooiste tijd van je leven? Maak ‘m (nog) mooier door iets te doen voor een ander. HipHelpt brengt je in contact met mensen uit je buurt die hulp nodig hebben. Anne-Ruth gaf het goede voorbeeld. Student Anne-Ruth vindt dat juist je

Muskathlon en IJM
Persbericht

Muskathlon en IJM bundelen krachten in de strijd tegen moderne slavernij

Muskathlon en IJM slaan de handen ineen voor structurele verandering in de strijd tegen moderne slavernij. Wereldwijd worden circa 50 miljoen kinderen, vrouwen en mannen uitgebuit in slavernij. International Justice Mission (IJM) is werelds grootste

Jaap Bönker
Column

Er komt vrede tussen Israël en de Palestijnen!

Jazeker, u leest het goed: er komt vrede tussen Israël en de Palestijnen, maar op een andere manier dan wij veelal denken. Vredesakkoorden en gesprekken lopen op niets uit. Steeds zijn er weer aanslagen op Israël door de Palestijnen, en vergeldingsac

Bram van den Boogaard
Interview

“Ik wil er zijn voor elk kind.” – Waarom Bram de stap van het bedrijfsleven naar directeur-bestuurder zette

Na jarenlang te hebben gewerkt in de publieke sector, waar hij leiding gaf aan verschillende organisaties, merkte Bram van den Boogaart (58 jaar) dat hij iets miste. Hij voelde een verlangen om meer van betekenis te zijn en begon zijn zoektocht naar

Evangelist Henk van Dorp
Interview

Henk van Dorp ontdekte dat engelen realiteit zijn: "Als we bidden komt de hemel in actie"

Engelen, ze zijn een ongrijpbare werkelijkheid voor christenen. Ze komen vaak in de Bijbel voor, maar welke rol spelen ze vandaag de dag? Evangelist Henk van Dorp schreef het boek Hemelse beschermers en deed mooie ontdekkingen. “Wij kunnen ze vergete

Aryanne Kolsters
Preekverslag

Hoe klinkt een liefdesverklaring van God? Aryanne Kolsters laat het zien in Hooglied

Hooglied is misschien wel het meest omstreden boek uit de Bijbel, vanwege de sensuele en kwetsbare insteek. Maar tijdens de Pinksterconferentie durft Aryanne Kolsters het aan. Met hartstocht en eerlijkheid opent ze het boek als liefdesverklaring van

Indonesie
Nieuws

Derde afwijzing Toraja-kerk in Indonesisch dorp roept vragen op over godsdienstvrijheid

Voor de derde keer hebben inwoners van het dorp Sungai Keledang in Oost-Kalimantan (Indonesië) zich uitgesproken tegen de komst van een christelijke kerk. Grote spandoeken met protestleuzen verschenen op zondag 25 mei op verschillende plekken in het

Meerartikelen

Richard Groenenboom en Jan
Video

Zondag in Hour of Power is Richard Groenenboom van SDOK te gast

Zondag is Richard Groenenboom van Stichting De Ondergrondse Kerk (SDOK) te gast in Hour of Power. Richard is enorm begaan met vervolgde christenen over de hele wereld. Als journalist wordt hij geïnspireerd door hun verhalen, en motiveert dit hem zich

Ds. G. van Zanden
Video

Hervormde predikant blikt terug op bezoek aan concert hardstyle-dj Sefa

Ds. G. van Zanden bezocht recent een concert van hardstyle-dj Sefa. Dit vertelde de hervormde predikant onlangs in een preek. De artiest, van wie de naam Sefa Vlaarkamp is, nodigde Van Zanden uit om zijn concert bij te wonen en daar ging hij op in. I

Jongeren
Persbericht

Alongsiders Nederland daagt jongeren met uniek traject uit om hun leven radicaal om te gooien

In een wereld waar alles snel gaat en afleiding op elke hoek ligt, zoeken veel jongeren naar iets diepers. Iets dat écht betekenis heeft. Iets dat richting geeft. Daarom is er The 180 – een uniek traject van Alongsiders Nederland dat jou uitdaagt om

Nigeria
Nieuws

In Nigeria ontvoerde evangelist weer vrijgelaten: "Dit is de hand van God"

Een van de twee ontvoerde christelijke evangelisten in het noordwesten van Nigeria is deze week vrijgelaten. De jonge werker Ojo John (33), ook bekend als Mallam Yahaya, werd op 21 mei ontvoerd. Hij werd samen met zijn collega Silvanus Abu (26) ontvo

Amir Tsarfati en Barry Stagner
Video

Video: Amir Tsarfati en Barry Stagner over de Gaza-oorlog en Bijbelse profetieën

Zo'n zeshonderd dagen geleden vielen Hamas-terroristen Israël binnen en richtten daar een bloedbad aan. Met een verschrikkelijke oorlog als gevolg. Amir Tsarfati en Barry Stagner zien in deze gebeurtenissen verwijzingen naar het Bijbelboek Daniël, zo

Ds. D. J. T. Hoogenboom
Nieuws

Ds. Hoogenboom aanvaardt beroep en verlaat CGK Utrecht-West

De christelijke gereformeerde kerk in Utrecht-West moet binnenkort op zoek naar een nieuwe predikant. Ds. D. J. T. Hoogenboom (foto) aanvaardt een beroep van de Sionskerk in Bennekom. Daar volgt Hoogenboom de naar Heerde vertrokken ds. G. van Roekel

Christie
Video

Zangeres Christie vertelt over haar nieuwe album 'Geworteld'

Met haar pure en persoonlijke songs hoopt ze het hart van haar luisteraars te raken. Deze maand kwam haar derde studioalbum uit met als titel ‘Geworteld’. Voor dit album keerde ze terug naar haar wortels en de ervaringen die haar hebben gevormd tot w

Bram Hofland
Video

Jezus is 100% God en 100% mens: hoe kan dat? Bram Hofland legt uit

Christenen belijden vanaf het allereerste begin dat Jezus van Nazareth niet alleen mens is, maar ook God. Sterker nog, dat Hij Gods Zoon is. In de geschiedenis is daar veel over nagedacht. Dit jaar is het 1700 jaar geleden dat de geloofsbelijdenis va

Belder
Column

De lege dorpskerk is een aanklacht tegen plaatselijke christenen

Er is een overvloed aan negatief nieuws. Het lijkt wel of we alleen daar nog maar in geïnteresseerd zijn. Creëert de vraag het aanbod of het aanbod de vraag…? Op kerkelijk gebied is het al het weinig anders. De ingrediënten voor doemdenken liggen in

Andre van Grol
Interview

Volgens André van Grol kijken we in het Westen op de verkeerde manier naar vervolgde christenen

We kijken als westerse christenen vaak op de verkeerde manier naar vervolgde christenen. Dat concludeert André van Grol, directeur-bestuurder van Stichting De Ondergrondse Kerk (SDOK), in gesprek met Cvandaag. Volgens Van Grol moeten we leren om door

Lourens du Plessis
Interview

Opwekking-directeur: “Als geloof vervaagt tot traditie, dan sterft het”

“Als de kerk niet laagdrempelig is voor jonge gezinnen, sluiten we hen in feite buiten. Er is een mindsetverandering nodig binnen kerkelijk Nederland”, zo stelt Lourens du Plessis. De kersverse directeur van Stichting Opwekking deelt in gesprek met C

Wim Hoddenbagh
Preekverslag

Wim Hoddenbagh verbindt Hemelvaart met Pinksteren: "De Geest komt niet onmerkbaar"

De Pinksterconferentie van Stichting Opwekking kan dit jaar dan wel met Hemelvaart gehouden worden, zegt spreker Wim Hoddenbagh, maar dit jaar zijn we dichterbij Pinksteren dan ooit. In de eerste preek van de conferentie verbond de oprichter van Stic